Down the Rabbit Hole 2025

Maar waarom dan al jaren de nachtprogrammering fors uitbreiden, de Folamours van deze wereld dit soort spots geven, de REX erbij gooien...
En dan nu verbaast zijn dat er veel mensen voor nachtprogrammering/dance komen... Is toch een bijzondere keuze waar ik als trouwe bezoeker (overigens al sinds 2017) mijn vraagtekens bij kan zetten.
Dat vind ik dan wel weer een goede opmerking / vraag.

Balans zoeken zeker? Die een beetje kwijtraken, wat bijstellen, etc.

• Leuk
Waarderingen: JamesV
Maar waarom dan al jaren de nachtprogrammering fors uitbreiden, de Folamours van deze wereld dit soort spots geven, de REX erbij gooien...
En dan nu verbaast zijn dat er veel mensen voor nachtprogrammering/dance komen... Is toch een bijzondere keuze waar ik als trouwe bezoeker (overigens al sinds 2017) mijn vraagtekens bij kan zetten.
Ik denk dat je uiteindelijk te veel waarde ophangt aan deze rij namen. Uiteindelijk gaat er echt nog genoeg aandacht komen voor elektronisch, feest en de nacht. Ik heb alleen het gevoel aan deze drop dat ze dat deze nog een beetje uit het zich houden. Aangezien je al sinds 2017 komt heb je ook wel gemerkt dat er post-corona best een ander publiek is gekomen. Dit proberen ze een beetje tegen te gaan in mijn idee.

• Leuk
Waarderingen: Novis95
Ik vind het wel interessant om een ander geluid te horen dan we doorgaans hier lezen.

Maar zoals ik het zie: de line-up voor zover bekend is objectief toch gewoon in lijn met de meerderheid van de voorgaande edities? Behalve 2022, dat vond ik juist de uitzondering op de regel. Als dat het referentiekader is, snap ik dat de richting die vorig jaar weer opnieuw is ingeslagen niet bevalt. En waarschijnlijk gaat het dit jaar ook weer die kant op. Past denk ik precies bij het idee waarmee ze ooit begonnen zijn. Denk dat ze bijzonder goed weten bij Mojo wie ze als doelgroep willen. En dat is absoluut geen BKS (nooit geweest ook) en waarschijnlijk wel het kleinere broertje van lowlands met meer ruimte voor alternatief en indie.

En er zijn denk genoeg alternatieven in Nederland als dit niet past bij mensen.

Ik zou ook liever meer hiphop en dance zien, maar ieder jaar gewoon weer de vraag stellen: wil ik hierheen? En zolang het antwoord ja is, ga je. Anders niet. Zo ben ik lang geleden afgehaakt bij Pinkpop. Voor mij zitten er mooie pareltjes tussen. Misschien niet de meest hippe headliners, maar daarvoor ben je ook afhankelijk van het aanbod. Maar in de breedte zitten genoeg fraaie namen.

Sowieso is het lastig een eindoordeel te vellen met slechts 30% van het programma bekend. En of het zo is dat niemand hier een kaart voor koopt? Dat betwijfel ik zeer. Denk dat het in zucht en vloek is uitverkocht en dat bewijst dan voor dit moment in ieder geval het gelijk van mojo.

Maar wat maakt dat eigenlijk uit? Dat ligt toch een beetje aan het publiek die kaarten koopt zonder te weten wie er staat? DTRH doet dat juist wel goed om een eigen smoel te houden. Na coronatijd is er een beetje een schifting geweest van publiek, maar door juist bij jezelf te blijven als festival, zal dat uiteindelijk wel gaan leiden naar publiek wat 'wel kan genieten van Nick Cave'.
Al een aantal keer geprobeerd te beantwoorden dus voor de laatste keer; het maakt 'niet uit', het punt is alleen dat je gewoon effectief kan zien dat een festival met namen zoals die op BKS staan, max. 20.000 (met Radiohead erbij 25.000) kaarten verkopen. Down The Rabbit Hole is gigantisch gegroeid richting de 50.000, dan ga je het gewoon niet redden met dit soort line-ups. Zeker, dit jaar nog wel en volgend jaar misschien ook nog, maar die goodwill houdt een keer op.

Maar laten we eerlijk zijn, Nick Cave zou op Down The Rabbit Hole (hoe triest ook) gewoon hartstikke dood vallen. Nogmaals, dat is absoluut geen waardeoordeel naar de artiest, maar een harde doch pijnlijke realiteit.
Huh deze begrijp ik dan niet (kan je verder volgen hoor): ik heb nog nooit een optreden op DTRH gezien als Nick Cave destijds. Die magnetiseerde het hele veld en dat stond afgeladen vol...

• Winning
Waarderingen: StevieU2
Deze kan ik ook wel volgen, maar het is niet zo dat uitsluitend deze richting werd gevolgd. Ook de oorspronkelijke programmering zag je de afgelopen jaren nog steeds gewoon.

Ik denk dat heel veel wat er nu gezegd wordt (of DTRH nou wel of niet 'zo'n festival' wilt/gaat zijn) pas gezegd kan worden na een volgende drop.

Ik denk overigens ook dat acts als Ezra Collective, Durand Jones en Franc Moody ook heel erg dat publiek wat hier steeds het 'feestpubliek' word genoemd aanspreekt, althans dat is wat zie bij het feestpubliek in mijn kringen. Het is gewoon fijne/blije/dansbare/toegankelijke (ik hoop dat ik nu niet als een lul klink haha) festivalmuziek. Vind het juist wel een mooie mix voor beide groepen. Nachtprogramma moet nog komen, genoeg te dansen

Ik denk dat heel veel wat er nu gezegd wordt (of DTRH nou wel of niet 'zo'n festival' wilt/gaat zijn) pas gezegd kan worden na een volgende drop.

Ik denk overigens ook dat acts als Ezra Collective, Durand Jones en Franc Moody ook heel erg dat publiek wat hier steeds het 'feestpubliek' word genoemd aanspreekt, althans dat is wat zie bij het feestpubliek in mijn kringen. Het is gewoon fijne/blije/dansbare/toegankelijke (ik hoop dat ik nu niet als een lul klink haha) festivalmuziek. Vind het juist wel een mooie mix voor beide groepen. Nachtprogramma moet nog komen, genoeg te dansen
Je klinkt nu wel een beetje als een ....haha

Nee helemaal eens met wat je zegt hoor. Voor het eindoordeel is het veel te vroeg.

Overigens gaat het helemaal mis met die presalelinks. Van onze groep 20 man ofzo heeft er maar 1 iemand een link gehad).

Vorig jaar ging dat ook al mis.

Overigens gaat het helemaal mis met die presalelinks. Van onze groep 20 man ofzo heeft er maar 1 iemand een link gehad).

Vorig jaar ging dat ook al mis.
Hebben al die 20 mensen dan ook zelf een ticket gekocht vorig jaar? Alleen degene die ze heeft besteld krijgt de link toch?

Trouwens: tot in hoeverre moet DTRH zich echt van LL onderscheiden? Moet het zich op een ander publiek richten? Niet dat ik hier een mening over heb, gewoon oprecht benieuwd naar de business erachter. Los van het feit dat LL financieel gezien wat grotere artiesten kan boeken. Was het niet vanaf het begin het doel om een soort tweede lowlands eerder in het jaar te worden?

Het gaat mij overigens niet enkel om danceprogrammering, voor de duidelijkheid.
Meer een soort algemene 'frisheid' in namen, zoals dus bijvoorbeeld liever een Clairo op zo'n hoge spot dan een Patti Smith.
Of een Royel Otis in plaats van een Iggy Pop (al zullen zij wel op Lowlands staan dit jaar).
Ik denk dat je daarmee al een hoop mensen van mijn leeftijd een enorm plezier had gedaan!

Ik vind het feestgehalte ook niet beperkt. Het is nog niet de elektronische programmering (al staan Maribou State en Interplanetary Criminal er al), maar naast die van jou schaar ik De Jeugd en Fat Dog toch ook onder feestjes.

Hebben al die 20 mensen dan ook zelf een ticket gekocht vorig jaar? Alleen degene die ze heeft besteld krijgt de link toch?
Ja flink aantal heeft zelf gekocht ja. Ik ook, maar geen link. Echt irritant. Heb ook jarenlang ieder jaar groepstickets gekocht en kreeg wel altijd presale link. Maar vorig jaar ook al niet meer. Terwijl ik wel mail kreeg met programma omdat ik "vorig jaar een ticket had gekocht met dit e-mailadres".

Het gaat mij overigens niet enkel om danceprogrammering, voor de duidelijkheid.
Meer een soort algemene 'frisheid' in namen, zoals dus bijvoorbeeld liever een Clairo op zo'n hoge spot dan een Patti Smith.
Of een Royel Otis in plaats van een Iggy Pop (al zullen zij wel op Lowlands staan dit jaar).
Ik denk dat je daarmee al een hoop mensen van mijn leeftijd een enorm plezier had gedaan!
Nou het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat die namen nog geboekt gaan worden toch?

Zelf vind ik Patti Smith en Iggy Pop helemaal niet passen bij DTRH.
Grappig dat je dat zegt want ze stonden ook allebei op de tweede editie in 2015. Ik vind ze juist goed passen! Misschien niet bij de huidige vibe van DTRH, maar het lijkt erop dat de organisatie weer terug wil naar de kern van het oorspronkelijke festival. Wat imo goed is.

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Ja flink aantal heeft zelf gekocht ja. Ik ook, maar geen link. Echt irritant. Heb ook jarenlang ieder jaar groepstickets gekocht en kreeg wel altijd presale link. Maar vorig jaar ook al niet meer. Terwijl ik wel mail kreeg met programma omdat ik "vorig jaar een ticket had gekocht met dit e-mailadres".
Niet in de spamfolder ? (bij mij ook namelijk)

Nou het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat die namen nog geboekt gaan worden toch?
Dat is helaas het nadeel aan het huidige festivallandschap, aangezien Down The Rabbit Hole dit jaar prima voor de tweede drop uit zal verkopen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik vaak de tweede en derde drop op DTRH niet zo spannend vind, dus ga er ook dit jaar niet op gokken. Het is jammer dat ik dit jaar niet naar Primavera kan, want die line-up ziet er ineens nog veel lekkerder uit in het licht van deze namen.

Users who are viewing this thread