[DE|CH|AT] Rock im Revier / Rockavaria / Rock in Vienna 2015

Persoonlijk vind ik die van RAR ook net iets beter. Maar dat is wel bijna elk jaar één van de betere line-ups in de Festivalwereld. Betekent niet dat Der Ring een slechte line-up heeft. Wat het wel heeft is een slecht imago ;)

http://www.wiwo.de/unternehmen/dienstleister/deag-und-capricorn-rockfestival-am-nuerburgring-droht-das-aus/11564194-all.html

Zeer interessante informatie: Der Ring had begin februari slechts 7500(!) combitickets verkocht. Door de slechte voorverkoop staan ze achter met hun betalingen aan de eigenaar van het terrein, en die dreigt er nu mee het contract over de verhuur op te zeggen. Volgende week crisisvergadering hierover.

Zou het niet zo erg vinden als dit festival weer zou verdwijnen, hebben toch wel wat leuke namen voor RAR afgesnoept. Al hoop ik wel dat het door gaat, zit er aan te denken toch de dag van KISS te gaan. Dat is voor mij zo'n band die ik nog eens gezien moet hebben ook al ben ik geen fan. En Judas Priest en Anti Flag vind ik ook al niet slecht dus kan me daar best een dagje vermaken.

http://www.wiwo.de/unternehmen/dienstleister/deag-und-capricorn-rockfestival-am-nuerburgring-droht-das-aus/11564194-all.html

Zeer interessante informatie: Der Ring had begin februari slechts 7500(!) combitickets verkocht. Door de slechte voorverkoop staan ze achter met hun betalingen aan de eigenaar van het terrein, en die dreigt er nu mee het contract over de verhuur op te zeggen. Volgende week crisisvergadering hierover.
Dat is wel dramatisch te noemen idd.
Zeker niet verwacht dat het zo enorm slecht zou lopen, niet storm misschien maar dit...
Dan zal Rock-am-Ring zich nu wel krom lachen.
Dus de kosten al tot 3,5 miljoen opgelopen. 2,68 miljoen is voor vooruitbetaling gages aan artiesten. 843.000 Euro voor overige kosten.
Eind maart moet nog 1,27 Millionen Euro opgehoest worden aan uitstaande vooruitbetaling gages.
Ook bij Rockavaria zijn maar 33000 kaarten verkocht en bij Rock in Vienna nog dramatischer dan Der Ring, 16.000 tickets voor een festival met capaciteit 60.000 :(
Ik snap niet dat met deze lineup, met o.a. Metallica en Muse niet meer kaarten verkocht zijn.
Blijkbaar neemt de festivalbezoeker deze nieuwe festivals totaal niet serieus.
Wat dus dreigt is de mogelijkheid dat het huurcontract teruggetrokken gaat worden, waar Nürburgring het reeds uitverkochte Rock-Am-Ring de deur gewezen heeft. Triest verhaal.
Nogmaals, ik had dit absoluut niet verwacht.

Ik vraag me ook af wie er bedacht had dat het een goed idee was om een festival op te richten dat precies hetzelfde is als Rock am Ring maar dan met andere namen.

"Blaue Hölle Rock"? - Festival möglicherweise vor Umzug vom Nürburgring nach Schalke
Nürburg/Gelsenkirchen. Das Rockfestival am Nürburgring wird möglicherweise nach Schalke abwandern. Nach Informationen unserer Zeitung ist die Veltins-Arena in Gelsenkirchen ein alternativer Standort. Entsprechende Gespräche sollen bereits geführt worden sein
http://www.rhein-zeitung.de/region_artikel,-Blaue-Hoelle-Rock-Festival-moeglicherweise-vor-Umzug-vom-Nuerburgring-nach-Schalke-_arid,1293764.html

Ik vraag me ook af wie er bedacht had dat het een goed idee was om een festival op te richten dat precies hetzelfde is als Rock am Ring maar dan met andere namen.

Totale arrogantie van DEAG/CNG, ze gingen het wel even anders doen, terug naar de roots; hardrock en metal, en er werd een beetje smalend gedaan over de hiphop/feestacts die Rock am Ring programmeert. En nu, Rock am Ring al weken uitverkocht met 87,5k tickets, Rock im Park rond de 60k verkocht, en zij komen met 3 (!) festivals net aan tot de 50k.

CNG (uitbater Ring) en DEAG (boeker/organisator) gaan rollend met elkaar over straat, CNG moet meebetalen aan de lopende kosten maar kan/wil niet (Ring ligt sowieso op z'n gat en is zo goed als failliet, zie ook dat de Formule 1 de Nurburgring overslaat aangezien ze het gewoon niet kunnen betalen), en DEAG gaat ze dus waarschijnlijk op deze manier een hak zetten door gewoon het festival te verplaatsen. Er stond vrijdag een betalingsdeadline voor CNG, en daar is niet aan voldaan, er schijnt vandaag overleg te zijn waar DEAG waarschijnlijk deze optie als pressiemiddel heeft.
Sowieso had CNG aan DEAG al een voorstel gedaan om de 5-jarige verbinding voor festival op de Ring te ontbinden, maar die is niet geaccepteerd aangezien die schijnbaar erg ongustig voor DEAG was (afkoopsom oid?).

Anyway, enorme soap en bij MLK (organisator Rock am Ring) lachen ze de ballen uit de broek, die kan wss binnenkort voor een spotprijsje weer terug naar de Ring. Benieuwd of ze dat doen.

Anyway, enorme soap en bij MLK (organisator Rock am Ring) lachen ze de ballen uit de broek, die kan wss binnenkort voor een spotprijsje weer terug naar de Ring. Benieuwd of ze dat doen.

Lijkt me sterk eigenlijk, als ik de krantenartikels mag geloven zijn CNG en MLK op niet zo vriendschappelijke wijze uiteen gegaan. Bij MLK zullen ze het eerder grappig vinden dat heel dit gedoe nu de doodsteek voor CNG zal zijn.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>

Lijkt me sterk eigenlijk, als ik de krantenartikels mag geloven zijn CNG en MLK op niet zo vriendschappelijke wijze uiteen gegaan. Bij MLK zullen ze het eerder grappig vinden dat heel dit gedoe nu de doodsteek voor CNG zal zijn.

Klopt hoor, maar de Ring gaat nooit verdwijnen, als CNG failliet gaat komt er wel weer een andere eigenaar, of de deelstaat springt weer bij zoals eerder al. En MLK is min of meer weggepest met debiele 'huurverhoging' voor de Ring, dus die zal niet zomaar teruggaan, maar het is ook maar afwachten hoe de nieuwe locatie bevalt, en de Ring is wel gewoon nu al een historische locatie icm het festival. Dus ik denk dat er een hoop ook zo weer vergeten is als er nieuw bestuur bij de Ring zit, en hij voor een goede prijs terug kan.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Loveless wrote:</div>

Klopt hoor, maar de Ring gaat nooit verdwijnen, als CNG failliet gaat komt er wel weer een andere eigenaar, of de deelstaat springt weer bij zoals eerder al. En MLK is min of meer weggepest met debiele ‘huurverhoging’ voor de Ring, dus die zal niet zomaar teruggaan, maar het is ook maar afwachten hoe de nieuwe locatie bevalt, en de Ring is wel gewoon nu al een historische locatie icm het festival. Dus ik denk dat er een hoop ook zo weer vergeten is als er nieuw bestuur bij de Ring zit, en hij voor een goede prijs terug kan.

Inderdaad, maar tegen dat CNG daar weg is en de omstandigheden terug gunstig blijken voor MLK zijn we misschien ook al een editie of 2 verder. En als de nieuwe locatie dan inderdaad erg bevalt... De verhuis heeft in ieder geval geen impact gehad op de reputatie en populariteit, en nu valt ook de grootste klacht weg (het asfalt op het terrein).

Enig idee hoe lang het contract in Monchengladbach eigenlijk loopt?

<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Kereltje wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Loveless wrote:</div>

Klopt hoor, maar de Ring gaat nooit verdwijnen, als CNG failliet gaat komt er wel weer een andere eigenaar, of de deelstaat springt weer bij zoals eerder al. En MLK is min of meer weggepest met debiele ‘huurverhoging’ voor de Ring, dus die zal niet zomaar teruggaan, maar het is ook maar afwachten hoe de nieuwe locatie bevalt, en de Ring is wel gewoon nu al een historische locatie icm het festival. Dus ik denk dat er een hoop ook zo weer vergeten is als er nieuw bestuur bij de Ring zit, en hij voor een goede prijs terug kan.

Inderdaad, maar tegen dat CNG daar weg is en de omstandigheden terug gunstig blijken voor MLK zijn we misschien ook al een editie of 2 verder. En als de nieuwe locatie dan inderdaad erg bevalt… De verhuis heeft in ieder geval geen impact gehad op de reputatie en populariteit, en nu valt ook de grootste klacht weg (het asfalt op het terrein).

Enig idee hoe lang het contract in Monchengladbach eigenlijk loopt?

Mendig zitten ze nu, oud vliegveld met dus asfalt ;) Klein stukje verder maar tov de Ring. Monchengladbach was lang sprake van maar viel toch af, alhoewel ik destijds wel las dat ze er misschien nog gewoon een eendagsfestival doen oid, maar dat zal dan niet dit jaar meer zijn aangezien ze naast een eendaags Rock 'n Heim juist Rock im Sektor hebben toegevoegd, in Dusseldorf.

Ze hebben een contract voor 5 jaar, met optie voor nog 5 jaar. Terrein is volgens mij zelfs wat groter dan de Ring, maar uiteraard iets minder faciliteiten, aangezien je op de Ring bv. een vast toiletgebouw had e.d. Ben benieuwd hoe het uitpakt, gingen al verhalen over mogelijke verruiming van capaciteit naar 100.000 bezoekers.

In september vorig jaar zei MLK nog:

Doch Mönchengladbach geht nicht leer aus: Am JHQ-Gelände soll auch ohne Rock am Ring ein Festival stattfinden, welches MLK im August 2015 veranstalten will. Lieberberg ist sich sicher: "Der Westen lechzt nach einem Festival".

Ik kan het gemist hebben, maar ik heb niks gelezen over nieuw festival in Monchengladbach in augustus?

Dan heb ik de berichten verkeerd begrepen, dacht dat het in Monchengladbach doorging :D Wel zonde van die asfalt weer, is voor sommige mensen al een reden om niet te gaan.

Volgens mij zijn ze van dat festival in augustus afgestapt, Rock 'n' Heim is al van 3 dagen naar 1 dag afgestapt omdat ze niet genoeg artiesten vastkregen. De festivalmarkt is in die periode echt enorm aan het verzadigen, idem voor de Duitse festivalmarkt in zijn geheel.

Dan heb ik de berichten verkeerd begrepen, dacht dat het in Monchengladbach doorging
icon_biggrin.gif
Wel zonde van die asfalt weer, is voor sommige mensen al een reden om niet te gaan.

Volgens mij zijn ze van dat festival in augustus afgestapt, Rock ‘n’ Heim is al van 3 dagen naar 1 dag afgestapt omdat ze niet genoeg artiesten vastkregen. De festivalmarkt is in die periode echt enorm aan het verzadigen, idem voor de Duitse festivalmarkt in zijn geheel.
Ja, het is enerzijds wel lekker, beter voor je benen/enkels om niet 4 dagen op zachte/ongelijke ondergrond te staan, maar weer vervelende om op te zitten of met hitte. Denk dat ze het idd wellicht in het rijtje Rock n Heim en Rock im Sektor wilden toevoegen, maar toch voor is gekozen dat niet te doen omdat het die twee festival teveel zou kannibaliseren.

En het statement van DEAG is er:

30.03.15 – DEAG-Pressemitteilung
Standortdiskussion stellt Festival nicht in Frage - MUSE, METALLICA & KISS bei Grüne Hölle Rock
Veltins-Arena auf Schalke könnte ggfs. Standortalternative für das Festival sein
Berlin, 30.3.15. Im Interesse der Rockfans und im Sinne einer wirtschaftlich guten Lösung prüft die DEAG derzeit, ob eine Durchführung des Festivals GRÜNE HÖLLE ROCK wie geplant vom 29.-31.5. am Nürburgring möglich ist. Zugleich werden auch Gespräche mit der Veltins-Arena in Gelsenkirchen über eine mögliche Verlegung des Rock-Festivals in das dortige Stadion geführt. Eine Entscheidung dazu wurde aber noch nicht getroffen. Der Hintergrund ist, dass der Mitveranstalter und Vertragspartner der DEAG am Nürburgring, die capricorn NÜRBURGRING GmbH, seit kurzem im Besitz eines russischen Investors, sich entgegen der vertraglichen Vereinbarungen bisher zu keinem Zeitpunkt an den Zahlungen für Künstlergagen und Werbemaßnahmen beteiligt hat. Sämtliche Kosten für das Festival wurden allein von der DEAG getragen und bereits beglichen, inklusive der Vorauszahlungen für die Künstlergagen. Damit hat die DEAG das überaus attraktive line-up mit den Mega-Headlinern wie MUSE, METALLICA, KISS und vielen anderen für die Fans gesichert.

Nach dem Einstieg des russischen Investors hat die DEAG eine sogenannte „breach of contract“ Klausel in ihren Versicherungsvertrag aufgenommen. Aufgrund des Vertragsbruchs verfolgt die DEAG gerade zusammen mit der Versicherung mehrere Varianten, damit das Festival zum angekündigten Termin wie geplant durchgeführt werden kann. Eine spannende Alternative könnte beispielsweise die Veltins Arena auf Schalke sein, die mit legendären Shows von AC/DC, Metallica, U2, Bruce Springsteen, Bon Jovi und vielen anderen Mega-Acts Rockgeschichte geschrieben hat und in der Rockszene über einen hervorragenden Ruf verfügt. Schalke erscheint auch sehr vielversprechend, weil es gerade im Ruhrpott eine große Affinität für ein Hardrockfestival wie Grüne Hölle Rock gibt und die Veltins Arena ideale Bedingungen dafür bietet. Die Infrastruktur ist hervorragend und es gibt einen Zeltplatz in der Nähe.

Erfreulicherweise stellen die Unstimmigkeiten mit dem Nürburgring einen absoluten Einzelfall im Festivalbereich der DEAG dar. Andere Veranstaltungen sind davon nicht betroffen. Der Vorverkauf für die beiden Festivals Rockavaria (29. Mai - 31. Mai 2015 im Olympiapark München) und Rock in Vienna (5. Juni - 7. Juni 2015 Donauinsel Wien) mit den Headlinern Muse, Metallica und Kiss und mehr als 60 weiteren renommierten Rockbands entwickelt sich mit bislang schon 50.000 abgesetzten Eintrittskarten positiv und oberhalb der Erwartungen. Dies gilt auch für das „Sonisphere“ Festival im schweizerischen Biel/Bienne (6. Juni 2015) mit Muse u.a. und das Open Air mit den Toten Hosen u.a. in Zürich (15. August 2015). Auch bei dem Festival in St. Gallen mit den Foo Fighters (16. Juni 2015) und bei „ROCK THE RING“ (19. Juni - 21. Juni 2015) im Schweizer Hinwil werden aufgrund der guten Vorverkäufe bestens gefüllte Festivalgelände erwartet. Insgesamt sind in der Schweiz bisher mehr als 100.000 Festivaltickets verkauft worden.

Oké dan...
Meest opvallende punten imo
- Veltins-Arena auf Schalke könnte ggfs. Standortalternative für das Festival sein
- Sämtliche Kosten für das Festival wurden allein von der DEAG getragen
- attraktive line-up mit den Mega-Headlinern
- „breach of contract“ Klausel / das Festival zum angekündigten Termin wie geplant durchgeführt werden kann
- Die Infrastruktur ist hervorragend und es gibt einen Zeltplatz in der Nähe.

De kans dat er gekozen gaat worden voor Veltins-Arena is zeer groot en is mogelijk en is voorzien van mogelijkheden die een meerdaags festival nodig heeft qua verkeer en overnachtingen.
De kosten zijn voor DEAG, zei vinden het zelf een aantrekkelijke line-up met mega headliners.
Het festival gaat hoe dan ook door.

Oké dan…
Meest opvallende punten imo
– Veltins-Arena auf Schalke könnte ggfs. Standortalternative für das Festival sein
– Sämtliche Kosten für das Festival wurden allein von der DEAG getragen
– attraktive line-up mit den Mega-Headlinern
– „breach of contract“ Klausel / das Festival zum angekündigten Termin wie geplant durchgeführt werden kann
– Die Infrastruktur ist hervorragend und es gibt einen Zeltplatz in der Nähe.

De kans dat er gekozen gaat worden voor Veltins-Arena is zeer groot en is mogelijk en is voorzien van mogelijkheden die een meerdaags festival nodig heeft qua verkeer en overnachtingen.
De kosten zijn voor DEAG, zei vinden het zelf een aantrekkelijke line-up met mega headliners.
Het festival gaat hoe dan ook door.

Ja dat was ook mijn gevoel erbij, DEAG zet erg duidelijk CNG hiermee flink onder druk, buigen of breken. Ze vallen hun (voormalige?) partner echt compleet af door te zeggen dat ze alle kosten zelf dragen en ze serieus overwegen te verhuizen, dragen zelfs al een nieuwe locatie aan. Denk dat dit laatste kans is voor CNG om toch te dokken, en DEAG kan alvast mooi reacties peilen mbt de Veltins Arena.

Met mijn waardeloze Duits.. Gaan ze nou dus van locatie veranderen en naar het Schalke stadion? Dat begreep ik namelijk uit het vorige persbericht.

Users who are viewing this thread