De albums van 2019

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.361
5.947

Haha met die meme ook. Held! Dat ze maar goed de tijd nemen om dit meesterwerk uit te broeden... Rome is ook niet in een dag gebouwd!

(Kan je bericht niet quoten met dat twitter bericht erin... 403 Forbidden Action: potentially unsafe operation :p )
 

Tompie

Playlistbediener
12 dec 2018
15
2
Vermaak me het hele weekend al met Lucky Fonz III - Multimens. Iets meer elektronisch dan zijn voorgaande twee Nederlandstalige albums, wat het voor mij alleen maar interessanter maakt. Teksten als vanounds grappig, herkenbaar en op zijn tijd wat duister. Kan nu al voorspellen dat deze in mijn eindlijst dit jaar komt, maar ik ben dan ook een beetje een fanboy.
 

Tompie

Playlistbediener
12 dec 2018
15
2
Verder wil ik iedereen bedanken die hier de afgelopen maand albums heeft aangeraden, heb zoveel moois ontdekt hier wat ik anders nooit uit mezelf was tegengekomen. Hopelijk zetten we de trend van de eerste weken van het nieuwe jaar zo voort!

Hoogtepunten van januari waren wat mij betreft Sharon van Etten, De Staat, Alice Merton en James Blake. Na de eerste twee luisterbeurten was ik ook heel erg onder de indruk van Dermot Kennedy, maar later begon ik sommige nummers gewoonweg irritant te vinden. Denk dat dat met zijn stem te maken heeft.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Pas drie albums geluisterd uit 2019, maar ik zal ze desondanks even delen:

Machinefabriek - With Voices
Naar dit album keek ik erg uit. Ik moet zeggen dat ik had gehoopt op iets meer drone, zoals in Halfslaap II / Stiltetonen. In plaats daarvan gaat het iets meer de IDM-kant op met hier en daar wat drumbeats zelfs, maar ook met geluidsmuren die vooral bekend zijn bijvoorbeeld Ben Frost en Tim Hecker. Toch ook nog altijd genoeg 'klassieke' ambient-passages waar Machinefabriek in het verleden in principe wat dichter bij bleef dan op dit album. Het voelt soms wat conflicterend hoe het geluid verschillende kanten op gaat, maar toch is With Voices wel een album waar ik mezelf in elk geval later dit jaar nog bij terug zie komen.

Bruno Sanfilippo - Pianette
Zeer sterk album van Bruno Sanfilippo, van wie ik eerlijk gezegd geen ouder werk ken. Zoals de titel impliceert, heeft het album dankzij de piano als voornaamste instrument een redelijk klassiek geluid. Toch zijn de liederen hier geen composities zoals je die in klassieke muziek zou aantreffen, maar gebruiken ze eerder de piano op een veel gestructureerdere manier. Vaak heb ik het idee dat de muziek zo als soundtrack voor een film of game gebruik zou kunnen worden. Normaal luister ik niet zo veel naar pianomuziek, maar ik ga zeker vergelijkbare muziek opzoeken met een klassiek geluid maar moderne nummerstructuren.

Goodbye to Sleep - I Lost You in the Cold
Absoluut verschrikkelijk, om eerlijk te zijn. Over de dramatische emo-vocals à la Chelsea Wolfe en Within Temptation kan ik me nog heen zetten, maar ook de post-hardcore instrumentatie hangt het als los zand aan elkaar. Het album is volgens mij vooral in de spotlights verschenen omdat de bandleden goed hun best gedaan hebben op websites zoals RYM, Sputnik, reddit, 4chan en Bandcamp om hun muziek te promoten, ik geloof niet dat het fysiek door een label is uitgegeven. En dat is ook wel te horen. Los van dat het mijn genre niet is, moet de band duidelijk nog iets meer ervaring opdoen in songwriting.

---

Ook nog even de eerdere posts hier doorgelezen. Deerhunter, DJ Healer, Mono, Julia Kent schrijf ik alvast op om binnenkort nog eens te gaan luisteren.

Van Deerhunter verwacht ik veel op basis van de recente albums Halcyon Digest en Fading Frontier, en het prachtige optreden op BKS vorig jaar. Ook Mono stelt me eigenlijk nooit echt teleur, al verwacht ik niet dat die ooit nog Hymn to the Immortal Wind gaan overtreffen helaas.

E: Oh ja, Weezer natuurlijk ook geluisterd dit jaar. Maar ja :lol:
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Nieuwe van RY X klinkt op het eerste gehoor weer fijn. Lijkt de lijn van Dawn redelijk door te trekken. Als je de kans hebt om 'm live te zien, doen. Heel bijzonder.
Verder nu die van HOMESHAKE aanstaan, slackerrock à la Mac DeMarco(waarbij hij ook een tijd in de band zat), klinkt fijn op deze zonnige dag. Want het lijkt wel zo'n soort seizoensplaat, om het zo maar te noemen. Verder heb ik weinig releases vandaag die ik per se wil checken..
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Die nieuwe track van Weval is de beste tot nu toe. De vorige voel ik nog niet zo.
Volgende week dropt het album.
 

nordoy

Playlistbediener
30 nov 2017
26
2
Deze ochtend naar Stats 'Other People's Lives' geluisterd. Wat een aangename verrassing. Poppy, catchy en dansbaar. Yep, een goede manier om een zondag te beginnen ?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.172
4.318
Fever333 scoort bij mij erg goed met “strength in numb333rs”. Klinken lekker venijnig. De muziek in combinatie met de politieke statements doen erg denken aan rage against the machine.
 

nordoy

Playlistbediener
30 nov 2017
26
2
Fever333 scoort bij mij erg goed met “strength in numb333rs”. Klinken lekker venijnig. De muziek in combinatie met de politieke statements doen erg denken aan rage against the machine.

Bij mij ook meteen raak. Wel wat bombastisch. Maar er toch al vaak naar terug gergrepen
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.188
3.009
Na die sterke start in januari is het qua merkwaardige albums wel een beetje stilgevallen bij mij. Gelukkig is er gisteren wel heel wat interessants uitgekome. O.a. Solange, Pond, Sundara Karma, Weezer, The Germans en Zwangere Guy heb ik op mijn Spotify gezet. Iemand nog aanraders van de voorbije weken?
 

Thomas1617899894

Randprogramma
16 okt 2017
160
3
Ik kan Electric Lady Sessions van LCD Soundsystem aanraden! Echt een hele toffe plaat, met veel van mijn favoriete nummers van LCD. Enorm sicke versies van onder andere Get Innocuous en You Wanted A Hit. Kant C van de elpee is helemaal briljant, met Tonite dat overloopt in Home, dat weer overloopt in een cover van I Want Your Love, gezongen door Nancy Whang, om er vervolgens in het outro nog even een baslijn van The Smiths uit te gooien.

Het is weliswaar geen 'nieuwe' plaat, maar vooralsnog wel het beste dat dit jaar is uitgekomen voor mij denk ik (met Balthazar wel)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Na die sterke start in januari is het qua merkwaardige albums wel een beetje stilgevallen bij mij. Gelukkig is er gisteren wel heel wat interessants uitgekome. O.a. Solange, Pond, Sundara Karma, Weezer, The Germans en Zwangere Guy heb ik op mijn Spotify gezet. Iemand nog aanraders van de voorbije weken?
Xiu Xiu - Girl with Basket of Fruit
Spellling - Mazy Fly
Varg - Evanescence (A Love Letter)
Modeselektor - Who Else
Panda Bear - Buoys
Julia Jacklin - Crushing
Czarface & Ghostface Killah - Czarface Meets Ghostface
British Murder Boys (Surgeon & Regis) - Fire in the Still Air
Cass McCombs - Tip of the Sphere
Angel Bat Dawid - The Oracle
Leon Vynehall - DJ Kicks
Girlpool - What Chaos Is Imaginary
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Iemand nog aanraders van de voorbije weken?

Album van The Twilight Sad is ook erg sterk. Voor fans van The Cure.
Het debuutalbum van Dermot Kennedy is vrij aardig en ook die van Tourist is een aanrader!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken