Ik ben begonnen met
De Staat - Bubble Gum en die blies mij meteen weg. Wat een bak aan geluid. De singles die het album voorliepen waren al lekker, vooral een KITTY KITTY, Mona Lisa en I'm Out of You're Mind. Iemand zei het hierboven ook al maar Me Time knalt er ook heerlijk in. Kan niet wachten om dat nummer in een live setting te zien. Daarnaast staat het album ook vol leuke nummers als het cynische Fake It Till You Make It, Pikachu en de mooie samenwerking met Luwten op Tie Me Down. Gemiste kansen vind ik single Phoenix en het ontzettend lelijke outro van Luther. Jammer om het album zo te eindigen. 8,5/10 (voor nu)
Daarna
Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow. Ik denk er vandaag nog aan dus dat een goed teken volgens de albumtitel zelf
. Single Seventeen had me nieuwsgierig gemaakt. Het album begint rustig en vanaf het 2de nummer komt er iets meer pit in. In principe blijft het album dit doen, het ene nummer is lekker rustig om bij weg te dromen terwijl het volgende nummer weer een wat meer poppy geluid heeft wat je interesse wekt. Ik ga dit album nog een paar keer opzetten voor ik een cijfer geef, want ik denk dat dit eentje is die wat moet groeien.
Alice Merton - MINT is een lekker pop album. Mooie stem met goeie hooks. Iedereen is bekend natuurlijk met No Roots, maar ook openingsnummer Learn to Live en Homesick zijn aanstekelijke nummers. Zo af en toe wordt er gas terug genomen met een ballad wat in Honeymoon Heartbreak het mooist eruit komt. Grootste min(t)punt op dit album is I Don't Hold A Grudge. De lelijkste bliepjes a la Chainsmokers komen daar voorbij. Verschrikkelijk. Met afstand het lelijkste nummer wat ik dit jaar gehoord heb. De rest van het album is al met al een positieve verassing. 7/10
James Blake - Assume Form. Nee het pakt me weer niet. Er staan interessante samenwerkingen op. Sommige zijn zelfs heel mooi, zoals JAmes Blake bijna altijd wel een nummer heeft wat me wel aanspreekt. Dit keer zijn het Barefoot in the Park met ROSALÍA en Where's the Catch? met André 3000 (je weet wel, van Outkast). Voor de rest, nee niet mijn ding. Zo'n nummer als Are You in Love? vind ik te traag en zijn stem gewoon niet mooi erdoorheen geproduceerd. Dat heb ik bij meerdere nummers. 3/10
Voorlopig het laatste album wat ik heb beluisterd was
Maggie Rogers - Heard it in a Past Live. Ik heb bij dit album het gevoel dat er iets meer is geëxperimenteerd dan bij Alice Merton. Het is net alsoof Maggie Rogers nog iets meer op zoek is naar haar eigen sound, maar op een goede manier. Het luistert lekker weg en er staan interessante nummers op. Natuurlijk mag prijsnummer Alaska niet ontbreken. Ja, ook deze komt vaker op te staan hier. 7/10
Ik had vooral uitgekeken naar FIDLAR. Maar blijkbaar moet ik nog een weekje wachten. Helaas, dacht dat die gisteren kwam. Op mijn lijstje staan nog Deerhunter, Steve Gunn en The Twilight Sad. Als ik nog genoeg tijd heb ook nog Steve Mason, Julian Lynch, A Pale Horse Named Death en misschien zelfs Joe Jackson. Iemand nog meer aanraders?