De albums van 2015

Viel me toch redelijk mee hoor, de nieuwe DCFC. Zulke platen moet je altijd 5x horen voor je er iets van vindt, heb ik dan iig. De nummers klinken allemaal vrij rustig en onopvallend en lijken al snel op elkaar, waardoor je redelijk wat luisterbeurten nodig hebt om echt een goed beeld van alle nummers te vormen.

Hoezee, internationale pianodagvandaag. En hoe dat beter te vieren dan met gratis nieuwe muziek van Nils Frahm!

Ook ik ben me door de grote stapel uitgekomen platen aan het werken.

Circa Waves - Young Chasers
Rock bandje die mijn interesse had na de Demo/single Get away. Die was een beetje ruig maar lekker tegelijk. Maar op plaat hebben ze deze plaat voor mij helemaal netjes geschaaft waardoor ie voor mij wat minder klinkt. En zo gaat dat in de rest van de plaat verder. Circa waves is een rockbandje dat netjes binnen de lijntjes kleurt en daardoor niet echt boven andere bandjes zal uitsteken. Ze hebben een redelijk leuke plaat uitgebracht met zeker wat kleine radiosingletjes maar mij boeit t vrij weinig. 3/5

Tobias Jesso Jr. - Goon
Deze gozer is laatste tijd best wel een klein hype door vooral mooie piano nummertjes zoals Hollywood maar vooral de single 'How Could You Babe' Maar deze plaat staat verder vol met hetzelfde soort piano nummers. Vooral de tweede helft van de plaat word een beetje saai. Maar denk dat deze gozer live zeker wel een mooie set kan neerzetten met deze nummmers 3,5/5

Verder nog in de oortjes.
Death Cab klinkt zoals hierboven ook al ergens genoemd niet opvallend genoeg in de eerste luisterbeurt. Maar deze gaat zeker nog aan, de komende week. Little Wanderer vind ik echt een top track.

Houndmouth een Amerikaans folk bandje dat mijn interesse had na twee heel overtuigende nummers Sedona en For No One. Maar na die plaat te checken is die interesse meteen weg. Als folk niet boven aan je lijstje staat boeit de rest van die plaat je vrij weinig.

Momenteel staat de nieuwe van Selah Sue aan. En dit klinkt verrassend goed. Mooie afwisseling van stijlen heeft die chick. Geweldige stem, maar je moet er van houden. De plaat gaat van akoestische nummers naar wat reggae invloeden. Maar ook halve balleds en nummers met wat vette beats eronder. Dit kan voor mij een verrassing gaan worden. Want ik had hier niks bovengemiddelds van verwacht. Ben benieuwd of iemand anders van het forum deze ook aan heeft gehad. of nog gaat doen.

En dan nog Courtney Barnett.
Heb deze nu 2/3 keer aan gehad. En denk dat deze samen met die van The Slow Show al vrijwel zeker in mijn eindejaarlijstje gaan belanden. Heerlijke platen!

Verder uiteraard Kendrick op repeat gehad en ook joey Badass weer aangehad. Hele fijne plaat blijft dat.

Nils Frahm staat de komende uren op repeat hier, ongelofelijk. De piano messias, wat kijk ik uit naar dat optreden zeg. Komende dagen Föllakzoid, The Sooft Moon, LoneLady, Moon Duo en K-X-P goed beluisteren en dan wordt het denk ik weer tijd voor een lijstjesupdate. Jezus wat is er veel veranderd deze maand.

Leuk stukje trouwens Wessel, Circa Waves ook maar eens luisteren. Jammer dat hij wat tegenvalt :(.

Die nieuwe van Drenge is tering hard, wat klinkt dit vet.

Waar het vorige album het moest hebben van twee nummers die een stuk boven de rest uitsteken klinkt dit als een compleet album dat van begin tot eind vet is. En deze keer ook met basgitaar. Aanrader!!!

Hier al mensen de twee nieuwe nummers van Best Coast gehoord? Heaven Sent, maar vooral California Nights is echt een toptrack. Deze band heeft mij nooit zo gelegen maar dit maakt me meer dan warm voor hun nieuwe album.

Hoppa, nieuwe plaat van µ-Ziq: XTLP. Die gaat zometeen op, en de nieuwe Drenge ook maar eens een zwaai geven.

Die van Drenge vind ik ook weer fijn. Ik vond het debut album ook al vol goede nummers staan.
Hier de stream: http://www.theguardian.com/music/2015/mar/30/drenge-undertow-exclusive-album-stream

The Prodigy is ondertussen ook op Spotify te vinden. Wat een maand was maart, op naar april. Ook niet verkeerd met oa Blur, Doldrums, Mew, Suuns en Villagers in het vooruitzicht.

Wajooo Blur al in April? Nice!

Maart was echt niet normaal. Moet dit nog even de komende twee weken verwerken.

Ook ik ben me door de grote stapel uitgekomen platen aan het werken.

Circa Waves – Young Chasers
Rock bandje die mijn interesse had na de Demo/single Get away. Die was een beetje ruig maar lekker tegelijk. Maar op plaat hebben ze deze plaat voor mij helemaal netjes geschaaft waardoor ie voor mij wat minder klinkt. En zo gaat dat in de rest van de plaat verder. Circa waves is een rockbandje dat netjes binnen de lijntjes kleurt en daardoor niet echt boven andere bandjes zal uitsteken. Ze hebben een redelijk leuke plaat uitgebracht met zeker wat kleine radiosingletjes maar mij boeit t vrij weinig. 3/5

Tobias Jesso Jr. – Goon
Deze gozer is laatste tijd best wel een klein hype door vooral mooie piano nummertjes zoals Hollywood maar vooral de single ‘How Could You Babe’ Maar deze plaat staat verder vol met hetzelfde soort piano nummers. Vooral de tweede helft van de plaat word een beetje saai. Maar denk dat deze gozer live zeker wel een mooie set kan neerzetten met deze nummmers 3,5/5

Die twee wil ik ook nog luisteren, maar verwacht niet dat ze bij mij veel hoger scoren dan bij jou. Iig ik zal even inhalen:

Swervedriver Topplaat! Dat zulke shoegaze nog bestaat in 2015 is alleen maar mooi, heeft toch iets meer dat retro-aspect dan ik bij andere shoegazeplaten kon ontdekken dit jaar 8/10

Liturgy Viel tegen. Ik hou wel van Black Metal, maar dit klonk toch echt nog wat te onverzorgd. Reign Array was het nummer dat ik voor het album al kende, maar is nog steeds het beste nummer 5,5/10

Godspeed You! Black Emperor Viel ook licht tegen. Het tweede en derde nummer vond ik überhaupt niet interessant. Nummer 1 en 4 wel. Ze doen toch wat bijzondere gitaarrifjes die ik niet snel van ze verwacht had. Maar als je deze plaat naast hun meesterwerken F#a#infinity en LYSFLATH houdt is het gewoon een heel stuk minder. Van Allelujah was ik persoonlijk ook al geen groot fan meer, maar daar zat nog wel een soort van duistere sfeer in die bij Godspeed past. Ik had met het nieuwe album meer dan ooit dat het als een verzameling nummer klonk die me weinig deed. Dit ga ik nog wel vaker luisteren, maar voor nu een 7/10

Nieuwe maand! Ik ga niet alles meer includeren in mijn lijstje dit keer, alleen top 10.

1. Death Grips - The Powers That B Part II: Jenny Death
2. Drake - If You're Reading This
3. Sufjan Stevens - Carrie and Lowell
4. Pinkshinyultrablast - Everything Else Matters
5. Sleater-Kinney - No Cities to Love
6. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
7. Toundra - IV
8. Ghostface Killah and BADBADNOTGOOD - Sour Soul
9. Modest Mouse - Strangers to Ourselves
10. Swervedriver - I Wasn't Born to Lose You

Wessel wrote:
Wajooo Blur al in April? Nice!

Maart was echt niet normaal. Moet dit nog even de komende twee weken verwerken.

En gelekt! Geen grapje.
Wel een grapje. Dat gelekte ding zijn allemaal Albarn/Coxon/Blur B-kantjes en obscure tracks, niet The Magic Whip.

Ik ben qua albums van 2015 nog een beetje een laatkomer maar ik zal wat in mekaar knutselen:

1 Balthazar - Thin Walls
2 Tobias Jesso Jr. - Goon
3 Viet Cong - Viet Cong
4 Mister & Mississippi - We Only Part To Meet Again
5 The Soft Moon - Deeper

Ik kijk nog uit naar:
The Wombats - Glitterbug
Muse - Drones (helaas al wat minder sinds Dead Inside)
Of Monsters & Men - Beneath The Skin (al ben ik bang dat die sinds het geniale debuut zwaar tegen gaat vallen)
Jacco Gardner - Hypnophobia

Top 10:
1. Hey Colossus - In Black & Gold
Supervuile, gelaagde, enigszins genuanceerde post-rock/sludgemetal met elementen van psychrock en bluesrock erin. Met afstand mijn favoriete plaat van 2015 tot nu toe.
2. Inventions - Maze Of Woods
Zoals gezegd bestaand uit leden van Explosions in the Sky en Eluvium. Prachtige mix van deels elektronische post-rock en ambient, maar toch redelijk toegankelijk. Veel variatie in stijlen(ook invloeden vanuit soft techno en drone bijvoorbeeld).
3. Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly
Die kennen we allemaal wel. Hiphopplaat van het jaar tot nu toe. Als totaalplaatje dicht bij perfectie. Onwijs soulvolle instrumentatie, geweldige productie, technisch hoogstaande raps en tekstueel erg goed.
4. Ovod - Between The Days
Vervreemdende vorm van post-rock c.q. ambient. Heel duister en vol met omgevingsgeluiden. Elektronische instrumentatie wordt afgewisseld met zuivere gitaarlijnen.
5. Steinbrüchel - Parallel Landscapes
Ambient teruggevoerd tot de essentie. Weinig gebruik van percussie, en alle melodiën eigenlijk teruggevoerd tot xylofoon- en synthcomposities met als enige vorm van ritme resonantie.
6. An Autumn For Crippled Children - The Long Goodbeye
Solide blackgazeplaat: een mix van blackmetal en shoegaze, en een van de meer originele combinaties die ik dit jaar gehoord heb. De vocalen naar de achtergrond verplaatsen is een magistrale keuze. Verder ontbreekt het misschien een beetje aan hoogtepunten.
7. Pinkshinyultrablast - Everything Else Matters
Prima shoegaze gevuld met synthesizers. De bas is erg op de voorgrond geplaatst en de vocalen liggen wat naar achter in de mix waardoor een interessante gelaagdheid ontstaat.
8. Mary Yalex - Beyond Borders
Prima mix van elektronische stijlen. Voornamelijk een crossover tussen techno en house, met een atmosfeer die aan ambient doet denken. Veelzijdig en voorzien van een puike productie.
9. Nils Frahm - Solo
Wederom een prachtig album met, ook wederom, bijna alleen maar piano. Weinig gebruik van de synthesizers/beatmachines/samplers die Frahm nog wel eens tevoorschijn tovert. Bevat prachtige composities, en met erg veel gevoel geschreven en uitgevoerd.
10. Troyka - Ornithophobia
De meest interessante jazzplaat tot nu toe. Prachtige mix van stijlen: elektronisch en nu-jazz komen samen op een redelijk experimentele manier. De plaat vindt een beetje het midden tussen Dead Neanderthals en Flying Lotus.

En de rest van mijn lijstje.

E: lekkah lijstje Jeroen.

een derde van het jaar zit er op, mijn lijstje dan ook maar.

1. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
2. Modest Mouse - Strangers To Ourselves
3. Toundra - IV
4. Belle & Sebastian - Girls in Peacetime Want To Dance
5. The Decemberists - What a Terrible World, What a Beautiful World
6. Noel Gallagher's High Flying Birds - Chasing Yesterday
7. Satellite Stories - Vagabons
8. The Slow Show - White Water
9. Viet Cong - Viet Cong
10. The Subways - The Subways

Allemaal erg goede platen, maar ik hoop dat er nog wel een plaat uit gaat komen waar ik echt heel erg verslaafd aan raak. Al moet dat wel goed komen met onder andere Brandon Flowers in het vooruitzicht

Top10 bij mij nu iets van

1. The Neal Morse Band - The Grand Experiment
2. Europe - War of Kings
3. Blackberry Smoke - Holding All The Roses
4. Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly
5. Toundra - IV
6. Enslaved - In Times
7. Balthazar - Thin Walls
8. Noel Gallaghers High Flying Birds - Chasing Yesterday
9. John Coffey - The Great News
10. The Slow Show - While Water

Ook maar begonnen aan jouw nummer 1 Kos. Klink lekkah!
en Ohja Steven Wilson, heb ik alleen maar losse fragmenten nog van gehoord. dus kan ik nog niet beoordelen.

1. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
2. Modest Mouse - Strangers to Ourselves
3. Kendrick Lamar - To Pimp a butterfly
4. Björk - Vulnicura
5. Courtney Barnett - Dieenelangetitel
6. Gy!be - Dieanderetiteldieiknietkanonthouden
7. Viet Cong - Viet Cong
8. Shlohmo - Dark Red
9. Balthazar - Thin Walls
10. Joey bada$$ - B4.DA.$$

en verder: https://rateyourmusic.com/list/Mr_Mantel/2015/2/
Maar eigenlijk kan ik het allemaal niet bijhouden en heb ik heel veel dingen nog lang niet vaak genoeg geluisterd om echt een onderscheid te maken. Bijvoorbeeld Levon Vincent/Nils Frahm/Steven Wilson/Lower Dens/Reptar/Hey Colossus moet ik nog wel wat vaker gaan luisteren om er echt iets over te kunnen zeggen.

Users who are viewing this thread