De albums van 2015

Kort vind ik meestal jammer, maar mijn lievelingsalbums ooit zijn meestal wel wat aan de lange kant (bijvoorbeeld Gy!be - lift your skinny fists... of Modest Mouse - The moon & Antartica/lonesome crowded west)
Al vind ik sommige stukken van de Kendrick Lamar niet zo boeiend.

Holy shit, dit gaat gewoon al naar een 9 op first listen. Inanimate Sensation en On GP hadden we al, maar al deze tracks zijn zo dik. I Break Mirrors, Why a Bitch Gotta Lie en The Powers that B vooral. Nu bij track 7. Nog 2x luisteren en ik vind dit beter dan TMS.

Mijn top-3 is overigens wel ineens vrij hard veranderd;

1. Drake – If You’re Reading This, It’s Too Late
2. Sufjan Stevens – Carrie and Lowell
3. Sleater-Kinney – No Cities to Love / Pinkshinyultrablast – Everything Else Matters

#3 ben ik nog niet zo over uit.

1. Death Grips - The Powers that B II: Jenny Death / Drake - If You're Reading This It's Too Late
3. Sufjan Stevens - Carrie and Lowell

Courtney Barnett staat nu ook op spotify. Net als de nieuwe albums van Seasick Steve en Mini Mansions.
En Wand hebben ze totaal bij de verkeerde artiest gezet :') Wel apart dat ze Ganglion Reef dan weer niet op spotify hebben staan.

En Wand hebben ze totaal bij de verkeerde artiest gezet :’)

Dat zag ik ook al ja :P, maar de foto lijkt er wel op. Volgens mij gooien ze wel vaker albums van onbekende artiesten met dezelfde naam bij elkaar per ongeluk. Wand had nog geen spotify profiel toch?

Nu trouwens: Quinn - Pax Intrantibus. Vreemde mix van Tribal, pop en iets van post-dub ofzo. In ieder geval een aanrader voor liefhebbers van melodische elektronica.

Courtney Barnett staat nu ook op spotify. Net als de nieuwe albums van Seasick Steve en Mini Mansions.
En Wand hebben ze totaal bij de verkeerde artiest gezet :’) Wel apart dat ze Ganglion Reef dan weer niet op spotify hebben staan.

Lekker, mooi dit weekend die van Courtney en Mini Mansions in de oortjes.

Dat zag ik ook al ja :P, maar de foto lijkt er wel op. Volgens mij gooien ze wel vaker albums van onbekende artiesten met dezelfde naam bij elkaar per ongeluk. Wand had nog geen spotify profiel toch?
Volgens mij hadden ze die nog niet nee. Maar ik vind het zo raar dat hun vorige album er niet op staat, en deze gewoon op de release datum gelijk wordt toegevoegd. Je zou nu bijna denken dat ze een complete genre-switch gedaan hebben hahaha

Ik ben trouwens Föllakzoid - III helemaal vergeten in mijn lijstje met albums.

Veels albums uitgekomen waar ik op had gewacht.
Noel Gallaghers album kom ik uit om een goede plaat die het wel van zijn uitschieters moet hebben. Er staan een paar nummers op waar ik niks mee heb. Maar daar tegenover staat dat Noel wel een mooie 2e plaat heeft afgeleverd. Die net wat minder is dan zijn eerder maar wel wat meer rock brengt.4/5

Modest Mouse.
Had niet de hoogste verwachtingen van dit album. Aangezien ik niet al de singles heel overtuigend vond. Het is wel een weer een modest Mouse album geworden met duidelijk hun eigen sound. Er zitten zeker goede nummers tussen die heel mooie aanwinsten zijn voor hun setlist. Maar in z'n totaal weet de plaat me niet helemaal te overtuigen. 3,5/5

Kendrick Lamar.
Hele fijne plaat die in zijn geheel interessant is heerlijke vibe hangt er over het hele album. Ook vind ik de grote aanwezigheid van FlyLo een fijne aanwinst voor dit album. Ik had wel op een kneitertje zoals Blacker The Berry meer gehoopt. Maar wat is dit een fijne plaat die ik nog vaak ga aanzetten.

En dan nog een Album dat ik vandaag voor het eerst heb aangehad maar ik nu al weet dat dit volgende week mijn plaat van het jaar is ( tot nu toe ). En dat is de debuutplaat van The Slow Show.Geweldige indie-rock band die heel erg klinkt als The National alleen dan iets rustiger en veel in de stijl van bijvoorbeeld het nummer Fake Empire. Heerlijke plaat die onlangs dat ie misschien vrij eentonig zal klinken voor mensen. Mij heel erg weet te boeien.

Veels albums uitgekomen waar ik op had gewacht.
Noel Gallaghers album kom ik uit om een goede plaat die het wel van zijn uitschieters moet hebben. Er staan een paar nummers op waar ik niks mee heb. Maar daar tegenover staat dat Noel wel een mooie 2e plaat heeft afgeleverd. Die net wat minder is dan zijn eerder maar wel wat meer rock brengt.4/5

Modest Mouse.
Had niet de hoogste verwachtingen van dit album. Aangezien ik niet al de singles heel overtuigend vond. Het is wel een weer een modest Mouse album geworden met duidelijk hun eigen sound. Er zitten zeker goede nummers tussen die heel mooie aanwinsten zijn voor hun setlist. Maar in z’n totaal weet de plaat me niet helemaal te overtuigen. 3,5/5

Kendrick Lamar.
Hele fijne plaat die in zijn geheel interessant is heerlijke vibe hangt er over het hele album. Ook vind ik de grote aanwezigheid van FlyLo een fijne aanwinst voor dit album. Ik had wel op een kneitertje zoals Blacker The Berry meer gehoopt. Maar wat is dit een fijne plaat die ik nog vaak ga aanzetten.

En dan nog een Album dat ik vandaag voor het eerst heb aangehad maar ik nu al weet dat dit volgende week mijn plaat van het jaar is ( tot nu toe ). En dat is de debuutplaat van The Slow Show.Geweldige indie-rock band die heel erg klinkt als The National alleen dan iets rustiger en veel in de stijl van bijvoorbeeld het nummer Fake Empire. Heerlijke plaat die onlangs dat ie misschien vrij eentonig zal klinken voor mensen. Mij heel erg weet te boeien.

Ah tof, met al die releases nu ineens is dit wel even goed om te doen ja.

Modest Mouse - Wordt enorm wisselend ontvangen en dat vind ik vreemd. Ik ken buiten deze plaat alleen 'Good News' van ze, maar ten opzichte van dat album is dit een veel meer solide indierockplaat naar mijn mening. Redelijk experimenteel voor hun doen, dus helemaal prima. 8.2/10

Kendrick Lamar - Fantastische plaat, zeker waar, maar dit is niet 'het einde van hiphop' of andere onzin die iedereen er nu over schrijft. Ik vind Good Kid Mad City wellicht zelfs een betere plaat. Neemt niet weg dat hier heel veel te horen valt en enorm veel kwaliteit op staat. 7.8/10

Sufjan Stevens - Eerste keer dat ik deze plaat hoorde was ik hier al aan verkocht. Unieke sfeer die deze man kan creëren en Fourth of July is echt een nummer dat me kan raken. Wat ik tegenwoordig nog nauwelijks meemaak. Zeker singer/songwriter is een typisch genre dat de meest geweldige en slechtste muziek beide bevat en dan valt deze plaat zeker, en terecht, op. 9,2/10

Cannibal Ox - Ik heb hun legendarische oudere album nooit geluisterd, maar dit plaatje luistert gewoon heel lekker weg hoor. Bij rap duo's merk ik altijd dat ik het fijn vind dat er wat afwisseling in de vocals zit, zo ook hier. Kan hier pas echt een cijfer aan hangen als ik hun eerdere album ook eens luister, maar nu een mooie 7.2/10

Father John Misty - Wordt overal hoog beoordeeld, maar ik vond het echt enorm matig klinken. Totaal geen fan van de instrumentatie hier en de vocals vond ik ook niet zo geweldig. Heb het nog wel afgeluisterd, maar dit is enorm vergetelijk. 4.0/10

Drake - Is al wat langer uit dan, maar ik heb hem heel veel geluisterd laatste week. Lichte instrumentatie, goede lyrics, fijne stem. Dit is eigenlijk gewoon wat ik zoek in hiphop. Staan wellicht een paar tracks te veel op die er ook af hadden gemogen, maar dit is voor mij zeker een 9.6/10

Death Grips - De hype was enorm en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze die waar zouden kunnen maken. Toen de plaat gisteren leakte heb ik hem dan ook meteen zorgvuldig beluisterd en hij is fantastisch. Het laatste nummer, Death Grips 2.0, zou weggelaten mogen worden of anders minimaal een andere plek op het album moeten krijgen. Geen afsluiter. Verder zijn alle tracks echt geweldig, de gitaren vormen een welkome toevoeging aan hun al experimentele geluid en worden mooi afgewisseld met meer elektronisch beladen tracks. On GP en Inanimate Sensation hadden we al als singels, maar passen prachtig in het album. Vervolgens is elk nummer onverwacht, maar ook veel beter dan wat je wel verwacht had. Hoe had je een nummer als Turned Off nou ooit van Death Grips kunnen verwachten? Of Why a Bitch Gotta Lie. Zelfs de tweede helft van het album verzwakt niet met fantastische nummers als The Powers That B en Beyond Alive. Ze stellen nauwelijks teleur en komen telkens uit onverwachte hoek met deze plaat. Dit is een must-listen en bijna zeker album of the year dit jaar. 9,8/10

Courtney Barnett - Die heeft even een verkeerde datum gepikt om haar album uit te brengen. Het zit namelijk goed in elkaar, maar is 'slechts' een indieplaatje tussen al het 'echte werk' deze week. In hetzelfde genre overigens ook een stuk minder indrukwekkend dan Modest Mouse. 7.0/10. Wel zeer vermakelijk, moet hem nog eens draaien. En het cijfer zou ook sowieso hoger zijn als het niet een week was met zo gek veel goede releases.

Jij bent wel van de hoge cijfers Jeroen. 2x boven een 9,5 :p

ben nu wel benieuwd naar die van Drake.

Jij bent wel van de hoge cijfers Jeroen. 2x boven een 9,5 :p

ben nu wel benieuwd naar die van Drake.

Meer uitzondering dan regel hoor, hahah. Death Grips, Sufjan Stevens en Kendrick Lamar worden overal echt belachelijk hoog gereviewd dus kun je best objectief als goed beschouwen. Drake is meer exclusief voor mij ofso dat ik dat zo vet vind schijnbaar. Maar ik ben toch wel van plan om Noel nog een kans te geven als jij het gewoon even een 8 geeft. En zie er best wel positieve dingen over ook.

Courtney Barnett een kans gegeven: ik heb het album op mijn telefoon gezet, maar dat was er ook zo weer af. Het boeide me totaal niet. Prima plaat denk ik, maar niet echt iets voor mij. Modest Mouse ook geluisterd de afgelopen tijd en die beviel wel wat beter. Sufjan Stevens moet volgens mij nog uitkomen, dus daar wacht ik nog even op.

Ondertussen:
Quinn – Pax Intrantibus[Tribal, Post-dub, pop]
Bocuma - Orphans Of The Sky[synthwave]
ENAU - Arctic Lights[Ambient, Instrumental Rock]
No Spill Blood - Heavy Electricity[Synthpunk]
En vooral: Inventions - Maze Of Woods[elektronisch instrumentale post-rock]. Wat een ongelofelijk relaxte plaat. Bestaat uit leden van Explosions In The Sky en Eluvium.

Yung - Alter
Fijn album(pje) in de sfeer van cloud nothings, duurt maar 19 minuten en is best leuk.

Ik heb niet zo'n spannende smaak, dus bij deze het meest voorspelbare lijstje van het forum:

1. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
2. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit
3. Sleater-Kinney - No Cities to Love
4 t/m 10. Björk, Viet Cong, Bob Dylan, Panda Bear, Tobias Jesso Jr., Pond, Jessica Pratt (willekeurige volgorde)

Welke albums moet ik nog luisteren?
- Sufjan Stevens
- Modest Mouse
- Natalie Prass
- James McMurtry

Prima lijstje hoor! Veilige keuzes inderdaad, maar wel allemaal goede platen voor zover ik ze gehoord heb. Alleen vielen Panda Bear en Bjork mij persoonlijk tegen.

Sufjan Stevens en Modest Mouse zijn zeker aanraders om even op te zetten, inderdaad.

valt ook wel weer mee met je niet zo'n spannende smaak ;)
Viet Cong bijvoorbeeld vond ik niet echt een hapklaar album

Als je To Pimp A Butterfly chill vindt zullen Joey Bada$$ en BBNG/Ghostface Killah(allen hier al voorbijgekomen) je ook misschien ook bevallen. Productie/beats hebben flink wat overeenkomsten(in de zin dat het allemaal redelijk klassieke instrumentatie is).

Users who are viewing this thread