Graspop Metal Meeting 2025

Skillet had ik nog verstaan tijdens hun hoogdagen (comatose / Awaken periode) .

Maar dat heb ik dan wel vaker met bands die plots nu "hoog" staan... Bands waarvan ik de platen als klassiekers beschouw, die toen maar niet doorschoten. En nu plots hoog staan & het momentum een beetje kwijt zijn/overgewardeerd zijn/met hun nieuwste plaat komen touren.

Ik vraag het ook vooral zodat ik weet hoe ik het in mijn overzicht kan verwerken. Als ik er geen duidelijke winnaar in lees bij een clash dan laat ik dat stukje er uit.
Ha doorgaans geef ik 1 tot 5 sterren en hou ik het wat georganiseerder, deze was even vlug, vlug tijdens de lunchpauze vandaar dat de punten telling niet steeds even correct zal zijn.

Waarvan 1 ster geldt voor zaken die ik niet ken maar zeker eens wil checken vanwege een gat te vullen of vanwege een goede reputatie, 2 ster voor bands waar ik wel wat van ken, maar meestal maar van enkele nummers fan van ben, 3. voor de meerdere mainstream bands die meestal wel mijn ding zijn. (hier hoort slipknot waarschijnlijk beter thuis, vette band, maar ken ook echt voornamelijk hun klassiekers) 4. voor zaken waarvan ik fan ben en gerust meepik & 5. zijn mijn lijstje persoonlijke favorieten, bands waar ik echt superfan van ben en die ik MOET zien los van welke band ertussen speelt.

Maar zoals ik eerder zei vanaf dat de punten hetzelfde ongeveer liggen, hangt het af van setlist/keer gezien/hype.
Soms hangt de uiteindelijke beslissing ook wel van wie er mee gaat (hebben een graspopgroep van +- 18 man, tuurlijk pik ik wel eens een showtje alleen mee, maar af en toe als iedereen naar iets specifiek gaat, ga ik ook voor de gezelligheid even mee).
Ook met het eerste jaartje metaltown, vermoed ik dat ik dit jaar wel wat méér ga kijken. Andere jaren, durf ik wel eens iets te gaan drinken op de camping en dan is het weer lastig om uit die luie kampeerstoel te komen.

EDIT: wat ook nog wat veranderd aan keuzes zijn de vele shows & andere festivals in dat & vorig jaar. Ik vond bv. Slayer een vette band, maar die op één jaar tijd 3x gezien, uiteraard na de 3e keer heb je 'm wel gezien.

Laatst bewerkt:
Ha doorgaans geef ik 1 tot 5 sterren en hou ik het wat georganiseerder, deze was even vlug, vlug tijdens de lunchpauze vandaar dat de punten telling niet steeds even correct zal zijn.

Waarvan 1 ster geldt voor zaken die ik niet ken maar zeker eens wil checken vanwege een gat te vullen of vanwege een goede reputatie, 2 ster voor bands waar ik wel wat van ken, maar meestal maar van enkele nummers fan van ben, 3. voor de meerdere mainstream bands die meestal wel mijn ding zijn. (hier hoort slipknot waarschijnlijk beter thuis, vette band, maar ken ook echt voornamelijk hun klassiekers) 4. voor zaken waarvan ik fan ben en gerust meepik & 5. zijn mijn lijstje persoonlijke favorieten, bands waar ik echt superfan van ben en die ik MOET zien los van welke band ertussen speelt.

Maar zoals ik eerder zei vanaf dat de punten hetzelfde ongeveer liggen, hangt het af van setlist/keer gezien/hype.
Soms hangt de uiteindelijke beslissing ook wel van wie er mee gaat (hebben een graspopgroep van +- 18 man, tuurlijk pik ik wel eens een showtje alleen mee, maar af en toe als iedereen naar iets specifiek gaat, ga ik ook voor de gezelligheid even mee).
Ook met het eerste jaartje metaltown, vermoed ik dat ik dit jaar wel wat méér ga kijken. Andere jaren, durf ik wel eens iets te gaan drinken op de camping en dan is het weer lastig om uit die luie kampeerstoel te komen.

Zal hem dan meenemen op basis van meeste sterren wint. Het wordt uiteindelijk ook gewoon een overzichtje voor de leuk!

• Geweldig
Waarderingen: ShipwreckedBone
Mijn looproute dan ook maar. Vetgedrukt is must see, schuingedrukt is opvulling dat ik mogelijk oversla.

Donderdag

Psychonaut
The Raven Age
Landmvrks
Charlotte Wessels
Motionless in White
Alestorm
Dream Theater
Epica

Iron Maiden/Mass Hysteria
Powerwolf

Vrijdag

As everything unfolds
Peyton Parrish/House of protection
Myles Kennedy
Green Lung
The Ghost Inside
Polaris

Falling in reverse
Blood Incantation/Jinjer

Slipknot
Behemoth

Zaterdag

Dodheimsgard
Oomph!
Skindred
Eisbrecher
Poppy
Soulfly
Imminence (Er is nog wel een beetje twijfel om toch gewoon naar BFMV te gaan, aangezien ik Imminence ook nog zie in de 013 later dit jaar)
BFMV (tweede helft)
The Hu (Jammer van de clash met Dragonforce/Spiritbox)
Spiritbox (stukje)
Korn
Nine Inch Nails

Zondag

Crossfaith
Seven hours after violet
SiM
Halocene?
Fit for an autopsy
Heaven Shall burn/Beyond the black (nog niet over uit)
Currents
(na currents naar huis door omstandigheden, had me anders ook nog wel vermaakt)

• Leuk
Waarderingen: won666 en Skut10
Ik heb een poging gedaan. Wellicht wordt het ook nog wel Dodsheimgard voor Kittie... Keuzes..

* = Wil ik perse zien

Donderdag:
Psychonaut*
Fleshwater
Trash Boat
Alien Ant Farm*
Alestorm
Dream Theater ga ik nu van uit, kan later nog Julie Christmas en Yellowcard van gemaakt worden*
Stukje Epica
Iron Maiden*
Lagwagon*

Vrijdag:
Villagers of Ioannina City
Windhand*
Green Lung
Orange Goblin*
Eagles of Death Metal
Blood Incantation*
Opeth (jammer van Slipknot)*

Zaterdag:
Kittie*
Last Train
Skindred
Primordial
Cattle Decapitation
Brutus*
The Hu
Amenra*
Nine Inch Nails*

Zondag:
Angelus Apatrida
Nothing More
Krokus
Savatage stukje
Katatonia*
Alcest*
Thrice*

• Leuk
Waarderingen: won666
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook in december: ‘line up suckt!!’
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook in maart: ‘beste line up ever!!!’
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook wanneer de timetable er is: ‘al die clashes, jullie kennen er niks van, schande!!!’

Je kan ook nooit goed doen é
Mocht je het je afvragen, ja er reageerde echt iemand dat Graspop er niks van kent om twee van zijn favoriete bands samen te programmeren :)

• On fire
Waarderingen: Projunk
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook in december: ‘line up suckt!!’
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook in maart: ‘beste line up ever!!!’
De gemiddelde keyboardwarrior op facebook wanneer de timetable er is: ‘al die clashes, jullie kennen er niks van, schande!!!’

Je kan ook nooit goed doen é
Mocht je het je afvragen, ja er reageerde echt iemand dat Graspop er niks van kent om twee van zijn favoriete bands samen te programmeren :)

Zoals ik zei,....laten we blij zijn. Zon Bier en 3 goeie bands per dag en de rest is bijzaak en opvulling
en de ene dag is de opvulling gelukzalig en de andere dag episch

(slecht is er gewoon niet want de hele dag gitaar en bier en bamihappen / bitterballen is zo wie zo een geslaagde dag)

Die opmerking heb ik geloof ik ook gezien, al vernoemde die persoon niet per se dat het de 2 favoriete bands waren, maar King Diamond en Judas Priest tegelijk laten spelen is gewoon heel erg vreemd...
Uiteraard heb je als bezoeker geregeld clashes, maar zolang dat komt doordat het 2 bands in heel verschillende genres zijn vind ik dat allemaal nog te relativeren, maar ze lijken dit jaar wel erg veel clashes te creëren binnen 1 fanbase.

Psychonaut - Deafheaven (beiden post-metal)
Dream Theater - Julie Christmas (prog vs post, toch ook 2 verwante genres)
Savatage - Katatonia (gedeeltelijk) (beiden prog)
Cattle Decapitation - Lorna Shore (deathgrind vs deathcore)
Judas Priest - King Diamond (beiden high-pitch heavy metal)

En dan mis ik er vast nog een heel deel die ik vergeet of waarvan ik de bands en genres zelf niet goed genoeg ken om dat te beoordelen.

Het nacht- en zij programma zijn bekend gemaakt. Blij met Meatallica en Trashattack! Limp Business en The Art Of Pantera zijn ook leuk, maar die spelen iedere keer zeer laat in de nacht en dat ga ik niet vol houden denk ik, dan val ik in de metal dome in slaap terwijl ik wacht denk ik.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Het nacht- en zij programma zijn bekend gemaakt. Blij met Meatallica en Trashattack! Limp Business en The Art Of Pantera zijn ook leuk, maar die spelen iedere keer zeer laat in de nacht en dat ga ik niet vol houden denk ik, dan val ik in de metal dome in slaap terwijl ik wacht denk ik.
Amai! Dat had ik nog niet verwacht

Psychonaut - Deafheaven (beiden post-metal)
Dream Theater - Julie Christmas (prog vs post, toch ook 2 verwante genres)
Savatage - Katatonia (gedeeltelijk) (beiden prog)
Cattle Decapitation - Lorna Shore (deathgrind vs deathcore)
Judas Priest - King Diamond (beiden high-pitch heavy metal)
Ja dit. Ik vind dit met vijf podia en zoveel verschillende bands echt heel slordig geprogrammeerd, om het voorzichtig uit te drukken. Clashes heb je elk jaar wel, maar om nou zóveel bands die uit hetzelfde genre komen tegelijk te zetten, dat begrijp ik gewoon niet. Tuurlijk zal het altijd een puzzel zijn, maar ik kan me (om een voorbeeld te geven) echt niet voorstellen dat het onmogelijk was om iets te schuiven met Psychonaut, Deafheaven, The Raven Age en Signs of the Swarm, zodat de twee post-metalbands niet clashen. En zou je echt niet Lorna Shore met Soulfly of met Brutus hebben kunnen wisselen, om die clash met Cattle Decap te voorkomen? Of Cattle Decap met Primordial.

Goed, dat gezegd hebbende: ik ben verder niet ontevreden met de clashfinder! Zitten een aantal dingen in die voor mij super uitpakken:

- Charlotte Wessels die niet clasht met Landmvrks, maar met Beast in Black. Kan ik toch met @Loek123 mee naar zijn favoriete band en dan tijdens dat verschrikkelijke Beast in Black genieten van een top set van Charlotte in de Dome. Ideaal!
- Dream Theater wat bijna een half uur doorgaat na Julie Christmas. Zo kan ik mooi nog een stuk van die DT set meepakken. En mocht Julie toch tegenvallen (verwacht ik niet, maar je weet nooit) dan heb ik een prima uitwijkmogelijkheid.
- Hetzelfde geldt voor Windhand en Unprocessed, waarbij ik dus nog een minuut of 20 van die laatste mee kan pakken.
- Behemoth als afsluiter op vrijdag!!! Dit is zo gaaf. Kan ik gewoon m'n geliefde Opeth in z'n geheel zien en dan een nachtset van Behemoth als toetje. Geweldig!
- Brutus een set van een uur en slechts een kleine overlap met Imminence. Kan ik Brutus in z'n geheel zien en toch ook een flink gedeelte van Imminence. Daarvan ga ik in december een set met strijkorkest zien, dus nu een halve set op Graspop is helemaal prima.
- Een klein half uur tussen Amenra en NiN. Dan kan ik even bijkomen van die hoogmis in de Marquee en nog even resetten voor NiN. Top.
- Savatage - Triptykon - Alcest - Thrice kan gaan zorgen voor een geweldig slotstuk van het weekend. Wel wat afhankelijk van setlists bij met name Triptykon en Thrice. En ook wel erg zonde van Katatonia.

Ik zit nog wel met wat gaten in mijn schema. Wie heeft de gouden tip voor deze uurtjes:

- Op vrijdag tussen Jerry Cantrell en Blood Incantation. Ik vind Falling in Reverse en Nova Twins beiden een verschrikking en wil die het liefst helemaal ontlopen. Kan iemand me overtuigen of Eagles of Death Metal of Me First and the Gimme Gimmes de moeite waard is? En zo ja, waar kan ik dan het beste beginnen met inluisteren?
- Op zaterdag heb ik tussen Dodheimsgard en Unto Others/Sylosis helemaal niets staan. Iemand met een toffe tip voor vermaak tussen 13u en 15u?
- En op zondag is het helemaal vrij karig. Daar heb ik tussen Creeper/Angelus en Savatage enkel Fit For an Autopsy als must. En ligt het verder tussen 14u en 19:20 nog helemaal open. Zie ik iets over het hoofd?

Ja dit. Ik vind dit met vijf podia en zoveel verschillende bands echt heel slordig geprogrammeerd, om het voorzichtig uit te drukken. Clashes heb je elk jaar wel, maar om nou zóveel bands die uit hetzelfde genre komen tegelijk te zetten, dat begrijp ik gewoon niet. Tuurlijk zal het altijd een puzzel zijn, maar ik kan me (om een voorbeeld te geven) echt niet voorstellen dat het onmogelijk was om iets te schuiven met Psychonaut, Deafheaven, The Raven Age en Signs of the Swarm, zodat de twee post-metalbands niet clashen. En zou je echt niet Lorna Shore met Soulfly of met Brutus hebben kunnen wisselen, om die clash met Cattle Decap te voorkomen? Of Cattle Decap met Primordial.

Goed, dat gezegd hebbende: ik ben verder niet ontevreden met de clashfinder! Zitten een aantal dingen in die voor mij super uitpakken:

- Charlotte Wessels die niet clasht met Landmvrks, maar met Beast in Black. Kan ik toch met @Loek123 mee naar zijn favoriete band en dan tijdens dat verschrikkelijke Beast in Black genieten van een top set van Charlotte in de Dome. Ideaal!
- Dream Theater wat bijna een half uur doorgaat na Julie Christmas. Zo kan ik mooi nog een stuk van die DT set meepakken. En mocht Julie toch tegenvallen (verwacht ik niet, maar je weet nooit) dan heb ik een prima uitwijkmogelijkheid.
- Hetzelfde geldt voor Windhand en Unprocessed, waarbij ik dus nog een minuut of 20 van die laatste mee kan pakken.
- Behemoth als afsluiter op vrijdag!!! Dit is zo gaaf. Kan ik gewoon m'n geliefde Opeth in z'n geheel zien en dan een nachtset van Behemoth als toetje. Geweldig!
- Brutus een set van een uur en slechts een kleine overlap met Imminence. Kan ik Brutus in z'n geheel zien en toch ook een flink gedeelte van Imminence. Daarvan ga ik in december een set met strijkorkest zien, dus nu een halve set op Graspop is helemaal prima.
- Een klein half uur tussen Amenra en NiN. Dan kan ik even bijkomen van die hoogmis in de Marquee en nog even resetten voor NiN. Top.
- Savatage - Triptykon - Alcest - Thrice kan gaan zorgen voor een geweldig slotstuk van het weekend. Wel wat afhankelijk van setlists bij met name Triptykon en Thrice. En ook wel erg zonde van Katatonia.

Ik zit nog wel met wat gaten in mijn schema. Wie heeft de gouden tip voor deze uurtjes:

- Op vrijdag tussen Jerry Cantrell en Blood Incantation. Ik vind Falling in Reverse en Nova Twins beiden een verschrikking en wil die het liefst helemaal ontlopen. Kan iemand me overtuigen of Eagles of Death Metal of Me First and the Gimme Gimmes de moeite waard is? En zo ja, waar kan ik dan het beste beginnen met inluisteren?
- Op zaterdag heb ik tussen Dodheimsgard en Unto Others/Sylosis helemaal niets staan. Iemand met een toffe tip voor vermaak tussen 13u en 15u?
- En op zondag is het helemaal vrij karig. Daar heb ik tussen Creeper/Angelus en Savatage enkel Fit For an Autopsy als must. En ligt het verder tussen 14u en 19:20 nog helemaal open. Zie ik iets over het hoofd?
Misschien even op het lijstje van koekdoos wachten tot hij alle spoorboekjes heeft verzameld. Dan kijken wat de mensen gaan kijken die niet naar FiR en NT gaan. Meeste stemmen gelden dan zou ik zeggen.

Users who are viewing this thread