Ja dit. Ik vind dit met vijf podia en zoveel verschillende bands echt heel slordig geprogrammeerd, om het voorzichtig uit te drukken. Clashes heb je elk jaar wel, maar om nou zóveel bands die uit hetzelfde genre komen tegelijk te zetten, dat begrijp ik gewoon niet. Tuurlijk zal het altijd een puzzel zijn, maar ik kan me (om een voorbeeld te geven) echt niet voorstellen dat het onmogelijk was om iets te schuiven met Psychonaut, Deafheaven, The Raven Age en Signs of the Swarm, zodat de twee post-metalbands niet clashen. En zou je echt niet Lorna Shore met Soulfly of met Brutus hebben kunnen wisselen, om die clash met Cattle Decap te voorkomen? Of Cattle Decap met Primordial.
Goed, dat gezegd hebbende: ik ben verder niet ontevreden met de clashfinder! Zitten een aantal dingen in die voor mij super uitpakken:
- Charlotte Wessels die niet clasht met Landmvrks, maar met Beast in Black. Kan ik toch met
@Loek123 mee naar zijn favoriete band en dan tijdens dat verschrikkelijke Beast in Black genieten van een top set van Charlotte in de Dome. Ideaal!
- Dream Theater wat bijna een half uur doorgaat na Julie Christmas. Zo kan ik mooi nog een stuk van die DT set meepakken. En mocht Julie toch tegenvallen (verwacht ik niet, maar je weet nooit) dan heb ik een prima uitwijkmogelijkheid.
- Hetzelfde geldt voor Windhand en Unprocessed, waarbij ik dus nog een minuut of 20 van die laatste mee kan pakken.
- Behemoth als afsluiter op vrijdag!!! Dit is zo gaaf. Kan ik gewoon m'n geliefde Opeth in z'n geheel zien en dan een nachtset van Behemoth als toetje. Geweldig!
- Brutus een set van een uur en slechts een kleine overlap met Imminence. Kan ik Brutus in z'n geheel zien en toch ook een flink gedeelte van Imminence. Daarvan ga ik in december een set met strijkorkest zien, dus nu een halve set op Graspop is helemaal prima.
- Een klein half uur tussen Amenra en NiN. Dan kan ik even bijkomen van die hoogmis in de Marquee en nog even resetten voor NiN. Top.
- Savatage - Triptykon - Alcest - Thrice kan gaan zorgen voor een geweldig slotstuk van het weekend. Wel wat afhankelijk van setlists bij met name Triptykon en Thrice. En ook wel erg zonde van Katatonia.
Ik zit nog wel met wat gaten in mijn schema. Wie heeft de gouden tip voor deze uurtjes:
- Op vrijdag tussen Jerry Cantrell en Blood Incantation. Ik vind Falling in Reverse en Nova Twins beiden een verschrikking en wil die het liefst helemaal ontlopen. Kan iemand me overtuigen of Eagles of Death Metal of Me First and the Gimme Gimmes de moeite waard is? En zo ja, waar kan ik dan het beste beginnen met inluisteren?
- Op zaterdag heb ik tussen Dodheimsgard en Unto Others/Sylosis helemaal niets staan. Iemand met een toffe tip voor vermaak tussen 13u en 15u?
- En op zondag is het helemaal vrij karig. Daar heb ik tussen Creeper/Angelus en Savatage enkel Fit For an Autopsy als must. En ligt het verder tussen 14u en 19:20 nog helemaal open. Zie ik iets over het hoofd?