Corona Virus en concerten/festivals

Veel mensen gaan er op diverse fora ook maar vanuit dat wanneer dit festivalseizoen in het water valt, alle festivaltours automatisch naar 2021 gaan.
Ze denken dan alle artiesten van dit jaar samen met de verwachte artiesten van 2021 te gaan zien.
Ik heb al mogelijkheden gezien die volgens mij niet te betalen zijn door de festivals.

Ik verwacht eerder dat veel festivaltours gewone tours gaan worden, zodat de artiesten op zo'n kort mogelijke termijn toch geld verdienen.
Maar goed, het wachten is op het moment dat er überhaupt weer concerten gegeven mogen worden.

selurxela wrote:
En blijft ook een beetje uit de buurt van dikkertjes:

https://www.nu.nl/coronavirus/6040891/80-procent-van-coronapatienten-op-ic-kampt-ook-met-overgewicht.html

Bizar.

Het is dan ook niet meteen zo dat “dikkertjes” eerder het virus bij zich dragen. Mensen met overgewicht kunnen er misschien wat minder tegen, maar dat betekent niet dat zij de enige zijn die het virus krijfen. Net zoiets dat in het begin ineens niemand meer naar een chinees restaurant durfde.

Los daarvan, we moeten voorkomen dar mensen met overgewicht besmet raken omdat juist zij zo'n grote kans hebben om op de IC te belanden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040891/80-procent-van-coronapatienten-op-ic-kampt-ook-met-overgewicht.html

Bizar.

Het is dan ook niet meteen zo dat “dikkertjes” eerder het virus bij zich dragen. Mensen met overgewicht kunnen er misschien wat minder tegen, maar dat betekent niet dat zij de enige zijn die het virus krijfen. Net zoiets dat in het begin ineens niemand meer naar een chinees restaurant durfde.

Een correlatie is nog geen causatie. In principe kan je niet heel veel zeggen van dit soort statistieken. Feit is namelijk ook dat veel mensen in de risicogroep overgewicht hebben.

Zegt natuurlijk niet dat je niet gezond moet leven. Gezond zijn is sowieso al beter voor je :)))

Over causatie gesproken, misschien horen ze tot de risicogroep omdat ze overgewicht hebben? Overgewicht zorgt nl nog wel eens voor gezondheidsproblemen.

selurxela wrote:

Bizar.

Een correlatie is nog geen causatie. In principe kan je niet heel veel zeggen van dit soort statistieken. Feit is namelijk ook dat veel mensen in de risicogroep overgewicht hebben.

Zegt natuurlijk niet dat je niet gezond moet leven. Gezond zijn is sowieso al beter voor je :)))

Precies, mensen met overgewicht en obesitas hebben vaker aandoeningen die leiden tot een ernstig ziekteverloop. Maar dat betekent niet dat deze extra vatbaar zijn om dit virus op te lopen, hoewel dat wel degelijk mogelijk is. Er is nog veel onbekend over de verspreiding van dit coronavirus en wie meer of juist minder risico loopt.

Reden om voorzichtig te zijn met het trekken van conclusies (en om met besluiten niet te ver vooruit te kijken). In de meest getroffen Aziatische landen (China, Japan, Korea) komt obesitas veel minder voor dan in Europa en vooral Amerika. In Europa hebben de hardst getroffen landen dan weer relatief lage obesitascijfers, is in ieder geval geen reden om mensen met overgewicht te ontlopen. Wel is dit een factor waar momenteel prominent onderzoek naar wordt gedaan. Voor een verdere aanpak van deze crisis is het van belang om te weten wie veel en wie minder risico loopt.

In een eerdere post heb ik de risicofactoren voor een ernstig ziekteverloop omschreven, deze zijn wel bewezen bekend en hangen vooral samen met de aanwezigheid van zogenoemde ACE2-receptoren in (met name) de luchtwegen. Daar gaat dit virus zitten en die receptoren zijn verhoogd aanwezig bij mensen met een lage nierfunctie (door hoge leeftijd, nierziekten en chronisch medicijngebruik) en bekende aandoeningen als hart/vaatproblematiek, hoge bloeddruk (vooral onbehandeld of door bloeddrukverlagende ACE-remmers en Angiotensine-Receptor-Blokkers ARB) en diabetes.

Die aandoeningen komen aanzienlijk vaker voor bij mensen met overgewicht en ouderen. Het is daarom niet vreemd dat juist deze groepen vaker in het ziekenhuis en op de intensive care terecht komen.

Ook mensen met longproblemen (astma, COPD, roken) en een verstoord immuunsysteem (als gevolg van tumortherapie, bloedziekten, HIV en orgaandonatie) lopen een groter risico op een ernstig ziekteverloop. Maar dat zegt niet dat deze meer kans hebben om dit virus op te lopen. Wel dat ze meer problemen krijgen als ze dit virus oplopen.

Zou voorlopig voorzichtig zijn als jijzelf of een van je naasten tot een van bovengenoemde groepen behoort. Allereerst vanwege het verhoogd risico op een ernstig ziekteverloop, maar ook omdat mensen uit deze groep als eerste de toegang tot zorg ontzegd gaat worden als de zorg overbelast raakt. Natuurlijk hopen we allemaal dat het niet zo ver komt, maar realiteit is dat dit er wel om gaat spannen de komende weken.

Feitje: mensen met overgewicht en obesitas overleven de intensive care vaker dan mensen met een BMI<25.

Countryzanger Joe Diffie (61) overleden aan gevolgen coronavirus https://www.nu.nl/muziek/6041192/countryzanger-joe-diffie-61-overleden-aan-gevolgen-coronavirus.html (via @NUnl)

Ik vermoed dat het hele festivalseizoen gewoon linea recta de prullenbak in kan. Hoop wel dat met een beetje geluk in de nazomer alles voorbij is, en dat dan nog veel last minute concerten van festival-acts ingepland kunnen worden in de poppodia. Daar is immers toch weinig te doen in de zomerperiode. Denk echter dat dat onhaalbaar is.

Als Trump zelfs maatregelen gaat verlengen en mensenlevens op een nagenoeg gelijke prio gaat stellen als economische belangen, weet je dat shit aan is.

Als Bolsonaro ook nog zou gaan inbinden, is armageddon waarschijnlijk al ingezet.

Ik zou geen wereldleider willen zijn nu. Hoe je het ook aanpakt...echt goed kun je het gewoon niet doen.

Da's ook waar inderdaad. Al kun je het natuurlijk wel heel erg niet goed doen, zie Bolsonaro.

Ik zou dat sowieso nooit willen…

Dat jij wereldleider bent ?

Ik zou het best wel eens willen maar....i will probably fuck it up big time hahahaha

Oasiss wrote:
Da’s ook waar inderdaad. Al kun je het natuurlijk wel heel erg niet goed doen, zie Bolsonaro.

Of die gast uit Wit-Rusland, meer Whiskey drinken was de oplossing!
Hoe kan je nou weer aan whiskey denken bij Wit-Rusland nota bene? Het is natuurlijk wodka. Vind dat ze prima aanpakken daar...

Oasiss wrote:
Da’s ook waar inderdaad. Al kun je het natuurlijk wel heel erg niet goed doen, zie Bolsonaro.

Zalig toch.
Gewoon elke dag een wodka en dagelijks de sauna in en gewoon naar de voetbal blijven gaan.

En uiteraard ook wat cijfers van de coronagevallen vervalsen, heeft ie misschien geleerd van Putin.

Maar zie nu dat er warm lenteweer op komst is en Donnie heeft me beloofd dat dit allemaal meteen voorbij is als de lente eenmaal aanbreekt.

Indiaantje89 wrote:

Oasiss wrote:

Zalig toch.
Gewoon elke dag een wodka en dagelijks de sauna in en gewoon naar de voetbal blijven gaan.

En uiteraard ook wat cijfers van de coronagevallen vervalsen, heeft ie misschien geleerd van Putin.

Ik ruk die trofee van lul het jaar graag uit de handen van Trump, om ze nu even aan die Bolsonaro te geven. Of misschien is Wodkaboarding een leuk idee. Middenin een vol voetbalstadium. Hij hij toch een beetje zijn zin.

selurxela wrote:
En dan vlieg ik meteen naar Wit-Rusland om BATE Borisov eindelijk eens live te zien spelen.

Ik ben vooral benieuwd of Torpedo Zhodino de goede start kan volhouden.

Het probleem van Torpedo is natuurlijk het lage scorende vermogen. Minsk heeft al 3x zo vaak gescoord. Aan de andere kant, die krijgen ook wel veel tegendoelpunten. En titels zijn vaak gebaseerd op een sterke verdediging.

Users who are viewing this thread