Kan verder wel wat schrijven over Def Leppard, Motley Crue, Skid Row en Hollywood Vampires voor iedereen met een lege zondagse planning. Maar eerst maar eens wat andere namen na mijn lap tekst van Beast in Black.
Lijkt mij het leukst dat óók de bekende namen gedaan worden! Ik zou de intro's graag lezen. Mocht je nog een minder grote naam weten, dan ook zeker welkom.Ik wil wel wat schrijven over Behemoth en Cradle of Filth, maar dat zijn toch vrij bekende bands dus misschien minder interessant dan de onbekendere namen?
Maar als er interesse voor is, geef maar een gil. Dan ga ik er even voor zitten. Slipknot wil ik ook wel doen
Ik wil wel wat schrijven over Behemoth en Cradle of Filth, maar dat zijn toch vrij bekende bands dus misschien minder interessant dan de onbekendere namen?
Maar als er interesse voor is, geef maar een gil. Dan ga ik er even voor zitten. Slipknot wil ik ook wel doen
Welkom op het forum!hey iedereen, ik wil even zeggen dat ik dit hier een supper leuke topic vind. ik lees al even graspop topic en alcatraz. Ik heb dankzij jullie al enorm veel bands leren kennen. Jullie passie is gewoon aanstekelijk ! ik kan niet wachten welke parels ik hier ga vinden om verder te verkennen. En zo mijn keuze te maken om ze live te gaan zien.
Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven Cradle of Filth geluisterd, terwijl ik de naam al ken sinds ik zo'n 10 jaar oud ben en al jaren black metal luister. Waarom het zo lang heeft geduurd voordat ik het ging luisteren weet ik niet. Hoe dan ook: ik vind de muziek van wat ik heb gehoord goed. Vooral die unieke vocals van Dani Filth, wat een strot, en live klinkt hij precies zoals op de plaat. Wat ik wil zeggen is: alhoewel het bekende namen zijn, lopen sommige mensen achter en is dit het moment om hen te introduceren aan deze grootheden binnen het genre.Ik wil wel wat schrijven over Behemoth en Cradle of Filth, maar dat zijn toch vrij bekende bands dus misschien minder interessant dan de onbekendere namen?
bedankt als er interesse is wil ik wel een stukje over Anti- Flag schrijven.Welkom op het forum!
Graag gedaan, en bedankt voor het compliment. Gaat toch flink wat werk zitten in zo'n stuk schrijven haha, maar leuk dat het zo laat op de avond nog enthousiast onthaald wordt. En ja, zondag avond is progmetal avond blijkbaar, ook dank voor het mooie stuk over Gojira @rubenJS!Haha, wauw! Nog zo'n knaller van een introductie er direct achteraan. Heerlijk! Dankjewel @Dr. Hannibal, voor een prachtige ode aan één van de pareltjes van deze line-up. Toevalligerwijs was Prognosis 2019 ook mijn eerste kennismaking met deze band. Wat was het toen druk, inderdaad. Maar desondanks een fantastische set gezien, wat zeker naar meer smaakte. M'n beste maat heeft ze laatst ook voor het eerst gezien in de Boerderij. Hij was vooraf sceptisch, omdat hij zich afvroeg of het live allemaal wel over zou komen en dan met name de zang. Maar achteraf moest hij concluderen dat het al zijn verwachtingen had overtroffen. En dat zegt genoeg, want live staat het inderdaad als een huis. Ik hoop met je mee op de Metaldome, want dat kan een geweldige ervaring worden!
PS: is dat laatste puntje met de naam een stille hint voor de meeting?
Goeie toevoegingen, dank!De lat wordt hoog gelegd met deze posts. Dit valt onder mierenneuken: 'Soen' is weliswaar een Zweedse band, maar de bandnaam is dat niet. Het Zweeds kent geen 'oe'-combinatie en inderdaad ook geen 'oe'-klank zoals in het Nederlands. De naam is zo gekozen omdat ze het mooi vonden klinken, er zit geen diepere betekenis achter volgens drummer Martín López.
Verder kan men de basgitarist met het indrukwekkende cv (Steve DiGiorgio) aanschouwen tijdens Testament, waar hij nu deel van uitmaakt.
'Soon'De stille hint naar de meeting snap ik zelf helaas niet haha, dus dat was sowieso niet de intentie, maar leg uit, nu ben ik nieuwsgierig!
Super stuk man! En grappig te lezen dat ik niet de enige ben die bij de eerste albums aan Tool moet denken. Toen ik Soen voor het eerst hoorde, op een shuffle playlist dat ik oprecht dat het Tool was. Bleek Soen te zijn, zal vast een side project van Maynard James Keenan zijn. Bleek ook niet zo te zijn.Soen
Zanger Joel Ekelöf vormt samen met ex-Opeth drummer Martín López sinds de oprichting in 2010 de spil van deze Zweedse progressieve metalband. De kenmerkende krachtige, zuivere vocalen, in combinatie met de heerlijke percussieve ritmes, zijn voor mij ook de grootste kracht van Soen. Ze maken meeslepende en emotionele muziek, met een melancholische en contemplatieve atmosfeer. De band wordt vaak een supergroup genoemd, wat bij de oprichting op zich wel klopte (met name de bassist van het eerste album heeft een zeer indrukwekkend cv), maar buiten de drummer om zijn de huidige leden toch vooral bekend door hun werk met Soen zelf, voor zover ik kan inschatten.
Zelf heb ik de band ontdekt toen ze op Prognosis speelden in 2019, waar een enorme drukte ontstond omdat ze in de kleine zaal speelden, terwijl ze volgens mij makkelijk de grote zaal hadden kunnen vullen. Gelukkig kwamen wij er nog net op tijd binnen, het was wel een enorm goede kennismaking om de band in die intieme setting te zien. Volledige weggeblazen door hun prachtige muziek en strakke liveshow. Ook afgelopen jaar in de Melkweg hebben ze weer een top concert gegeven. En hun Graspop debuut, waarvan ik persoonlijk verwacht dat het in de Metal Dome plaats gaat vinden, belooft ook weer een genot te worden voor iedereen die van muziek houdt die "melodic, heavy, intricate and very different than everything else" is, om met Martín López te spreken. Hier volgt een introductie aan de hand van hun vijf studioalbums:
Cognitive (2012)
Dus nog even over die quote die ik net hierboven genoemd heb: "melodic, heavy, intricate" zijn zeker passende woorden om deze muziek te beschrijven, maar het idee dat deze muziek "very different than everything else" is valt direct in het water zodra je Lateralus (2001) of 10.000 Days (2006) van Tool ernaast legt. Zelfs de album cover zou prima voor Tool artwork door kunnen gaan. Maar goed, er zijn slechtere artiesten om je inspiratie vandaan te halen, en het blijft een vrij uniek geluid in het bredere muzieklandschap. En het lukt de leden van Soen heel goed om een pakkende sound te creëren binnen deze bekende formule, niet in de laatste plaats omdat het technisch zeer begaafde muzikanten zijn, die zich deze complexe stijl zonder enige moeite volledig eigen gemaakt hebben. Het is toegankelijk maar het heeft ook genoeg diepgang, met gitaarwerk wat van psychedelisch klinkende melodie lijnen naar zware metal riffs kan gaan, in harmonie met volledige cleane zang partijen, over een fundament van creatieve drum partijen waar veel tribale ritmes in terug te vinden zijn. Het nummer Savia wordt nog steeds veel live gespeeld, maar ook Fraccions en Oscillation zijn zeer de moeite waard om te beluisteren, als je wat hoogtepunten van het album wilt horen.
Tellurian (2014)
Zoals wel vaker het geval is bij bands die bij hun eerste album nog een beetje als het afgeleide van een andere band klinken, lukt het ook Soen om het tweede album Tellurian wat meer tot een eigen geluid te komen. Al is het ook niet zo dat ze een heel ander pad in slaan hoor. Maar dit album laat een grotere diversiteit aan invloeden zien dan alleen Tool, wat leidt tot een album dat als geheel meer eigenheid uitstraalt. De surrealistische albumcover en songteksten helpen daarbij: je krijgt het gevoel meegenomen te worden in een unieke droomwereld, waar wellicht wel een diepere boodschap in zit, maar niet een die gelijk heel duidelijk is. De prachtige stem van Joel Ekelöf weeft het geheel op overtuigende wijze aan elkaar, echt een fijn album om je van begin tot eind door mee te laten voeren dit. Helaas wordt er de laatste jaren niets van dit album meer live gespeeld, maar Tabula Rasa was lange tijd een vast nummer op de setlist, en Void is ook zeker een goede keuze als je liever wat losse nummers luistert dan het hele album achter elkaar.
Lykaia (2017)
Dit album bouwt rustig verder op de fundamenten die de eerste twee albums neergelegd hebben. De gitaar wordt dit album bespeeld door Marcus Jidell, die je ook zou kunnen kennen van Avatarium, en zich alleen voor dit album bij Soen voegde. Wat volledig nieuw is aan dit album, is de toevoeging van een toetsenist, in de vorm van Lars Åhlund, die tot de dag van vandaag onderdeel is van de band. Naast metal speelt hij ook graag jazz, en zijn werk op de elektrische piano en het orgel zijn een goede verrijking van de harmonieën. De nieuwe bassist sinds het vorige album, Stefan Stenberg, is ook een waardevolle toevoeging, met smakelijke grooves en hypnotiserende riffjes. Nog in hetzelfde jaar werd Lykaia Revisited uitgebracht, een remaster, maar mijn voorkeur gaat eerlijk gezegd uit naar de originele mix, die voor mij wat organischer aanvoelt. Wel voegt het Revisited album twee nieuwe bonus tracks toe, en live opnames van Sectarian, Jinn, en Lucidity, die nog steeds veel live gespeeld worden. Maar ook het nummer Opal is niet te missen naar mijn mening, met ijzersterke riffs en een refrein dat als een "tidal wave" over je heen spoelt, geheel in lijn met de lyrics.
Lotus (2019)
Misschien wel het sterkste album wat Soen tot nu toe gemaakt heeft. Met de nieuwe Canadese gitarist Cody Lee Ford in de gelederen heeft de band bijna haar huidige samenstelling bereikt, de enige van wie we na dit album helaas afscheid moeten nemen is bassist Stefan Stenberg. Op dit album is hij echter nog aanwezig, om weer op meesterlijke wijze een brug te slaan tussen de drumpartijen van Martín López en de melodieën en riffs van de rest van de band. Ook toetsenist Lars Åhlund heeft op dit album helemaal zijn draai gevonden in de band, en ik kan niet anders concluderen dan dat ze als een geoliede machine samenwerken. Het levert een album vol epische en memorabele momenten op, met refreinen die zich erg goed lenen om live uit volle borst mee te brullen, tussen het headbangen door: "Spirit of the water, let the sky fall down on me" in het machtige Martyrs bijvoorbeeld. Maar er zijn ook prachtige stukken die meer ingetogen zijn, soms alleen de stem van Joel Ekelöf begeleid door toetsen, zoals de opening van de titeltrack Lotus. De op het album opeenvolgende nummers Lasviscious, Martyrs, en Lotus kun je waarschijnlijk ook live verwachten. En voor meer zware riffs en goed mee te brullen refreinen ben je ook bij Covenant aan het goede adres. "The sinner will die!"
IMPERIAL (2021)
Waar Soen tot nu toe vrij algemene levensbeschouwende thema's uitdroeg, was het met de video van de eerste single Antagonist direct duidelijk dat ze het dit album over een andere boeg zouden gooien. De nieuwslezer die langzaam in een duivel verandert terwijl allerlei actuele problemen de revue passeren op het scherm, in de typische sensationalistische stijl van Amerikaanse nieuwszenders, laat er weinig twijfel over bestaan dat ze een maatschappijkritische boodschap willen uitdragen deze keer. Helaas blijven hun lyrics toch net iets te abstract voor mij om er achter te kunnen komen wat die boodschap nu precies is. Maar ze zijn niet blij met hoe het nu gaat met de wereld, zoveel is duidelijk. Ik moet eerlijk toegeven dat de muziek op dit album mij wat minder pakt, dus ik kan er niet zo veel over zeggen verder. Live staat het nog steeds als een huis, dat wel. Je kunt ook veel nummers van dit album live verwachten op Graspop, met uitzondering van de laatste twee, die worden tot nu toe niet of nauwelijks live gespeeld.
Dit jaar is het album ATLANTIS uitgekomen, maar dat is een collectie akoestische versies van eerder uitgebrachte nummers, dus daar wijdt ik geen apart stukje aan. Op Prognosis doen ze dit jaar een geheel elektrische en een geheel akoestische set, op Graspop verwacht ik toch vooral de originele elektrische versies van nummers te horen. Maar wellicht dat er dus een akoestische versie tussen gaat zitten op een gegeven moment. Wie weet. Ik zie jullie hopelijk daar om er achter te komen!
PS: de bandnaam hoort uitgesproken te worden als "So-en", dus met aparte "o" en "e" klanken, in plaats van de gecombineerde "oe" klank. Het zijn tenslotte Zweden, geen Nederlanders of Vlamingen.