Band introducties Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Er is ook niet echt een volgorde of vast aantal per dag nodig, toch? Elke bijdrage is welkom lijkt me, hoe meer hoe beter, ongeacht volgorde of aantal per dag.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Ik zou het al heel gaaf vinden als we tot aan Graspop tot een stuk of 25 verslagen komen. Mensen moeten er ook maar de tijd voor nemen om iets leuks te schrijven. En het is maar de vraag of elke band op voldoende support kan rekenen onder ons ledenbestand dat er een acceptabel stuk geschreven kan worden. Ik vraag mij bijvoorbeeld al af wie het op zich gaat nemen om een stukje te wijden aan Mimi Barks. ;)
Precies dit, daarom het voorlopig ook op 1 per dag gehouden. Natuurlijk wel het leukst om iets te schrijven waarover je zelf enthousiast bent. En of we dat voor alle bands gaan redden…
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Er is ook niet echt een volgorde of vast aantal per dag nodig, toch? Elke bijdrage is welkom lijkt me, hoe meer hoe beter, ongeacht volgorde of aantal per dag.
Das ook weer zo. Maar ben het ook eens met Jamel, kost best wat tijd iets leuks te schrijven. Mocht je nu vol inspiratie zitten, be my guest. Ben benieuwd! Zou zelf overigens graag nog in ieder geval iets over Gojira bijdragen. En voor wat betreft de kleinere acts graag Orbit Culture!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Er is ook niet echt een volgorde of vast aantal per dag nodig, toch? Elke bijdrage is welkom lijkt me, hoe meer hoe beter, ongeacht volgorde of aantal per dag.
Dat degene die iets geschreven heeft de volgende band nomineert, vind ik wel een heel fijn concept. Dat zorgt er ook voor dat het een beetje overzichtelijk blijft en geeft ook meer ruimte om op de stukjes te reageren. Als er bij wijze van spreken opeens vijf stukjes op één dag bij komen, sneeuwen ze elkaar een beetje onder, vrees ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
Dat degene die iets geschreven heeft de volgende band nomineert, vind ik wel een heel fijn concept. Dat zorgt er ook voor dat het een beetje overzichtelijk blijft en geeft ook meer ruimte om op de stukjes te reageren. Als er bij wijze van spreken opeens vijf stukjes op één dag bij komen, sneeuwen ze elkaar een beetje onder, vrees ik.
Dat lijkt mij een luxeprobleem. Totnogtoe stokt het vooral.

Wil wel iets schrijven over ‘sick of it All’.
 
  • Confetti
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Dat degene die iets geschreven heeft de volgende band nomineert, vind ik wel een heel fijn concept. Dat zorgt er ook voor dat het een beetje overzichtelijk blijft en geeft ook meer ruimte om op de stukjes te reageren. Als er bij wijze van spreken opeens vijf stukjes op één dag bij komen, sneeuwen ze elkaar een beetje onder, vrees ik.
Tja, dan zitten we dus nu te wachten tot iemand iets over Beast in Black kan schrijven, en moeten andere stukjes wachten? Wat nu als er een band genomineerd wordt waar niemand iets over weet te schrijven? Ik denk zelf dat het effectiever is om mensen hun eigen enthousiasme voor verschillende acts volop de ruimte te geven, en zoals @Paddy terecht opmerkt, voorlopig geen zorgen over teveel stukjes per dag. Op dit moment sneeuwen de daadwerkelijke introducties onder in het praten over wie de volgende gaat doen, ook niet echt handig ;)

Zal zo de daad bij het woord voegen en wat schrijven over Soen. Als je dat idd even aankondigt voorkomt dat ook gelijk dubbel werk. Komt helemaal goed zo!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ik geef Loek graag de vrije hand, aangezien ik ook nog niet weet hoe laat ik morgen thuis ben.
Mogelijk doe ik dan nog wel een kleine aanvulling, als me nog wat invalt. 😉
ik heb vandaag toch nog wat tijd gevonden om een stukje te schrijven voor Bloodywood, dus wellicht kan jij dan morgen een andere band doen :)

een band nomineren is een leuk idee trouwens, maar ik denk ook niet echt iets op tegen is als mensen gewoon een stukje schrijven voor een band waar ze enthousiast over zijn. anders krijg je een beetje een 'omdat het moet' verhaal bij bepaalde bands en dat zal geen goed doen aan de kwaliteit van de stukjes.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Bloodywood

Dit is een mooi moment voor mij om een stukje te schrijven over deze band, want ik heb ze net 3 dagen live gezien voor het eerst.

De band is opgericht in New Delhi, India. Volgens wikipedia in 2016, maar dat was alleen nog de gitarist en 1 van de zangers, die samen metal covers op youtube zetten van Indiase liedjes. In 2018 hebben ze vervolgens het nummer Ari Ari uitgebracht met Indiase rapper Raoel Kerr (die zich vervolgens bij de band heeft aangesloten):


Ari Ari is een cover van een bekender Indiaas liedje, en kreeg erg veel aandacht op internet, en werd zelfs gedeeld door een Bollywood actrise op instagram waardoor de video ontzettend populair werd en miljoenen keren werd bekeken.

Later in hetzelfde jaar kwamen ze met hun eerste nummer dat helemaal hun eigen muziek was en dus niet gebaseerd op een ander Indiaas liedje. Het nummer ging over metal health issues, en veel fans gaven de band feedback dat het nummer ze veel geholpen had tijdens moeilijke tijden. Dit was voor deze beginnende band bijzonder om te horen en erg motiverend om meer muziek te gaan schrijven.


Deze twee nummers waren grote hits op internet, waardoor de band onder de aandacht was gekomen bij de organisatie van Wacken Open Air, wat voor de bandleden een droom was die uit kwam. Van een beetje spelen in een klein appartementje van één van de bandleden met gedateerde apperatuur, en vrij armoedige toestanden, naar één van de grootste metal festivals ter wereld was een stap die niemand aan zag komen. Vooral aangezien de band nog nooit live had gespeeld, en niet eens een bassist had!

Na dit telefoontje van Wacken is alles een beetje gaan rollen,de band heeft een bassist gevonden, nieuwe apperatuur gekocht en een kleine Europese tour gepland om Wacken heen.

In de tussentijd hebben ze voor de tour nog een nummer uitgebracht, wat inmiddels is uitgegroeid tot één van hun bekendste nummers:


Vervolgens zijn ze heel veel gaan oefenen voor hun eerste live shows. Ze wilden er zeker van zijn dat ze een goede live show konden neer zetten. Ze hebben een aantal losse shows in India gespeeld, en voor Wacken nog wat losse shows in Duitsland en omliggende landen, en kleinere festivals in Europa.

Onderstaande documentaire van anderhalf uur kan ik zeker aanraden, en dit is ook waar ik veel van de bovenstaande informatie uit heb gehaald. Het is erg mooi om te zien hoe de bandleden reageren als ze erachter komen dat ze toch wel degelijk fans hebben in Europa en veel mensen ze herkennen op een klein Duits festival. Vond het hartverwarmend om te zien hoe veel enthousiasme ze hebben en hoe blij ze zijn om met hun fans te praten.


Na deze tour hebben ze hun debuut album opgenomen, dat is uitgebracht in 18 februari 2022.

Vooral de openingstrack is een aanrader, ze gebruikten dit ook als openingsnummer EN als laatste nummer op hun huidige show, met een paar aanpassingen erin. Vond het wel apart dat ze een nummer twee keer speelden maar je moet wat als je nog zo weinig muziek hebt.


Uit ervaring kan ik zeggen dat ook gewoon echt sympathieke en aardige gasten zijn, die afgelopen donderdag uitgebreid de tijd namen om met de fans op de foto te gaan en hantekeningen uit te delen in de Melkweg. Één van mijn vrienden had een Bloodywood patch gekocht zodat die de handtekening kon krijgen hierop, maar dat ging wat moeilijk op de patch. Vervolgens gaf de zanger hem zijn waterflesje en zette hij zijn handtekening op het flesje.

Ik kan iedereen aanraden om deze band zeker te gaan kijken, dit is gewoon iets dat je niet wilt missen en ten minste 1 keer gezien moet hebben. Tussen alle classic rock op de zondag en de wat extremere bands in de tenten, geeft deze band een mooie afwisseling. maak je klaar voor een mooi feestje, wel met veel gelul tussendoor maar dat hoort er bij. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
@MetalLimbo zou jij misschien een stukje willen schrijven over Draconian? is een band waar ik eigenlijk nog niets over weet en jij groot fan van bent volgens mij, en ik heb eigenlijk wel veel interesse voor deze band. Mocht je liever een andere band doen, is dat ook prima.
Misschien kan @Paddy een stukje schrijven over Sick of It All en @MetalLimbo over Draconian ofso en dat 1 van jullie maandag post en 1 op dinsdag? dan kan ieder weer een nieuwe band nomineren.
 
  • Geweldig
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
ik denk dat 1 per dag prima is, er gaat vrij veel tijd zitten in het schrijven van zo'n stukje.
ik stel voor om het om die reden ook iets meer vooruit te plannen.
je zag nu dat het meerdere dagen duurde om op een stukje te wachten voor Bloodywood, dit zal vaker gebeuren.
we kunnen die nominaties wel blijven doen, maar dat iemand daar dan op reageert door te zeggen: ik wil dit wel doen, ik zal het woensdag posten!
dan kunnen andere dagen wat opgevuld worden met anderen die gewoon besluiten om een stukje te schrijven voor een band waar ze enthousiast over zijn.
met iets meer vooruit plannen kunnen we wel iedere dag een mooie post krijgen denk ik :)

EDIT: Meerdere stukjes per dag heb ik ook zeker geen problemen mee trouwens
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
@MetalLimbo zou jij misschien een stukje willen schrijven over Draconian? is een band waar ik eigenlijk nog niets over weet en jij groot fan van bent volgens mij, en ik heb eigenlijk wel veel interesse voor deze band. Mocht je liever een andere band doen, is dat ook prima.
Misschien kan @Paddy een stukje schrijven over Sick of It All en @MetalLimbo over Draconian ofso en dat 1 van jullie maandag post en 1 op dinsdag? dan kan ieder weer een nieuwe band nomineren.
Ik heb Draconian in principe al gedaan in een ander topic: https://forum.festileaks.com/threads/live-videos-bands-gmm23.1195/post-278558

Maar als MetalLimbo er iets aan wil toevoegen, altijd goed! Deze band is zo geweldig, kan niet genoeg over worden gepraat. ;)
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
ik denk dat 1 per dag prima is, er gaat vrij veel tijd zitten in het schrijven van zo'n stukje.
ik stel voor om het om die reden ook iets meer vooruit te plannen.
je zag nu dat het meerdere dagen duurde om op een stukje te wachten voor Bloodywood, dit zal vaker gebeuren.
we kunnen die nominaties wel blijven doen, maar dat iemand daar dan op reageert door te zeggen: ik wil dit wel doen, ik zal het woensdag posten!
dan kunnen andere dagen wat opgevuld worden met anderen die gewoon besluiten om een stukje te schrijven voor een band waar ze enthousiast over zijn.
met iets meer vooruit plannen kunnen we wel iedere dag een mooie post krijgen denk ik :)

EDIT: Meerdere stukjes per dag heb ik ook zeker geen problemen mee trouwens
Strak plan! Denk dat ik wanneer ik wat tijd heb vast een stukje voorbereid voor Gojira en Orbit Culture. Dan kunnen die ter opvulling gepost worden.
Mocht je zelf graag iets over die bands willen schrijven, geef t vooral aan. Wil het gras niet voor je voeten wegmaaien!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
Bloodywood

Dit is een mooi moment voor mij om een stukje te schrijven over deze band, want ik heb ze net 3 dagen live gezien voor het eerst.

De band is opgericht in New Delhi, India. Volgens wikipedia in 2016, maar dat was alleen nog de gitarist en 1 van de zangers, die samen metal covers op youtube zetten van Indiase liedjes. In 2018 hebben ze vervolgens het nummer Ari Ari uitgebracht met Indiase rapper Raoel Kerr (die zich vervolgens bij de band heeft aangesloten):


Ari Ari is een cover van een bekender Indiaas liedje, en kreeg erg veel aandacht op internet, en werd zelfs gedeeld door een Bollywood actrise op instagram waardoor de video ontzettend populair werd en miljoenen keren werd bekeken.

Later in hetzelfde jaar kwamen ze met hun eerste nummer dat helemaal hun eigen muziek was en dus niet gebaseerd op een ander Indiaas liedje. Het nummer ging over metal health issues, en veel fans gaven de band feedback dat het nummer ze veel geholpen had tijdens moeilijke tijden. Dit was voor deze beginnende band bijzonder om te horen en erg motiverend om meer muziek te gaan schrijven.


Deze twee nummers waren grote hits op internet, waardoor de band onder de aandacht was gekomen bij de organisatie van Wacken Open Air, wat voor de bandleden een droom was die uit kwam. Van een beetje spelen in een klein appartementje van één van de bandleden met gedateerde apperatuur, en vrij armoedige toestanden, naar één van de grootste metal festivals ter wereld was een stap die niemand aan zag komen. Vooral aangezien de band nog nooit live had gespeeld, en niet eens een bassist had!

Na dit telefoontje van Wacken is alles een beetje gaan rollen,de band heeft een bassist gevonden, nieuwe apperatuur gekocht en een kleine Europese tour gepland om Wacken heen.

In de tussentijd hebben ze voor de tour nog een nummer uitgebracht, wat inmiddels is uitgegroeid tot één van hun bekendste nummers:


Vervolgens zijn ze heel veel gaan oefenen voor hun eerste live shows. Ze wilden er zeker van zijn dat ze een goede live show konden neer zetten. Ze hebben een aantal losse shows in India gespeeld, en voor Wacken nog wat losse shows in Duitsland en omliggende landen, en kleinere festivals in Europa.

Onderstaande documentaire van anderhalf uur kan ik zeker aanraden, en dit is ook waar ik veel van de bovenstaande informatie uit heb gehaald. Het is erg mooi om te zien hoe de bandleden reageren als ze erachter komen dat ze toch wel degelijk fans hebben in Europa en veel mensen ze herkennen op een klein Duits festival. Vond het hartverwarmend om te zien hoe veel enthousiasme ze hebben en hoe blij ze zijn om met hun fans te praten.


Na deze tour hebben ze hun debuut album opgenomen, dat is uitgebracht in 18 februari 2022.

Vooral de openingstrack is een aanrader, ze gebruikten dit ook als openingsnummer EN als laatste nummer op hun huidige show, met een paar aanpassingen erin. Vond het wel apart dat ze een nummer twee keer speelden maar je moet wat als je nog zo weinig muziek hebt.


Uit ervaring kan ik zeggen dat ook gewoon echt sympathieke en aardige gasten zijn, die afgelopen donderdag uitgebreid de tijd namen om met de fans op de foto te gaan en hantekeningen uit te delen in de Melkweg. Één van mijn vrienden had een Bloodywood patch gekocht zodat die de handtekening kon krijgen hierop, maar dat ging wat moeilijk op de patch. Vervolgens gaf de zanger hem zijn waterflesje en zette hij zijn handtekening op het flesje.

Ik kan iedereen aanraden om deze band zeker te gaan kijken, dit is gewoon iets dat je niet wilt missen en ten minste 1 keer gezien moet hebben. Tussen alle classic rock op de zondag en de wat extremere bands in de tenten, geeft deze band een mooie afwisseling. maak je klaar voor een mooi feestje, wel met veel gelul tussendoor maar dat hoort er bij. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen!
Niet alleen op Graspop, maar ook fictief op het 🍀Paddy Powerfestival🍀!
De ticketverkoop begint binnenkort!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik wil Epica, Ghost, Katatonia en My Dying Bride wel doen, de komende tijd. Tenzij iemand anders één van die laatste drie al op z'n lijstje had staan en heel graag wil. Epica claim ik sowieso, waarvoor excuses aan diegene die ze ook op het oog had. Met om en nabij de 30 bijgewoonde liveshows, voelt het voor mij wel heel logisch om hen te verkopen aan die weinigen die ze nog niet hebben gezien. ;)

En als ik zo vrij mag zijn, dan nomineer ik @nikita om iets over Hippotraktor te schrijven!
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Ik wil Epica, Ghost, Katatonia en My Dying Bride wel doen, de komende tijd. Tenzij iemand anders één van die laatste drie al op z'n lijstje had staan en heel graag wil. Epica claim ik sowieso, waarvoor excuses aan diegene die ze ook op het oog had. Met om en nabij de 30 bijgewoonde liveshows, voelt het voor mij wel heel logisch om hen te verkopen aan die weinigen die ze nog niet hebben gezien. ;)

En als ik zo vrij mag zijn, dan nomineer ik @nikita om iets over Hippotraktor te schrijven!
30 x Epica is wel episch! Vind t een enorm gave band, maar ga ze juni pas voor het eerst zien. Erg veel zin in dus!
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
Ik heb gestemd op gewoon één per dag. Uiteindelijk zal het niet zo veel uitmaken als er een keer een dubbele post is op een dag. Maar we hoeven niet ongeduldig te zijn en meteen in de komende week 30 bands er doorheen te jagen. We hebben nog wel even de tijd natuurlijk. Daarnaast, als ik naar mijn eigen planning kijk, dan is een niet te snel tempo juist handiger om de tijd te kunnen nemen om tussen het werken door (en persoonlijk het klussen in een nieuw huis en tuin) op ons gemak een introductie te kunnen lezen en luisteren. Als er na een werkdag ineens 5 nieuwe introducties staan, dan lig je meteen zo ver achter.

Of het via nominatie gaat of niet, maakt niet zo veel uit dan. Nominatie is wel een leuk effect natuurlijk. Maar waarschijnlijk ook gewoon goed te combineren door als er een dag niks wordt gepost na nominatie en iemand heeft inspiratie, om dan gewoon een introductie te schrijven. (Eigenlijk wat Loek zegt, lees ik nu terug).

Draconian is dus eigenlijk in een ander topic al geweest, zoals @jamel zei. Dus momenteel geen actieve nominatie open meer dan van de vorige bijdrage? @Loek123 misschien iets anders nomineren dan?
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
30 x Epica is wel episch! Vind t een enorm gave band, maar ga ze juni pas voor het eerst zien. Erg veel zin in dus!
Heerlijke woordkeuze! :D Ja, die hebben een periode vrij in het begin gehad dat ze overal in Nederland optraden. Maar ook gewoon op gratis festivals in de buurt, waar ik toch al naartoe was gegaan. Plus een aantal keer Graspop, elke release party van een nieuw album. En een paar keer dat ik nieuwe vrienden zo had aangestoken dat ze persé met me naar een show wilden (vond ik niet erg). Dan tikt het allemaal wel aan. Helpt ook dat ze nooit teleurstellen, live.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken