We zitten vandaag pas op 2 introducties, daar kan er nog wel eentje bij:
Orbit Culture
Ik zal hier iets korter van stof zijn, ik ken ze niet iets minder goed dan een Gojira.
Ook betreft het een veel jongere band: In 2013 zag het eerste album van Orbit Culture het licht. Oddysey werd geboren!
Orbit Culture is een Zweedse melodic death metal band uit Eksjö. Sinds de oprichting heeft de band een gestage opmars gemaakt in de internationale metal scene, en weet het fans te boeien met een gave mix van melodeath, metalcore en prog elementen.
Voordat ik de band vorig jaar voor het eerst live zag, in het voorprogramma van In Flames + At the Gates in 013, raakte ik in de rij aan de praat met een man die me op Orbit Culture tipte. "Denk aan Gojira, met James Hetfield". Hij had gelijk. Hoewel ik bij het eerste album direct een duidelijke Lamb of God invloed hoor, hoor je op de latere albums een soort Zweedse James Hetfield. Ook invloeden van mijn geliefde Gojira zijn aanwezig, al zij het minder op de voorgrond. Zoals vaker in mijn stukjes, over de specifieke nummers/albums later meer.
Oddysey
In 2013 kwam dus al direct het eerste album uit: Oddysey. Het eerste nummer,
The Planck Distance doet mij erg denken aan Lamb of God. Terwijl het tweede nummer weer meer weg heeft van een Dark Tranquillity meets In Flames meets Amon Amarth.
Goed debuut album, live spelen de heren echter geen nummers meer van de eerste 3 albums/EP's.
Mijn favoriet van dit album is '
Tellus'.
In Medias Res
Pas een jaar later komen de mannen naar buiten met hun 2e album/EP. Goed tempo, dat mooi aansluit op de sound dit album. Het album werd al snel opgepikt door fans en critici, vanwege de vernieuwende aanpak van death metal. Zoals wel vaker in de metal, zitten de thema's op dit album in de hoek van Positieve uitschieters op dit album zijn
Obscurity,
Blackspehere en
Automata.
Rasen
Na een tussenjaartje komen de heren in 2016 met Rasen. Ze gaan rustig verder waar ze gebleven waren, maar den net iets beter. Dat ze grote fans zijn van Metallica blijkt direct uit de opener, Svartport.
Gezien ze ook dit album live niet meer spelen, zal ik het verder kort houden.
Sun of All kan ik jullie echter niet onthouden. Een volle heftige sound, een soort James Hetfield die gruntend zingt, en een bijna hypnotiserende dubbel bass.
Redfog
In 2018 komen de heren met Redfog, een EP. En ook het oudste album waarvan ze in de huidige setlist nummers spelen! Meestal trappen de heren af met
Saw, en wie onderstaande video luistert zal direct begrijpen waarom.
Ze zijn zich goed bewust van hun huidige plaats in de metalscene, een openingsact waarvan de meesten nog nooit gehoord hebben. Rustig wachten op de headliner met een pilsje in de hand is er echter niet bij als het aan de Zweden ligt. Je bent er nu toch, en zij gaan je overtuigen dat zij de next big thing uit Zweden zijn!
Ook de titletrack
Redfog is zeker het luisteren waard. Denk hier ook weer aan Gojira meets Metallica meets Amon Amarth.
Nija
Op het meest recente album, Nija vind je ook direct de grootste 'hit' van de heren: in 2020 kwam North Star of Nija uit. De sound is verder ontwikkeld, invloeden blijven hoorbaar. Toch is het de band nu al een tijd gelukt een eigen sound te brengen.
Ik krijg nog altijd direct kippenvel bij the
North Star of Nija, zo rond 1:10 voelt het alsof ik opstijg. En ik ben ervan overtuigd dat ik
donderdag op Graspop niet de enige ga zijn!
Shaman
Rusten is er niet bij voor Orbit Culture, ook in 2021 wisten ze weer een EP de wereld in te slingeren. En wat voor één:
Strangler is weer een absolute breker en zal donderdag zeker gespeeld worden. Ook
Flight of the Fireflies is een absoluut hoogtepunt (dat live pas 2 keer gespeeld is), verder kan ik
Carvings aanraden, dat live een stuk vaker voorkomt op de setlist, maar mij iets minder pakt.
Gezien ik nu alweer langer aan dit stuk heb geschreven, dan de set op Graspop zal gaan duren brei ik er een einde aan.
De man die mij overtuigde om afgelopen jaar even goed op te letten en vooraan te gaan staan bij Orbit Culture ben ik eeuwig dankbaar. Live weten ze het nóg beter te brengen dan op album. En ik weet zeker dat de band velen op Graspop zal verassen. Ik ga er zeker bij zijn, en hoop jullie, waarschijnlijk vroeg op de donderdag in een van de tenten bij hun optreden te zien!