Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
RHCP is al (erg) genoeg. En nog eens Stromae erbij met dezelfde show op hetzelfde podium binnen een jaar…

Ik ken in de wereld eigenlijk geen festivals die dat zo vaak doen/deden als RW. We zijn het al bijna gewoon beginnen vinden. Zelfs een voos festival als Mad Cool heeft een Muse of Florence niet gemakzuchtig herhaald.

Stromae nu in het donker op een ander evenement, met grotendeels ander publiek. Zo erg is dat dus niet.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik ken in de wereld eigenlijk geen festivals die dat zo vaak doen/deden als RW. We zijn het al bijna gewoon beginnen vinden. Zelfs een voos festival als Mad Cool heeft een Muse of Florence niet gemakzuchtig herhaald.
Zoek eens op setlist.fm het volgende:

Volbeat Graspop
Beatsteaks Rock Am Ring
Shellac Primavera (sorry, too easy)
Nothing But Thieves Reading
...

RW is bijlange na niet de enige

And again: RHCP heeft wel een nieuw album uit. Wat is het verschil met Metallica die binnen 3 jaar terugkomen. Met ondertussen ook maar 1 nieuw album.

Stromae nu in het donker op een ander evenement, met grotendeels ander publiek. Zo erg is dat dus niet.
Ik hoop op zn minst dat die show nu enigszins verandert is en niet weer 1op1 hetzelfde als vorig festivalseizoen.

Tof dat ie er staat, helaas wel een jaar te laat om impact te maken.

Ik hoop op zn minst dat die show nu enigszins verandert is en niet weer 1op1 hetzelfde als vorig festivalseizoen.

Ik heb tickets voor Paleis 12, maar ik geef ook toe dat ik ontgoocheld ben in zijn setlist van de zaaltour in de USA. Identiek aan Boutique. Amper 1u35... Ik schat hem heel hoog in, maar dit vind ik meh. Kans is heel klein dat er nog aanvullingen komen. Als hij het al niet doet voor MSG.

En veel volk ligter ook niet van wakker.
Dat is een beetje het probleem. Als je veel mensen laat kiezen staan er elk jaar dezelfde namen.

Zowel de donderdag- als vrijdagheadliner gaan dus met eenzelfde productie als vorig jaar op het podium staan dan?

Ik denk niet dat je al te veel verandering moet verwachten in zijn tot de puntjes uitgedachte en geregisseerde show. Het is een afweging die je als artiest maakt lijkt me: hoge productiewaarde, met enorme wauw factor de eerste keer maar weinig flexibiliteit om te variëren bij volgende keren. Tegenover, ik noem maar, King Gizzard die met relatief simpele lichten en projecties werken, maar wel elke avond een compleet andere show neerzetten.

In die zin lijkt een tour van Stromae meer op een theater/musical voorstelling dan de gebruikelijke concert aanpak vind ik. Daar verwacht je ook geen verandering als je het een tweede keer gaat zien. Maar de ervaring zelf klopt tot in de puntjes, en als je het leuk genoeg vindt kan je het prima twee keer zien zonder je te vervelen. Een album luister je ook keer na keer opnieuw en ontdek je andere dingen in, toch?

Ik snap de kritiek, en het was inderdaad een scherpere boeking vorig jaar, maar commercieel is deze gang van zaken natuurlijk heel logisch, en ik denk dat er toch een ander publiek op het festival zal staan dan op Boutique inderdaad, dus zal het voor velen een frisse ervaring zijn. Typisch een act die door niet-festival publiek al op Boutique of in een zaal gezien wordt, terwijl festivalgangers het gewoon meepakken als ze het toevallig tegenkomen. Denk ik.

In die zin lijkt een tour van Stromae meer op een theater/musical voorstelling dan de gebruikelijke concert aanpak vind ik. Daar verwacht je ook geen verandering als je het een tweede keer gaat zien. Maar de ervaring zelf klopt tot in de puntjes, en als je het leuk genoeg vindt kan je het prima twee keer zien zonder je te vervelen.
Ja, heb je helemaal gelijk in, maar dat is voor mij ook meteen de reden dat ik het jammer vind dat hij naast al die zaalshows ook dit jaar weer op festivals speelt. Het begint gewoon wat overdaad te worden en dat vind ik jammer.

Zowel de donderdag- als vrijdagheadliner gaan dus met eenzelfde productie als vorig jaar op het podium staan dan?
En toch kunnen acts live niet verder uit elkaar liggen dan die twee.
RHCP is synoniem met improviseren en jammen. Stromae voert z'n trucje elke avond als een exacte kopie van de vorige uit.
Die show van Stromae zal wel inwisselbaar zijn als je hem al hebt gezien, RHCP gaat weer een unieke show met unieke setlist geven. Die laatste mét nieuw album uiteraard.

Ken heeft al gezegd dat die (gelukkig) out zijn. RHCP is in dat gat gesprongen.

Vooral benieuwd naar die first timer waar hij het over had, en zo enthousiast over was.
Ik ben nog steeds benieuwd of dit allemaal gaat kloppen. Hij had het over een first timer voor de vrijdag en dat zal vermoedelijk toch gewoon Lizzo - RHCP worden?

Heeft die Ken dan nog geloofwaardigheid? Geef mij FF maar voor Stromae.
Vind Ken eigenlijk een heel goede streak aan info hebben dit jaar. Dus ja ik geloof hem. Vermoed alleen dat die first timer op donderdag erbij komt, en hij niet wist welke dag die stond.

(Hoop ook echt niet op die vervelende FF…)

• Leuk
Waarderingen: pigital
Vind Ken eigenlijk een heel goede streak aan info hebben dit jaar. Dus ja ik geloof hem. Vermoed alleen dat die first timer op donderdag erbij komt, en hij niet wist welke dag die stond.

(Hoop ook echt niet op die vervelende FF…)
Blijven vrij weinig first timers over toch? Naast The Strokes kan ik me zo 123 niet echt first timers bedenken die er zouden kunnen spelen dit jaar waar hij blij van zou worden.

Een Beyonce is te groot en Eilish zal wel op Pukkelpop staan. Guns n Roses is ook geen optie meer. Dan Jon Bon Jovi oid? Of toch Williams?

Blijven vrij weinig first timers over toch? Naast The Strokes kan ik me zo 123 niet echt first timers bedenken die er zouden kunnen spelen dit jaar waar hij blij van zou worden.

Een Beyonce is te groot en Eilish zal wel op Pukkelpop staan. Guns n Roses is ook geen optie meer. Dan Jon Bon Jovi oid? Of toch Williams?
Ik dacht de hele tijd aan Billie Eilish. Echt een naam die de andere headliners een beetje zou uitbalanceren.

Users who are viewing this thread