Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

En het is toch de vraag die voor veel artiesten geldt:
headliner op een kleiner festival en dan bovenaan het affiche staan
of vroeg op het hoofdpodium of in 1 van de tenten, maar dan geen headliner zijn op een groot festival.

Ik vind Cardi B ook een moeilijke voor Werchter.
Lizzo, Janelle Monae, Missy Elliot passen dan beter.

Cardi B is echt zo'n naam waar ik zelf nooit een kaartje voor zou kopen. Maar toch wel benieuwd naar ben/meepak als je er toch bent. Om er achter te komen dat je er vervolgens terecht geen kaartje voor zou kopen. Een beetje wat ik vorig jaar had met Billie Eilish op Lowlands.

Ik weet het, ben pas 21, maar dat ik dit nog mag meemaken: Cardi B een gemiste kans noemen.
Zingen over wet ass pussy, een naaktfoto per ongeluk (lees om intetessant te blijven) op internet slingeren, dat niet erg vinden "want ze was vroeger toch stripper". In interview zeggen terug te gaan naar je ex omdat je "de seks mist", bij 'fans vinden dit ook leuk' op spotify bovenaan Bad Bhabbie (die roodharige doos die jou wel even 'outside casht, how about that') hebben staan, heeft die überhaupt muziek?..
Even serieus, ik doe niet m'n best om het meest rare op te zoeken he, dit is gewoon wat je krijgt als je haar naam googlet en op spotify opzoekt.
Iets constructiever dan en wel gemeend: wat mist Rock Werchter hier precies aan? Zouden ze hier serieus mee geassocieerd willen worden? Is dit wat jullie "vooruitstrevend" noemen? Meer vrouwelijke acts, rappers en donkere mensen ben ik helemaal voor, maar is dit serieus het beste uit die categorie (of is meest bekend en gestreamd door kinderen tegenwoordig gelijk aan de beste)? Dan 100x liever Billie Eilish.

73a.png

Gewoon lekker talent van eigen bodem neer zetten, Amenra diep in de nacht als afsluiter met ziek dikke productie. Dat zou pas vooruitstrevend zijn.

Om maar vast de kritiek tegen te gaan.
Ik vind het prima als ze op RW staat hoor, Macklemore die hier veelal vuil wordt aangekeken heeft ook niet de meest diepgaande muziek, en die staat er ook vaak, maar is dat niet de kracht van RW, dat soort acts, hoe groot ze zijn en hoeveel luisteraars ze ook hebben, niet als headliner te plaatsen? Heb al 100x gezegd dat ik Kendrick als headliner toejuich, Childish Gambino, Billie Eilish, Tyler the Creator wat klein vind maar verder ook prima.
Dus om haar vanwege haar muziek ergens neerzetten op de dag, vind ik prima.
Maar als ze er niet staat, hoe is dat dan automatisch meteen een gemiste kans? Omdat ze veel streams heeft? Een andere reden kan ik niet bedenken.
De aandacht die om haar heen hangt de laatste tijd, dat is controversieel. Controversieel en vooruitstrevend zijn toch niet per se hetzelfde? Dan is het toch niet zo gek dat RW haar misschien links laat liggen?

Zingen over wet ass pussy, een naaktfoto per ongeluk (lees om intetessant te blijven) op internet slingeren, dat niet erg vinden “want ze was vroeger toch stripper”. In interview zeggen terug te gaan naar je ex omdat je “de seks mist”, bij ‘fans vinden dit ook leuk’ op spotify bovenaan Bad Bhabbie (die roodharige doos die jou wel even ‘outside casht, how about that’) hebben staan, heeft die überhaupt muziek?.. (...) Zouden ze hier serieus mee geassocieerd willen worden?

Tja, als een Red Hot Chili Peppers in hun blote flieter optreedt, dan is het ineens niet vulgair? Flea die een microfoon op het podium in zijn reet douwt vinden we allemaal edgy en leuk. Maar iemand die zingt over een vagina is wel niets waarmee RW zich moet associëren. Of het moet een stel Duitsers zijn, bijgestaan door een set voorbinddildo's en een spuitkanon... Want dat is lachen.

Ik wil hiervoor geen waardeoordeel geven over zowel Cardi B, RHCP of Rammstein hoor, maar soms vind ik het wel veel een twee maten twee gewichten dingetje worden. Stel je voor hoe klein het kot zou zijn als ze met enkel een sok (of komaan: 3 sokken) het podium opwandelt.

Yannick wrote:
Cardi B naar Les Ardentes, als De Schuer ze had gewild voor RW dan zet LN haar niet daar weg. Zeer gemiste kans.

Ik denk dat Cardi B een heel moeilijk geval is. Zou het ergens heel vet vinden dat ze zo ‘vooruitstrevend’ boeken, want je kan Cardi B (en ook wel terecht) alleen maar wegzetten als headliner. Ze scoorde de meest besproken hit van het jaar, maar net dat nummer zorgde voor veel verdeeldheid. En dat wil je als festivalorganisator natuurlijk niet. Vrees dat een heel groot deel van het RW-publiek erg conservatief is (lees nog altijd (!) opmerkingen als ‘dit is toch ROCK Werchter?’).

Los daarvan is ze vaak niet echt betrouwbaar geweest op het gebied van komen opdagen (al kan ik met voorstellen dat een RW daar heel strenge contracten voor kan opstellen).

Sowieso wel een knappe boeking van Les Ardentes. Is echt een grote naam voor hen.

Moest er eigenlijk al een keertje staan in 2018 geloof ik, maar annuleerde erg vreemd nog voor de bekendmaking. Dat helpt niet natuurlijk om de stap toch te wagen.

RubenFrusciante wrote:
Zingen over wet ass pussy, een naaktfoto per ongeluk (lees om intetessant te blijven) op internet slingeren, dat niet erg vinden “want ze was vroeger toch stripper”. In interview zeggen terug te gaan naar je ex omdat je “de seks mist”, bij ‘fans vinden dit ook leuk’ op spotify bovenaan Bad Bhabbie (die roodharige doos die jou wel even ‘outside casht, how about that’) hebben staan, heeft die überhaupt muziek?.. (…) Zouden ze hier serieus mee geassocieerd willen worden?

Tja, als een Red Hot Chili Peppers in hun blote flieter optreedt, dan is het ineens niet vulgair? Flea die een microfoon op het podium in zijn reet douwt vinden we allemaal edgy en leuk. Maar iemand die zingt over een vagina is wel niets waarmee RW zich moet associëren. Of het moet een stel Duitsers zijn, bijgestaan door een set voorbinddildo’s en een spuitkanon… Want dat is lachen.

Ik wil hiervoor geen waardeoordeel geven over zowel Cardi B, RHCP of Rammstein hoor, maar soms vind ik het wel veel een twee maten twee gewichten dingetje worden.
Moet zeggen dat Rammstein met Pussy en Buck Dich ook waardeloos vind. In ieder geval niet mijn favo momenten in hun optredens. Maar tevens ben ik weer groots fan De Dikke Lul Band, het zal vast wel willekeur zijn. Maar de context ligt dan ook weer anders. Voor mij mag ze doen wat ze wil, en haar laatste clip was wel enigzins ordinair te noemen. Maar goed, er aan ergeren doe ik niet.

Maar heb simpelweg niet heel veel met haar muziek. En ik ga het ook niet meer waarderen omdat het een vrouw is ofzo.. wat mij betreft moeten we er gewoon normaal mee omgaan zoals alles. Ik erger me niet aan Merol - Hou Je Bek En Bef Me, maar ik ergerde me weer wel aan dat dit bijvoorbeeld een 3voor12 nummer van het jaar was omdat het zogenaamd zo progressief is. Dan ben je imo muzikaal niet meer serieus te nemen en gaat het meer om context dan om kwaliteit.

RubenFrusciante wrote:
Zingen over wet ass pussy, een naaktfoto per ongeluk (lees om intetessant te blijven) op internet slingeren, dat niet erg vinden “want ze was vroeger toch stripper”. In interview zeggen terug te gaan naar je ex omdat je “de seks mist”, bij ‘fans vinden dit ook leuk’ op spotify bovenaan Bad Bhabbie (die roodharige doos die jou wel even ‘outside casht, how about that’) hebben staan, heeft die überhaupt muziek?.. (…) Zouden ze hier serieus mee geassocieerd willen worden?

Tja, als een Red Hot Chili Peppers in hun blote flieter optreedt, dan is het ineens niet vulgair? Flea die een microfoon op het podium in zijn reet douwt vinden we allemaal edgy en leuk. Maar iemand die zingt over een vagina is wel niets waarmee RW zich moet associëren. Of het moet een stel Duitsers zijn, bijgestaan door een set voorbinddildo’s en een spuitkanon… Want dat is lachen.

Ik wil hiervoor geen waardeoordeel geven over zowel Cardi B, RHCP of Rammstein hoor, maar soms vind ik het wel veel een twee maten twee gewichten dingetje worden.
Ik verwachtte deze al, en heb je helemaal gelijk in. Maar, en ik spreek voor mezelf, ik vind zowel RHCP als Rammstein geweldig, maar dat heeft niets en ook echt niets te maken met die randzaken die jij noemt. Puur de muziek vind ik gaaf.

Mijn belangrijkste vragen zijn, waarom is Cardi B een gemiste kans en waarom is ze vooruitstrevend in plaats van controversieel. Billie Eilish vind ik dus wél vooruitstrevend, maar verre van controversieel. Zo'n filmpje maken over je lichaam na de reacties op die foto van haar in haar privétijd, dat is iets positiefs ermee doen. Na alles wat ik over Cardi B lees, heb ik dat positieve aan haar nog niet echt gevonden.

En ja over die meten met twee maten, ja dat heb je altijd, van een band waar je wel fan van bent pik je meer dan van een act waar je niks mee hebt.

Lachwekkend voorspelbaar hier weer.

Moest er eigenlijk al een keertje staan in 2018 geloof ik, maar annuleerde erg vreemd nog voor de bekendmaking. Dat helpt niet natuurlijk om de stap toch te wagen.
Kwam dat toen niet gewoon omdat ze zwanger was? Ik herinner me dat ze een hele hoop festivaldata toen heeft gecanceld en hoogzwanger op Coachella stond dat jaar.

Jep de cirkel is nu weer rond. Die hebben we ook weer gehad voor vandaag.

Dat is weleens erger geweest.

Eerlijk: deed/doet deugd. Liever dit dan wekenlang gezellig allemaal niks posten. :-)

Ach, geen zin om er weer maar eens op in te gaan, het heeft toch geen nut lol. Geen idee hoe je überhaupt zo hard in een kramp kunt schieten vanwege de post die ik heb geplaatst, maar bon.

x

Indiaantje89 wrote:
Jep de cirkel is nu weer rond. Die hebben we ook weer gehad voor vandaag.

Dat is weleens erger geweest.

Eerlijk: deed/doet deugd. Liever dit dan wekenlang gezellig allemaal niks posten. ?
Haha ja, ik mis die kut discussies stiekem ook wel.

Verder blijft Rock Werchter een matig festival zonder Waar je niet naartoe hoeft als je ook andere festivals jaarlijks bezoekt..................... (hap toe Matt)

Lachwekkend voorspelbaar hier weer.
Beide kampen, toch?

Overigens vind ik het best apart om te zien dat er, niet alleen hier, best wat enthousiasme is over een van de meest vrouwonvriendelijke en -denigrerende nummers van het afgelopen decennium, zo niet langer.

Verder blijft Rock Werchter een matig festival zonder Waar je niet naartoe hoeft als je ook andere festivals jaarlijks bezoekt………………… (hap toe Matt)

Zou ik? Ok.

Ga zelf ook naar andere festivals. Voor volgend jaar heb ik naast een combi Rock Werchter ook combis voor Best Kept Secret en Primavera Sound. Normaal ook Lowlands, ware het niet dat die lineup me enorm (maar echt: enorm) tegenviel. Ben ben ook gewoon zo'n sukkelaar die naar festivals gaat voor de lineup en op Rock Werchter kan je gewoon heel veel heel grote namen zien. Vond Janelle Monae op RW bijvoorbeeld stukken leuker qua publiek (en dus ervaring) dan Janelle Monae hetzelfde jaar op DTRH. Idem met Mac Demarco en Charlotte Gainsbourg op RW tegenover op BKS dat jaar. The Cure zie ik ook liever op RW dan op Pinkpop. Las dat een Gorillaz en The Good The Bad & The Queen op Lowlands botsten op een taai publiek, terwijl die twee shows mede door de sfeer op de wei zo magisch en memorabel waren.

Heb al veel festivals gedaan en ik merk dat in mijn top tien beste concertervaringen (en dan bedoel ik niet daarbuiten) Rock Werchtershows waren.

Met het risico om als conservatief weggezet te worden, maar Cardi B is toch geen RW headliner? Dat heeft weinig met dat hitje te maken. Een Peppers heeft vergelijkbare nummers en staat er ook gewoon. Dat ze op Les Ardentes staat, geeft dat ook wel aan.
Lijkt me ook.
Als top act in the Barn haar entourage niet aasnstaat, dan maar Les Ardentes he.

Persoonlijk geen gemis.

Ik hou van die ouwe mannen mentaliteit op dit forum. Telkens ik me iets te hipster en modern voel kom ik telkens hier eens piepen en dan voel ik me direct weer zo 2002. Bedankt daarvoor

Users who are viewing this thread