Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

Denk dat je met uitspraken als ‘niet al te slimme tieners die haar leuk vinden’ zowel de artiest als hele groepen die haar leuk vinden tekort doet.
Met betrekking tot Cardi B waarschijnlijk wel, met betrekking tot Bhad Bhabie ga ik het niet positiever krijgen dan dit nee.

Ja, het is expliciet en niet voor elk festival of voor elke doelgroep. Maar de controverse is buitenproportioneel en Cardi B laat als artieste via haar muziek toch zien dat er in 2020 nog steeds met een andere moraal naar seksualiteit bij vrouwen wordt gekeken. En dat gebruikt ze in haar voordeel, en waarom eigenlijk niet?
Een beetje mijn punt toch? Prima dat ze dit doet, maar mensen hebben er een mening over, ook festivaldirecteuren. Moet zij zich aanpassen aan die festivaldirecteuren? Totaal niet. Moeten die festivaldirecteuren zich/hun festival aanpassen aan haar? Nou nee denk het ook niet. Er zijn nog steeds festivals waar ze geboekt wordt, dus helemaal mooi zo.

Ben geen groot fan van de trap-stroming in rap / hiphop maar denk dat ze kwalitatief juist wel haar mannetje staat. En zou haar daarom ook wel op een festival willen zien. Zie dat je ‘fans vinden dit leuk’ op Spotify erbij haalt, maar misschien een idee om de videoclips erbij te bekijken: dan zie je waarschijnlijk de context en dat ze de spot drijft met van alles en nog wat, haar eigen imago en verleden inclusief. En de controverse en vermeende vrouwonvriendelijkheid eigenlijk wel meevallen.

RubenFrusciante wrote:
Eddie Vedder, Flea, Mariah Carey, Kendrick Lamar, Ozzy Osbourne en nog honderden artiesten/atleten bereiken natuurlijk ook vanuit een shitberg de top

Tsjah, een paar uit dat rijtje zijn nogal grote verbruikers van drank en drugs en/of niet altijd makkelijk naar hun omgeving toe. Moet je daar wel respect voor hebben?
En is het nodig om een positief beeld of gevoel bij een artiest te hebben om van een artiest te kunnen genieten?
Nee niet per sé. Dat politieke statements (tijdens optredens) er bij fans doorheen drammen van Eddie Vedder ben ik ook niet zo'n fan van. Ik zie Eddie en Flea alleen hun verleden ook niet zo 'misbruiken'. Lees net een interview met Cardi B: "Yeah I used to drug men when I was a stripper, and yeah I robbed them after, but I own my shit and never was anything ever handed to me". Heel vervelend voor haar die situatie van vroeger, maar als je dan dat soort dingen doet en dan vooral blij gaat verkondigen dat je "je shit ownt", nou sorry, maar nee. Dus of je er dan de draak mee steekt in je eigen clips, ja dat zal best.
Verder ga ik er nu over ophouden, heb er genoeg over gezegd. Ik vond de term 'gemiste kans' niet echt van toepassing op Cardi B en vroeg waarom mezelf hardop af waarom dat wel het geval zou kunnen zijn. Verder hoor je mij niet klagen mocht ze er ooit staan. De kans dat ik ga kijken is klein, maar wie weet verandert dat nog.

Een beetje mijn punt toch? Prima dat ze dit doet, maar mensen hebben er een mening over, ook festivaldirecteuren. Moet zij zich aanpassen aan die festivaldirecteuren? Totaal niet. Moeten die festivaldirecteuren zich/hun festival aanpassen aan haar? Nou nee denk het ook niet.

Hoe bedoel je die precies?

Moeten die festivaldirecteuren zich/hun festival aanpassen aan haar? Nou nee denk het ook niet.
Insert heel lange rant die ik al tig keer heb gepost over seksisme en het glazen plafond in de muziekindustrie. Festivaldirecteuren moeten zich dus wel degelijk aanpassen (aan de markt/publiek/tijdsgeest) - en nee dat heeft niet altijd betrekking op àlle festivaldirecteuren (want niche festivals zijn afhankelijk van het aanbod dat er is).

RubenFrusciante wrote:
Moeten die festivaldirecteuren zich/hun festival aanpassen aan haar? Nou nee denk het ook niet.

Insert heel lange rant die ik al tig keer heb gepost over seksisme en het glazen plafond in de muziekindustrie. Festivaldirecteuren moeten zich dus wel degelijk aanpassen (aan de markt/publiek/tijdsgeest) – en nee dat heeft niet altijd betrekking op àlle festivaldirecteuren (want niche festivals zijn afhankelijk van het aanbod dat er is).
Maar ook Ruben leeft in die markt/publiek en tijdsgeest.

Laat die directeuren gewoon zelf bepalen wat ze willen. Niemand MOET iets.

Ik wist niet dat we RW niet meer mochten bekritiseren? Vanaf nu is alles een goednieuwsshow hier, fijn om te weten. Iedereen altijd blij no matter what or who. De mentale gymnastiek die hier wordt gedaan met betrekking tot het intentieproces van mijn originele post is werkelijk stuitend. Het was gewoon een nieuwtje en ik vind het jammer dat ze er niet staat. That’s all, it’s not that deep. ?
Ja want ik zeg idd dat het niet mag, neen lees eerst. Het doel is simpel (€€€). Dus een Cardi B wordt bekend gemaakt voor Les Ardentes, wat is hier de conclusie 'Dju Werchter dommerikken' (cfr oa. Eilish en Swift niet nemen maar dat lag tourpraktisch). Wat is de conclusie van LN 'Hmm hopelijk kopen ze een ticketje voor meerdere festivals uit onze poule'
Dit is in mijn ogen dezelfde vinger als in 2018 toen Massive Attack voor hetzelfde festival bekend gemaakt werd. (idee achter boekingen)
Ik zou het super vinden mochten alle grote namen van Les Ardentes, Dour, Couleur Cafe, Cactus, etc.
Maar dat is niet haalbaar en de Schuer denkt aan veel meer dan alleen zijn Werchter, het is 1 van de meest gehaaide zakenmannen van ons land en je kan bijna niet anders dan toegeven dat er jaarlijks bands zijn waar deze stelling 'X naar X, als De Schuer X had gewild voor RW dan zet LN X niet daar weg. Zeer gemiste kans' zou kunnen op slaan. Maar is ze daarom ook waar?
Het stoort me enorm dat dit weer vervallen is een oude witte mannen vs gender vs piemelhumor ipv de essentie, waar je ook op doelde, waarom staat X daar en niet op X. De beweegredenen achter een boeking al dan niet voor festival X of Y.
Wat biedt LN? Wat wilt band/persoon X? En waar vinden ze elkaar.
Je aanzet vond ik interessant, hoe het verder verliep, ondanks een pracht meme iets verder, vond ik absoluut maar niets.

Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:

Insert heel lange rant die ik al tig keer heb gepost over seksisme en het glazen plafond in de muziekindustrie. Festivaldirecteuren moeten zich dus wel degelijk aanpassen (aan de markt/publiek/tijdsgeest) – en nee dat heeft niet altijd betrekking op àlle festivaldirecteuren (want niche festivals zijn afhankelijk van het aanbod dat er is).

Ze moeten niet dat klopt, maar stilaan meegaan met de tijd. Ik moet in deze terugdenken aan de belpop reportage over 40 jaar RW. Hoe er ineens Dance kwam, of Depeche Mode of Metallica. Destijds allemaal not done en de wenkbrauwen werden gefronst. Ik denk dan ook dat een RW ten gepaste tijden wel nog eens iets fris kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld Eilish dat was 2 jaar geleden of Cardi B tegenwoordig is. Gewoon weer even die wenkbrauwen fronsen, toch gaan kijken uit nieuwsgierigheid en mogelijks aangenaam verrast te worden en willen we dat ergens niet allemaal bij een concert?

gesp wrote:
Denk dat je met uitspraken als ‘niet al te slimme tieners die haar leuk vinden’ zowel de artiest als hele groepen die haar leuk vinden tekort doet.

Met betrekking tot Cardi B waarschijnlijk wel, met betrekking tot Bhad Bhabie ga ik het niet positiever krijgen dan dit nee.
Nou, hier dan een afgestudeerde veertiger die de nummers van Bhad Bhabie best kan pruimen. :P

Indiaantje89 wrote:

Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:

Ze moeten niet dat klopt, maar stilaan meegaan met de tijd. Ik moet in deze terugdenken aan de belpop reportage over 40 jaar RW. Hoe er ineens Dance kwam, of Depeche Mode of Metallica. Destijds allemaal not done en de wenkbrauwen werden gefronst. Ik denk dan ook dat een RW ten gepaste tijden wel nog eens iets fris kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld Eilish dat was 2 jaar geleden of Cardi B tegenwoordig is. Gewoon weer even die wenkbrauwen fronsen, toch gaan kijken uit nieuwsgierigheid en mogelijks aangenaam verrast te worden en willen we dat ergens niet allemaal bij een concert?
Sorry, maar dit zijn gewoon clichés wat je nu opnoemt. Natuurlijk moet je mee gaan met je tijd en regelmatig vernieuwen. Maar fucking hell daar gaat Cardi B ons niet bij helpen hoor. Dat is geen pioneer zoals Depeche Mode of Metallica dat was. Het is gewoon platte pop muziek wat je leuk vind of niet, en dat bestaat ook al 20 jaar. Maar ze trekt echt niet de barrières van de muziek industrie open hoor.

En daar zit ook mijn hekel punt omtrent deze discussies. Cardi B mag er voor mij prima staan, maar als het niet goed is, dan moeten we ook gewoon zeggen dat het nie goed is. Ik vind Cardi B echt wel een categorie onder bijvoorbeeld een Bruno Mars of Beyoncé. Damn ik was zelfs een van de weinige hier die voorstander was van Justin Bieber op Pinkpop. Maar dat was ook achteraf gezien ook gewoon slecht. Als je Cardi B niet echt wat vind voor Werchter wil niet zeggen dat je gelijk tegen alle vernieuwing bent.

Laten we wel in godsnaam kritisch blijven, ook op de jongeren (val ik met me 31 al onder de ouderen?). Anders denken ze echt met elke kut artiest weg te komen. Anders krijgen we alleen nog maar BTS op ons dak straks. We doen ook onze jeugd echt te kort als we denken dat Cardi B vernieuwend is hoor.

RubenFrusciante wrote:

gesp wrote:

Nou, hier dan een afgestudeerde veertiger die de nummers van Bhad Bhabie best kan pruimen. ?
Wat ik daar zei heeft ook niks te maken met de uiteindelijke muziek zelf van Bhad Bhabie. Maar met de wijze waarop ze bekend is geworden, en nadat mensen haar leuk/grappig vonden, ze de muziek is ingegaan een paar maanden na die wanvertoning bij Dr. Phill. Haar muziek heeft daar niets mee te maken, wel hoe ik die persoon zie.
Dat jij of wie dan ook de muziek te pruimen vindt, moet iedereen lekker zelf bepalen.

Dit is in mijn ogen dezelfde vinger als in 2018 toen Massive Attack voor hetzelfde festival bekend gemaakt werd. (idee achter boekingen)
Ik zou het super vinden mochten alle grote namen van Les Ardentes, Dour, Couleur Cafe, Cactus, etc.
Maar dat is niet haalbaar en de Schuer denkt aan veel meer dan alleen zijn Werchter, het is 1 van de meest gehaaide zakenmannen van ons land en je kan bijna niet anders dan toegeven dat er jaarlijks bands zijn waar deze stelling ‘X naar X, als De Schuer X had gewild voor RW dan zet LN X niet daar weg. Zeer gemiste kans’ zou kunnen op slaan. Maar is ze daarom ook waar?
Ben ik het wel mee eens ja en was ook een beetje de aanzet voor de denkoefening die ik wilde maken, maarja. Niet.

We doen ook onze jeugd echt te kort als we denken dat Cardi B vernieuwend is hoor.
Dat zegt letterlijk niemand hier. Mee gaan met je tijd ≠ per se vooruitstrevend, vernieuwend...

Depeche Mode en Metallica werden er bijgehaald. Dat ging wel degelijk over vernieuwen.
Je kan ook op andere manieren mee gaan met je tijd. Op de new wave-, metal- en dancebus is de Schuer relatief snel opgestapt en nu is het aan hiphop. En er zullen altijd scherpere/betere boekingen zijn dan anderen, maar je moet wel mee zijn (wat het punt was van mijn originele post).

Ik wist niet dat we RW niet meer mochten bekritiseren? Vanaf nu is alles een goednieuwsshow hier, fijn om te weten. Iedereen altijd blij no matter what or who. De mentale gymnastiek die hier wordt gedaan met betrekking tot het intentieproces van mijn originele post is werkelijk stuitend. Het was gewoon een nieuwtje en ik vind het jammer dat ze er niet staat. That’s all, it’s not that deep.
1f602.svg

Wel flauw, Yannick. Wij mogen op jouw post alleen maar “ja, en amen” zeggen, andere zijn we voorspelbaar, conservatief of oud&wit.

Yannick wrote:
Ik wist niet dat we RW niet meer mochten bekritiseren? Vanaf nu is alles een goednieuwsshow hier, fijn om te weten. Iedereen altijd blij no matter what or who. De mentale gymnastiek die hier wordt gedaan met betrekking tot het intentieproces van mijn originele post is werkelijk stuitend. Het was gewoon een nieuwtje en ik vind het jammer dat ze er niet staat. That’s all, it’s not that deep.
1f602.svg

Wel flauw, Yannick. Wij mogen op jouw post alleen maar “ja, en amen” zeggen, andere zijn we voorspelbaar, conservatief of oud&wit.
Het gaat over de post hieronder hè, gewoon een bodemloos nieuwtje waarin ik zeg dat ik 't jammer vind? Wat valt daar meer over te zeggen dan "ja, en amen" of "nee, heb 'r niet zo graag" zoals we bij letterlijk élke andere act doen die wordt aangekondigd op een omringend, naburig festival en dat zowat over de periode tot de laatste acts worden aangekondigd? Jezusmina man, hoe vermoeiend. Volgende keer zeg ik wel gewoon dat het jammer is dat Rammstein of Metallica er niet zal staan, hoop dat dan wat zal helpen aan de lange tenen. Over de laatste leg je wel nèt iets te veel woorden van me in de mond; ik heb 'lachwekkend voorspelbaar' gezegd - en dat zijn jullie reacties ook gewoon. De rest kun je mooi voor jezelf houden.

Cardi B naar Les Ardentes, als De Schuer ze had gewild voor RW dan zet LN haar niet daar weg. Zeer gemiste kans.

Indiaantje89 wrote:
Depeche Mode en Metallica werden er bijgehaald. Dat ging wel degelijk over vernieuwen.

Je kan ook op andere manieren mee gaan met je tijd. Op de new wave-, metal- en dancebus is de Schuer relatief snel opgestapt en nu is het aan hiphop. En er zullen altijd scherpere/betere boekingen zijn dan anderen, maar je moet wel mee zijn (wat het punt was van mijn originele post).
Maar het is naar mijn mening niet zo dat je door Cardi B nu niet te boeken de complete hip hop bus mist. Dan is een Lamar essentiëler in de huidige tijden, of een Tyler The Creator (en met die laatste heb ik persoonlijk ook weinig mee). Cardi B zit zelfs binnen de hip hop in een andere tak van sport dan de namen die bij Werchter passen imo. Zo heeft Werchter ook nooit een Jumpstyle DJ gehad hoe populair dat ook was in België, die hadden een focus op andere stromingen binnen het genre.

Er is naar mijn mening, ook op het gebied "mee gaan met je tijd" geen man over boord als Cardi B niet komt.

Maar het is naar mijn mening niet zo dat je door Cardi B nu niet te boeken de complete hip hop bus mist.
Dat niet, maar met 'WAP' (met trouwens het virale 'dansje' op TikTok) heeft ze zoals met 'Bodak Yellow' wel een giga-hit te pakken. Vergelijk 't met toen Werchter Post Malone kon strikken in de nasleep van zijn boerenjaar in 2018. Nuja, het moet natuurlijk nog wel allemaal ineen passen hè zoals jefferke al eerder vermeldde. Er zijn wel al vaker toppers verplaatst naar kleinere festivals ookal hadden die best op Werchter kunnen staan.

Er is naar mijn mening, ook op het gebied “mee gaan met je tijd” geen man over boord als Cardi B niet komt.
Kunnen ze nog steeds Megan Thee Stallion en Doja Cat boeken. 8-)

Yannick wrote:

Indiaantje89 wrote:
Maar het is naar mijn mening niet zo dat je door Cardi B nu niet te boeken de complete hip hop bus mist.

Dat niet, maar met ‘WAP’ (met trouwens het virale ‘dansje’ op TikTok) heeft ze zoals met ‘Bodak Yellow’ wel een giga-hit te pakken. Vergelijk ’t met toen Werchter Post Malone kon strikken in de nasleep van zijn boerenjaar in 2018. Nuja, het moet natuurlijk nog wel allemaal ineen passen hè zoals jefferke al eerder vermeldde. Er zijn wel al vaker toppers verplaatst naar kleinere festivals ookal hadden die best op Werchter kunnen staan.

Vind je het dan nog steeds een gemiste kans van Schuurmans, had hij alles moeten doen om Cardi B op Rock Werchter te zetten of kan je er dan, met de beredenering van Jefferke, wel mee leven?
Als organisatie stel je nu eenmaal je prioriteiten rekeninghoudend met vanalles en nog wat - bij de Schuer komen daar nog wat extra verplichtingen bij gezien de hoeveelheid festivals die hij onder z'n hoede neemt. Ik heb natuurlijk geen idee wat de plannen zijn met betrekking tot het affiche van (hopelijk) komend jaar maar ik zou er zeker op aansturen om een aantal artiesten zeker te boeken als die kans ertoe zich voor doet. Dus het antwoord is waarschijnlijk nog steeds ja, afhankelijk van wat we nu qua geruchten toch weten.

Indiaantje89 wrote:

Dat niet, maar met ‘WAP’ (met trouwens het virale ‘dansje’ op TikTok) heeft ze zoals met ‘Bodak Yellow’ wel een giga-hit te pakken. Vergelijk ’t met toen Werchter Post Malone kon strikken in de nasleep van zijn boerenjaar in 2018. Nuja, het moet natuurlijk nog wel allemaal ineen passen hè zoals jefferke al eerder vermeldde. Er zijn wel al vaker toppers verplaatst naar kleinere festivals ookal hadden die best op Werchter kunnen staan.

Indiaantje89 wrote:
Er is naar mijn mening, ook op het gebied “mee gaan met je tijd” geen man over boord als Cardi B niet komt.

Kunnen ze nog steeds Megan Thee Stallion en Doja Cat boeken. ?
Ik zou het geen schande vinden als ze er wel staat, maar ook geen gemiste kans als ze er niet staat. Zo sta ik er een klein beetje in. Maar afgaan op hits vind ik kort termijn visie. Het plaatje moet ook kloppen, en dat is niet zwart wit uit te drukken naar clicks, hits, streams of Tik Tok uhh (hoe noem je zoiets?). Want damn, de jeugd is minder divers dan ooit op het gebied van culturele stromingen. Juist omdat muzikaal teveel bezig zijn met "hits".

Paddy wrote:

Yannick wrote:
1f602.svg

Het gaat over de post hieronder hè, gewoon een bodemloos nieuwtje waarin ik zeg dat ik ’t jammer vind? Wat valt daar meer over te zeggen dan “ja, en amen” of “nee, heb ‘r niet zo graag” zoals we bij letterlijk élke andere act doen die wordt aangekondigd op een omringend, naburig festival en dat zowat over de periode tot de laatste acts worden aangekondigd? Jezusmina man, hoe vermoeiend. Volgende keer zeg ik wel gewoon dat het jammer is dat Rammstein of Metallica er niet zal staan, hoop dat dan wat zal helpen aan de lange tenen. Over de laatste leg je wel nèt iets te veel woorden van me in de mond; ik heb ‘lachwekkend voorspelbaar’ gezegd – en dat zijn jullie reacties ook gewoon. De rest kun je mooi voor jezelf houden.

Yannick wrote:
Cardi B naar Les Ardentes, als De Schuer ze had gewild voor RW dan zet LN haar niet daar weg. Zeer gemiste kans.
Allereerst, mijn post van net is weg Wilde het aanpassen naar Schueremans... In ieder geval valt ie mooi terug te lezen in Yannick's quote bij zijn vorige bericht.

Ruben zegt in zijn eerst bericht, wat overigens een reactie is op Matt die het 'vooruitstrevend boeken' vindt, toch ook indirect dat hij het jammer vindt als ze wel komt. Zo hebben jullie beide jullie argumentatie. Zijn opmerking was, in mijn ogen, niet gericht op het ontlokken van deze randdiscussie, maar dus eerder een reactie op Matt. Wat betreft die lange tenen, die heb jij ook. Sterker nog, die heeft iedereen die aan deze discussie meedoet, dus daar schiet je niet heel veel mee op. Daarom ben ik het ook met Paddy eens.
De "lachwekkend voorspelbaar" slaat van jou op conservatieve, oude, witte mannen. Dat is althans wel wat ik er uit opmaak, dus ik vind de opmerking van Paddy echt niet zo gek gedacht en vind hem dan ook geen woorden in je mond leggen. Dat is pure insinuatie. Qua voorspelbaarheid is ieders reactie even voorspelbaar overigens, die van jou, die van mij, die van Ruben, die van Indiaantje, etc, dus ik vind het dan ook best vreemd om daar de nadruk op te leggen.

Zo... En nu is het weer tijd om me afzijdig te houden.

Vooral zo doorgaan met de discussies!
Dan worden de pagina's in ieder geval gevuld, heb ik wat te lezen en komen we de tijd wel door tot de volgende
aankondiging van artiesten en die zal waarschijnlijk nog wel even duren.

Users who are viewing this thread