RubenFrusciante wrote:
Mijn belangrijkste vragen zijn, waarom is Cardi B een gemiste kans en waarom is ze vooruitstrevend in plaats van controversieel. Billie Eilish vind ik dus wél vooruitstrevend, maar verre van controversieel. Zo’n filmpje maken over je lichaam na de reacties op die foto van haar in haar privétijd, dat is iets positiefs ermee doen. Na alles wat ik over Cardi B lees, heb ik dat positieve aan haar nog niet echt gevonden.
Toch een poging: een act hoeft niet vooruitstrevend te zijn om populair te zijn (of op een festival te staan). Positief aan haar is dat ze vanuit een kansarme achtergrond op eigen wijze de absolute top heeft bereikt, en daarmee een voorbeeld voor velen is. Baas over haar eigen lichaam en leven, als stripper en als popster. Voor zo’n instelling en wat ze daarmee bereikt heeft kun je alleen maar respect voor hebben. Wat ze mee heeft gemaakt komt terug in teksten, waar grappige en catchy oneliners in hoog tempo volgen. Songs hebben steevast een goede productie. Het is juist de controverse en seks die verkopen. Dat is overal zo en in hiphop nooit anders geweest met beefs tussen rappers en villa’s vol blote vrouwen. Snap niet zo goed waarom je dit argument (controversieel) tegen haar gebruikt, niet iedereen hoeft in de pas te lopen en niet elke artieste de ideale schoondochter te zijn.
Dat ze een voorbeeld is, geloof ik meteen, maar ik vind dat niet per se positief. Ik neem even die Bad Bhabie erbij, (die staat bij haar 'fans vinden dit ook leuk' bovenaan, zal een reden voor zijn lijkt me, zelfde fanbase waarschijnlijk). Zij is doorgebroken en succesvol. Reden? Dat interview bij Dr. Phill, omdat ze auto's stal, onhandelbaar was en vervolgens het hele publiek uitdaagde het buiten uit te vechten. Daarvoor kende niemand haar. Zij heeft ook op 'eigen wijze' de top bereikt, omdat er een markt voor is, niet al te slimme tieners die haar leuk vinden. Ik heb ook gelachen om "cash me outside, how about that" hoor, maar dat zorgt er niet voor dat ik een positief beeld krijg van haar en 'respect heb' voor zo'n iemand.
Even ter vergelijking, Eddie Vedder, Flea, Mariah Carey, Kendrick Lamar, Ozzy Osbourne en nog honderden artiesten/atleten bereiken natuurlijk ook vanuit een shitberg de top. En ook die zullen controversiële dingen hebben gedaan hoor, maar ze zijn bekend en groot door hun muziek. Je zegt het zelf, seks en de controverse verkopen, ik heb het gevoel dat dat bij Cardi B gewoon veel zwaarder weegt dan de kwaliteit, en dat lijkt me gewoon niet de bedoeling (voor sommige muziekfestivals).
Niet elke artieste hoeft inderdaad de ideale schoondochter te zijn, maar elk festival heeft dan ook het recht daar wel wat van te vinden en naar te handelen. Op Wooh Hah zal dergelijke controverse waarschijnlijk beter ontvangen worden. Boef werd een aantal jaar terug (meen 2018) toch ook gecanceld door festivals in NL, waaronder Paaspop, omdat hij een paar vrouwen kechs/hoeren noemde? Ik stel (de ernst van) wat Boef zegt niet gelijk aan dat nummer van Cardi B hoor, maar beiden zijn (in verschillende mate) controversieel. Dat willen sommige festivals gewoon niet.
Ik waardeer je reactie verder hoor, dit is meer waar ik op hoopte als reactie te krijgen. Het oneens zijn kan dan altijd nog