Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

kn het niet gewoon zo zijn dat ze geen vrouwelijke acts hadden in dat weekend voor die spots?

ik zie het punt niet zo
Er zijn ook weinig vrouwen die dadrock maken :D.

Ik moet eerlijk bekennen, wat zijn mogelijke vrouwelijke headliners voor R&L dan? Rihanna, Adele, Billie Eilish, Taylor Swift, Björk, Pj Harvey, Beyoncé, Madonna, Katy Perry, Pink, Arianna Grande, Nicki Minaj, Cardi B, Florence & The Machine?

En dan noem ik er al een flink aantal bij die ik niet voor R&L vind passen normaal gesproken. Ik zal vast wel iets vergeten.. Maar in die categorie is er toch ook niet heel veel.

RubenFrusciante wrote:
Again, niet jouw ‘future’. Gelukkig denken we niet allemaal zoals jij.

Ik vraag letterlijk aan jou wat het dan wél is? Vier van de zes namen komen op herhaling, zijn weinig vernieuwend en über-Brits. Wat is hier nieuw aan?
Dat heb ik toch echt net gezegd?
Dat je het oneens bent oke, maar ik heb net uitgelegd waarom ik dit meer 'future' dan jij vindt. Heb toch al lang gezegd dat ze het beter hadden kunnen doen, dat ontken ik niet, Ik hecht er alleen niet zóveel waarde aan als jij.
Maar ik ben er een beetje klaar mee. Dat lange bericht staat mijn mening in, lees hem nog een keer, of niet. Zeggen dat ik weinig inhoudelijke argumenten heb, heb je dat stuk van me dan wel gelezen?
Als ik eindeloos maatschappelijke discussies had willen voeren over vrouwen in de top, dan had ik wel een politieke partij gejoind. Het Forum was voor mij een plaats van lol om het over muziek te hebben, en ik snap dat daar maatschappelijkere discussies bijkomen, maar ik ervaar de laatste tijd eerder het tegenovergestelde.
Dus bij deze, top dat jij je graag druk maakt om festivals waar je niet eens heen wil gaan, dit is niet waar ik hier voor ben. Ik ga weer gewoon het festivalnieuws volgen en wat jullie daar verder van vinden, interesseert me eigenlijk nóg minder dan het aantal vrouwelijke headliners in Reading of Leeds.

Zeggen dat ik weinig inhoudelijke argumenten heb, heb je dat stuk van me dan wel gelezen?
Yep, en heb ze tot twee keer toe fijntjes weerlegt.

maar ik ervaar de laatste tijd eerder het tegenovergestelde.
Dude, het is de eerste keer in maanden dat er wat geluld wordt op dit forum en nu je ze niet spreekwoordelijk kunt winnen, trek je deze kaart lol.

Dus bij deze, top dat jij je graag druk maakt om festivals waar je niet eens heen wil gaan, dit is niet waar ik hier voor ben.
Thanks, zal ik blijven doen. :)

En dan noem ik er al een flink aantal bij die ik niet voor R&L vind passen normaal gesproken. Ik zal vast wel iets vergeten.. Maar in die categorie is er toch ook niet heel veel.
Dat bewijst toch net heel het punt eigenlijk, niet? Soms moet je als organisatie evenwel de kans geven aan jongere artiesten om zich te bewijzen en te pushen tot headliner. Ik denk dat we die push dit jaar mochten verwachten van nieuwkomers als Lizzo en Billie Eilish. Dat er op dat specifieke moment (en evenwel in coronatijden en nog lopende contracten van reeds geboekte bands/artiesten) niet veel beschikbaar/evident zouden zijn, is natuurlijk een valid argument al bepaal je als organisatie op het einde van de rit natuurlijk zélf nog altijd hoe sterk je op zoiets in zet en hoe sterk je daarin wilt veranderen, niet?

Indiaantje89 wrote:

Dat bewijst toch net heel het punt eigenlijk, niet? Soms moet je als organisatie evenwel de kans geven aan jongere artiesten om zich te bewijzen en te pushen tot headliner. Ik denk dat we die push dit jaar mochten verwachten van nieuwkomers als Lizzo en Billie Eilish. Dat er op dat specifieke moment (en evenwel in coronatijden en nog lopende contracten van reeds geboekte bands/artiesten) niet veel beschikbaar/evident zouden zijn, is natuurlijk een valid argument al bepaal je als organisatie op het einde van de rit natuurlijk zélf nog altijd hoe sterk je op zoiets in zet en hoe sterk je daarin wilt veranderen, niet?

In dat laatste zit volgens mij wel het belangrijkste detail. Volgens mij is R&L de Britse Rock am Ring. Een festival met stevige wortels in de rock en weinig motivatie om die roots te verlaten. En er zijn nog steeds heel veel mensen die dit enorm tof vinden. RaR blijft voor mij een schitterend festival, gewoon niet te moeilijk doen, een laag asfalt met gitaren en halve liters bier. Over RaR hoor je niemand klagen (denk ik? Ik lees geen socials) omdat het niet meer probeert te zijn dan het is. Waar R&L nu fout gaat is door te zeggen dat ze heel progressief bezig zijn. En dat is natuurlijk niet zo, dan krijg je gezaag.

Ik snap het punt van Ruben wel dat ze op een bepaalde manier wél vernieuwend bezig zijn door als rockfestival Post Malone en Disclosure bovenaan te zetten. Pinkpop krijgt hier ook vaak credits over. Dus de organisator heeft in een bepaalde manier wel gelijk dat ze aan het vernieuwen zijn, maar met kleine stapjes. En daar horen minder grote woorden bij dan hij nu uit.

Indiaantje89 wrote:

Nee hoor, het is enkel self fulfilling prophecy wat je nu doet. Er zijn ook veel en veel minder vrouwen actief in de muziek scene, dus daarom zijn er ook veel minder headliners. Maar dat is nog steeds geen bewijs dat ze niet iets zouden mogen.

Inb4 je antwoord: "+1 Timmetje"

Maar ik ben er weer vandoor, iedereen veel plezier op Reading/Leeds dit jaar.

Mij zal je er voorlopig niet vinden.

Nee hoor, het is enkel self fulfilling prophecy wat je nu doet. Er zijn ook veel en veel minder vrouwen actief in de muziek scene, dus daarom zijn er ook veel minder headliners. Maar dat is nog steeds geen bewijs dat ze niet iets zouden mogen.
Klopt wel en kan me evenwel vinden in de analyse van @joslittel, doch is het vreemd dat ze dan net voor acts als Post Malone kiezen om op herhaling te komen of om Catfish & The Bottlemen te pushen als headliner terwijl die zowat overal in de UK te zien zijn en er talloze andere (vrouwelijke) acts zijn die op dat randje sub/headliner balanceren daar.

edit: Deze comment op Efestivals vond ik trouwens wel zeer treffend.
It's about the culture that the entertainment industry has the power to create. What everyone sees/ hears on screen/radio is a big deal, particularly to young people who's opinions on gender roles and equality are shaped massively by it. And if a young person, boy or girl, sees a line up promoted as six big headliners which is all hotdog and no bun they're gonna grow up influenced by that. I'm not saying this one piddling festival has the power to change the world by itself, of course in the grand scheme its just one line up. But its indicative of the culture at large in a lot of corners of the industry. Of course all industries and companies have the same responsibility but it's entertainment that everyone has in common and sees every day on some level.

You're right, average Joe asshole misogynist isn't going to change his mind if he sees more representation, if anything he will get more affronted and annoyed. But like your (don't mean yours personally, just to make sure), "funny" racist grandparent does and says things you wouldn't dream of now, the next generation will hopefully look at us and realise how much work we had to do to improve as well. The hard part for us is most of us really mean well but that doesn't mean the problem doesn't exist. And you're right again, they're probably richer and more successful than I will ever see in my life. But that doesn't mean they shouldn't get a fair amount compared to the men.

A fine, yet sad, current example, Chadwick Boseman who recently passed away was the lead in the first major studio blockbuster film which had a predominantly black cast. That film came out in 2018! And Boseman now has a legacy of contributing massively to breaking a massive wall down in an industry that wouldn't give opportunities like that to black casts before.

I find it hard to believe anyone can look beyond gender, or colour or orientation. It's part of who you are and who I am. Stormzy is a young black man from London and that absolutely drives his music and also drives why a lot of people love it or will never listen to it (bit of a bad example with how huge he is but you hopefully get my point). Our differences as people shouldn't be ignored, that's not what not being sexist or racist is. The point is being what you are shouldn't hold you back.

Jaaaaaa, 3 nieuwe pagina's erbij in het Rock Werchter forum!
Nieuwe artiesten? Festivals die gelijktijdig zijn met relevante aankondigingen?

Neeeeeee, het gaat over Reading/Leeds dat 2 maanden later is, dus relevanter voor Pukkelpop.
En de diversiteitsdiscussie weer, waarvan we alle meningen onderhand weten.

En ik weet dat ik niet alles hoef te lezen, maar moet dit niet gewoon naar het forum internationaal/overige?

En ik weet dat ik niet alles hoef te lezen, maar moet dit niet gewoon naar het forum internationaal/overige?
Dit leest als "oh god, toch niet wéér die discussie. Ik ben het oh-zo moe om het over ongelijkheid te hebben. Kunnen we het aub ergens naartoe verplaatsen zodat ik het niet meer hoef te zien?". Inhoudelijke bijdrage nul, thanks Chiel.

Chiel wrote:

Dit leest als “oh god, toch niet wéér die discussie. Ik ben het oh-zo moe om het over ongelijkheid te hebben. Kunnen we het aub ergens naartoe verplaatsen zodat ik het niet meer hoef te zien?”. Inhoudelijke bijdrage nul, thanks Chiel.
Je kan ook gewoon normaal reageren op Chiel, want hij heeft gewoon een punt. Deze discussie is een algeheel iets, niet specifiek voor RW. Voor de rest heeft dit ook niks met Werchter te maken, want dat is een stuk eerder dan Reading/Leeds. Prima dat je gepikeerd bent, maar je hoeft je nog niet af te reageren.

Nou nou. Wat een fantastische discussie?

Na jaren mee te hebben gelezen toch maar een account aangemaakt. Misschien lukt het mij als newbie het onderwerp te veranderen.....

Ik ga als sinds 2018 naar Werchter.....en tsjonge wat een gemis dit jaar. Tentje opzetten, eerste (nog koude) biertje openen, de weide op om 4 dagen alles te vergeten en enkel te genieten van al het moois.......

Ticket voor volgend jaar al snel omgezet. Aangezien er nu toch geld ‘over is’ ook een kaartje BKS aangeschaft. jullie ook een extra festival volgend jaar om het gemis goed te maken?

Yannick wrote:

Chiel wrote:

Dit leest als “oh god, toch niet wéér die discussie. Ik ben het oh-zo moe om het over ongelijkheid te hebben. Kunnen we het aub ergens naartoe verplaatsen zodat ik het niet meer hoef te zien?”. Inhoudelijke bijdrage nul, thanks Chiel.

Je kan ook gewoon normaal reageren op Chiel, want hij heeft gewoon een punt. Deze discussie is een algeheel iets, niet specifiek voor RW. Voor de rest heeft dit ook niks met Werchter te maken, want dat is een stuk eerder dan Reading/Leeds. Prima dat je gepikeerd bent, maar je hoeft je nog niet af te reageren.
Je kan voor mijn part een parallel trekken naar RW en dezelfde eindeloze discussie voeren over de ongelijkheid op de line up's van Rock Werchter, want ook zij pretenderen progressief te programmeren. Alsof die ongelijkheid énkel het geval is in de UK en daarom niet zou moeten gevoerd worden "omdat je er toch niet heen gaat gaan", is een vrij zwakke take.

wenteldave wrote:

Yannick wrote:

Chiel wrote:

Je kan voor mijn part een parallel trekken naar RW en dezelfde eindeloze discussie voeren over de ongelijkheid op de line up’s van Rock Werchter, want ook zij pretenderen progressief te programmeren. Alsof die ongelijkheid énkel het geval is in de UK en daarom niet zou moeten gevoerd worden “omdat je er toch niet heen gaat gaan”, is een vrij zwakke take.
Be my guest. Dat had in ieder geval een stuk logischer geweest om in dit topic te voeren. Maar het is op zich wel een ideetje om er een los topic over aan te maken...

Het is een zeer dubbele discussie. Ik luister vrijwel geen vrouwelijke artiesten, omdat de meeste vrouwelijke artiesten, die ik ken, niet in mijn genre liggen. Dus een festival zou dan ook minder interessant voor mij worden. Al vind ik bvb. Whispering sons, brutus, jinjer bvb wel zeer goed.
Het feit is dat er relatief weinig vrouwen in de muziek zitten en dit is een structureel probleem oa. geen voorbeelden om aan te spiegelen, of weten dat ze minder kans hebben op een doorbraak. Dus als er meer vrouwen (hoog) zouden komen te staan, zouden er ook meer vrouwen in de muziek gaan en er dus allicht ook meer vrouwelijke (voor mij) interessante artiesten opkomen.
Ik vind zelf ook wel, dat er meer vrouwen zouden mogen staan, ook met het oog op het doorbreken van rolpatronen enz., waardoor het probleem zichzelf uiteindelijk oplost en er voor iedereen interessante vrouwelijke artiesten zijn en er dus geen discussie meer is over of er vrouwen moeten staan, maar wel over welke vrouwen (zie discussie rock/metal vs pop/alternatief)

Indiaantje89 wrote:

Klopt wel en kan me evenwel vinden in de analyse van @joslittel, doch is het vreemd dat ze dan net voor acts als Post Malone kiezen om op herhaling te komen of om Catfish & The Bottlemen te pushen als headliner terwijl die zowat overal in de UK te zien zijn en er talloze andere (vrouwelijke) acts zijn die op dat randje sub/headliner balanceren daar.

edit: Deze comment op Efestivals vond ik trouwens wel zeer treffend.

It’s about the culture that the entertainment industry has the power to create. What everyone sees/ hears on screen/radio is a big deal, particularly to young people who’s opinions on gender roles and equality are shaped massively by it. And if a young person, boy or girl, sees a line up promoted as six big headliners which is all hotdog and no bun they’re gonna grow up influenced by that. I’m not saying this one piddling festival has the power to change the world by itself, of course in the grand scheme its just one line up. But its indicative of the culture at large in a lot of corners of the industry. Of course all industries and companies have the same responsibility but it’s entertainment that everyone has in common and sees every day on some level.

You’re right, average Joe asshole misogynist isn’t going to change his mind if he sees more representation, if anything he will get more affronted and annoyed. But like your (don’t mean yours personally, just to make sure), “funny” racist grandparent does and says things you wouldn’t dream of now, the next generation will hopefully look at us and realise how much work we had to do to improve as well. The hard part for us is most of us really mean well but that doesn’t mean the problem doesn’t exist. And you’re right again, they’re probably richer and more successful than I will ever see in my life. But that doesn’t mean they shouldn’t get a fair amount compared to the men.

A fine, yet sad, current example, Chadwick Boseman who recently passed away was the lead in the first major studio blockbuster film which had a predominantly black cast. That film came out in 2018! And Boseman now has a legacy of contributing massively to breaking a massive wall down in an industry that wouldn’t give opportunities like that to black casts before.

I find it hard to believe anyone can look beyond gender, or colour or orientation. It’s part of who you are and who I am. Stormzy is a young black man from London and that absolutely drives his music and also drives why a lot of people love it or will never listen to it (bit of a bad example with how huge he is but you hopefully get my point). Our differences as people shouldn’t be ignored, that’s not what not being sexist or racist is. The point is being what you are shouldn’t hold you back.
Nice quote,

Maar is het vreemd dat ik vroeger idolen had die een ander huidskleur hadden dan dat ik zelf had? Of...?

Chiel wrote:

Ik wil best inhoudelijk reageren.
Ik zou graag willen dat Werchter meer vrouwen op hoge posities zet.
Maar dan wordt het weer de vraag of het publiek dit trekt.
Kijk maar naar de reacties wanneer Pink of Florence and the Machine als headliner stonden de afgelopen jaren.
Dus voor mij hoeven ze niet als headliner van het hoofdpodium te staan.
Ik ben zeer tevreden met een Lianne La Havas, Lana del Rey, Brittany Howard, First Aid Kit, Beth Ditto, Agnes Obel of Lorde als headliner in 1 van de tenten.
Maar zij zijn op dit volgens mij niet de grote publiekstrekkers voor het hoofdpodium.
Maar ja, daar ben ik ook niet altijd te vinden wanneer bovenstaande zangeressen in de tenten staan.

Zo Goed?

Users who are viewing this thread