Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

Major festivals en gender equality, kijk de line-ups van ze allemaal na, wie doet het goed in zijn main headliners? Oprechte vraag.

Major festivals en gender equality, kijk de line-ups van ze allemaal na, wie doet het goed in zijn main headliners? Oprechte vraag.
Primavera, Pitchfork, Roskilde en Way Out West hebben de laatste jaren inspanningen gedaan om die zaken wat meer recht te trekken maar zijn daar niet per se hardleers in met quota etc (behalve de eerste dan die er een statement mee wilde maken). Er zijn meer dan 200 organisaties en festivals die een manifesto (PRS Keychange) hebben ondertekend om tegen 2022 een gender gelijk programma te hebben - en dit gaat verder dan enkel muziekfestivalprogramma's maar evenwel film, theater, zalen etc. Voor de Benelux hebben oa Eurosonic, Sfinks en November Music getekend, vrij magertjes dus hier al hoeven - zoals ik eerder gezegd - quota niet per se maar moet er wel degelijk vooruitgang worden gemaakt (zoals bij de eerste resem festivals) vind ik. Een Pukkelpop of een Dour zie ik dit al iets sneller rechttrekken dan een Rock Werchter.

https://www.keychange.eu/directory/music-organisations
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-43196414
https://theconversation.com/music-festivals-how-to-get-more-women-on-stage-and-its-not-just-50-50-quotas-119970

De bovenste namen van Primavera 2021: Tame Impala, Massive Attack, Pavement, The Strokes, The National, Beck, Tyler The Creator, Gorillaz, Bad Bunny...

Dus dat hielden ze ook niet erg lang vol.

Voorlopig is er dus nog een verschil met het prediken en het doen, das duidelijk. Wanneer komt de switch?
Als absolute headliner vind ik het zelfs voor die dat voorvechters zijn, een mager beestje.

Nouja, na gisteren is het wel duidelijk dat verschillende meningen over zijn. Beter in algemeen topic over maken, en misschien onze pijlen weer op Werchter richten.

Nouja, na gisteren is het wel duidelijk dat verschillende meningen over zijn. Beter in algemeen topic over maken, en misschien onze pijlen weer op Werchter richten.

Daarover gesproken: de 15de komt het kredietaanvraag.

Dan vraagt een mens zich af: deze of volgende week nieuws vanuit Rock Werchter?

Dus dat hielden ze ook niet erg lang vol.
Als absolute headliner vind ik het zelfs voor die dat voorvechters zijn, een mager beestje.
Klopt, probleem van schaarste ook wel wat je (Indiaan) gisteren al aanhaalde.

Vind dat precies nog wat vroeg maar kijk, wie had er gedacht dat we in juli al 21 namen gingen krijgen, dus zeg nooit nooit.

We moeten ook niet te gulzig zijn met nieuwe namen. Het duurt nog iets minder dan een jaar voordat het festival (eventueel) begint.

Is ook niks aan als we in december alle namen al bekend hebben.

We moeten ook niet te gulzig zijn met nieuwe namen. Het duurt nog iets minder dan een jaar voordat het festival (eventueel) begint.

Zeker, maar ik denk dat festivals daar anders over denken. Volgens mij zal een Rock Werchter (en andere festivals) zo snel mogelijk die lineup buiten willen hebben. Hoe meer tijd om tickets te verkopen, hoe beter. Zou me niet verbazen als 90% van de festival al 90% van de hele lineup gedeeld hebben voor de jaarwisseling.

Zou dit (na)jaar in ieder geval niet vergelijken met de normale situatie...

Indiaantje89 wrote:

Daarover gesproken: de 15de komt het kredietaanvraag.

goed punt....

Indiaantje89 wrote:

Zeker, maar ik denk dat festivals daar anders over denken. Volgens mij zal een Rock Werchter (en andere festivals) zo snel mogelijk die lineup buiten willen hebben. Hoe meer tijd om tickets te verkopen, hoe beter. Zou me niet verbazen als 90% van de festival al 90% van de hele lineup gedeeld hebben voor de jaarwisseling.

Zou dit (na)jaar in ieder geval niet vergelijken met de normale situatie…
Nee eens, zijn de Werchter kaarten niet automatisch verzet naar 2020, niet helemaal meegekregen hoe ze dat met RW doen?

Vraag is, zullen mensen per se de trigger nu al willen boven halen om kaarten te kopen door de namen ondanks dat het nog zo ver weg is? Voor mezelf sprekende ben ik wat onbeslist in het aankopen van concerttickets voor volgend jaar en koop ik maar wat voor dingen die binnen dit en twee maanden zullen gebeuren.

Vraag is, zullen mensen per se de trigger nu al willen boven halen om kaarten te kopen door de namen ondanks dat het nog zo ver weg is? Voor mezelf sprekende ben ik wat onbeslist in het aankopen van concerttickets voor volgend jaar en koop ik maar wat voor dingen die binnen dit en twee maanden zullen gebeuren.

Same here. Tegen de tijd dat ik zeker weet dat het doorgaat haal ik pas een kaartje. Max twee maanden in de toekomst maar ik kijk ook nog niet verder dan dat.

Mwa. Tenzij de lineup te goed is om te laten liggen. Voor Primavera heb ik bijvoorbeeld niet getwijfeld om een ticket te kopen. En ik niet alleen. ;-) Geeft ook een goed gevoel dat je iets hebt om naartoe te leven.

Als Radiohead morgen een show voor pakweg mei 2021 aankondigt, ga ik ook niet twijfelen. Of een andere act die ik graag wil zien. Of het doorgaat, dat zien we later wel weer.

Maar vanuit het standpunt van het festival zelf denk ik dat ze het liefst alles klaar en aangekondigd willen hebben. Hoeven ze zich geen zorgen meer te maken over de lineup, en kunnen ze zich focussen op het festival. Zeker met de golfbewegingen die het virus nu maakt. Stel dat er in oktober/november weer een forse stijging is (en die kans zit er echt wel in), dan hebben ze de kans mooi verkeken om te profiteren van een 'goed' aankondigingsmoment.

Nee eens, zijn de Werchter kaarten niet automatisch verzet naar 2020, niet helemaal meegekregen hoe ze dat met RW doen?
https://www.rockwerchter.be/nl/ticket-info/tickethouder-rock-werchter-2020-info
...Uitgangspunt is dat je bestelling van Rock Werchter 2020 volledig overgezet wordt naar 2021. Je hoeft niks te ondernemen, de naar 2021 geüpdatet tickets en eventuele nevenproducten, zitten vanaf vrijdag 10 juli automatisch in je ‘my account’ op Ticketmaster.be en zijn zo ineens klaar voor gebruik in 2021. Indien je wenst dan kan je je bestelling echter in krediet laten omzetten. Dat kan je dan vrij besteden aan festivals georganiseerd in het Festivalpark in Werchter in 2021 en 2022. Dit krediet kan aangevraagd worden vanaf 15 september tot 31 december. Je krijgt voor 15 september nog een e-mail die de procedure toelicht. ....

Ze zullen zeker toch enkele grote namen per dag bekend gemaakt willen hebben, zo snel mogelijk. Zo dat het krediet zo veel mogelijk in 2021 gespendeerd wordt. Tegen half december hebben we alle headliners van alle evenementen.

Ik hoor geluiden dat er in de VS hevig zal gesnoeid worden op LN-based festivals m.n. festivals die niet voldoende rendabel zijn om volgend jaar nog in het circuit terug te keren. Gezien LN hier ook wel wat in de pap te brokken heeft, vraag ik me af of dat hier evenwel het geval zou kunnen zijn. Laten we niet vergeten hoeveel het bedrijf effectief verloren lijkt te hebben dit jaar - ook Rock Werchter en co. Ik heb geen flauw idee van hoeveel mensen hun tickets precies hebben laten overdragen naar komende editie maar dat zal wel wat tijd hebben gekost, maar uiteraard geen extra geld. Als ik het goed begrepen had dan waren de helft van de tickets zo ongeveer verkocht wanneer alles in de soep draaide, wat wil zeggen dat die tweede moeilijkere helft nu dus nog moet verkocht geraken. Kan men break-even draaien op de verkoop van slechts de helft van de tickets?

wat wil zeggen dat die tweede moeilijkere helft nu dus nog moet verkocht geraken. Kan men break-even draaien op de verkoop van slechts de helft van de tickets?

Ja, daarom gaan ze extra hun best willen doen met dat programma denk ik. En de tijdspanne waarin tickets gekocht kunnen worden gewoon langer maken, helpt al.

Daarover gesproken, Ken zegt dit op Efestivals: "But we can expect some news in the next week. Including the sunday headliner. And a brand new promo campaign." Snel nieuwe namen dus, zoals verwacht. :-)

Ik hoop eigenlijk stiekem dat ze Billie Eilish kunnen strikken om haar te laten co-headlinen. Die zondag-headliner is natuurlijk RHCP maar kijk wel uit naar een hoopje nieuwe namen volgende week.

Laat ze Frusciante enco maar snel bekend maken! Al zou ik met de herbevestiging van The Strokes ook erg blij zijn.
Wel vreemd dat ze daar zolang mee wachten, aangezien o.a. BKS ze al lang heeft herbevestigd.

Users who are viewing this thread