Goeie punten! Ik heb overigens niet gezegd dat zijn kritiek niet gefundeerd is, alleen dat ie zich niet constructief profileert. Of dat gevolgen heeft voor zijn plaats in het publieke debat kun je je afvragen. Daarnaast is zijn uitspraak mijns inziens gewoon niet juist. Streamingdiensten zijn here to stay, de vraag is dus: hoe ga je ermee om. Je muziek ervan af halen is inderdaad een middel om de mensen aan het denken te zetten, maar je moet ook de consequenties meewegen. Ik weet zeker dat heel veel mensen zullen denken: dan download ik 'm wel ergens... Eén van de speerpunten van Spotify, ondanks al zijn gebreken, is terecht ook dat zij een deel van de oplossing tegen het piraterij-probleem zijn. Ik vind mezelf best een eerlijke jongen, maar als ik in het pre-spotify tijdperk de kans had om een album (gratis) te downloaden om 'm te checken, deed ik dat gewoon. En of ik dan vervolgens ook de fysieke aankoop deed, was vraag twee. En ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die hetzelfde deden die nu gewoon een Spotify abonnement hebben. Dus daarin vervullen ze wel degelijk een functie. Het is ook zeker niet zo dat zij de vervanger zijn van alle fysieke verkopen, zeker niet op dit moment, dus het zou niet eerlijk zijn om ze te betichten van (te) lage uitbetalingen aan artiesten.
Dat Spotify aan de andere zijde problemen heeft, zal ik nooit ontkennen. De verdeelsleutel vind ik echter een non-argument. Als Drake verhoudingsgewijs meer cd's verkoopt, krijgt hij toch ook naar verhouding meer inkomsten? Dat het totale beschikbare royaltybudget bij Spotify door het abonnementenmodel gelijk blijft als Drake één keer extra wordt gespeeld is waar, maar reken maar dat Drake ook voor een hele hoop betalende abonnees zorgt, puur omdat zijn muziek beschikbaar is. Dat argument gaat dus mijns inziens niet op. De contracten met de major labels zijn zeker een probleem (met name dat gedrocht met Sony), maar ook die dragen bij aan een grotere beschikbaarheid van muziek en dus aan meer betalende abonnees.
Blijft het grootste probleem in mijn ogen over: gratis opties. Gratis naar muziek luisteren is gewoon not done (ja, ik ben in het verleden ook schuldig geweest). Er is mijns inziens geen enkel excuus voor gratis varianten van streamingdiensten. Een hieraan gerelateerd 'probleem' is dan de marktwerking. Uitgaande van diensten zonder gratis opties, wordt het simpel vraag en aanbod: wat zijn mensen bereid te betalen voor hetgeen je aanbiedt. Een wildgroei aan streamingdiensten zal dit ook problematisch maken. En nogmaals: hoe dat geld aan de achterkant de artiesten bereikt, is ook één van de belangrijkste aandachtspunten.
Mooie discussie vind ik dit altijd. Ben heel benieuwd hoe dit de komende jaren/decennia verder zal gaan... Maar moet nu echt even verder met werk, anders kan ik morgen niet op vakantie ;-)