Van de grote namen moest Pinkpop het dit jaar niet hebben, er werd uitvoerig geput uit artiesten van eigen bodem. Niets mis mee, zo bleek in Landgraaf, waar het weer eindelijk meewerkte en de echt grote headliners werden gemist. En het ging opvallend vaak over het songfestival.
www.ad.nl
Pinkpop: kwaliteit van eigen bodem, veel songfestival en Ed Sheeran maakt zijn status ruimschoots waar
Van de grote namen moest Pinkpop het dit jaar niet hebben, er werd uitvoerig geput uit artiesten van eigen bodem. Niets mis mee, zo bleek in Landgraaf, waar het weer eindelijk meewerkte en de echt grote headliners werden gemist. En het ging opvallend vaak over het songfestival.
Alexander van Eenennaam 24-06-24, 08:07
Bezetting
Het is dit jaar niet de sterkst bezette Pinkpop, zeker niet wat betreft de grote publiekstrekkers. De categorie Foo Fighters, Metallica, Pearl Jam ontbreekt en ook namen als Billie Eilish, Pink of Dua Lipa staan in Landgraaf niet op het affiche. De Italiaanse rockers van Måneskin, headliner op de vrijdag, voldoen nog maar net aan de toelatingseisen, al pakt hun optreden wel goed uit. Het is terug te zien in de bezoekerscijfers, vrijdag en zaterdag stokt de teller op 40.000, zondag komen 70.000 mensen naar Landgraaf.
Dat heeft behalve met het zonnige weer ook te maken met Ed Sheeran, die het festival mag afsluiten. Hij is wel een onomstreden A-naam in de popmuziek, al is het voor Pinkpop misschien allemaal net te veilig. De afsluitende set van dj Calvin Harris op de zaterdag, totaal niet wat je verwacht bij Pinkpop, komt vooral over als een noodgreep bij gebrek aan alternatieven. Ed Sheeran zorgt zondagavond wel voor lachende gezichten door zowel bij Limp Bizkit als bij Hozier even mee te doen, ver voordat hij zelf aan de beurt is.
Sheeran zorgt als afsluiter van het festival wel voor vuurwerk, letterlijk en figuurlijk. De Engelse eenmansband heeft het in Landgraaf overduidelijk naar zijn zin. Met zijn looping-station en zijn gitaren bestookt hij de weide met zijn grootste hits, op zeer geestdriftige wijze. Hij spreekt het publiek veelvuldig toe. Tot twee keer toe merkt hij op dat het zijn leukste optreden tot nu toe is dit jaar en je bent geneigd hem te geloven. Geen andere artiest krijgt deze editie het publiek zo massaal aan het zingen als Sheeran, die zijn status ruimschoots waarmaakt.
Ook van eigen bodem is de kwaliteit op Pinkpop hoog en bovendien in grote mate aanwezig. Van The Analogues en Acda en de Munnik tot Mell VF, de Jeugd van Tegenwoordig en
Davina Michelle, allemaal leveren ze op hun gebied vakwerk af in Landgraaf. Ook kleinere en onbekendere Nederlandse acts krijgen de kans. Voor bands als Ploegendienst, Gunmoll en The Vices is Pinkpop een springplank naar meer.
Joost
Het was niet zijn eerste optreden sinds zijn diskwalificatie op het Eurovisie Songfestival, toch heeft het Pinkpop-optreden van Joost Klein (26) zaterdag veel weg van collectieve rouwverwerking. De artiest Joost heeft de gedwongen, vroegtijdige aftocht uit Malmö een plaats gegeven en in zijn geval geeft dat automatisch reuring. Een blauw vogelhuis op het podium geeft al iets weg en het plaatje gaat helemaal kloppen zodra Appie Mussa in zijn bekende blauwe vogelpak als eerste het podium betreedt, uitgelaten rennend en springend op de klanken van
de Vogeltjesdans.
Samen met zijn innercircle, van Stuntkabouter en Gover Meit tot kunstenaar Daan Koens en producer Tantu Beats (Teun de Kruif) valt Joost Klein op zijn bekende wijze het Pinkpop-publiek frontaal aan. Landgraaf krijgt het hele scala. Van het uitbundige
Europapa tot een levendige en dansbare alternatieve voetbalsong:
We do it for the people. Fussball! Intussen gaat een deel van het publiek los in een moshpit, een grote kring vol uitbundig springende mensen.
Tussendoor toont Klein zich als gebruikelijk kwetsbaar. Soms nemen emoties het over als hij het woord voert en leidt dat tot warrige teksten als ‘Ik heb niks meer te melden, ik heb mijn hele ziel in Malmö achtergelaten’. De eerste twee liedjes,
Europapa als eerste, brengt hij in zijn blauwe songfestivalpak.
Daarna kleedt hij zich om in een shirt met de tekst
Why Not?, ogenschijnlijk een verwijzing naar een veelbesproken opmerking van Klein in Malmö toen hij de Israëlische songfestivaldeelneemster tijdens een persconferentie voor het blok zette om een lastige vraag te beantwoorden. In Limburg koppelt Klein de twee woorden aan het jaar 2025. Waar op de festivalweide eerst nog wordt gespeculeerd, is het op zondag helemaal duidelijk wanneer Joost zijn bio-tekst op Instagram wijzigt in ‘Eurovision 2025'. Joost Klein in 2025 op herhaling op het songfestival?
Why not!
Songfestival
Opvallend veel links met het Eurovisie Songfestival, deze festivaleditie die na de eerste modderdag in het weekeinde gered wordt door de zon. Liefst vijf oud-deelnemers van eigen bodem doen Landgraaf aan: Douwe Bob, Anouk, S10, Ilse DeLange (Common Linnets) en natuurlijk Joost Klein. Met Måneskin (2021) en Loreen (2023) zijn er ook twee songfestivalwinnaars op Pinkpop, dat op het eerste gezicht toch weinig opheeft met het jaarlijkse liedjesfestijn in het voorjaar.
Froukje & Anouk
Er schuilde onbedoeld enige symboliek in. Froukje (22), een van de aanvoersters van de nieuwste generatie zangeressen, en Anouk (49), de Nederlandse koningin van de rock, staan binnen een paar uur van elkaar op hetzelfde podium. Het is de mainstage, waar Froukje debuteert. ,,Twee jaar geleden stond ik hier in de tent in de bloedhitte, nu ben ik weer hier en is de zon terug”, roept ze uitgelaten. ,,Mijn vader vertelde me vroeger dat hij hier Eddie Vedder in een kraan zag klimmen en in het publiek zag springen. Sindsdien wist ik dat ik hier ook een keer wilde staan.”
Ze is zelfbewust, weet hoe ze het publiek moet bespelen en heeft met liedjes als
Uitzinnig, Onbezonnen,
Noodzakelijk Verdriet en
Ik wil dansen een repertoire dat sterk genoeg is om een grote festivalweide mee te vermaken. Bij Anouk is dat een vanzelfsprekendheid. Ze staat zaterdag voor de achtste keer op Pinkpop en zet daarmee haar eigen record scherper. Het dampt, rockt en stoomt, ookal horen we
Nobody's Wife of
Girl allerminst voor het eerst.
Anouk, getooid met twee lange vlechten, heeft het naar haar zin en brengt ook zelfspot mee naar Landgraaf. Ze refeert aan de recente ophef die ze tot twee keer toe veroorzaakte door eerst een transvrouw te schofferen en daarna in een tegen Ronnie Flex gericht bericht op social media het n-woord te gebruiken. ,,Ik ben vandaag gevraagd om weinig te praten”, zegt ze tegen haar gehoor op Megaland. ,,Dat is maar beter ook, want wat er uitkomt, vindt niemand leuk”, zegt ze met een grote grijns. ,,Of ik kan proberen om vandaag echt gecanceld te worden. Wel een uitdaging en ik heb er over nagedacht: wat kan ik zeggen om ervoor te zorgen dat het hele veld in één keer leegloopt? Misschien kom ik er nog op!”
Weer
Wat een geluk voor de organisatie dat het bij één verregende dag bleef. Twee parkeerplaatsen moesten noodgedwongen worden afgesloten, maar het festivalterrein werd ternauwernood gered dankzij een nachtelijke operatie. Na een openingsdag die werd getekend door neerslag, modder en blubber, ging de organisatie 's nachts met extra rijplaten en liefst acht trailers gemalen stro in de weer om het terrein weer goed begaanbaar te krijgen. Die opzet slaagde en de zon deed de rest. Zaterdag en zondag waren perfecte festivaldagen.