Pinkpop 2024

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.079
494
De 3 dagen weer overleefd,wordt wel steeds moeilijker je merkt toch dat je geen 20/30 meer bent.Vrijdag was afzien maar regen verbroedert meer dan gisteren op een propvol zonnig megaland.Over de line up dan de vrijdag voor mij persoonlijk toch Maneskinen ,beter dan verwacht en Nathaniel Rateliff tegenvaller mw.Lavigne.Zaterdag Froukje ,LSS goede stem en "headliner" NBT. Imo hoort CH niet thuis op PP...en dan nog nog de zondag met veel dagjesmensen goede opener met Ilse en Meute ,Loreen was 3x niks toppers Sam Smith en moet ik zeggen uiteraard Ed die in zijn eentje heel Megaland aan zich wist te binden.Al met al een matige editie 2024 op naar 2025.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.079
494
De stervende zwaan zien ondergaan.

Organisatorisch ging er gisteren zoveel mis, zelden heb ik zo'n puinhoop gezien:
- een rij van 500 meter voor gratis water
- een rij van 500 metee voor de wc's
- een rij van 500 meter voor de eettentjes

Hoe kan je nou om half 6 maar 1 band laten spelen en een uur niks. 50.000 mensen gaan aan de wandel en opzoek naar bovenstaande. Alleen maar mensen klagen.

Als je al zo'n matige line up hebt, zorg dan iedergeval goed voor je mensen. Dan zijn er in NL wel 10 andere festivals te bedenken die dit zoveel beter kunnen.

Volgend jaar gewoon weer!
Vraagje: ga je een schadeclaim indienen??
 

RimkoW

Randprogramma
30 mei 2023
106
117
Mijn top 5:

1. Ed Sheeran
2. Nothing but thieves
3. Yungblud
4. The Analogues
5. Greta van Fleet

Al met al een prima editie. Vond het vooral heel knap hoe de organisatie in één nacht het terrein heeft omgetoverd naar een perfect begaanbare versie er van. Mensen waren dit jaar wel heel onvriendelijk over het algemeen. Probeer maar eens terug bij je vrienden te komen.. ik dacht altijd dat vriendelijk zijn je ver brengt, maar blijkbaar geldt dat niet meer voor deze situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.269
2.600
korte samenvatting van zondag... warm en druk! wel heerlijk festival weertje.
beste dag qua lineup voor mij, vroeg begonnen bij Ilse.
tegen de tijd dat Davina begon was het al koppenlopen op Pinkpop, zeker aan de ingang zijde.
Maar toen Greta bezig was, was de drukte echt te merken.
Toch, ik had niets met Sam Smith, maar die show! Topper! (en ik kende blijkbaar toch meer nummers van hem dan ik dacht).

Mijn top 5 voor de zondag:
5. Hozier
4. The Interrupters
3. Sam Smith
2. Limp Bizkit
1. Ed Sheeran
en eervolle vermelding voor Greta van Fleet, kreeg ze maar half mee door The Interrupters af te kijken in de tent. Waarna GvF al was begonnen, dus met teruglopen, toiletbezoek en eten pakken, was er nog maar 20 minuten van de set van Greta van Fleet te zien...
Toch benieuwd hoezo je Ed Sheeran beter vond dan Sam Smith. Ed Sheeran was toch veel zoutelozer qua act?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.791
6.534
Oor gaat goed los op Limp Bizkit.

Zie je ook niet echt in de top lijstjes van 3voor12 ed terugkomen. Twee keer hetzelfde nummer spelen is sowieso jammer.

Wat vonden jullie ervan?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.447
1.931
Mijn top 5:

1. Ed Sheeran
2. Nothing but thieves
3. Yungblud
4. The Analogues
5. Greta van Fleet

Al met al een prima editie. Vond het vooral heel knap hoe de organisatie in één nacht het terrein heeft omgetoverd naar een perfect begaanbare versie er van. Mensen waren dit jaar wel heel onvriendelijk over het algemeen. Probeer maar eens terug bij je vrienden te komen.. ik dacht altijd dat vriendelijk zijn je ver brengt, maar blijkbaar geldt dat niet meer voor deze situatie.
Onvriendelijk in de zin van je niet laten passeren? Of hoe moet ik deze lezen?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.335
6.524
Toch benieuwd hoezo je Ed Sheeran beter vond dan Sam Smith. Ed Sheeran was toch veel zoutelozer qua act?
omdat ik Ed beter vond, beter dan het circus-showtje en verkleedfeestje van Sam waar ik toch al niet zo veel mee heb. Was wel verrassend Sam Smith, maar Ed was gewoon goed in mijn ogen zoals ik verwachte / hoopte. Ik kan het zelf niet zoutloos noemen, vond het lekker simpel gewoon Sheeran met z'n gitaar en z'n loop-pedal met veel hits en dat kan ik ook zeer waarderen. dus vandaar
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Maria en redle

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.397
1.465
De 3 dagen weer overleefd,wordt wel steeds moeilijker je merkt toch dat je geen 20/30 meer bent.Vrijdag was afzien maar regen verbroedert meer dan gisteren op een propvol zonnig megaland.Over de line up dan de vrijdag voor mij persoonlijk toch Maneskinen ,beter dan verwacht en Nathaniel Rateliff tegenvaller mw.Lavigne.Zaterdag Froukje ,LSS goede stem en "headliner" NBT. Imo hoort CH niet thuis op PP...en dan nog nog de zondag met veel dagjesmensen goede opener met Ilse en Meute ,Loreen was 3x niks toppers Sam Smith en moet ik zeggen uiteraard Ed die in zijn eentje heel Megaland aan zich wist te binden.Al met al een matige editie 2024 op naar 2025.
Ik weet niet of het door mijn maandag komt maar heb deze tekst echt 10 keer opnieuw moeten lezen en weet nog steeds niet wat ik heb gelezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MadMandra27 en BeWario

Royke

Support act
Sfeerbeheer
2 jul 2018
787
1.312
De stervende zwaan zien ondergaan.

Organisatorisch ging er gisteren zoveel mis, zelden heb ik zo'n puinhoop gezien:
- een rij van 500 meter voor gratis water
- een rij van 500 metee voor de wc's
- een rij van 500 meter voor de eettentjes

Hoe kan je nou om half 6 maar 1 band laten spelen en een uur niks. 50.000 mensen gaan aan de wandel en opzoek naar bovenstaande. Alleen maar mensen klagen.

Als je al zo'n matige line up hebt, zorg dan iedergeval goed voor je mensen. Dan zijn er in NL wel 10 andere festivals te bedenken die dit zoveel beter kunnen.

Volgend jaar gewoon weer!
Zeg... het is prima om je ongenoegen over bepaalde dingen te uiten maar is er dan werkelijk niks positiefs wat je kan melden? Houd het ook beetje leuk voor andere mensen hier en blijf niet zeuren om vervolgens te zeggen dat je volgend jaar weer gaat terwijl je het hele festival afbrand. Beetje mismatching als je het mij vraagt
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
158
353
Zeg... het is prima om je ongenoegen over bepaalde dingen te uiten maar is er dan werkelijk niks positiefs wat je kan melden? Houd het ook beetje leuk voor andere mensen hier en blijf niet zeuren om vervolgens te zeggen dat je volgend jaar weer gaat terwijl je het hele festival afbrand. Beetje mismatching als je het mij vraagt
Zo langzamerhand heb ik het idee dat het 'm te doen is om de reacties. Lekker negeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
647
715
Oor gaat goed los op Limp Bizkit.

Zie je ook niet echt in de top lijstjes van 3voor12 ed terugkomen. Twee keer hetzelfde nummer spelen is sowieso jammer.

Wat vonden jullie ervan?
Het begon lekker, maar de vaart werd behoorlijk uit de show gehaald doordat tussen de nrs een tape met stukjes van oa back street boys, lynyrd skynyrd werd gedraaid, miss dat Fred tussen elk nr moest bijkomen maar ik vind dit erg jammer en niet nodig. En dan idd beginnen en eindigen met hetzelfde nr is ook jammer.
Wel leuk dat Ed ff mee kwam doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MadMandra27 en Timmetje

pinkpopmaastricht

Playlistbediener
19 feb 2018
35
25
Pinkpop Zaterdag

De klanken van Europapa hoorde ik helaas nog onderweg van station Landgraaf naar Megaland. Het was niet gelukt de hele groep voor 12 uur de wei op te loodsen (door eigen getreuzel niet door Pinkpop). Maar gelukkig nog een klein half uurtje Joost kunnen zien.

Joost en zijn sidekicks weten de mafste gekkigheid te combineren met toch wel intense boodschappen over onderwerpen als pesten, uitsluiting, het verlies van dierbaren. Wie een korte, (ongeïnteresseerde) blik werpt op Joost en zijn show kan hem makkelijk wegzetten als clown of gek. Maar Joost weet cabaret, satire, muziek, (dance, hardcore en rap) te combineren en daarbij ook een gevoelige snaar te raken. Hij deelt zijn struggles en weet veel mensen te raken. Het enige mindere is dat Joost om 12 uur is ingepland en het publiek nog moet opwarmen.

Met the Bird Song, een nummer over pesten en uitsluiten van ‘rare vogels’, kreeg Pinkpop een nog nooit gehoord nummer te horen dat Joost kennelijk schreef voor het songfestival. Ook hier gekkigheid in combinatie met een serieus onderwerp. En de kenmerkende zelfrelativering als Joost de vrij hoge line ‘rare vogel’ zuiver meezingt met de backing track en verbaasd ‘wow ik kan gewoon zingen’ eruit floept.

Joost hecht waarde aan Pinkpop, dat voel je aan alles. Zijn complete show had hij voor Pinkpop bedacht en week af van andere festivaloptreden. Voor het eerst sprak hij vrij over zijn diskwalificatie. “Mijn ziel heb ik in Malmö gelaten, ik heb jullie niks meer te melden”. Bijval van het publiek. De woorden ‘why not?’ op zijn shirt lijken te verwijzen naar de vraag waarom hij niet mee mocht doen. De booodschap “2025 why not?” verschijnt op het scherm. Op Pinkpop of op het songfestival? Dat wordt enigzins in het midden gelaten. Mocht het Pinkpop zijn dan verdient Joost wat mij betreft een betere spot.

Terrein
Na Joost lopen we het eerste rondje over het terrein. De organisatie blijkt de festivalweide grotendeels succesvol te hebben bestrooid met zaagsel: de modderzee van vrijdag is omgetoverd tot een soort zaagsel-strand waar naar hartelust gesprongen, gezeten en gelegen wordt zonder natte voeten. Hulde aan de organisatie hiervoor! 40 duizend bezoekers is verder gewoon heel relaxed.

Ice cold beer
Douwe Bob warmt de wei verder op. De respons van het publiek is naar mijn gevoel niet heel luid, maar wel aanwezig. Zijn nummers Slow Down en Ice Cold Beer vormen voor mij de hoogtepuntjes. Die laatste zegt Douwe niet meer te drinken, nouja laten we hem het voordeel van de twijfel gunnen🍺

Het gaat slecht
Voor Froukje hoef ik dit jaar niemand onder valse voorwendselen de tentstage in te praten, want ze staat deze editie op het hoofdpodium. Mn vrienden lijken er niet allemaal evenveel van te snappen, maar de wei begint hier toch los te komen. En ik vind haar stiekem steengoed, zeker tekstueel. Pinkpop hoe gaat het? Slecht!

Jvt
Dan de Jeugd van Tegenwoordig. Die weet Megaland (van jong tot oud) met gemak in te pakken. Hun dj, Fatima Yamaha, is een van de beste djs die ik ooit heb gezien. Hij doet echt heel veel live met keyboard, stemmen en draaitafels. Dat is nog eens een echte dj. Geflankeerd door Willie Wartaal, Faberyayo en Vieze Fur blijft dit een winnend kwartet.

Are u cancelling me
Bij Anouk staan we in het voorvak. Met lichte pijn in mijn hart, want ik had liever The Vices gezien, maar goed de rest had zich ook ‘opgeofferd’ voor Froukje.
Anouk zet een reeks onbekendere nummers in en kondigt aan ‘niet teveel te praten’ omdat ze steeds verkeerde dingen zegt.

Als ze na een nummer wat buitem adem
is, vertrouwt ze het publiek evenlater toe “Als je denkt wat loopt dat wijf te hijgen. Ik heb last van Astma” Ze verontschuldigd zich, maar weet alle noten en lange uithalen op de mat te leggen. In het begin nog wat dunnetjes, maar naarmate de set vordert komt Anouk steeds meer los. De laatste nummers Are u Kidding Me, Lost en Nobody’s Wife laten de Pinkpopwei losgaan. Van mij hadden er nog wat meer bekendere en oudere nummers in de setlist mogen zitten. Maar Anouk houdt zich staande en weet Megaland tegen het einde van haar set in beweging te krijgen, ondanks astma.

Held en Harris
Oliver Heldens is ondertussen begonnen in de tentstage waar hij de ene naar de andere danceklassieker draait in een sfeervolle tent. Zeker leuk.

Calvin Harris dan tot slot. Had een leuke led, vuur- en lasershow bij zich. Draait de ene na de andere (zeer) commerciële dancehit. Het publiek danst massaal mee. Door de grote hoeveelheid hits, is er wel weinig ruimte voor opbouw of voor het toewerken naar een climax. Calvin zegt ook niet erg veel. Pas na drie of vier nummers roept hij een keer “pinkpop hands in the air” Een uurtje was voor mij ook goed geweest, maar heb het zeker naar mijn zin gehad. Een band-headliner heeft persoonlijk mijn voorkeur, maar deze zaterdag boodt echt voor elk wat.

Een opmerking over het geluid bij Calvin Harris: dat stond echt enorm te hard. Ik zag veel mensen, inclusief mezelf, oren dichthouden bij bepaalde bassen die gewoon pijn deden aan je oren door het hoge volume. Omdat bij alle andere optredens het geluid gewoon te doen was had ik geen oordopjes gehaald, maar dit was gewoon echt te hard. Volgend keer toch maar setje reserve houden. Maar dit mocht de pret niet drukken.

Heeft u nog een muntje?
Een organisatorisch pluspunt: het muntjes/bekersysteem werd door Pinkpop niet misbruikt om plastic bekertjes te verkopen voor 3,75 euro per stuk, je kreeg bij binnenkomst 2 bekermuntjes en daardoor kon je toch makkelijk rondjes halen of een bekertje kwijtraken. Ik vond dit heel goed te doen zo en ook veel minder plastic op de wei.

Al met al een super Pinkpop gehad!
 
  • Leuk
Waarderingen: Martinez en elo

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
387
240
Gisteren was het een topdag. Het was idd vol maar je kon makkelijk van hoofdpodium naar de tent lopen in 10 minuten. Wat eerder vermeld is klopt niet dat het uren duurt.

Was erg nieuwsgierig naar Dool en Jane’s Addiction maar beide konden mij niet boeien. Tegenvallende opkomst ook.

Greta van Fleet absolute hoogtepunt op de voet gevolgd door Limp Bizkit.

Ed Sheeran is de Champions Leaque voor het festival. Gelukkig speelde hij alleen
en zonder band.

In tegenstelling tot vele andere vond ik Sam Smith tenenkrommend. Smaken verschillen dus.

Moest ontzettend lachen van groepje geschminkte mensen die gezamenlijk de middelvinger richting Sky dek toonden. Waarschijnlijk dezelfde dezelfde groep die het leuk vinden om zich vast te plakken op de snelweg.

Toch weer aan twijfelen of we alsnog volgend jaar weer gaan. Laatste twee dagen was het weer helemaal het ultieme festivalgevoel!!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.335
6.524
Degene die dat hele blok rechts van de Noord stage heeft weggehaald en die bij Exit 4 heeft gedraaid is gewoon een koekwaus.

En op de een of andere manier hebben mensen bedacht deze editie dat t een top idee was om op het asfalt links van de Noord stage te gaan zitten dus daar is nu een mega choke point ontstaan.... De doorloop in zn algemeen lijkt vandaag toch erger te zijn dan afgelopen twee dagen (kuch... Dagjesmensen... Kuch)
dit... hier verdient de organisatie wel een draai om de oren voor!
en dat met dat stuk asfalt naast Noord, precies daar gaan zitten waar het al lastig is doorlopen naar de tent! dan snap je het zelf toch ook niet helemaal?

overigens over zondag, ik merkte zelf dat er een soort golvende beweging was bij de toiletten. Als in dat het momenten heel druk was en midden tijdens optredens veel minder. Althans bij die toiletgroep links van main. Zelfde bij eettentjes ook, grootste deel van de dag hadden die mensen zowat niet te doen. Piek rond etenstijd, om 17:30 toch zeker 10 minuten moeten wachten op 1 stukje Pizza... Zoals ik het zie, was het een piekmoment bij de eettentjes rond die tijd. Want voor die tijd en later hadden die mensen weer zowat niets te doen. Kan niet zeggen dat het een half uur wachten was bij de toiletten, ons gezelschap was meestal in 10 minuten weer bij elkaar. Wel begreep ik dat de toiletten einde dag als "smerig" bestempeld konden worden.
Wat drank barren betreft heb ik eigenlijk nergens hoeven wachten, misschien 1 keer dat er 3 mensen voor me waren zondagmiddag. Maar de rest van de dagen altijd meteen aan de beurt.
Wel goed dat ze het hele weekend die water tappunten hadden laten staan, links van Noord stage. Afplakken van de borden "geen drinkwater" bij de toiletten is wel een goede tip. Want da's gewoon drinkwater. Bij de kranen hoefde je nooit echt in de rij te staan, dus waarom in een rij staan bij 1 van de 3 WML punten?

maar, aub die toiletgroep rechts van Noord terug, aub de toiletgroep Links van Noord weer de in en uitgang omdraaien.
nog zo iets, sta dus vrijdag in de tent. Zeg ik, ik ga even naar toilet, wat denk je?? is daar verdorie ineens geen toiletgroep bij de Stille Jan? Dit stond daar toch wel op de plattegrond?
 

T. Roses

Support act
8 dec 2016
769
486
Festivalmanager en artiest-boeker kijken terug op Pinkpop: ‘Als niemand er meer wat van vindt, dan hebben we pas echt een probleem’
Landgraaf - Pinkpop 2024 zit erop. Hoog tijd dus om even terug te blikken met festivalmanager Niek Murray en boeker van artiesten Jarn van Strijen. „Als niemand er meer wat van vindt, dan hebben we pas echt een probleem.”
Wat was dit voor een editie?
„Een heel enerverende en afwisselende. Zowel qua weer als qua organisatie. Het gaat dan met name over wat er zich om en op het terrein afspeelde. Vanaf december regent het zo ongeveer en hier in Zuid-Limburg hebben we de meeste regen op ons dak gekregen.”
Was het weer de grootste uitdaging?
„Op organisatorisch vlak en op productievlak zeker. We moesten het terrein en ook delen van de camping weer toegankelijk maken. Ook enkele parkeerplaatsen hadden last van het water. Daar waren we wel goed op voorbereid. Om de week zijn we locatie geweest om de balans op te maken. We wilden niet overvallen worden door het weer.”
Vrijdag viel in het water: Megaland werd een modderpoel. Wat hebben jullie voor maatregelen getroffen?
„Vanaf zaterdagmorgen 00.00 tot 10.45 uur hebben zeventien vrachtwagens ruim 1500 kuub olifantengras uit Zeeland en Frankrijk op het terrein gelost. Ook werden er 2,7 voetbalvelden aan rijplaten bijgehaald.”
Was het een goede editie?
„Voor de weekendkaartkopers was het een goede editie. Maar het was ook een editie met uitdagingen aan de programmakant. De realiteit was soms weerbarstiger dan dat wij voor ogen hadden. Ondanks dat het boeken van artiesten misschien makkelijk lijkt, is het niet als winkelen in de supermarkt. Dat bleek dit jaar ook weer.”
Is de kritiek die jullie op het programma kregen terecht?
„Als je het mij vraagt, is het niet terecht. Ik weet hoe het programma tot stand komt. En omdat ik vind dat het een gebalanceerd programma is.” Jarn: „Ik snap het sentiment wel. Mensen willen toch graag wat meer rock zien, daar kijken wij ook naar. Maar soms probeer je artiesten te boeken en dan past het niet goed in de puzzel. Als je kijkt naar het eindresultaat zit er behoorlijk wat rock tussen, maar ontbreken de gevestigde namen.” Niek: „Het is net het Nederlands elftal: ook wij hebben te maken met 17 miljoen bondscoaches. Iedereen heeft een mening. Aan de andere kant: als niemand er meer wat van vindt, dan hebben we pas echt een probleem.”
Over bondscoaches gesproken: jullie kozen er vrijdag bewust voor geen voetbalschermen te plaatsen voor Nederland-Frankrijk. Was dat wel zo slim?
„Ja, we denken van wel. Mensen komen voor Pinkpop en we hadden drie acts die we niet ondergeschikt wilden maken aan het voetbal. Als het de kwartfinale was geweest, was het misschien een ander verhaal geweest.”
Ook met de wetenschap van nu? Vrijdag gingen mensen eerder naar huis en bij Måneskin was het verre van vol…
„Dat had ook met het weer te maken. Maar ik snap de commotie.”
De prognose was dat er vrijdag en zaterdag 40.000 kaarten werden verkocht, en zondag 70.000 kaarten. Kwam dat uit?
„Iets beter zelfs. Vrijdag zijn we geëindigd op 40.000 verkochte tickets, zaterdag op 41.500 en zondag om 16.00 uur waren we met 70.000 tickets uitverkocht.”
Voelen jullie die vrijdag en zaterdag meteen in de portemonnee?
„We zijn een gezond bedrijf en het is een gezonde editie. Maar het heeft wel invloed, want het gaat hier om bezoekers die je misloopt en dus ook op het veld niks uitgeven. Aan de andere kant: de keren dat Pinkpop drie dagen 60.000 bezoekers op het terrein had staan, zijn op één hand te tellen.”
Waar zitten nog kansen?
„We hebben een mooie vaste basis trouwe fans, zo’n 30.000. Ik denk dat we daarmee nog kunnen groeien. En dat we minder afhankelijk zijn van de grillen van de programmering. We willen een barometer zijn op het gebied van popmuziek en een jongere generatie trekken, en anderzijds willen we de vaste waarden van Pinkpop niet verliezen.”
Wat gaan jullie als festival doen om levensvatbaar te blijven?
„Het lukt niet altijd wat we van plan zijn, maar we blijven wel de vinger aan de pols te houden. Het is gewoon altijd een zoektocht hoe dat past in die mal van drie dagen in juni.”
Jullie zijn een headlinergedreven festival. Blijft dat in de toekomst zo?
„Dit is het enige festival dat dit soort stadionheadliners kan accommoderen. Aan de ene kant zullen die headliners belangrijk zijn en blijven. Al is die laag eronder minstens zo belangrijk. De headliner moet de kers op de taart zijn.”
Welk cijfer geven jullie Pinkpop 2024?
„Een 7,6. Mensen hebben genoten en we werden de modder de baas. Tegelijk was het niet het makkelijkste jaar qua programmering. We hebben het echt wel scherper geprobeerd.”
(Dagblad De Limburger)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken