Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Loveless wrote:
jij zit gewoon per stuk redenen te zoeken waarom dit toch best wel ok boekingen zijn eigenlijk.

ja, is dat gek dat ik elke act per stuk bekijk?

net zo zeer jij elk zuur puntje aanhaalt, noem ik elk zoet puntje

niets mis mee toch, ieder zijn mening hé

Het heeft niks meer mening te maken, jij draait ieder puntje net zolang tot het zoet is. En het is niet gek dat je het per stuk bekijkt, wel als je later in de verdediging schiet 'omdat je die dag toch al 13 acts wil zien'. Want dan gaat het weer ineens om the bigger picture en boeit het niet dat deze acts grotendeels schijt zijn.

Met die prijsverhoging hadden ze het beste even tot de jubileumeditie kunnen wachten... en dan in september de voorverkoop al starten. Dan was er een stuk minder gezeur geweest.

Ik zie de prijs verhoging ook niet terug in het affiche :).
met circa 9 miljoen uitgegeven aan het programma, circa 1 miljoen meer in vergelijking met afgelopen jaar.
Zal het vooral zitten in de headliners en de mainstage subs.
Met Pearl Jam, Foo Fighters, Bruno Mars, Snow Patrol, The Script en Editors en waarschijnlijk met gage's anno 2018.
Denk ik dat er al een hap van circa 7 miljoen uit het line-up budget is.
Het line-up budget van 8 miljoen naar 9 miljoen is waarschijnlijk de verklaring van de prijsverhoging voor de bezoekers, dat denk ik...

visdave34 wrote:
Ik heb nergens gezegd dat het een geweldige boeking is, zelfs geen goede boeking. Maar ik vind wel dat ze wat meer respect verdient als ze de aandacht heeft gewekt van artiesten als Prince, Kanye, John Legend, Bruno Mars etc, dan weggezet te worden als ‘gare dj’, ‘crap dj’ en wat ik hier allemaal nog meer langs zie komen.

Ik heb ooit een liedje mogen zingen als kind voor Beatrix. Dus verdien ik nu ook meer respect als “zanger”?

Het doet mij helemaal niks dat ze voor een paar artiesten heeft mogen draaien, die shit loopt gewoon via allerlei boekingskantoren en ons kent ons dealtjes. Dat kan je toch moeilijk vergelijken met een dj als A-Trak die door zijn eigen sets en producties door heel veel mensen werd gewaardeerd.

Zet Dj Rashida neer in Tivoli Vredenburg en niemand die daar op afkomt. Zet A-Trak er neer en de toko zit een stuk voller.

Hahaha... Ten eerste, ik vergelijk haar niet met A-Trak, dat maak je er zelf van. A-Trak is een baas. Ik zeg alleen dat ze best wat respect verdient. Jij vergelijkt haar vervolgens met jouw liedje voor Beatrix, wat natuurlijk volledig absurd is, maar dat begrijp je ongetwijfeld zelf ook. Tenzij je met Bea de wereld rond getourd bent, voor diverse andere royalties hebt gezongen, solo op diverse van de grootste festivals ter wereld hebt gestaan (o.a. Glasto, Lolla Chicago) en je met o.a. Steve Aoki een campagnevideo voor Obama hebt gemaakt. In dat geval: petje af, al mijn respect voor jou als zanger.

Bottom line: deze dame kan echt wel wat en verdient in ieder geval van mij respect. Wat jij ermee doet, moet jij weten. Nogmaals: dit alles los van de vraag of het een goede boeking voor Pinkpop is. Lijkt mij dat het best leuk kan uitpakken als overbrugging tijdens de changeover tussen Editors en Bruno. Meer moeten we er ook niet van maken (en verwachten), denk ik.

Trouwens ook absurd dat ze niet gewoon het blokkenschema eruit hebben gegooid, zit weer totaal geen gedachte achter.

Het is mijn programma niet, maar aan de bovenkant van het affiche zie ik wel relatief dure acts. Sowieso de drie headliners, die zullen samen misschien wel tussen de 5 en 6 miljoen kosten (voor de duidelijkheid, dat is een gokje van mijn kant, kan er helemaal naast zitten). Editors en Snow Patrol kunnen in principe ook headlinen en zullen dus een navenant bedrag kosten (al zijn dat dan wel kleine headliners). Acts als The Script, Offspring (vroeger headliner geweest), Kooks, Nothing But Thieves, A Perfect Circle, Noel Gallagher en Oscar And The Wolf zullen ook niet goedkoop zijn. Ook al is het mijn smaak niet en zijn sommige acts behoorlijk gedateerd, ik kan me wel voorstellen dat er een behoorlijk budget voor nodig is. Of de prijsverhoging gerechtvaardigd is? Tja, dat is aan de koper van het ticket.

Trouwens ook absurd dat ze niet gewoon het blokkenschema eruit hebben gegooid, zit weer totaal geen gedachte achter.
en waarom dacht jij dat er géén gedachte achter zit

blokkenschema kan toch gewoon later komen

Als je de posts van de voorbije weken hier leest... Pinkpop maakt er een sport van om serieus onder de verwachtingen te blijven zeg. De laatste mogelijkheid om het programma in de breedte wat aantrekkelijker te maken voor de muziekliefhebber is alleszins verkeken.

Mjah ik snap die prijsverhoging wel. Het kost natuurlijk wel flink wat knaken om Pearl Jam na al die jaren te boeken voor een exclusieve Nederlandse show!

eloelo wrote:

en waarom dacht jij dat er géén gedachte achter zit

blokkenschema kan toch gewoon later komen

Omdat vrijwel elk ander festival dat blokkenschema met de bekendnaming van de laatste namen op de website zet.

Indiaantje89 wrote:

visdave34 wrote:
Ik heb nergens gezegd dat het een geweldige boeking is, zelfs geen goede boeking. Maar ik vind wel dat ze wat meer respect verdient als ze de aandacht heeft gewekt van artiesten als Prince, Kanye, John Legend, Bruno Mars etc, dan weggezet te worden als ‘gare dj’, ‘crap dj’ en wat ik hier allemaal nog meer langs zie komen.

Ik heb ooit een liedje mogen zingen als kind voor Beatrix. Dus verdien ik nu ook meer respect als “zanger”?

Het doet mij helemaal niks dat ze voor een paar artiesten heeft mogen draaien, die shit loopt gewoon via allerlei boekingskantoren en ons kent ons dealtjes. Dat kan je toch moeilijk vergelijken met een dj als A-Trak die door zijn eigen sets en producties door heel veel mensen werd gewaardeerd.

Zet Dj Rashida neer in Tivoli Vredenburg en niemand die daar op afkomt. Zet A-Trak er neer en de toko zit een stuk voller.

Hahaha… Ten eerste, ik vergelijk haar niet met A-Trak, dat maak je er zelf van. A-Trak is een baas. Ik zeg alleen dat ze best wat respect verdient. Jij vergelijkt haar vervolgens met jouw liedje voor Beatrix, wat natuurlijk volledig absurd is, maar dat begrijp je ongetwijfeld zelf ook. Tenzij je met Bea de wereld rond getourd bent, voor diverse andere royalties hebt gezongen, solo op diverse van de grootste festivals ter wereld hebt gestaan (o.a. Glasto, Lolla Chicago) en je met o.a. Steve Aoki een campagnevideo voor Obama hebt gemaakt. In dat geval: petje af, al mijn respect voor jou als zanger.

Bottom line: deze dame kan echt wel wat en verdient in ieder geval van mij respect. Wat jij ermee doet, moet jij weten. Nogmaals: dit alles los van de vraag of het een goede boeking voor Pinkpop is. Lijkt mij dat het best leuk kan uitpakken als overbrugging tijdens de changeover tussen Editors en Bruno. Meer moeten we er ook niet van maken (en verwachten), denk ik.
Omdat je het naar het muzikale aspect moet bekijken, en niet naar allerlei vriendjes politiek achtige constructies die van deze booking afspat. Kijk al die namen is die je opnoemt, valt je daar niets aan op? Een samenwerking met Steve Aoki, jaja dat kennen we. En ik maak helemaal niet de vergelijking met A-Trak, dat werd door iemand anders gedaan hier op het forum. Dus ook dat slaat kut op dirk. Ik zeg niet dat ik geen respect voor haar heb, ik zeg alleen dat het gewoon een onnozele boeking is en totaal onnodig is voor het affiche wat het alleen maar lachwekkender maakt.

Indiaantje89 wrote:

Het is mijn programma niet, maar aan de bovenkant van het affiche zie ik wel relatief dure acts. Sowieso de drie headliners, die zullen samen misschien wel tussen de 5 en 6 miljoen kosten (voor de duidelijkheid, dat is een gokje van mijn kant, kan er helemaal naast zitten). Editors en Snow Patrol kunnen in principe ook headlinen en zullen dus een navenant bedrag kosten (al zijn dat dan wel kleine headliners). Acts als The Script, Offspring (vroeger headliner geweest), Kooks, Nothing But Thieves, A Perfect Circle, Noel Gallagher en Oscar And The Wolf zullen ook niet goedkoop zijn. Ook al is het mijn smaak niet en zijn sommige acts behoorlijk gedateerd, ik kan me wel voorstellen dat er een behoorlijk budget voor nodig is. Of de prijsverhoging gerechtvaardigd is? Tja, dat is aan de koper van het ticket.
Ben het niet helemaal met je eens. Vorig jaar kost een dag kaartje € 95,00 Dit jaar € 115,00. Dat is best een forse stijging als het mij vraagt. Dan vind ik er dat er teveel "opvul" acts op het affiche staan. En voor al die Nederlandse acts gaat Pinkpop toch ook niet de hoofdprijs betalen? Een prijsverhoging heb ik echt geen probleem mee, maar dan moet je het wel aan het affiche af kunnen zien (zoals bij een Graspop). En dat idee heb ik dus nu niet.

Ben het niet helemaal met je eens. Vorig jaar kost een dag kaartje € 95,00 Dit jaar € 115,00. Dat is best een forse stijging als het mij vraagt. Dan vind ik er dat er teveel “opvul” acts op het affiche staan. En voor al die Nederlandse acts gaat Pinkpop toch ook niet de hoofdprijs betalen? Een prijsverhoging heb ik echt geen probleem mee, maar dan moet je het wel aan het affiche af kunnen zien (zoals bij een Graspop). En dat idee heb ik dus nu niet.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het volledig met je eens dat er (veel te) veel opvulling staat. En de Nederlandse acts (die er overigens ieder jaar wel staan dacht ik, dus dat is een redelijke constante denk ik) zullen inderdaad meevallen qua kosten. Maar ik denk dat de bands die ik hierboven opnoemde misschien wel richting 90% van het budget opslurpen. En dan blijft er weinig over voor de onderkant van het affiche (al denk ik dat het wel creatiever had gekund hoor, maar dat is een andere discussie).

Het zal ook te maken hebben met prijsstijgingen van acts. De gages voor bands rijzen de pan uit, dat roepen festivalorganisatoren al jaren. Los van hoeveel winst festivals en boekingskantoren maken en of dat terecht is: uiteindelijk worden deze kosten doorberekend aan de bezoeker.

Ik vind het persoonlijk ook veel hoor: 110 euro voor een festivaldag met Pearl Jam, met bands ervoor die me weinig bekoren. Een ander heeft het er misschien wel voor over.

Wat ik bedoelde te zeggen: er staan wel gewoon dure bands op Pinkpop. Dus in die zin kan ik er inkomen dat prijzen voor tickets omhoog gaan.

Voor de organisatie is de prijsverhoging logisch.
Voor het publiek lijkt het alsof ze nu extra moeten betalen voor acts als Ronnie Flex en Lil' Kleine.

Meest logische was een prijsverhoging plus Early Bird voor 2019 geweest.

Indiaantje89 wrote:
Ben het niet helemaal met je eens. Vorig jaar kost een dag kaartje € 95,00 Dit jaar € 115,00. Dat is best een forse stijging als het mij vraagt. Dan vind ik er dat er teveel “opvul” acts op het affiche staan. En voor al die Nederlandse acts gaat Pinkpop toch ook niet de hoofdprijs betalen? Een prijsverhoging heb ik echt geen probleem mee, maar dan moet je het wel aan het affiche af kunnen zien (zoals bij een Graspop). En dat idee heb ik dus nu niet.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben het volledig met je eens dat er (veel te) veel opvulling staat. En de Nederlandse acts (die er overigens ieder jaar wel staan dacht ik, dus dat is een redelijke constante denk ik) zullen inderdaad meevallen qua kosten. Maar ik denk dat de bands die ik hierboven opnoemde misschien wel richting 90% van het budget opslurpen. En dan blijft er weinig over voor de onderkant van het affiche (al denk ik dat het wel creatiever had gekund hoor, maar dat is een andere discussie).

Het zal ook te maken hebben met prijsstijgingen van acts. De gages voor bands rijzen de pan uit, dat roepen festivalorganisatoren al jaren. Los van hoeveel winst festivals en boekingskantoren maken en of dat terecht is: uiteindelijk worden deze kosten doorberekend aan de bezoeker.

Ik vind het persoonlijk ook veel hoor: 110 euro voor een festivaldag met Pearl Jam, met bands ervoor die me weinig bekoren. Een ander heeft het er misschien wel voor over.

Wat ik bedoelde te zeggen: er staan wel gewoon dure bands op Pinkpop. Dus in die zin kan ik er inkomen dat prijzen voor tickets omhoog gaan.
Natuurlijk staan die er... maar niet meer in verhouding met andere jaren of andere festivals.
Pearl Jam vs. Justin Bieber (ik denk dat Bieber dat wint kwa €). Green Day en Foo Fighters zal om het even zijn. Kings Of Leon vs. Bruno Mars zal duidelijk gewonnen worden door Bruno Mars. Al had je toen System Of A Down als 3FM afsluiter staan, en nu Oscar & The Wolf.

En zijn bands als The Offspring of The Kooks etc. nou echt zo duur voor een festival? Dat zie ik eerlijk gezegd ook niet echt in. Ik bezoek vanaf 2011 ieder jaar minimaal 1 Pinkpop dag,. En ik zie dit jaar echt niet de meerwaarde tegenover de andere jaren. Ik snap dat gages hoger worden, maar € 20,00 per bezoeker is echt heel veel hoor.

Die namen in de tent stage ook:
Vrijdag: Walden, The Last Internatiole, Blaudzun, Oliver Heldens
Zaterdag: Marmozets, Aurora, Sevn Alias, Alan Walker
Zondag: Greta van Fleet, Brian Fallon & The Howling Weather, Don Diablo (en daar zal Maan ook wel tussen komen te staan).

Vorig jaar stonden daar nog namen als Liam Gallagher, Fat Freddy's Drop, Crystal Fighters, Richard Ashcroft, MØ, Birdy, Rancid.... dat verschil vind ik persoonlijk toch best groot.

Volgens mij zijn wij het eigenlijk aardig met elkaar eens Indiaantje. Ik maakte ook helemaal geen vergelijking met bijvoorbeeld het affiche van vorig jaar; ik probeerde enkel een inschatting te maken waar die 9 miljoen programmabudget in zit. En ik maakte al helemaal geen vergelijking met andere festivals, geen idee met wat voor begrotingen die werken.

Zolang we niet weten hoeveel de gages gestegen zijn van pak 'm beet de bovenste 10 namen op het affiche, is het moeilijk iets zinnigs te zeggen over een al dan niet terechte prijsstijging van de tickets. En zoals ik al zei: ik vind het de 20 euro ook niet waard. Maar dat is wat anders.

En misschien zit ik er wel naast hoor en is de enige reden om de prijs te verhogen dat ze meer winst willen maken. Dat kan natuurlijk ook.

Users who are viewing this thread