Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Mjah ik snap die prijsverhoging wel. Het kost natuurlijk wel flink wat knaken om Pearl Jam na al die jaren te boeken voor een exclusieve Nederlandse show!

Super exclusief ja! Met twee shows in de Ziggo Dome voorafgaand aan Pinkpop...

Snow Patrol kan ook niet heel duur geweest zijn, die zijn hun status een beetje verloren en staan op de meeste festivals een stuk lager op het affiche dan bij Pinkpop. Editors lijken mij ook geen dure boeking. Denk dat van de subs The Script misschien nog wel het duurste is (die verkochten dit jaar 2x de Ziggo Dome uit, Editors 1x, en Snow Patrol is meer AFAS live formaat tegenwoordig). De prijsverhoging zou dan vooral aan de headliners moeten liggen, maar waarom hoeven andere festivals dan niet hun prijs omhoog te doen terwijl die ook diezelfde headliners (of andere headliners van dezelfde grootte) hebben?

Sorry voor alweer een RW vergelijking, maar hoe kan RW voor 4 dagen 265 euro kosten (incl. camping) en 102 voor 1 dag terwijl Pinkpop 230/110 kost? Ik ben er toch 100% van overtuigd dat de lineup van RW relatief duurder is.

Ik vraag me altijd af hoe een Lowlands de boel kan bekostingen. Als je ziet hoeveel namen die op het affiche hebben staan.... natuurlijk staat daar geen Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars... maar een Gorillaz en Kendrick Lamar komen ook niet voor niks lijkt me (+147 andere acts, veel aankleding, theater, college, dans etc. etc.)

Ik vraag me altijd af hoe een Lowlands de boel kan bekostingen. Als je ziet hoeveel namen die op het affiche hebben staan…. natuurlijk staat daar geen Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars… maar een Gorillaz en Kendrick Lamar komen ook niet voor niks lijkt me (+147 andere acts, veel aankleding, theater, college, dans etc. etc.)

Dat klopt, en LL verkoopt ook alleen weekendtickets dus dat levert ook minder geld op omdat dagtickets relatief duurder zijn.
Ik denk dat dat toch in de headliners zit, bij festivals zoals Pinkpop gaat misschien wel 60-80% van het artiestenbudget op aan de headliners. Gorillaz en Kendrick zijn toch een stuk minder duur, dat zijn echt geen miljoenenbedragen.

De prijsverhoging zou dan vooral aan de headliners moeten liggen, maar waarom hoeven andere festivals dan niet hun prijs omhoog te doen terwijl die ook diezelfde headliners (of andere headliners van dezelfde grootte) hebben?

Sorry voor alweer een RW vergelijking, maar hoe kan RW voor 4 dagen 265 euro kosten (incl. camping) en 102 voor 1 dag terwijl Pinkpop 230/110 kost? Ik ben er toch 100% van overtuigd dat de lineup van RW relatief duurder is.

Bovenstaand stuk zou een quote moeten zijn, maar op de een of andere manier niet gelukt....

Daar ben ik serieus ook erg benieuwd naar. Meer lasten wellicht? Belastingen, vergunningen kunnen een rol spelen.

Wat ik me kan voorstellen is dat een vierde dag inkomsten van de bezoekers die moeten eten en drinken aardig de moeite is. En wellicht helpt het feit dat de Pinkpopdagen relatief snel zijn afgelopen ook niet; als je een paar uur langer doorgaat (zoals Werchter en Lowlands), kun je een hoop extra verdienen.

Maar goed, dat is allemaal slechts giswerk. Ik zou het serieus waanzinnig interessant vinden om eens de begrotingen van bijvoorbeeld Werchter, Pinkpop en Lowlands naast elkaar te zien.

Ik vraag me soms af of ze bij Mojo wel met hun hart en ziel de line-up van Pinkpop programeren. Jan is ooit gered door Mojo, en is ze nu nog steeds dankbaar daar voor. Maar soms heb ik het idee dat Pinkpop voor Mojo een soort van showcase festival is, waar ze bepaalde bands kunnen pluggen zodat de ze zaal shows daar ook profijt van hebben. En dat het doel van de programmeurs dus niet altijd is om een kwalitatief zo goed mogelijk affiche neer te zetten .Ik denk dat bij iedere user hier op het forum namelijk voor een ander affiche had gekozen, ook gewoon met hetzelfde budget. Hoe kun je Maan neer zetten als Spinvis ook binnen kan halen om maar even wat simpels te noemen.

Ik vraag me soms af of ze bij Mojo wel met hun hart en ziel de line-up van Pinkpop programeren. Jan is ooit gered door Mojo, en is ze nu nog steeds dankbaar daar voor. Maar soms heb ik het idee dat Pinkpop voor Mojo een soort van showcase festival is, waar ze bepaalde bands kunnen pluggen zodat de ze zaal shows daar ook profijt van hebben. En dat het doel van de programmeurs dus niet altijd is om een kwalitatief zo goed mogelijk affiche neer te zetten .Ik denk dat bij iedere user hier op het forum namelijk voor een ander affiche had gekozen, ook gewoon met hetzelfde budget. Hoe kun je Maan neer zetten als Spinvis ook binnen kan halen om maar even wat simpels te noemen.

Die vraag is vorig jaar al beantwoord door Rob Trommelen van Mojo: Pinkpop programmeren is heel makkelijk. We zetten drie grote publiekstrekkers neer en de rest is opvulling. Of woorden van soortgelijke strekking. Zie hier het artikel: https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171833/baas-boekers-mojo-concerts-over-stijgende-prijzen-en-miljoenen-uitgeven

Precies Dennis ...... vorig jaar was er ook veel kritiek ...... heb muzikaal een perfect Pinkpop gehad ondanks dat de Headliners iets minder waren (vooral die ene..... maar waren wel veel leuke moeders hahahaha)

Dit jaar Snow Patrol, Pearl Jam, Foo's, Noel, Editors, N B T, Greta van Fleet, The Overslept, the Perfect Circle, Marmozets, .... ik ga me prima vermaken.

Tuurlijk zijn er een paar kut boekingen ..... maar ach ..... we moeten toch eten he ......

Waarom je druk blijven maken over het programmeren van Pinkpop? Ze programmeren al jaren zoals door Rob Trommelen omschreven. En elk jaar worden de kaarten goed verkocht dus is er blijkbaar genoeg publiek voor deze opzet. Het oude Pinkpop waar alle cutting edge bands van het moment staan bestaat al jaren niet meer. Voor die behoefte bestaat BKS, DTRH en Lowlands.

Precies Dennis …… vorig jaar was er ook veel kritiek …… heb muzikaal een perfect Pinkpop gehad ondanks dat de Headliners iets minder waren (vooral die ene….. maar waren wel veel leuke moeders hahahaha)

Dit jaar Snow Patrol, Pearl Jam, Foo’s, War on Drugs, Noel, Editors, N B T, Greta van Fleet, The Overslept, the Perfect Circle, Marmozets, …. ik ga me prima vermaken.

Tuurlijk zijn er een paar kut boekingen ….. maar ach ….. we moeten toch eten he ……

The War on Drugs, was dat maar zo..

Omdat Maan de naam van nu is voor een breed publiek en Spinvis interessant is voor een kleine niche.

Dit is (ongeveer) het overzicht van de lineup zoals nu bekend.
Exacte slot-tijden volgen nog.

Vrijdag 15 juni 2018 15:00 tot 00:00 uur
Mainstage
Lil'Kleine - Blof - Snow Patrol - Pearl Jam
North
Jess Glynne - Oh WOnder - The Offspring
Brightlands
Walden - The Last Internationale - Blaudzun - Oliver Heldens
Stage 4
Slydigs - The Acadaic - Donnie
Garden of Love
Aïcha Cherif

Zaterdag 16 juni 2018 13:30 tot 00:00 uur
Mainstage
Walking on Cars - Miss Montreal - Nothing But Thieves - The Script - Foo Fighters
North
JP Cooper - Parov Stelar - A Perfect Circle - Noel Gallagher's High Flying Birds
Brightlands
Marmozets - Aurora - Sevn Alias - Alan Walker
Stage 4
Theo Lawrence & The Hearts - Gang of Youths - Youngr - De Likt
Garden of Love
Riley Pearce

Zondag 17 juni 2018 13:00 tot 00:00 uur
Mainstage
Ronnie Flex & Deuxperience - Jessie J - The Kooks - Editors - DJ Rashida / Bruno Mars
North
Michelle David & The Gospel Sessions - Milky Chance - Years & Years - Triggerfinger - Oscar And The Wolf
Brightlands
Maan - Cloves - Greta Van Fleet - Brian Fallon & The Howling Weather - Don Diablo
Stage 4
Tom Walker - The Overslept - Scarlet Pleasure - Sigrid
Garden of Love
Blackbird

Wat bedoel je ?

Flauw .... van me.

Geen idee waar het vandaan komt .... maar heb steeds in mijn hoofd dat ze op PP komen, mijn maat wordt er helemaal dol van .... hahahaha

Als trouwe bezoeker mag je toch best kritiek leveren? Ik denk dat Pinkpop nog veel meer in zijn mars heeft dan dat ze laten zien. Ik denk oprecht dat ze "CL niveau" aankunnen. Maar het lijkt er niet altijd uit te komen. En ik hoop gewoon dat ze dat eens laten zien.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat ik in Trommelen zijn positie zo laks met dit festival zou omgaan. Je kan alles vinden van Pinkpop wat je wil, maar het is nog steeds een bijzonder festival in ons land. Je wilt toch een een zo mooi mogelijk affiche neerzetten. Natuurlijk komt het zakelijke gedeelte er bij kijken. Maar ik denk ook zakelijk opzicht er iets mooiers van te maken valt dan nu. Een tevreden achterban is ook beter voor op langer termijn?

Indiaantje89 wrote:

Omdat Maan de naam van nu is voor een breed publiek en Spinvis interessant is voor een kleine niche.
Spinvis heb ik laats gezien in een uitverkochte 013... dat zie ik Maan niet doen...dus waarom is Spinvis dan niche? Ik ben er zeer zeker van overtuigd dat een kwalitatieve line-up niet per definitie hoeft te betekenen dat je geen kaarten koopt.

Sterker nog, hoe beter je affiche is in de breedte. Hoe makkelijker mensen het geld waart vinden om naar een festival af te reizen.

Dit is (ongeveer) het overzicht van de lineup zoals nu bekend.
Exacte slot-tijden volgen nog.

Vrijdag 15 juni 2018 15:00 tot 00:00 uur
Mainstage
Lil’Kleine – Blof – Snow Patrol – Pearl Jam
North
Jess Glynne – Oh WOnder – The Offspring
Brightlands
Walden – The Last Internationale – Blaudzun – Oliver Heldens
Stage 4
Slydigs – The Acadaic – Donnie
Garden of Love
Aïcha Cherif

Zaterdag 16 juni 2018 13:30 tot 00:00 uur
Mainstage
Walking on Cars – Miss Montreal – Nothing But Thieves – The Script – Foo Fighters
North
JP Cooper – Parov Stelar – A Perfect Circle – Noel Gallagher’s High Flying Birds
Brightlands
Marmozets – Aurora – Sevn Alias – Alan Walker
Stage 4
Theo Lawrence & The Hearts – Gang of Youths – Youngr – De Likt
Garden of Love
Riley Pearce

Zondag 17 juni 2018 13:00 tot 00:00 uur
Mainstage
Ronnie Flex & Deuxperience – Jessie J – The Kooks – Editors – DJ Rashida / Bruno Mars
North
Michelle David & The Gospel Sessions – Milky Chance – Years & Years – Triggerfinger – Oscar And The Wolf
Brightlands
Maan – Cloves – Greta Van Fleet – Brian Fallon & The Howling Weather – Don Diablo
Stage 4
Tom Walker – The Overslept – Scarlet Pleasure – Sigrid
Garden of Love
Blackbird

Ik hoop toch van harte dat Maan geen groter podium krijgt dan Sigrid.

Ik hoop toch van harte dat Maan geen groter podium krijgt dan Sigrid.
nou, er is ook nog verschil in positie begin van de dag tegenover eind van de dag, he

dus begin van de dag groter podium is niet perse een "grotere act" tegenover later op de dag op een kleiner podium.
Binnen het kader van Top-Down programmeren en opvulling-acts ;)

Dat ze zulke puin boeken is al verschrikkelijk, maar stop het dan op zijn minst goed weg.

Dat ze zulke puin boeken is al verschrikkelijk, maar stop het dan op zijn minst goed weg.
In dat geval mogen ze Maan en Blackbird om wisselen (vind ik)

Maar, onderschat het niet.
Er zijn nog wel hele volksstammen (die zich hier niet melden) die wel blij zijn met dit soort namen op de lineup.
Ik bedoel maar, als ik kijk naar namen die mij niet zo intresseren, er zijn wel degelijk liefhebbers genoeg van Lil Kleine, Donnie, De Likt, Sevn Alias, Maan, Years & Years, Ronnie Flex, Don Diablo of Noel Gallagher... ;)

Oasiss wrote:

In dat geval mogen ze Maan en Blackbird om wisselen (vind ik)

Maar, onderschat het niet.
Er zijn nog wel hele volksstammen (die zich hier niet melden) die wel blij zijn met dit soort namen op de lineup.
Ik bedoel maar, als ik kijk naar namen die mij niet zo intresseren, er zijn wel degelijk liefhebbers genoeg van Lil Kleine, Donnie, De Likt, Sevn Alias, Maan, Years & Years, Ronnie Flex
1f609.svg

En die mensen kunnen op vrijwel elk Nederlands festival naar ze komen kijken. Vaak ook voor minder geld. En daarom zijn het wat rare boekingen imo.

Users who are viewing this thread