Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Dat eindinterview is toch weer magertjes. Atze is ingefluisterd om maar niks te vragen over de vervanging van de directie. Ook niets een klein beetje proberen te vissen naar nieuws voor 2026?

Journalistiek best een zwak interview, je hoort niks en bent slechts de organisatie aan het pleasen.

• Leuk
Waarderingen: Strandtent en Falladain
Dat eindinterview is toch weer magertjes. Atze is ingefluisterd om maar niks te vragen over de vervanging van de directie. Ook niets een klein beetje proberen te vissen naar nieuws voor 2026?

Journalistiek best een zwak interview, je hoort niks en bent slechts de organisatie aan het pleasen.
Ik heb dit eigenlijk altijd bij slotinterviews van Nederlandse festivals. Zelfs als er mindere edities zijn geweest of er eindeloze rijen bij de wcs waren worden er niet vaak kritische vragen over gesteld.

• Leuk
Waarderingen: hendrik1

Het is ook geen directie die uitblinkt in welbespraaktheid. Ik zou als interviewer ook wel een beetje inkakken. Vind Atze op zich namelijk wel een goede interviewer.

Ook even mijn verslag van zaterdag, inmiddels achtste keer BKS, waarvan zes keer weekend, maar dat was toen corona voorbij was en er inmiddels drie kinderen rondwaarden even niet meer realistisch. Laatste keer was de zaterdag van '23 en om maar met de entree te beginnen: wat is er gebeurd met die poort? Dat was echt thuiskomen, onder die letters door en de rest van de wereld achter je laten. Dat geval nu is lelijk, en soort van niks? De locatie is ook niet heel gezellig, die zandvlakte, maar die biedt wel meer ruimte, dus dat snap ik wel, maar die poort??

Maar goed, door naar muziek... Leuke dingen gezien, prima vermaakt, maar voor mij geen echt memorabele show. Nick Cave was heel vet om eens te zien, maar werd in begin beetje gek van praters om me heen (zelfs na meerdere keren verplaatst te zijn), maar zijn muziek vind ik beetje veel van zelfde om me echt zo lang te pakken. Maar objectief wel fantastisch, muzikaal niets op aan te merken, man is bezwerend.

Hoogtepunt voor ons was toch wel Wolf Alice. Daar hadden we een mooi plekje voor uitgezocht vooraan. Blijft een topzangeres (ga ik niet voor scheiden Alex) en mooi om te zien dat reactie van het publiek wordt opgepikt door de band. Was derde keer WA, maar wow.

Aldous vond ik ook wel intrigerend, maar zoals hierboven ook al gezegd: jammer van de galm in de tent. De vorige keer in de Five was briljant, toen speelde ze niet heel anders, maar stond iedereen aan de grond genageld, daar hoopte ik weer op, maar de TWO was wat te groot.

Weval was fijn, vooral toen Eefje erbij kwam, Hiqpy weer leuk, Ghostwoman was mooi bezwerend (en stiekem verliefd op drummer maar niet verder vertellen). Tijdens Hayley van afstandje zitten kijken. Alleen Sorry viel tegen, live 0 uitstraling en dat helpt niet tijdens een festivaloptreden.

Maar goed, mooie dag gehad, perfect festivalweer ook wat mij betreft.

Het is ook geen directie die uitblinkt in welbespraaktheid. Ik zou als interviewer ook wel een beetje inkakken. Vind Atze op zich namelijk wel een goede interviewer.
Sinds hij op z'n donder heeft gehad dat hij Pinkpop teveel afkraakt is het toch een stuk minder geworden. Van zijn kant begrijpbaar, maar journalistiek gezien natuurlijk best wel vreemd.

Sophie Straat die dit jaar op de line-up staat en letterlijk over de vorige festival directeur heeft geroepen "opgeruimd staat netjes", dat vind ik journalistiek best wel dat je daar vragen over "moet" stellen.

• Leuk
Waarderingen: elo en Falladain
Sophie Straat die dit jaar op de line-up staat en letterlijk over de vorige festival directeur heeft geroepen "opgeruimd staat netjes", dat vind ik journalistiek best wel dat je daar vragen over "moet" stellen.
Absoluut.Maar daar is een slotinterview over afgelopen weekend niet perse de tijd en plek voor.

Absoluut.Maar daar is een slotinterview over afgelopen weekend niet perse de tijd en plek voor.
Waarom niet? Het is in de cyclus van deze festival periode geweest. Je zit nu face to face, en kan er gewoon naar vragen, kijk maar wat ze antwoorden. Want voor het festival is het nooit de tijd om er naar te vragen. Ook niet bij een line-up release, of als je ze een mailtje stuurt.

Je hoeft ze echt niet het vuur onder de schenen te leggen, maar ik vind dat je uit journalistiek minimaal moet vragen wat daar nu heeft plaatsgevonden, of ze het leuk vinden of niet. Dan koop je het volgend jaar maar een kaartje uit je eigen zak (en laat maar iedereen even weten dat je geboycot bent vanwege een bepaalde journalistieke vraag).

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Top weekend gehad. Natuurlijk is er wat te mopperen, zijn wij hier in Nederland zo goed in.

Wat voor mij blijft hangen is dat ik een fantastisch weekend heb gehad (met de fam). Met dank aan alle geweldige vrijwilligers, het heerlijke eten en vooral de muziek. Met Nick Cave, Madra Salach, Genesis Owusu, Dressed like Boys en Ethel Cain (ja ik stond vooraan) als hoogtepunten. Maar ook gedanst, gejankt, geschreeuwd en genoten bij al het andere

Leuk weekend weer achter de rug, maar het voelde niet meer als het BKS dat ik nu 13 jaar bezoek. Voor mijn gevoel is het een 'groot' festival geworden. Secret is echt geen secret meer, al waardeerde ik wel dat alles goed te zien was van veel richtingen. De nieuwe floor mist zijn intimiteit. De nieuwe tent lijkt er wel op, maar is het niet. Het bos met alle eettentjes was altijd propvol. Ik miste echt de muziekgieterij, dat soort dingen maakte voor mij echt BKS. Alles voelde nu meer gestroomlijnder, meer doorloop, meer verkoop. De camping was propvol, dat vond ik ook jammer, want ik had altijd veel plek daar, want voor een ontspannen begin van de dag zorgde. De casbah helaas maar zelden in kunnen komen, nu was dat in elke setting druk, maar de hangplek met de banken ervoor met 'casbah'-gangers maakte dat vaak goed, het was nu meer een podium voor iedereen (wel gezellig met die lampjes), maar toch anders.
Ook was er veel goed, in de line-up sterke artiesten en leuke bands kunnen ontdekken. ik heb weinig gezien dat echt slecht was (wel wat niet mijn ding was) en het geluid vond ik meestal ook goed afgesteld op alle locaties (two soms te veel bas). Het terrein bleef schoon, veel snippers gestrooid tegen de modder enz enz, en zoals altijd overal drinkwater.
De drukte (30.000 vs 25.000 vond ik heel erg merkbaar) zorgt er wel voor dat ik voor volgend jaar ook andere opties ga verkennen, terwijl ik al die jaren altijd meteen blind weer en kaartje kocht. Al verwacht ik toch weer bij BKS uit te komen.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Voor wie genoten heeft van Genesis Owusu....hij komt naar de Tolhuistuin (kleine intieme zaal) in Amsterdam voor 27,50. Ik heb direct kaarten gekocht. In november.

• Leuk
Waarderingen: Jelle
Sinds hij op z'n donder heeft gehad dat hij Pinkpop teveel afkraakt is het toch een stuk minder geworden. Van zijn kant begrijpbaar, maar journalistiek gezien natuurlijk best wel vreemd.

Heeft hij op z’n donder gehad ja? Lijkt wel censuur… Was dat na Pinkpop 2025? Zo mega kritisch was hij daar niet toch? Kan mij herinneren dat hij wel vroeg wat Ide en Tirza in 2026 wilden doen om uitverkocht te raken, maar veel strenger dan dat werd het niet (meende ik mij te herinneren).

Door de drukte op werk niet actief mee gedaan aan de voorpet en voorbeschouwing, maar wil na een heerlijk festival alsnog een duit in het zakje doen!

BKS is een van mijn favoriete festivals. Het is een fijn en relaxed met goede muziek en goed eten, en ook nog eens een hele sympathieke organisatie. Goede muziek omdat ik blij ben dat alternatieve acts worden geboekt én goed worden bezocht. En sympathiek omdat ik hier echt het idee heb dat de organisatie een weekend wilt neerzetten voor de muziek en de bezoekers, en niet om enkel winst te maken. Kleine dingen zoals gratis douches en minder schreeuwerige merkactivatie (de LIDL en Alpro waren goed te ontwijken), maar ook grote gebaren zoals de Next Generation tickets en het kwartiertje dat tussen de headliner op de Two en de headliner op de One is gepland waardoor je de kans krijgt om beide acts volledig te zien én het publiek ready is als de artiest dat is. Dat is zo'n verschil met LL en DTRH, waar je steevast een deel van een van de (sub)headliners moet missen omdat ze overlappen, en daardoor ook het eerste kwartier van de headliner rommelig is omdat men nog bier moet halen en z’n vrienden moet zoeken. Dan is BKS sympathiek

Qua muziek is dit mijn lijstje:
  1. Nick Cave, met afstand. Nog niet eerder gezien, ben fan sinds Wild God en daarna ook de Red Hand Files en het eerdere werk ontdekt. Nick heeft de hoge verwachtingen meer dan waargemaakt, het was echt een mooie show. Tot in tranen geroerd. En bijzonder om ook zoveel fans om je heen te hebben die alles mee kunnen zingen. Ik had wel gehoopt dat hij iets meer zou vertellen over de muziek of wat hem bezig hield, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was prachtig
  2. Madra Salach: heerlijke muziek en heerlijk publiek. Het was gewoon precies goed op de juiste tijd en plek. Sympathieke band, bij vlagen doodstil in het publiek maar ging bij vlagen ook helemaal los. Zij waren onder de indruk en wij ook!
  3. Blood Incantation: beetje buiten mijn straatje, ik hou van postpunk en alternatief maar nog niet eerder bij Metal geweest. Wow wat nice! Zeker ook het Prog gedeelte ertussen, en dan is de opbouw naar Metal heerlijk. Goede balans, en tof om te zien dat het zo populair was
  4. Jack White: in tegenstelling tot de meeste hier is the White Stripes van voor mijn tijd, dus ik kende niet zo heel veel op de hits na. Vond hem en de band heel goed spelen, echt een vakman. Als niet liefhebber klonken de nummers soms wat hetzelfde, maar wel goed.
  5. Yard Act: goede energie en goede show. Technische problemen werden door de frontman op een leuke manier opgepakt
Verder gezien: Yin Yin, Elmer, Weval, Sophie Straat, Getdown Services, Joey Valence & Brae, Gorillaz, laatste uurtje van St Paul
Deels gezien/vanaf afstandje bekeen: Ão, Model/Actriz, de La Soul, Sef, Wolf Alice, Tramhaus, Job Jobse, Sylvie Kreush

Gorillaz was mijn eerste headliner show ooit op DTRH, dat is een show die ik nooit ga vergeten. Totale euforie na de lockdown. Toen was Damon ook dronken, maar meer baldadig en met meer pit/energie en een dansbaarder recent album. Deze keer was dus anders. Had het idee dat hij eerder stoned was, waardoor de hele set wat trager was. In het begin effe wennen, maar na een tijdje de set als triphop omarmt en toen konden we er wel inkomen. Helaas hadden we niet het beste publiek om ons heen, we stonden halverwege en dat is net niks. Niet de fans voorin, niet de dansruimte en vrolijkheid achterin. Vooral heel veel groepen die naar voren proberen te lopen en dan voor je neus stil blijven staan. Je kan niet altijd zes gooien

Overall vind ik de muziek line up van BKS echt goed. Naast de gangbare acts is er ruimte voor alternatievere acts en het wérkt ook gezien hoeveel mensen erop af komen. Ik hoop dat ze deze course aan blijven houden. We hebben genoten van deze editie

Gaan helaas nooit wat sappigs horen bij een slotinterview. Als 3voor12 kritische vragen gaat stellen, dan gaat de organisatie gewoonweg niet meewerken en heb je als 3voor12 geen slotinterview meer.

Naast de muziek nog wat andere overpeinzingen

Tops
  • Beetje grijs gedraaide plaat, het eten is echt heel eerlijk en is er zo veel keus. Favoriete festival qua eten. Ontdekkingen van dit jaar waren de Birmanees en broodje Merguez. Andere top is de styling, het is leuk dat de meeste eettentjes hun eigen truck of opzet bij hebben, en niet alles in een generieke tent wordt geplaatst
  • Nog een grijs gedraaide plaat, maar de indeling en aankleding van het terrein. Sfeervol, afwisselend, en iedere area heeft een eigen sfeer die ook goed past. Meerdere looproutes die we afwisselend namen, afhankelijk waar we zin in hadden. Deze opzet werkt lekker
  • De Two en de nieuwe Secret. Ik snap dat de akoestiek van de Two wat betreft praters niet geweldig is, maar die tent is zó sfeervol, een van mn favoriete. De open setup van de Secret was ook fijn
  • Upgrade van de Niet Niks: de programmering overdag / tijdens de headliner mag nog een review krijgen, maar ik vond de nieuwe styling wel top! Net wat meer open en daardoor meteen uitnodigend. In de nacht ook echt vette alternatievere EDM gehoord, precies in ons straatje. Upgrade t.o.v. vorig jaar
  • De hangmatten bij the One. Heerlijk vertoefd terwijl we naar de la Soul en Wolf Alice keken
  • De nacht: niet iedereen is hier enthousiast maar ik vond de nacht sterker staan dan vorig jaar. Niet zozeer qua dj’s en grote namen (die hoef ik ook niet per se), maar wel qua sfeer, aankleding, chillplekjes, en gevarieerde keus qua genres. Alternatievere EDM in de Not Nothing, indiehitjes bij de Floor, punk bij de Cashbah en whatever the Secret draaide. Mogelijk was het deze editie rustiger/ingetogener dan afgelopen jaar, maar het was dan ook 12 graden i.p.v. een warme zomernacht
  • De camping: idyllisch in het bos en met de mooie aankleding een van de meest sfeervolle festivalcampings. Complimenten aan de organisatie voor deze! En bedankt voor de gratis douches wordt gewaardeerd <3
  • Het moddermanagement: iets wat we in Nederland snel voor lief nemen maar fijn dat er zoveel houtsnippers en olifantengras was gestrooid om de ergste blubber tegen te gaan
  • Het publiek: fijne sfeer en fijne mensen
  • De kunst: gave kunst die goed bij het terrein en de sfeer past. Ben ook fan van de merch en huisstijl
  • Hertog Jan en Fritz: perfect
  • De heren van Radio Mano Sport: dan weet je dat het festival weer begonnen is!

Minder:
  • De lompheid op vrijdag: wat was er een onwijze knaldrang, tot het lompe af. De regen hielp niet, de Casbah puilde uit bij Elmer en stond ook goed vol bij Model/Actriz. We stonden als sardientjes en dan gaat men moshen door lomp tegen het publiek om hen heen op te springen, zónder dat er een fatsoenlijke pit wordt gemaakt. Bij een pit heb je nog een keuze: erin of eruit. Maar zowel bij Elmer als bij Model/Actriz was 1/3 tot 1/2 van de tent een grote moshpit, en werden veel mensen erbij getrokken of ze wilde of niet. Zag meerdere mensen de tent uit gaan om de moshpit te ontwijken, en heb iemand met een paniekaanval uit de mosh getrokken zien worden, niet tof. Zelf bij beide acts ook eerder weggegaan, ik moest er op vrijdag nog in komen en wilde gewoon lekker bandjes kijken zonder te beuken. Door deze start ook het gehele festival weerhoudend geweest om voorin te gaan staan, terwijl we daar wel graag zijn voor de sfeer en minder praters. De Casbah om deze reden een paar keer overgeslagen, terwijl ik de bands eigenlijk wel wilde zien (o.a. Grote Geelstaart). De moshpits en de energie zijn daarentegen ook wel heel gaaf en het hoort erbij. Beetje omkijken naar elkaar is all we need
  • De programmering op de Casbah: waarschijnlijk een (eenmalige?) inschattingsfout, maar een grotere Casbah mét meer mensen op het terrein is alsnog een te kleine Casbah. Zeker in combinatie met de programmering: er stonden een paar acts die naar mijn idee makkelijk naar de Secret konden, zoals Elmer en Grote Geelstaart. Vorige jaar stonden Droom Dit en Ugly ook op de Secret, en die zijn echt niet zo veel groter
  • De drukte op zaterdag: ik vond het wel te druk. Het festival kan het net hebben, maar het is een keuze. Het voelde qua drukte meer aan als DTRH. Afgelopen jaar kon je overdag met alle gemak the Secret en de Two inlopen, nu moest je op tijd zijn wilde je nog in de tent staan, nog heel veel vroeger bij de headliners, en dan krijg ik het gevoel dat ik mijn dag moet plannen en de keuze minder op het moment aan kan laten komen. Ook niet altijd zitplek, veel in het gras gezeten. Gelukkig waren de rijen voor het eten en drinken nog redelijk te doen. Paar duizend man minder zou voor mij de sweet spot zijn
  • Geen muziekgieterij: wat een gemis! Was een van mijn favoriete stages en ideaal om écht kleine en opkomende artiesten kon ontdekken. Juist een stage die naar mijn idee perfect bij BKS past.

Verbeterpuntjes
  • Een nieuwe muziekgieterij! Ik zou graag een nieuwe stage met een gelijk concept terug willen zien. Mogelijk in combinatie met de Niet Niks minus soundbleed?
  • De podcasts: bij LL en DTRH vind ik het vaak wel tof, maar hier werkte het niet voor mij. Het voelt aan als een kopie van andere festivals, en de soundbleed van de One was echt afleidend. Misschien dat het op een andere plek beter tot zn recht komt? En dan heb je het voordeel dat je hier weer kleine bandjes kan boeken! (BKS please take the hint en breng Muziekgieterij terug)
  • Al eerder benoemd, maar de soundbleed af en toe. Dan niet eens zozeer de grote stages, maar vooral de onnodige dj's/spotify playlist bij sommige eettentjes. Met uitzondering van Mission Massala en Flammmeister (hun muziek is iconisch) mag van mij bij de rest de stekker eruit. Zeker dat koffietentje bij de Niet Niks, waar niet meer dan 3 mensen stonden te dansen en je tegelijkertijd de Niet Niks én the One kon horen. Foute soort overprikkeling
  • Breng de Borotalco en Anta keelsnoepjes terug! Enige merkactivatie op een festival die mij daadwerkelijk hebben geinfluenced tot een aankoop

Gaan helaas nooit wat sappigs horen bij een slotinterview. Als 3voor12 kritische vragen gaat stellen, dan gaat de organisatie gewoonweg niet meewerken en heb je als 3voor12 geen slotinterview meer.
Tsja maar dan ben je geen journalistiek meer aan het bedrijven en ben je slechts een klankbord voor het festival. En dat is waar ik een beetje moeite mee heb met 3voor12, je weet nooit of ze daarom objectief zijn of niet.

@Heemstock1 ik denk dat echt de 10's waren van dit decenium. Jan Smeets vond Atze veel te "kritisch". Niet kort daarna is 3voor12 ook gestop met cijfers geven op festival geloof ik,

• Leuk
Waarderingen: Heemstock1
Maar goed, in ander nieuws, wie hopen jullie te zien voor BKS 2027?
Nu BKS opnieuw grotere headliners weet te strikken durf ik weer wat groter te dromen. Doe maar een Tame Impala of Lana Del Rey als het even kan. Maar met wat kleiner moois uit volgend rijtje bem ik ook al tevreden:
Phoebe Bridgers, Robyn, LCD Soundsystem, The Avalanches, Vampire Weekend, Fontaines DC, Mitski, James Blake, Phoenix

Vandaag een broodnodig dagje vrij genomen om bij te komen van een prachtig festivalweekend. Daarmee meteen wat tijd over om een uitgebreid verslag te schrijven :)
Vorig jaar heb ik het alleen moeten doen, maar dit jaar een vriend (zondag zelfs 2!) zo ver gekregen om voor de eerste keer mee te gaan, dus een heel andere ervaring.

Vrijdag
Vrijdag zijn we best op tijd richting Hilvarenbeek gereden, want het kon wel eens druk worden. Het was inderdaad aanschuiven op de weg naar de parkeerplaatsen. Gelukkig ging het vanaf daar soepel en hadden we snel een bandje (excl campsite).
Geen haast aan het begin van de middag en omdat de Secret niet heel geheim meer was, hebben we rustig naar een stukje van Ão kunnen kijken vanuit de biertuin. Kon ons op dat moment niet echt pakken, dus werd het een gesprek met een biertje erbij.
De eerste act die ik die dag wilde zien was NewDad en dit begon lekker, met Misery als een heerlijke plaat om het weekend in te luiden. Sympathieke band met goede energie en een prima optreden, ze zouden met een extra album of twee nog wel eens door kunnen groeien.
We kwamen wat bekenden tegen en hebben van ongeveer halverwege het strand naar Yin Yin gekeken. Je weet op voorhand wat je kunt verwachten, lekkere jams en goed te doen terwijl het nog droog was.
Vanaf hier eigenlijk een poos weinig dingen die we graag wilden zien en erg het gevoel dat de vrijdag wat mager geprogrammeerd was. Een burrito gegeten in het bos (was oké), maar we zaten blijkbaar naast een of andere merkactivatie van Bozu. Silent disco, maar de radiohitjes uit 2009 werden hardop gedraaid en er stond een fotograaf foto's te maken van iedereen die durfde een koptelefoon te pakken. Bizar.
Vervolgens begon het flink te regenen en hebben we schuilend onder een boom naar Curtis Harding geluisterd. Dit was een degelijk optreden, maar kwam helaas nooit écht los.
Toen de regen stopte maakten we een pitstop bij de ciderbar naast de two, waar Pommelien Thijs inmiddels was begonnen. Een klein stukje meegepakt buiten de tent. Niet mijn muziek, al zag het vele malen beter uit dan Amaarae zou zijn geweest.
Omdat mijn maat niet van hip hop houdt geen De La Soul, maar naar de Secret voor Model/Actriz. Dit was dé grote tegenvaller van het weekend. Waar dit een paar jaar op Lowlands nog één van mijn hoogtepunten was, viel het vrijdag niet. Het leek alsof ze de bas waren vergeten in de mix, Mosquito klonk niet eerder zo dof. Cole is al niet de beste zanger en leek dat aan te dikken. Het werd iets beter na een paar nummers, maar nooit goed.
Wederom in groepsbelang gedacht en helaas niet naar Blood Incantation gegaan. Militarie Gun heeft blijkbaar een reputatie live slecht te zijn en maakte dit gelukkig niét waar. Het klonkt erg lekker en eindigde top met Kick en Bad Idea. Was op dat moment hard nodig.
Het echte hoogtepunt van de dag was Jack White! Wat speelden Jack en band strak en wat was de setlist heerlijk. Veel platen van No Name, Hotel Yorba, Lazaretto.. helaas geen Ball and Biscuit, misschien volgende keer :) Omver geblazen in positieve zin en daarmee de dag gered.
Na een wat matige vrijdag met een sterk einde zijn we afgedropen naar huis. Gelukkig zagen het weer en het programma er de komende dagen beter uit.

Zaterdag
We hadden zaterdag het voornemen om op tijd bij Madra Salach aan te sluiten. Helaas stonden we tot aan Tilburg non-stop in de file en stond het vanaf de rotonde vast voor de parkeerplaatsen. Daardoor slechts een kwartiertje mee kunnen pakken, wat wel enorm mooi was. Vroeg kippenvel momentje bij The Man Who Seeks Pleasure.
Het eerste optreden dat we geheel mee konden maken was Any Young Mechanic. Vanuit de achterkant van the Casbah een aangename drie kwartier muziek geluisterd, met een afsluiter in een hoger tempo. Ze hebben wat meer materiaal nodig om het interessanter te maken.
Met drie kwartier speling dachten we wel even tijd te hebben om te lunchen voordat Grote Geelstaart in diezelfde Casbah begon. Niets bleek minder waar, want bij terugkomst puilde de Casbah al compleet uit. Wat een contrast met de Popronde vorig jaar waar het zo rustig was dat ik nog een praatje met ze kon maken achteraf. Maar wat was dit weer extreem vet - jammer dat het geluid buiten de Casbah minder is. Deze gasten moet je een keer live zien als je dat nog niet gedaan hebt.
Daarna van een afstandje naar Sorry gekeken en wat gedronken. Cosplay vind ik een topalbum, live zomaar wat braaf en het kwam niet echt los.
Eerste uitstapje naar de andere kant van het terrein voor ons om nog wat van Aldous Harding mee proberen te krijgen. Hier was het inmiddels zo druk en was iedereen zo luid aan het praten dat we daar vanaf zagen.
Dus waren we op tijd bij Hayley Williams. Hier hebben we een half uurtje gestaan en het was zeker vermakelijk. De vermoeidheid sloeg daarna toe, dus hebben we bekenden opgezocht en naast een overvolle Casbah gezeten waar Crows bezig was.
Dan het lastigste blok met clashes, Nation of Language/Tropical Fuck Storm/Wolf Alice. De keuze is op Tropical Fuck Storm gevallen en wat was die storm allesverwoestend zeg. Je krijgt medelijden met het drumstel als je er naar kijkt. Erg tof om Rubber Bullies live te horen en een van de hoogtepunten van het weekend!
Tramhaus inmiddels al 3 keer gezien (en ook meermaals voorbij zien wandelen op het festivals), dus hebben we een half uurtje naar Ghostwoman gekeken. Dit klonk wel lekker, deed me denken aan een soort krautrock met hoe die nummers door bleven bouwen.
Uiteraard waren we wel op tijd voor Nick Cave & The Bad Seeds. Vanuit de achterkant van het voorvak was het weer betoverend, net als de laatste keer op BKS. Ben nu wat meer bekend met zijn werk, dus kwam het nog net wat lekkerder binnen. Warren Ellis is ook een geweldenaar - wederom een hoogtepunt!
Op snelwandelend tempo ging ik naar mijn laatste act van de dag, Dame Area, aangezien het tot dat moment nog niet was gelukt de Casbah binnen te komen. Daar was het verrassend rustig, wat de twee op het podium niets uitmaakte. Een gigantische bom energie en herrie, dit was geweldig! Precies de goede upper om de dag met een knal te beëindigen na de ceremonie van meneer Cave.
Al met al een heerlijke festivaldag waardoor de drukte vergeten en vergeven is.

Zondag
Voor de zondag het spoorboekje een beetje aangepast, omdat ik twee mensen op sleeptouw had met een missie om veelvuldig van de cider te genieten. Geen 'lastige' acts dus, ééntje kwam voor Gorillaz en de ander voor Getdown Services.
Zondag was het smooth sailing om op het terrein te komen, dus we konden meteen een kijkje gaan nemen bij DYGL. Dat klonk meteen goed, erg strak, lekkere rockplaten en op het einde kwam er zelfs een saxofoon tevoorschijn. Goed begin van de dag.
De middag vervolgd door een beetje weg te dromen by Men An Tol. Inderdaad niet het spanndendste optreden aller tijden, maar wel fijn. M.i. hun twee beste nummers (This Land en NW1) werden tot het einde bewaard, dus we liepen met een goed gevoel weg.
Na wat slenteren zijn we in de Casbah aangeschoven bij Good Flying Birds, die vroeger begonnen waren dan gepland. Je merkte de mindere drukte bij de Casbah op de zondag meteen. Leuk bandje, klonk wel wat rommelig. Hopelijk komen ze een keer terug met meer nummers en ervaring.
We dachten genoeg tijd te hebben om rustig te wandelen en zitten voordat we naar Getdown Services gingen, maar de Secret bleek een kwartier van tevoren al goed gevuld te zijn. Ja, het is onderbroekenlol, live niet hoogstaand, maar wat zijn dit sympathieke gasten die een feestje kunnen bouwen. Hopelijk vinden ze ooit een toffe live band om het een stapje beter te maken. I bang my head on the radiator!
In rap tempo maakten we de oversteek naar de Two, waar Yard Act op het punt stond te beginnen. Dit vond ik gaaf. Veel nieuw materiaal wat voor mij onbekend was en het goed deed. Frontman die alsmaar bozer leek te worden toen de microfoon het niet deed. Achteraf had ik graag verder vooraan gestaan.
Vanaf hier was mijn groepje flink aangeschoten en ging de vaart er een beetje uit, maar dat is niet erg. Doordat we bij de ciderbar wat bleven plakken waren we later bij Mac DeMarco. Die deed het erg degelijk met een toffe band achter zich. Holy is live een geweldig nummer, vooral met dat stukje jam op het einde.
Daarna was het wat krachten sparen voor de headliner. Wel wat meegekregen van Joey Valence & Brae buiten de tent, hoewel ik daar graag tussen had gestaan. Ik krijg fomo van de recensies hier :)
Het weekend sloten we af met Gorillaz! Pure nostalgie om de platen van hun self-titled t/m Plastic Beach weer eens live te horen. The Mountain doet mij helaas wat minder. Gaaf dat er zoveel gastartiesten voorbij kwamen, met voor mij als hoogtepunt Yasiin Bey bij Stylo en Damascus (wat is dat een trippy nummer live zeg). Damon zoals gezegd flink van de kaart. Al met al mocht dat de pret niet drukken en heb ik me ook de laatste dag prima vermaakt!

Bevindingen volgen in een aparte post - zo'n verslag valt toch altijd iets langer uit dan verwacht :)

Users who are viewing this thread