Le Guess Who? 2015

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Suuns and Jerusalem In My Heart zijn er ook weer bij.
Heeft iemand hier al een early-bird gekocht eigenlijk? Zijn tot 30 Juni 90 euro, en daarna 100.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
+ Kamasi Washington
Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou
Mikal Cronin with Strings & Horns
Ariel Pink
Josh T. Pearson
Adrian Younge & Friends
A Place To Bury Strangers
Lightning Bolt
METZ
Viet Cong
Suuns & Jerusalem In My Heart
Protomartyr
Titus Andronicus
Songhoy Blues
Baba Commandant & The Mandingo Band Mustafa
Özkent ve Belçika Orkestrasɪ
Okay Temiz & La Fanfare Du Belgistan
Gaye Su Akyol
The Space
Lady Laura Cannell

Zo dan.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Heeft iemand hier al een early-bird gekocht eigenlijk? Zijn tot 30 Juni 90 euro, en daarna 100.

Nope, en ik ga ook nog een tijdje wachten met tickets. Voorlopig vind ik de namen niet zo sterk als afgelopen jaar.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
<div class="d4p-bbt-quote-title">PwoperFish wrote:</div>
Heeft iemand hier al een early-bird gekocht eigenlijk? Zijn tot 30 Juni 90 euro, en daarna 100.

Nope, en ik ga ook nog een tijdje wachten met tickets. Voorlopig vind ik de namen niet zo sterk als afgelopen jaar.

Laatste namen zijn wel heel erg sterk. Maar ik denk niet dat ik 4 dagen ga, waarschijnlijk 1, misschien 2.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Voorlopig vind ik de namen niet zo sterk als afgelopen jaar.
Zoals afgelopen jaar ga je voorlopig niet meer krijgen denk ik.

En idd weinig 'verrassende' namen, maar voor mij zitten er ondertussen veel namen tussen die ik graag meepak. Alleen bij de laatste aankondiging al een stuk of 9. (En dan ben ik nog onbekend met het onderste gedeelte.)
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ja nee dat bedoel ik ook. Qua grootte klaag ik niet, maar qua stijl. Het is nu allemaal een stuk voordehandliggender/minder experimenteel dan vorig jaar: iets waas LGW zich toch mee onderscheidde. Er staan nu een hoop namen die prima op BKS/DTRH/LL zouden staan. De spannende namen zijn nu de uitzondering.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Zó! Dat is een fraai staaltje navelstaren...
Je gaat met droge ogen beweren dat Kamasi Washington, Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou, Mustafa Özkent ve Belçika Orkestrasi•The Necks, Titus Andronicus, Songhoy Blues, Protomartyr, Baba Commandant & The Mandingo Band, The Space Lady, Mirel Wagner, Laura Cannell, Kaki King. Lotic, Gaye Su Akyol, Okay Temiz & La Fanfare Du Belgistan,Annette Peacock, Magma, The Crazy World of Arthur Brown, Einheit Brötzmann en Aluk Todolo de deur platlopen op de nationale festivals?

Le Guess Who? wil een festival zijn waar elke vernieuwende of niet vies van beetje experiment-zijnde muzikant wereldwijd van denkt: 'ik zorg er maar beter voor dat ik bij ben eind november'. Dat bands als Deerhunter, Ariel Pink of A place to bury strangers (ook al van die grote regulieren op de festivals in Nederland...) daarbij willen horen, zegt veel over het festival. En vooral de mondiale uitstraling.

En besides... Die Ronda moet ook met regelmaat vol. Dus dat er wat 'grotere namen' staan is een logische. En je kan nu niet zeggen dat het heel erg voordehandliggende bandjes zijn. Doe je overigens wel. Maar dat ben ik niet bepaald met je eens...
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Hahaha rustig joh.

Ten eerste ruk je mijn opmerking compleet uit z'n verband: de artiesten die je noemt lopen de deur inderdaad niet plat, maar dat zei ik ook helemaal niet. Uit de laatste aankondiging alleen al is echter in mijn ogen ongeveer de helft min of meer geschikt voor bovengenoemde festivals(Mikal Cronin, Metz, Suuns, Viet Cong, Ariel Pink, Titus Andronicus, Protomartyr, Kamasi Washington, A Place To Bury Strangers, Adrian Younge, Josh T. Pearson). Hiermee wil ik niet zeggen dat het slechte namen zijn, slecht bestaat niet. Het is gewoon minder spannend dan vorig jaar. Vergelijk de top van het affiche met die van vorig jaar(Einstürzende Neubauten, Autechre, Savages x Bo Ningen, WIRE, Tim Hecker, Ben Frost, William Basinski), en zoals ik al zei: ik vind het dit jaar stukken minder spannend.

Maar inderdaad, die bende Turkse namen die je daar noemt kent niemand(behalve jij misschien, applaus), dus in die zin is het niet zo voorspelbaar. Daarnaast curreert Sunn O))) ook prima en ben ik best tevreden met Adrian Sherwood x Disappears, Lotic, Sunn O))) en Destroyer.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Ik denk dat BKS dolblij zou zijn met de Neubauten, Autechre of WIRE. Savages hebben er ook wel eens gestaan. Dus die vlieger gaat niet helemaal op, wat mij betreft.

Viel alleen over de makke waar muziek-minnend Nederland wel vaker over struikelt: dat het al snel niet meer 'spannend' is. En als er dan een lading namen gelost wordt - waarvan de helft bij slechts een piepkleine niche bekend is - en het is al niet spannend (en dan wijzen op namen als het áltijd spannende Suuns, Mikal Cronin - met strings en horns, noviteitje denk ik dan - , VietCong of A Place to bury Strangers) genoeg. Dan bekruipt me toch wel een gevoel van navelstaren. Wereldwijd vallen monden van serieus te nemen muziek-critici open als het programma van LGW bekend wordt en hier hoor je plots om je heen het oud-Hollandse adagium: vorig jaar was alles beter.

Ik ben in ieder geval dolblij toen die nieuwe lading acts gedropt werd met mijn kaartje voor dik twintig euro per dag. Waarbij je weet dat je uren lang achter elkaar van band naar band kan gaan en een tjokvol programma zal hebben. En uiteindelijk toch een beetje baalt omdat je blijkbaar twintig zeer goede optredens hebt gemist vanwege keuzes.

En buiten Selda (weet je nog? Hoe die op het laatst ervoor zorgde dat iedereen zich volledig realiseerde dat ze een serie van unieke dagen achter de rug hadden) is de Turkse muziekscène (zeker die uit de jaren '70) volledig onbekend. Maar ik staar ook zelden naar navels. ;-)
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Neubauten, Autechre of WIRE

En dat is het hem juist, BKS heeft ze niet. Optredens van WIRE en Einstürzende Neubauten zijn uiterst zeldzaam in Nederland, en toch had LGW ze afgelopen jaar. Dat soort bands heb ik nog niet gespot op het affiche van dit jaar(terwijl Incubate bijvoorbeeld The Melvins heeft, en zelfs London Calling heeft Spiritualized). Van Savages x Bo Ningen(let wel, daar ging het om vorig jaar) zou menig BKS bezoeker een aanval krijgen. BKS had Autechre dit jaar gewoon kunnen hebben: Dour en Dekmantel hebben ze, en ze waren in de buurt rond BKS. Ik zie het sowieso niet gebeuren.

Ik wil nog maar een keer duidelijk maken: ik heb nergens gezegd dat je hier geen waar voor je geld krijgt. Het programma is zeker prima. Ik zeg alleen dat ik het programma minder (spannnend) is dan vorig jaar, of dat ik het in ieder geval minder spannend vind. En om welke reden zou ik dat anders zeggen, dan omdat ik dat daadwerkelijk denk? Ik heb niets tegen LGW(ik zou niet weten waarom wel), en als liefhebber van alternatieve muziek ben ik reuzeblij dat er een festival is dat zulke namen naar Nederland haalt.

Om het concreter te maken: als ik dit jaar zou moeten kiezen tussen Incubate en LGW zou mijn keuze op de eerste vallen, waar dat afgelopen jaar precies andersom geweest zou zijn.

In ieder geval: ik wacht nog even af met een kaartje kopen. Misschien dat de volgende aankondigingen me beter bevallen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ga gewoon lekker zoals bij Incubate afwachten tegen die tijd wat ik doe en welke dag of dagen.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe het zit met bands die touren al dan niet? Neubauten hadden net dat 1e wereldoorlog-ding in België en konden gelijk door naar Utrecht. Daar moet je ook mazzel mee hebben. LGW had vorig jaar Loop en BKS dit jaar Ride. Iets wat met andere tourschema's net zo goed andersom had kunnen zijn.

En ik zou zeker gaan naar Incubate. Het zit mij iets te dicht op Vlieland. Anders had ik het zeker overwogen. Maar het hoeft niet altijd kiezen te zijn en zeker niet als je vier avonden achter elkaar kan voor de prijs dat ietsjes hoger ligt dan een regulier concert in De Helling of Paradiso.

Voor zover ik weet beschouwen LGW en Incubate elkaar ook niet als concurrenten. Ik heb zelfs de indruk dat ze elkaar alleen maar sterker maken. Dat hele keuzes moéten maken verhaal kunnen we beter aan de babyboomers overlaten. Dat trieste moéten kiezen tussen Beatles of Stones. Dat hoeft niet meer toch?

Het blijft me echter frapperen dat een programma waar de helft onbekend is, als niet zo spannend wordt weggezet. Om het concreet te maken, zeg maar.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Het blijft me echter frapperen dat een programma waar de helft onbekend is, als niet zo spannend wordt weggezet. Om het concreet te maken, zeg maar.

Dit is nooit gezegd. Maar het valt enigzins tegen dat een festival als LGW? acts op herhaling boekt (Viet Cong en Suuns & Jerusalem In My Heart) en dat veel namen al in die tijd te zien zijn, of de laatste tijd te zien zijn geweest (Kamasi Washington, APTBS, Ariel Pink, Lightning Bolt om er een paar te noemen). Tuurlijk een bijzonder festival, maar lang niet zo vernieuwend als ze kunnen zijn. En ja, we zijn inderdaad verwend met zoveel festivals en dan al helemaal met LGW zoals vorig jaar en Incubate dit jaar. Maar kritisch blijven is altijd goed.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Er is nogal een nuance-verschil tussen kritisch en iets als LGW wegzetten als niet vernieuwend of spannend (toch echt voorbij zien komen...).

Zeker met de aangedragen argumenten. VietCong stond vorig jaar in een niet meer binnen te komen Ekko. Best logisch dat ze je nog een keer boekt indien beschikbaar. Nog niet zo lang geleden was het een van de bands die een aangenaam knuppeltje in het hoenderhok gooide.

Suuns heeft een duizend procent liefdesverhouding met LGW. Veel aan elkaar gehad. Stonden er al 2 keer zonder Jeruzalem. En vorig jaar met. Was heel aardig, maar die samenwerking is duidelijk gegroeid en dat rechtvaardigt absoluut een terugkomst.

En moet je echt Ariel Pink laten liggen? Omdat ze al op BKS stonden? Dat zou weinig getuigen van intelligentie.

Vorig jaar was legendarisch, maar ook toen stonden er bands als St. Vincent, Iceage of Perfume Genius. Of wel herhalers of bands die op BKS of Lowlands kunnen staan. Ook dag vliegertje blijft dus aan de grond.

Feit is dat Johan Gijssen en Bob van Heur jaarlijks met extreme bevlogenheid, passie en kunde een programma samenstellen dat niet te verbeteren valt in die periode van het jaar.

Dat bands als Deerhunter en A place to bury strangers niet weten hoé snel ze moeten communiceren dat ze er staan, zegt ook veel.

Kritisch is prima, maar ik heb vooralsnog geen enkel steekhoudend argument gehoord.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Oh man. Óf je snapt het niet, óf je verdraait bewust mijn woorden. Ik zeg hier nergens dat LGW niet spannend is. Ik val het hele festival niet aan, en jou nog minder. Ik zeg alleen dat ik het programma minder spannend vind, en dat ik het programma van vorig jaar voorlopig beter vond. Mocht het aan de nuancering liggen dan zal ik daarvoor mijn excuses maar aanbieden, maar het gaat er hier niet om wie er gelijk heeft.

Met de opmerking dat LGW niet spannend is komt niemand weg. Als ik echter zeg dat ik het programma van vorig jaar stukken beter vind, en ook voorbeelden aandraag waarom, dan lijkt het me niet helemaal juist om mij daarop te corrigeren. Smaak valt niet te betwisten, en ik merk bovendien ook dat ik hier niet de enige ben die de line-up minder verrassend vind. Zoals ik al zei: qua grootte valt het me niet tegen, LGW boekt gewoon namen van formaat.

Oh en over dat stuk betreffende Incubate en LGW: het lijkt me heel duidelijk dat ik de twee hier als voorbeeld gebruik. Ik spreek nergens van enige concurrentie en ik zeg ook nergens dat ik of iemand anders de keuze moet maken.
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
Het is niet dat ik je niet snap of je woorden verdraai, ik ben het gewoon niet met je eens. Blijkens je woorden over smaak en dergelijke moet je dat toch kunnen hebben. En bij mijn weten draag ik ook voldoende argumenten aan waarom ik dat vind.

Bovendien: niks mis met een beetje discussie. Als mensen dingen anders zien dan ik en hebben daar goede argumenten bij, dan vind ik dat prima. Best lekker zelfs. Geeft tenslotte nieuwe inzichten.

Ik respecteer absoluut je mening of hoe je ertegen aan kijkt. Maar behoud graag de vrijheid dat anders te zien. Net als ik dat bij jou doe. Het is wellicht ook een beetje verwarrend als je LGW zelf wél spannend vindt, maar het programma minder. Vandaar wellicht dat ik tot wat andere inzichten kwam.

Lang verhaal, kort verhaal (wat mij betreft): er is veel fraais gaande op muzikaal gebied.
Waar ik wel altijd pal achter blijf staan (en voor de duidelijkheid, ik zeg niét dat je het daar niet mee eens bent) is dat Le Guess Who? daar een zeer prominente rol in speelt en zal blijven spelen.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Dat klopt, maar je parafraseerde mijn woorden zó, dat ze op mij anders overkwamen dan dat ik ze in eerste instantie bedoelde. Dat zal dan inderdaad ook komen doordat ik een festival in zijn algemeenheid los zie van een affiche per jaar. Dat van dit jaar vind ik persoonlijk minder dan dat van vorig jaar, maar ik ben het absoluut met je eens dat LGW een uniek festival is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken