Le Guess Who? 2015

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Goed stukje! Bedankt
icon_smile.gif


Ik denk dat dit volgend jaar mijn festival gaat worden. Best Kept Secret en Rock Werchter kunnen niet vanwege tentamens en ik ben meestal niet zo enthousiast over Pinkpop en Lowlands (misschien dat ik voor Pukkelpop kies), maar dit is eigenlijk perfect qua planning. Is het bij meerdere podia zo dat je ver moet lopen ertussen? Denk je dat je, als je alle dagen gaat, het echte festivalgevoel mist door een gebrek aan camping of valt dat wel mee omdat de sfeer van de shows zo goed zijn? Ik heb door je stukje in ieder geval zin gekregen in Cloud Nothing dus ik ga Here And Nowhere Else maar weer eens opzetten!

Het is zeker ver lopen. Gelukkig zijn er een stuk of 4 podia in Tivoli Vredenburg, dus je kunt daar al heel veel zien, maar daarnaast zijn er ook veel podia door de stad verspreid op een looptijd van ongeveer 10 tot 30 minuten. Daar moet je dus ook wel echt rekening mee houden in je planning van je blokkenschema, waar het op een festival als Pinkpop nog vrij verwaarloosbaar is.

Le Guess Who is wel echt een winterfestival. Dat wil zeggen dat het bij elk optreden donker is, niet alleen omdat ze binnen zijn maar ook omdat het buiten dan ook al donker is. Als voor jou het festivalgevoel is dat het de hele dag 30 graden is en dat je in het gras liggend een bandje kunt bekijken, dat mis je dat inderdaad wel. Als jouw festivalgevoel meer veel talentvolle muziek is gedurende 3 of 4 dagen, heb je dat hier juist weer meer dan op zomerfestivals. De sfeer is zeker niet minder, maar wel heel anders. Op Pinkpop kom je vooral veel meisjes van 18 tegen die eigenlijk niet bijzonder veel om muziek geven, op Le Guess Who komt juist iedereen voor de muziek. Dat merk je ook wel aan het publiek, want ik heb meer Duitsers, Engelsen en Spanjaarden om me heen gehoord dan Nederlanders.

Voor mij persoonlijk was dit echt wel de vetste festivaldag ooit, omdat het niet echt om een headliner draait. De hele dag was gevuld met interessante muziek die grotendeels live veel beter tot zijn recht komt dan op plaat, voornamelijk voor Savages/Bo Ningen, Swans en Cloud Nothings gold dat. Daarnaast haalt Le Guess Who natuurlijk elk jaar wel acts naar Nederland die je niet snel terug zal zien op zomerfestivals. Als je twee festivals zou doen is het overigens zeker een aanrader om bijvoorbeeld BKS + LGW te doen omdat je dan van beide werelden iets meekrijgt. Dat heeft meer waarde dan Pinkpop + Werchter doen, want dat komt toch min of meer op hetzelfde neer.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Gelukkig helpt die moshpit je dan altijd wel een beetje naar voren toe

haha, en dit dus. Meest bekende concerttip
icon_biggrin.gif
Al moet het dan wel echt losgaan!
Nadeel: helpt je ook om je vrienden te verliezen

Ja het was eigenlijk heel standaard bij Cloud Nothings. Best wel precies wat je zou verwachten bij een wild Amerikaans punkconcert.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Gelukkig helpt die moshpit je dan altijd wel een beetje naar voren toe

Ik gebruik een moshpit meestal voor andere doeleinden ;), maar erdoor naar voren komen gaat ook prima. Leuk stukje zeg! Volgend jaar present, dat weet ik wel.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>
Gelukkig helpt die moshpit je dan altijd wel een beetje naar voren toe

Ik gebruik een moshpit meestal voor andere doeleinden ;), maar erdoor naar voren komen gaat ook prima. Leuk stukje zeg! Volgend jaar present, dat weet ik wel.

Hahah mooi, zeker een tof festival dat een boel bijzondere bands boekt elk jaar. Ik bedoel ook meer dat die zaal daar echt bomvol stond, maar dat mensen het nog best acceptabel vinden als je naar voren gaat omdat daar de moshpit aan de gang is. Maar ik heb maar twee nummers meegemosht want ik was veel te moe, wel iedereen kwijtgeraakt inderdaad Jesse.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Mooie/Goede sessie van Ought hebben ze op 3voor12 staan.
https://www.youtube.com/watch?v=r8oaju60JXI

Eens kijken of ik volgend jaar iemand mee kan krijgen. En anders maar gewoon in m'n eentje gaan als ze weer met zo'n lineup komen :')
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Oeh Ought, die moet ik sowieso nog eens luisteren. Ik zag op facebook ook een sessie met Sleaford Mods langskomen.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ik zag op facebook ook een sessie met Sleaford Mods langskomen.
Heb die net even bekeken. Ze mogen best wat aan hun act gaan doen, die ene start op het begin een beat en staat vervolgens het hele nummer met zn hand in zn zak en in de andere hand een biertje. Terwijl die andere bijna stuiterend voor de mic staat.

Maar klinkt wel leuk, en het heeft op zich ook wel wat zo. Lekker droog.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Die act is ook wel weer grappig. Die DJ staat mee te doen op het ritme met zijn hoofd terwijl hij bier drinkt want ja wat moet je anders doen? Die zanger maakt er wel meer een show van, van het zingen. Best prima en past ook wel bij hun identiteit.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Nice, Thee Oh Sees! Benieuwd waar ze mee gaan komen verder. Een editie zoals vorig jaar met Neutral Milk Hotel, Together Pangea en The War On Drugs (en nog meer toffe shit btw) zie ik niet snel nogmaals gebeuren.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Dat vindt ie leuk!
:D

Maar er zijn genoeg leuke namen in de buurt eind mei om er weer een mooie dag van te maken. Ik zag ook al Morgan Delt langskomen, geen idee waar dat op gebaseerd was. Maar zou ook al een mooie naam zijn.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Geen May Day dus, maar een iets ander concept.

En dit voor maar 30 euro. Maar eens kijken of ik heen ga.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ja misschien wel gaaf, al zijn het geen dingen die ik per se wil zien verder. Maar 23 mei is volgens mij wel in de vakantie dus wie weet.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Zullen toch nog wel meer namen bekendgemaakt worden? Heb wel even alles snel beluisterd wat er tot nu toe staat. Pallbearer en vooral Thee Oh Sees lijken me live wel heel vet, maar Morgan Delt en Noura Mint Seymali vond ik maar weirde shit. Kevin Morby is live ook geen spektakelstuk denk ik.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Zullen toch nog wel meer namen bekendgemaakt worden? Heb wel even alles snel beluisterd wat er tot nu toe staat. Pallbearer en vooral Thee Oh Sees lijken me live wel heel vet, maar Morgan Delt en Noura Mint Seymali vond ik maar weirde shit. Kevin Morby is live ook geen spektakelstuk denk ik.
Wand!
Nee maar ik denk dat je het hier mee moet doen hoor. Het is een totaal andere opzet dan vorig jaar.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ohja Wand is ook gaaf klopt. Plus Thee Oh Sees en Pallbearer ook, maar ja met de andere helft kan ik echt bijzonder weinig eigenlijk.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik vind 30 euro voor deze namen ook wel veel, maar het zal maar in één zaal zijn (de pandora). Dus heel veel meer zal het niet worden. Ze wilden zich meer focussen op het hoofdfestival, wat op zich ook wel nice is.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Toch wel een enorm contrast met het normale Le Guess Who, waar in tien zalen tegelijk acts geprogrammeerd staan. Dan is dit wel erg weinig keuze. Er zijn een stuk of vijf zalen in Tivoli Vredenburg, kun je er toch wel minstens 2 gebruiken ipv 1?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken