Le Guess Who? 2015

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik was van plan volgend jaar te gaan, wordt er een The Cure concert aangekondigd tijdens LGW?…

Goed dat je dat zegt, helemaal geen rekening mee gehouden.
Weet nog niet of ik kaartjes ga halen voor The Cure want die staan zeker hoog op mijn lijstje om een volle show van te zien.
Eens kijken wat dat gaat worden dan.


Wat vinden jullie: ondanks het gevaar gewoon hun gang laten gaan, of het volume 3 keer zo laag zetten met als resultaat dat de uitwerking van de show bij lange na niet zo overweldigend is?

Overigens wel prima service dat er mensen van Tivoli bij de deur gratis oordoppen uit stonden te delen. Ik zag mensen voor me zitten zonder gehoorbescherming(ruige boys hoor), en ik kan me niet voorstellen dat ze er zonder enorme ruis van af zijn gekomen. Levensgevaarlijk.

Moeilijke kwestie hoor, het is zover wel bekend dat het er bij artiesten als Mogwai en Sun o))) hard aan toe gaat voor de mensen die daar naar toe gaan. Maar eigenlijk zou het niet mogen dat het zover gaat dat het zelfs met oordoppen in gevaarlijk wordt. Misschien is de beleving dan iets minder, ik hoef echt geen ruis in mijn kop de rest van m'n leven. Wel apart dat het nog steeds gebeurt terwijl er toch bij veel evenementen en zaaltjes een max is aangewezen.

Edit: Ik zie nu dat The Cure de Zondag in Nederland staat. Dat scheelt dan weer.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Bij Sun O))) vind ik de discussie heel anders. Er werd genoeg gewaarschuwd (al heb je het ook wel door als je binnen loopt) en het personeel mocht de zaal niet in gedurende het optreden. Als je er dan heen gaat is het helemaal je eigen verantwoordelijlheid en niet die van Tivoli of de band. Dat is ook exact de reden waarom ik het na drie kwartier voor gezien hield, ondanks dat het geniaal was. Te bang voor gehoorschade.
Mogwai is een ander verhaal inderdaad. Hoewel je het van de band kan verwachten zaten er stukken in waar het ineens van zacht naar hard ging en dat is veradelijk.
Overigens schijnt er in België een geluidsgrens te zijn als ik me niet vergis? Dat lijkt me ook weer niet ideaal, zeker bij sommige artiesten kan een praatpubliek wel heel vervelend worden. (Dat werd gelukkig nog overstemd bij Deerhunter)
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Vooral op festivals is het nog een stukje extra verraderlijk denk ik, er zullen ook genoeg mensen komen kijken die geen idee hebben dat de band zo hard speelt. Dus op zich goed dat ze bij LGW gewaarschuwd hebben en je bijna verplichten oordoppen te dragen. En dan kiezen de mensen zelf maar of ze zich daaraan houden.

Dit stukje vond ik ook wel grappig uit dat artikel. Ze zullen zoiets vast ook wel besproken/geëist hebben tijdens de onderhandelingen.
Dat was bij het oude Tivoli Oudegracht ook zo: daar had je een decibel-meter op de geluidstafel, als je boven de grens komt, gaat de stroom eraf en valt het geluid uit. Ik heb nog gezien hoe dat gebeurde bij Sonic Youth en TC Matic, die wilden er vervolgens nooit meer terugkomen. Want het is ook een kwestie van artistieke vrijheid, hè? Als club sluit je een contract af met een act waarbij je automatisch op de hoogte bent van hun artistieke prestatie en daarmee akkoord gaat: dat geldt voor alles wat een artiest doet, of hij nou zijn broek uitdoet of op hoog volume wil spelen."
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Haha, waar haal je het lef vandaan als venue om een dergelijke maatregel te nemen. Je kan niet verwachten dat een band zoiets kan inschatten en zich daarom gaat inhouden.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Zo eindelijk tijd om alles te laten bezinken.
In totaal 18 volwaardige shows gezien en dan nog wat losse stukjes (zoals een supersterk kwartier Jacco Garder, beter dan ooit dat ik hem zag. Maar te weinig van gezien om het hierin op te nemen). Dan hier mijn top 10.
1. Kamasi Washington/Sun O)) (simpelweg niet met elkaar te vergelijken, maar beiden geniaal dus daarom op een gedeelde eerste plaats)
3. Julia Holter
4. Lubomyr Melnyk
5. Lightning Bolt
6. Faust
7. Blanck Mass
8. Mikal Cronin
9. Prefuse 73
10. Destroyer
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
557
Achteraf toch jammer om Lubomyr niet gezien te hebben denk ik, maar ja ik kende die hele dude voor het festival nog niet. En Faust is ook jammer maar ik was er sws niet op donderdag. Mijn top-10 (van de 13, maar toch, genoeg goede shows gezien):
1. Bo Ningen
2. Metz
3. Titus Andronicus
4. Protomartyr
5. Shabazz Palaces
6. Suuns & Jerusalem in my Hearts
7. A Place to Bury Strangers
8. Blanck Mass
9. Destroyer
10. Disappears
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken