Le Guess Who? 2015

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Gisteren ook weer een supermooie dag gehad. Begonnen bij Titus Andronicus, speelde op zich goed maar die muziek kon me eigenlijk niet boeien. Helaas wel tot het eind gebleven waardoor we bij protomartyr alleen nog maar op het balkon konden staan. Was wel een goede show, maar op het balkon toch minder chill. Vervolgens naar Swervedriver omdat er niet echt iets anders tegelijk speelde, maar dat was ook vrij inspiratieloos. Iets eerder weggegaan voor een mooie plaats bij de pianist lubmyr melnyk (zoals hij het noemde continious music), voor mij het eerste hoogtepunt van de dag. Melnyk liep een half uur uit, dus iets te laat aangekomen bij prefuse 73 maar dat was echt een superchille set. Toen weer terug naar tivo voor Blanck Mass die zich overtrof t.o.v. BKS vanwege veel beter geluid en een betere lichtshow. Heel eventjes nog bij APTBS gekeken, maar daar was echt geen touw aan vast te knopen.
Zin in vandaag, op papier misschien wel de beste dag!

 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.644
1.960
Als ze de tijd krijgen om een normale set te spelen vind ik het een mooie boeking en hopelijk dan wel in de Ronda en niet in de Grote Zaal.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Als ze de tijd krijgen om een normale set te spelen vind ik het een mooie boeking en hopelijk dan wel in de Ronda en niet in de Grote Zaal.

Wat is er mis met de grote zaal?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Wessel wrote:
Wat is er mis met de grote zaal?
Geluid is niet overal ideaal bij popconcerten.

Oh, wist niet dat de grote zaal het probleemzaaltje was.
Bij Tallest Man On Earth was het prima.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.395
592
Was echt leip dit jaar.

En de lange versie! Ben er dit jaar twee dagen bij geweest in plaats van één dag en dat was een goede keuze. Vrijdag hadden we alle drie al vrij vroeg weekend, dus lekker op tijd naar Utrecht toe waar we eerst naar Titus Andronicus wilden gaan. Dat was een enorm tof concert en live was het een nog aandoenlijkere band dan ik verwacht had, maar dit was na middernacht wel een stuk toffer geweest. Jammer, maar toch een leuke show. Daarvoor nog even The Besnard Lakes meegepakt in dezelfde zaal, maar dat was best standaard, niet echt boeiend. Bij Titus gingen we wat eerder weg om Protomartyr te zien, maar daar was het echt enorm druk. Gelukkig konden we nog net in de zaal en ook dit was gewoon een toffe set. Lekker veel nummertjes van de laatste plaat gespeeld.

Toen ff chillen bij Plein 5. Vond het sowieso leuk ingericht op dit pleintje, waar steeds leden van spelende bands een dj-set konden spelen. Daarna door naar Metz , wat een heel stuk leuker was dan hun shows op Best Kept Secret en in Doornroosje dit jaar. Goede setlist, maar vooral vet publiek. En het was ook de enige show met een echt leuke moshpit dit weekend, dus was goeie. Viet Cong daarna was echter een heel stuk slechter dan begin dit jaar in Rotterdam, nouja, dan maar wat vroeger weg richting Blanck Mass . Dat begon wat saaiig, maar werd al snel heel leuk toen er wat meer ritme in kwam. Toch maar weg richting A Place To Bury Strangers na een ruim half uur, die hier een stuk beter waren dan afgelopen zomer op Dour. Maar ja dat zegt misschien niet zo veel. Vervolgens richting de trein die er vanaf Utrecht 3 uur voor nodig had om Breda te bereiken, maar goed..

Zaterdag met de auto naar Utrecht. Gelukkig maar, want dat gaat 2x zo snel en was ook wat goedkoper aangezien we deze dag met zes man gingen. Destroyer was een mooie opener, eigenlijk de perfecte act om als eerste te zien. Vond het op plaat niet zo boeiend, maar live toch wel een erg mooie show. Vervolgens hadden we even niet zo veel te doen. Bij Magma was het veel te druk, dus met twee vrienden nog maar even kort Ringo Deathstarr meegepakt voordat we op tijd naar Shabazz Palaces gingen. En dat was een heel gave set. Heel anders dan 'normale' hiphop, maar vond het toch wel chill. Met vier van de zes wel wat eerder weggegaan richting Suuns & Jerusalem in my Heart , omdat de andere twee naar Sunn en Kamasi wilden daarna. Ik weet niet wat ik van Suuns moest vinden, soms heel leuk soms wat saai. Maar het belangrijkste was dat Bo Ningen daarna in Pandora ging spelen. En dat was echt zo veel beter dan wat ik al verwacht had! De nummers werden live veel veeeeeel overtuigender gespeeld dan op CD, al die bandleden zijn complete mafkezen en dat maakt het nog veel gaver. De afsluitende 20-minuten lange Daikaisei was misschien wel het gaafste stukje live-muziek dat ik ooit heb meegemaakt. Echt echt geweldig, top-3 waardig qua concerten die ik dit jaar gezien heb. En ik heb er dit jaar 151 gezien als ik Setlistfm mag geloven.

Na Bo Ningen enigszins gedesoriënteerd weggelopen (na eerst even de plectrum van een van de gitaristen te hebben meegenomen, haha). Line the Wall was er helaas niet meer op CD, dus besloot maar niks te kopen, maar Ivo (@Loveless) had nog wel een supergave gesigneerde Vinyl-versie van het album gekocht. Toen kwamen we Matthijs (@MrMantel) en Kos (@Mynoseknows) nog tegen, dus nog leuk even gechilld voor de Ronda waar we Disappears nog even bezocht hadden. Was wel een aangename verrassing, want op plaat vond ik het niet zo boeiend. Maar toch hier wat eerder weggegaan voor Lightning Bolt waar we met iedereen afgesproken hadden. En dat vond ik niet zulke boeiende muziek, maar toch wel een oké afsluiter. En dan heb je een heel mooie LGW-zaterdag gehad, en tegelijk nog dingen zoals Kamasi Washington, Meat Wave, Wavves, Jacuzzi Boys en Young Gud gemist. Niet normaal dit festival. Toch op Best Kept Secret na het festival waar ik het liefst ben elk jaar, zeker nu Tivoli Vredenburg eigenlijk de perfecte plek voor een binnenfestival is.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Toch op Best Kept Secret na het festival waar ik het liefst ben elk jaar, zeker nu Tivoli Vredenburg eigenlijk de perfecte plek voor een binnenfestival is.

Ik moet al die verhalen en recensies ook niet gaan lezen...
Volgend jaar dan maar hopelijk.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Oh haha was dat loveless, helemaal niet door gehad. Dacht dat het gewoon een vriend van je was. Maar inderdaad, briljant festival. Vandaag wel een stuk minder dan de andere dagen, Mikal Cronin net was wel heel sterk en zometeen Deerhunter compenseert deze iets magerdere dag ook wel.
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Black Lies wrote:
Was echt leip dit jaar.

En de lange versie! Ben er dit jaar twee dagen bij geweest in plaats van één dag en dat was een goede keuze. Vrijdag hadden we alle drie al vrij vroeg weekend, dus lekker op tijd naar Utrecht toe waar we eerst naar Titus Andronicus wilden gaan. Dat was een enorm tof concert en live was het een nog aandoenlijkere band dan ik verwacht had, maar dit was na middernacht wel een stuk toffer geweest. Jammer, maar toch een leuke show. Daarvoor nog even The Besnard Lakes meegepakt in dezelfde zaal, maar dat was best standaard, niet echt boeiend. Bij Titus gingen we wat eerder weg om Protomartyr te zien, maar daar was het echt enorm druk. Gelukkig konden we nog net in de zaal en ook dit was gewoon een toffe set. Lekker veel nummertjes van de laatste plaat gespeeld.

Toen ff chillen bij Plein 5. Vond het sowieso leuk ingericht op dit pleintje, waar steeds leden van spelende bands een dj-set konden spelen. Daarna door naar Metz , wat een heel stuk leuker was dan hun shows op Best Kept Secret en in Doornroosje dit jaar. Goede setlist, maar vooral vet publiek. En het was ook de enige show met een echt leuke moshpit dit weekend, dus was goeie. Viet Cong daarna was echter een heel stuk slechter dan begin dit jaar in Rotterdam, nouja, dan maar wat vroeger weg richting Blanck Mass . Dat begon wat saaiig, maar werd al snel heel leuk toen er wat meer ritme in kwam. Toch maar weg richting A Place To Bury Strangers na een ruim half uur, die hier een stuk beter waren dan afgelopen zomer op Dour. Maar ja dat zegt misschien niet zo veel. Vervolgens richting de trein die er vanaf Utrecht 3 uur voor nodig had om Breda te bereiken, maar goed..

Zaterdag met de auto naar Utrecht. Gelukkig maar, want dat gaat 2x zo snel en was ook wat goedkoper aangezien we deze dag met zes man gingen. Destroyer was een mooie opener, eigenlijk de perfecte act om als eerste te zien. Vond het op plaat niet zo boeiend, maar live toch wel een erg mooie show. Vervolgens hadden we even niet zo veel te doen. Bij Magma was het veel te druk, dus met twee vrienden nog maar even kort Ringo Deathstarr meegepakt voordat we op tijd naar Shabazz Palaces gingen. En dat was een heel gave set. Heel anders dan ‘normale’ hiphop, maar vond het toch wel chill. Met vier van de zes wel wat eerder weggegaan richting Suuns & Jerusalem in my Heart , omdat de andere twee naar Sunn en Kamasi wilden daarna. Ik weet niet wat ik van Suuns moest vinden, soms heel leuk soms wat saai. Maar het belangrijkste was dat Bo Ningen daarna in Pandora ging spelen. En dat was echt zo veel beter dan wat ik al verwacht had! De nummers werden live veel veeeeeel overtuigender gespeeld dan op CD, al die bandleden zijn complete mafkezen en dat maakt het nog veel gaver. De afsluitende 20-minuten lange Daikaisei was misschien wel het gaafste stukje live-muziek dat ik ooit heb meegemaakt. Echt echt geweldig, top-3 waardig qua concerten die ik dit jaar gezien heb. En ik heb er dit jaar 151 gezien als ik Setlistfm mag geloven.

Na Bo Ningen enigszins gedesoriënteerd weggelopen (na eerst even de plectrum van een van de gitaristen te hebben meegenomen, haha). Line the Wall was er helaas niet meer op CD, dus besloot maar niks te kopen, maar Ivo (@Loveless) had nog wel een supergave gesigneerde Vinyl-versie van het album gekocht. Toen kwamen we Matthijs (@MrMantel) en Kos (@Mynoseknows) nog tegen, dus nog leuk even gechilld voor de Ronda waar we Disappears nog even bezocht hadden. Was wel een aangename verrassing, want op plaat vond ik het niet zo boeiend. Maar toch hier wat eerder weggegaan voor Lightning Bolt waar we met iedereen afgesproken hadden. En dat vond ik niet zulke boeiende muziek, maar toch wel een oké afsluiter. En dan heb je een heel mooie LGW-zaterdag gehad, en tegelijk nog dingen zoals Kamasi Washington, Meat Wave, Wavves, Jacuzzi Boys en Young Gud gemist. Niet normaal dit festival. Toch op Best Kept Secret na het festival waar ik het liefst ben elk jaar, zeker nu Tivoli Vredenburg eigenlijk de perfecte plek voor een binnenfestival is.
Eigenlijk heb ik hier niks aan toe te voegen. Voor mij was het absolute hoogtepunt ook echt Bo Ningen. Wat een show was dat zeg, vooral het einde met het twintig minuten durende Daikaisei. En die stage presence van de hele band maakte het helemaal af. Andere hoogtepunten waren naar mijn mening Metz (was veel gaver dan de andere keren dat ik ze gezien heb), Protomartyr en Titus Andronicus. Misschien volgend jaar toch maar gewoon 4 dagen gaan, haha.
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Oh haha was dat loveless, helemaal niet door gehad. Dacht dat het gewoon een vriend van je was. Maar inderdaad, briljant festival. Vandaag wel een stuk minder dan de andere dagen, Mikal Cronin net was wel heel sterk en zometeen Deerhunter compenseert deze iets magerdere dag ook wel.
Haha ja, dat was ik inderdaad :p Veel plezier bij Deerhunter zo!
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Hmm Deerhunter viel enigszins tegen, maar over het algemeen vier fantastische dagen gehad.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
'De bezoekers die naar Annette Peacock in de Grote Zaal lopen komen Ariel Pink tegen: hij staat de bandjes te controleren, blijkbaar is hij er meteen na zijn show heen gerend. Typisch.'
Rare gast is het ook. http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2015/Le-Guess-Who--2015/Ariel-Pink.html

Wat waren de hoogtepunten achteraf gezien? Of moet het allemaal nog even bezinken?
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Oh wow, titus Andronicus was verre van een hoogtepunt voor mij.
Van mij: Sun O))), Kamasi Washington, Julia Holter, Lubomyr Melnyk. Eervolle vermelding voor Faust, Lightning Bolt, Blanck Mass, Mikal Cronin, Prefuse 73 en Destroyer.
Saai/tegenvallers: Deerhunter, Titus Andronicus, Ought, The Notwist (mede door mijn plaats met slecht geluid, speelde mee met de eentonigheid).
En dan nog een hele zooi gewoon goede acts gezien.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.644
1.960
Vond op de vrijdag vooral Evil Superstars en Protomartyr erg goed en vond het jammer dat ik niet meer van Lubomyr Melnyk kon zien want de twee stukken die ik zag smaakte absoluut naar meer.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Twee prachtige dagen gehad. Hoogtepunten: Sunn o))), Lotic, Blanck Mass.

Op zich wel een interessant vraagstuk: Sunn o))). Het geluid stond ongekend hard(met opzet), zoals gewoonlijk bij hun shows. Zo hard dat het eigenlijk onverantwoord was. Zelfs met zeer degelijke oorbescherming is het niet irreëel dat mensen gehoorbeschadiging oplopen/opgelopen hebben. Het is echter een essentieel onderdeel van het optreden, en een van de redenen dat twee keer Sunn o))) twee van de meest indrukwekkende optredens zijn die ik ooit heb bijgewoond. De trillingen en het overweldigende zorgen ervoor dat je compleet zoned out gaat. Er zitten dus wel degelijk twee kanten aan.

Wat vinden jullie: ondanks het gevaar gewoon hun gang laten gaan, of het volume 3 keer zo laag zetten met als resultaat dat de uitwerking van de show bij lange na niet zo overweldigend is?

Overigens wel prima service dat er mensen van Tivoli bij de deur gratis oordoppen uit stonden te delen. Ik zag mensen voor me zitten zonder gehoorbescherming(ruige boys hoor), en ik kan me niet voorstellen dat ze er zonder enorme ruis van af zijn gekomen. Levensgevaarlijk.

Edit: oh en eervolle vermelding voor Magma. Wat een ongelofelijk sick concert was dat eigenlijk.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Wat vinden jullie: ondanks het gevaar gewoon hun gang laten gaan, of het volume 3 keer zo laag zetten met als resultaat dat de uitwerking van de show bij lange na niet zo overweldigend is?
Heeel toevallig las ik deze week dit artikel van 3voor12 over Mogwai op BKS 2014. Waar ook best veel kritiek was omdat Mogwai zo onwijs hard speelde. Maar dat waren maar enkele momenten dat het niet te doen was (zelfs met oordoppen halverwege de tent). Ik kan me voorstellen dat Sunn O))) constant zo hard was.
http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/Best-Kept-Secret-2014/BKS14-Was-Mogwai-te-hard-.html

 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
Twee prachtige dagen gehad. Hoogtepunten: Sunn o))), Lotic, Blanck Mass.

Op zich wel een interessant vraagstuk: Sunn o))). Het geluid stond ongekend hard(met opzet), zoals gewoonlijk bij hun shows. Zo hard dat het eigenlijk onverantwoord was. Zelfs met zeer degelijke oorbescherming is het niet irreëel dat mensen gehoorbeschadiging oplopen/opgelopen hebben. Het is echter een essentieel onderdeel van het optreden, en een van de redenen dat twee keer Sunn o))) twee van de meest indrukwekkende optredens zijn die ik ooit heb bijgewoond. De trillingen en het overweldigende zorgen ervoor dat je compleet zoned out gaat. Er zitten dus wel degelijk twee kanten aan.

Wat vinden jullie: ondanks het gevaar gewoon hun gang laten gaan, of het volume 3 keer zo laag zetten met als resultaat dat de uitwerking van de show bij lange na niet zo overweldigend is?

Overigens wel prima service dat er mensen van Tivoli bij de deur gratis oordoppen uit stonden te delen. Ik zag mensen voor me zitten zonder gehoorbescherming(ruige boys hoor), en ik kan me niet voorstellen dat ze er zonder enorme ruis van af zijn gekomen. Levensgevaarlijk.

Edit: oh en eervolle vermelding voor Magma. Wat een ongelofelijk sick concert was dat eigenlijk.
Heb ze niet gezien op LGW (wel op Dour, maar daar stond het geluid op een redelijk normaal niveau), dus ik kan er niet echt over oordelen. Maar ik denk wel dat een Sunn o))) optreden een stuk minder indrukwekkend is als het geluid zachter staat. Misschien dat ik daarom het optreden op Dour ook niet zo boeiend vond, haha. Goed van Tivoli dat ze oordoppen uitdeelden, trouwens.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken