Ik ben naar … geweest en het was …

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Dat had ik alleen bij Orion, verder vond ik het gewoon goed klinken.
Bvb bij de intro van Battery werd het plots stiller en terug luider gezet. Gebeurde ook eerder in de show bij intro Lux Aeterna.
Grote verschil is wel dat ze sinds vorige zomer hun shows ingekort hebben naar 16 ipv 18 nummers. Zal door de leeftijd komen.

Soit het blijft een band met een waanzinnige back catalogue. Ze spelen al een volwaardige set, en houden bewust nog een aantal knallers achter voor zaterdag. Wat ze altijd heel erg goed doen is ook het emotionele onderstrepen. Die foto's tijdens het intronummer van ACDC bvb van de meet en greets vooraf. Op Werchter ook, die foto's van de ticketjes van hun eerste shows in België.
Dat doet mij altijd wel iets. Het zijn ondertussen bompa's on tour. Maar er straalt zoveel goedheid en oprechtheid af van die mannen. En je kan zeggen, dat moeten ze doen. En het is en blijft een geldmachine. Maar alle signalen dat je van die band en entourage hoort, is positief. Weetje, de band heeft nog steeds een goed contact met een gezin dat hun kind is verloren, die zoon was grote fan. Die worden altijd uitgenodigd bij shows in België, zijn ook al naar San Francisco mogen reizen. Ik heb die mensen gisteren ook weer zien passeren met een pasje.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.338
1.784
Gisteren Pitou gezien in Merleyn. Was goed optreden, al lijken de liedjes na een tijdje wel wat eenvormig. Maar wat een stem, fenomenaal. Vleugjes PJ Harvey, Sinead O’Connor, Björk en Tori Amos. En hoe fraai de saxofoon / klarinet opgingen in de muziek, dat was echt prachtig.

Gaat dat horen op BKS.

Ze bevestigde zichzelf ook nog voor Into the great wide open.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.394
1.081
Weer een gezellig gezinsuitje. S10 in de Afas op vrijdagavond. Wat een gaaf begin van het weekend. De recensies zijn lovend en dat snap ook wel. Stien den Hollander zet gewoon een vette show neer. Gave band, prachtige setlist en steeds meer goede nummers. Wat mij is bijgebleven / opviel?
Het intro op de piano, maakte de zaal heel klein en het bleef stil.
Haar grootste hit, de Diepte vroeg in de set. Erg stoer.
Verder een mooie balans in de setlist. Rustige nummers achter elkaar, lekker haar dansbare nummers bij elkaar.
Haar persoonlijke oprechte verhaaltjes tussen de nummers door (ze raakte nog geëmotioneerd). Ik heb volop genoten van S10, maar ook van ons gezinsuitje. Hoe gaaf om dit zo samen te kunnen en mogen doen. Dank je S10 🤩
 

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
745
1.260
Ook ik ben afgelopen vrijdag naar S10 in Afas geweest. Ik heb haar nu al meerdere keren gezien maar deze show was by far het beste. De lovende recensies zijn zeker terecht! De opening, show, outfitwissel, setlist, de verhaaltjes tussendoor, het paste en klopte allemaal precies. Ook merkte ik dat de emotionelere nummers veel harder binnenkwamen dan normaal en me nog meer raakte dan op plaat of eerdere optredens, Bij 'Handen van mijn moeder' vloeide er dan ook een aantal traantjes bij mij. En ondanks dat ik alleen was, voelde ik me op dat moment absoluut niet alleen. Prachtig en dit gaat me zeker bij blijven. Ook mooi om te zien hoe dankbaar S10 is en geëmotioneerd raakte (meerdere keren).

Verder was het voor mij de eerste x AFAS en ik vond het een heerlijke locatie, alleen jammer dat je na afloop geen drankje meer kon halen bij de bar. Wacht altijd even liever wat langer met nog een extra drankje dan in de mensenmassa naar buiten te gaan,
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Ook ik ben afgelopen vrijdag naar S10 in Afas geweest. Ik heb haar nu al meerdere keren gezien maar deze show was by far het beste. De lovende recensies zijn zeker terecht! De opening, show, outfitwissel, setlist, de verhaaltjes tussendoor, het paste en klopte allemaal precies. Ook merkte ik dat de emotionelere nummers veel harder binnenkwamen dan normaal en me nog meer raakte dan op plaat of eerdere optredens, Bij 'Handen van mijn moeder' vloeide er dan ook een aantal traantjes bij mij. En ondanks dat ik alleen was, voelde ik me op dat moment absoluut niet alleen. Prachtig en dit gaat me zeker bij blijven. Ook mooi om te zien hoe dankbaar S10 is en geëmotioneerd raakte (meerdere keren).

Verder was het voor mij de eerste x AFAS en ik vond het een heerlijke locatie, alleen jammer dat je na afloop geen drankje meer kon halen bij de bar. Wacht altijd even liever wat langer met nog een extra drankje dan in de mensenmassa naar buiten te gaan,
Ik vind de AFAS echt volledig de plank misslaan met de enige mogelijkheid om je jas op te bergen voor 7(!!) euro. Schandalig. Daardoor doe ik de moeite niet eens meer om voor wat concertjes te swappen.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.833
1.740
Ik vind de AFAS echt volledig de plank misslaan met de enige mogelijkheid om je jas op te bergen voor 7(!!) euro. Schandalig. Daardoor doe ik de moeite niet eens meer om voor wat concertjes te swappen.
Al even niet meer bij AFAS geweest, ze hebben nu alleen nog maar van die digitale kluisjes en die kosten minimaal 7 euro denk ik? Dat is inderdaad een vrij heftig bedrag...
 

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
745
1.260
Al even niet meer bij AFAS geweest, ze hebben nu alleen nog maar van die digitale kluisjes en die kosten minimaal 7 euro denk ik? Dat is inderdaad een vrij heftig bedrag...
Ik had een kluisje voor €4,-. Is wel klein kluisje maar mijn jas en waardevolle spullen paste er makkelijk in
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.540
4.434
Nu het drukke weekend achter de rug is, mijn ´verslag´ over de eerste Metallica-show.
Vrij snel vertrokken om zeker op tijd te zijn, wat we dus ook waren. Meer dan 2 uur te vroeg stonden we al rond het stadion. Ik moet zeggen, dat het ook buiten zeer aangenaam was itt tot vele Belgische zalen. De frieten daarentegen...
Mammoth WVH was een mooie opener. Bij het eerste nummer klonk het waar wij zaten, alsof het geluid uit een nokia van vroeger kwam. Bij het tweede nummer was het al beter, maar nog steeds middelmatig. Ze speelden zeer strak, verder weinig op aan te merken.
Architects daarna was weer zeer goed. Ik vond een aantal van de nieuwe nummers zeer goed live zoals onder andere deep fake, when we were young en animals. Echter speelden ze een aantal van mijn favorieten niet, zoals A Match Made In Heaven, Royal Beggars, Gravity. Hopelijk balanceren ze nieuw werk en oude bangers iets beter op GMM, want dan zou het wel eens een topshow kunnen worden.
Metallica begon meteen knallend met Orion, al klonk het nog niet helemaal top. Vanaf For Whom The Bell Tolls was de trein echt vertrokken. Ik vond de setlist ook top. Geen favoriet nummer ´One´, maar wel Fade To Black en vooral The Day That Never Comes, die ik vorige zomer nog niet heb kunnen horen. De 3 nummers van het nieuw album waren mijn 3 favorieten van dat album. Ook dat kwam dus goed uit. De setup van de stage vond ik ook zeer mooi, vanuit heel de zaal had je eigenlijk een vrij goed zicht. Daarbij was de lichtshow mooi uitgedacht. Al bij al een goede avond dus!
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Twee keer Metallica in de Johan Cruijff ArenA

Hoor 'Enter Sandman', 'One' en 'Nothing Else Matters' al heel m'n leven door m'n vader. Zat als 9-jarig jochie al wel eens de videoclip van 'One' te kijken of het nummer te spelen op Guitar Hero. Ondanks dat bleef het, in tegenstelling tot acts als RHCP en Pearl Jam die ik ook al m'n hele leven hoor, eigenlijk altijd wel bij de hits van Metallica. Vond het vette muziek, maar meer niet. Totdat ik op Pinkpop afgelopen zomer echt omver werd geblazen door hoe goed ik ze live vond. Sindsdien écht fan en echt in hun discografie gedoken. Daarna dus ook geen seconde getwijfeld om naar beide shows in de ArenA te gaan. Vooral het feit dat geen een nummer 2x gespeeld zou worden en ik dus 32 unieke nummers zou horen, sprak me heel erg aan. Had tot dan toe 'slechts' 20 nummers live gehoord, dus zou in het 'allerslechtste' geval minimaal 12 nieuwe nummers live te horen krijgen.

Avond 1 vond ik Mammoth WVH erg saai. Architects vond ik dan weer wel heel erg vet met een rete goeie zanger. Dan begon de band waar het allemaal om draaide natuurlijk. 'Orion' als opener spelen, wat een enorme bazen move is dat. Andere hoogtepunten waren 'Battery', 'King Nothing' op Koningsdag, 'The Day That Never Comes' en dan eindelijk 'Fade To Black' die ze afgelopen zomer op zowel als Pinkpop als op Rock Werchter skipten en ik dus nog niet had gehoord. Kleine smet was de slechte geluidsmix, op mijn plek, waardoor ik de gehele avond tijdens de solo's mijn oordoppen uitdeed om Kirk maar een beetje te horen. Wat de meesten hebben met 'Enter Sandman' heb ik dan weer met 'Seek & Destroy', die ik nog wel kan waarderen door de nostalgische visuals, en vooral 'Sad But True' die ze van mij altijd zouden mogen skippen. Al met al een gave avond, met dus zeker hoogtepunten, maar het bleef bij mij steken op een 7,5 en daarmee de minste keer dat ik ze heb gezien.

Net als bij Pearl Jam en TOOL afgelopen zomer had ik het geluk dat de tweede show van de bands elke keer beter/interessanter was dan de eerste. Dat gold niet voor het voorprogramma helaas, Ice Nine Kills moet het meest debiele zijn wat ik ooit op een podium heb gezien, blij dat ze er na een kort halfuurtje mee ophielden. Floor was goed, maar niet mijn soort muziek. Wel lekker voorspelbaar dat Henk Poort 'Phantom of the Opera' mee kwam doen.

Net zoals 'Orion' op avond 1, opende ook avond 2 met een instrumentaal nummer, het machtige 'The Call of Ktulu'. Ik hoop voor alle fans dat dit de gehele tour zo blijft, openen met deze songs. Waar de setlist van avond 1 er meer één leek voor de casual fans, was die van avond 2 er eentje voor de echte fans die voor deep cuts kwamen. Spotify streamingcijfers bevestigen dit gevoel, waarbij avond 1 steeds 'de hit' bevat tegenover het alternatievere op avond 2 op dezelfde plek in de setlist, zoals:
Avond 1: Nothing Else Matters vs Avond 2: The Unforgiven
Avond 1: Battery vs Avond 2: Fight Fire With Fire
Avond 1: Lux Aeterna vs Avond 2: 72 Seasons
Avond 1: Fade to Black vs Avond 2: Welcome Home (Sanitarium)
Avond 1: For Whom The Bell Tolls vs Avond 2: Creeping Death

Avond 2 bevatte zoveel vette nummers, waaronder 'Leper Messiah', nieuwe klassieker 'If Darkness Had A Son', 'Harvester of Sorrow', all-time favourite 'One' en het nummer wat ik de laatste tijd misschien wel de gaafste vind 'Fight Fire With Fire'. Zorgt er ook voor dat ik, op Escape na die ze in hun hele geschiedenis slechts 1x hebben gespeeld, mijn lievelingsalbum van ze Ride The Lightning volledig heb gehoord live. Deze avond was het publiek ook veel enthousiaster leek het toch vanuit mijn beleving. Het geluid was deze avond vanuit mijn, nieuwe andere, plek ook veel beter en dus was Kirk prima te horen. Deze twee zaken in combinatie met die zieke setlist zorgt ervoor dat dit mijn beste Metallica-ervaring was, een 9,5 of misschien wel 10. Uiteindelijk ook 19 nieuwe nummers van ze gehoord, van de 32 gespeelde, meer dan ik had verwacht en vooral interessantere dan waarop ik had durven hopen. Waanzinnige vette act blijft het ook, echt een instituut waarbij de bandleden desondanks allemaal ontzettend veel oprechtheid en vooral plezier uitstraalden.

We All Shall Die.
 
Laatst bewerkt:

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Mooi verslag, al vind ik bij Metallica de term deep cuts niet echt passend. Ktulu en until it sleeps zijn enorm zeldzaam, de rest niet echt. Maar ik snap je punt wel.
Het mooie was vooral de goesting die er in zat toen ze avond 2 speelden. Alsof het bevrijdend was dat er geen nothing else matters, sad but true enzo bij zat. Wat de eerste keer was voor hen in jaren.
 

Cooman666

Campingartiest
2 nov 2022
89
213
Machtig weekend Amsterdam gehad! Met beide Metallica shows die beiden zeer strak waren en zeker goed qua geluid. Toch wel een leuk concept, wat zorgt voor verrassingen die je anders niet zal hebben. Mijn hoogtepunten over de 2 shows waren Until It Sleeps, The Day That Never Comes, Battery en natuurlijk Fight Fire With Fire.

Een ander hoogtepunt was Ice Nine Kills! Niet de show in de Johan Cruiyff Arena, wel hun show in de Melkweg op vrijdag.
Wat een energie! Wat een sfeer! Lijkt me echt een band die de komende jaren enorm zal groeien, en binnen x-aantal jaar op de hogere spots van de festivalaffiches zal staan. Zeker een aanrader voor op Graspop, al is hun show wel het beste in het donker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Ik had een kluisje voor €4,-. Is wel klein kluisje maar mijn jas en waardevolle spullen paste er makkelijk in
Ja en hier is de borg dan al vanaf gehaald, waar je nog maar net zin in moet hebben om na de tijd nog een half uur in de rij te staan om je kluisjesleutel in te leveren. Die normale kluisjes zijn in ieder geval 6+1 euro. Voor een avondje uit is dat misschien prima, maar als je daar wekelijks komt is dat gewoon een dikke hap uit je budget.

Ik hoop dat het snel lekker weer wordt.
 

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
745
1.260
Ja en hier is de borg dan al vanaf gehaald, waar je nog maar net zin in moet hebben om na de tijd nog een half uur in de rij te staan om je kluisjesleutel in te leveren. Die normale kluisjes zijn in ieder geval 6+1 euro. Voor een avondje uit is dat misschien prima, maar als je daar wekelijks komt is dat gewoon een dikke hap uit je budget.

Ik hoop dat het snel lekker weer wordt.
Ging allemaal digitaal. Dus geen borg of kluissleutel, alleen een pincode. Je kon online dan kiezen tussen klein (€4,-) of groot (€7,-). Ook kon ik vrij snel bij mijn kluisje na afloop, dus ik denk dat ik max. 10 min erover gedaan heb om buiten te komen. En ik had een ongunstige plek qua kluisje.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkD

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Ging allemaal digitaal. Dus geen borg of kluissleutel, alleen een pincode. Je kon online dan kiezen tussen klein (€4,-) of groot (€7,-). Ook kon ik vrij snel bij mijn kluisje na afloop, dus ik denk dat ik max. 10 min erover gedaan heb om buiten te komen. En ik had een ongunstige plek qua kluisje.
ah dan is dat aangepast. Hoewel ik ook niet zo'n fan ben van die elektronische systemen, is het al wel beter dan dat het was. Bij Paradiso heb ik nu al 3 keer gehad dat ik een pincode kreeg voor een kluisje die al in gebruik was. Bizar. Met kwade bedoelingen was ik nu 2 macbooks rijker.
 
  • Wow
Waarderingen: Royke

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
02-05-2023
Damian Wilson - Poppodium Nieuwe Nor Heerlen

Damian Wilson is voor mij 1 van de beste vocalisten die op deze aarde rondlopen.
Ik weet niet of het gisteren avond aan de airco lag in de kleine zaal van Nieuwe Nor of lag het aan zijn wonderschone stembanden, puur kippenvel!!

Voor wie Damian Wilson nog niet kent, dat kan... Hij zal ook niet heel bekend zijn van zijn solo werk.
(om een indicatie te krijgen van zijn geluid, check hem vooral via spotify of 1 van de eerste albums van Maiden United)

Mooiste vind ik ook om hem telkens in de kleine zalen te zien, intiem past hem het beste.
Hij mengt zich al voor de show onder het publiek, iedereen zal begroet worden, ook ondergetekende ontvangt een welgemeend schouderklopje.
Altijd lachen met zijn anecdotes, deze avond over o.a. kiespijn, zijn vierde gezonken woonboot, het opduiken van zijn oom's gitaar, een prive optreden in Noorwegen, slapen in de hotelkamer en hij benoemd de 013 shows met Ayreon.

Maar deze show staat weer met kop en schouders overeind!
Publiek hing aan zijn lippen, het was zelfs heel stil publiek en af en toe werd er soms voorzichtig mee gezongen.
Maakte de avond helemaal af.
Prachtig en voor herhaling vatbaar. Een ticket voor de volgende tour in Bosuil (Weert) in november zal waarschijnlijk nog wel aangeschaft gaan worden.

1683094810811.png
1683094882497.png
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
02-05-2023
Damian Wilson - Poppodium Nieuwe Nor Heerlen

Damian Wilson is voor mij 1 van de beste vocalisten die op deze aarde rondlopen.
Ik weet niet of het gisteren avond aan de airco lag in de kleine zaal van Nieuwe Nor of lag het aan zijn wonderschone stembanden, puur kippenvel!!

Voor wie Damian Wilson nog niet kent, dat kan... Hij zal ook niet heel bekend zijn van zijn solo werk.
(om een indicatie te krijgen van zijn geluid, check hem vooral via spotify of 1 van de eerste albums van Maiden Untited)

Mooiste vind ik ook om hem telkens in de kleine zalen te zien, intiem past hem het beste.
Hij mengt zich al voor de show onder het publiek, iedereen zal begroet worden, ook ondergetekende ontvangt een welgemeend schouderklopje.
Altijd lachen met zijn anecdotes, deze avond over o.a. kiespijn, zijn vierde gezonken woonboot, het opduiken van zijn oom's gitaar, een prive optreden in Noorwegen, slapen in de hotelkamer en hij benoemd de 013 shows met Ayreon.

Maar deze show staat weer met kop en schouders overeind!
Publiek hing aan zijn lippen, het was zelfs heel stil publiek en af en toe werd er soms voorzichtig mee gezongen.
Maakte de avond helemaal af.
Prachtig en voor herhaling vatbaar. Een ticket voor de volgende tour in Bosuil (Weert) in november zal waarschijnlijk nog wel aangeschaft gaan worden.

Bekijk bijlage 4778
Bekijk bijlage 4779
Tof! Hij komt najaar ook in De Boerderij met One Knight Only. Zie ik het goed dat het een solo akoestische show is?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Tof! Hij komt najaar ook in De Boerderij met One Knight Only. Zie ik het goed dat het een solo akoestische show is?
deze was akoestisch, alleen Damian, zijn stem en zijn gitaar

skin goosebumps GIF


(de One Kights Only shows later dit jaar zijn met band, met meer werk uit de bands waar hij in zat, minder solo materiaal)

komende dagen nog te zien:
3 May Tilburg NL Paradox - 4 May Düsseldorf DE The Pitcher - 5 May Uden NL De Pul - 6 May Hoofddorp NL Poppodium Duycker - 7 May Zwolle NL Hedon
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Sabaton - Ziggo Dome 3 mei

Het laatste Corona inhaalconcert en wat voor één! Bij de aankondiging was ik verbaasd over de stap naar Ziggo Dome voor Sabaton, maar man. Die zaal hebben ze volledig op zijn kop gezet. Er was geen lege plek meer te bekennen, volledig uitverkocht en vanaf noot 1 was de sfeer geweldig. Lordi helaas gemist maar wel op tijd een plekje voor Babymetal. Gisteravond al wat over geschreven maar echt verschrikkelijk. Makkelijke metalriffjes met heel hoog gezang eroverheen, sloeg nergens op. Maar heb me er wel mee vermaakt, liever zo iets dan een 13 in een dozijnband zonder energie.

Op naar Sabaton. Zoals ik al zei vanaf de start met Ghost Division direct een zaal die van voor naar achter meedoet, volledige Ziggo Dome met vuisten in de lucht en meeklappen. Dit hielden ze de hele show vol. In het midden misschien net iets teveel nieuwer rustiger werk maar zelf vind ik de Motorhead cover van 1916 echt een goed nummer. Aan het einde met de bekende nummers natuurlijk een knallend einde.

Met deze show en meer dan 16000 verkocht staat Sabaton definitief in het rijtje grote metalheadliners.
 

BatMutsje

Dagopener
6 dec 2013
637
500
Beetje laat, maar alsnog: Bruce Springsteen, 28 april 2023 - Olympisch Stadion Lluís Companys Barcelona

Bijna 7 jaar op gewacht om hem weer te kunnen zien. Lekker vroeg richting de wijk van het stadion voor een hapje en een drankje, rond een uurtje of 7 naar het stadion en alles verloopt vlotjes. Wel een flinke wandeling naar het stadion, waar we erachter komen dat bij de ingangen vanuit de centrumzijde van de stad een flinke rij staat (hebben wij even geluk).

Langzaam tikt de klok richting 21u. Van andere jaren in Barcelona wist ik dat Bruce meestal pas tussen 21:15 en 21:30 het podium betreedt, maar dan gaat plots om 20:57u de stadionverlichting en achtergrondmuziek uit. Een voor een komen de leden van de E Street Band het podium op. Wat een ontlading in het stadion, met als hoogtepunt natuurlijk The Boss zelf. Nog nooit heb ik zulk euforisch publiek meegemaakt, en dan moet de show nog beginnen. Het klopt dus toch, Bruce en Barcelona blijkt een memorabele combinatie. De Spanjaarden / Catalanen zijn dol op hem.

De show zelf vliegt voorbij, voor je het weet gaan de stadionlampen uit en begint de toegift met alle bekende klassiekers. Hoogtepunten waren toch wel
Backstreets, Last Man Standing (alhoewel de ondertiteling wel storend was) en Human Touch
. Gelukkig ga ik hem nog een aantal keren zien, en alhoewel de setlist niet heel veel varieert tot op heden, verwacht ik toch nog enkele mooie avonden te beleven. De show is strak, de band speelt erg goed en Bruce is nog in topvorm. Tuurlijk hangt hij niet meer in de microfoonstandaard en springt hij niet meer van piano's of duikt hij niet meer het publiek in, alsnog weet hij je bij je strot te grijpen. Ongelofelijk voor een man op die leeftijd en zonder veel woorden te gebruiken tussen z'n nummers (1, 2, 3, 4 en weer door naar de volgende) lijkt het alsof hij speciaal voor jou is gekomen vanavond en neemt hij je mee in zijn wereld.

Veel plezier aan de mensen die hem nog gaan zien de komende maanden! See you further up on the road.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken