Inderdaad, Hellfest heeft altijd wel wat namen waar ik erg jaloers op ben, maar als ik me dan afvraag of ik qua line up dan liever naar Hellfest zou gaan (los van de praktische zaken) missen ze toch ook altijd weer wat Graspop namen die ik niet zou willen opgeven. En dan kijk ik met name naar de undercard. Ook al heeft Hellfest een extra Marquee (waar ik wel jaloers op ben) gaan de lijstjes namen wat mij betreft heel gelijk op.Over Wacken helemaal mee eens, die kunnen qua line up niet tippen aan Hellfest en Graspop en zetten volledig in op dingen als randvermaak/beleving. Ik ga ook vooral voor de line up naar een festival dus zal niet snel richting Wacken gaan.
Hellfest/Graspop qua line up kan je eeuwige discussies over voeren, wat mij betreft zijn ze perfect aan elkaar gewaagd. Ze hebben vaak aardig wat overlap maar maken duidelijk andere keuzes, vooral dit jaar valt dit op. Hun budget voor de bovenkant van de lineup is duidelijk grotendeels opgegaan aan de twee stadionheadliners, dat is een keuze die ze hebben gemaakt en ik kan die keuze ook goed begrijpen. Hierdoor zijn de overige headliners inderdaad een stukje kleiner. Verder zie je op de zondag dat ze full on rock werchter zijn gegaan. Genoeg mensen zullen hier het argument maken dat graspop of hellfest de sterkere line up heeft, wat eigenlijk ook wel laat zien dat ze aan elkaar gewaagd zijn.
Het valt me overigens nu pas op dat Pain of Salvation daar een van die Marquee's headlined, dat zou toch wel een heerlijke toevoeging voor Graspop zijn zeg... maar dat zal wel weer precies zo'n pareltje zijn waar Hellfest mee gaat lopen terwijl Graspop achter het net vist. Zo zijn er elk jaar een paar namen, vaak de iets exclusievere, waarin Hellfest net wat scherper boekt dan Graspop in mijn ogen. Om nog maar niet te beginnen over wie welke Batushka geboekt heeft