Graspop Metal Meeting 2024

Davidov90

Campingartiest
21 nov 2023
85
158
Het is nu ook weer niet zo'n one hit wonder dat de rest van de show gelijk niet meer de moeite waard is heh... Ik vond ze enkele jaren terug op Hellfest nog best heel goed klinken, qua show is het niet meer dan een paar oude mannen die zonder poespas hun nummers staan te spelen, maar muzikaal was het toen echt prima verder. En ik vind dat ze toch een hele bak goede songs hebben hoor...
Oké we geven het een kans :) (mits geen clashes natuurlijk)
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.433
650
Laatste passage stond ik vooraan bij Deep Purple. En ja, bij een band van zo'n leeftijd en status hoef je geen grote show te verwachten. Dat is gewoon spelen en liefde voor de muziek.
Live zijn ze nog steeds gewoon strak. Nu moet je niet meer het niveau van hun gouden jaren verwachten, maar ze zijn zeker niet slecht live. Als je twijfels hebt om te gaan kijken, zou ik zeker zeggen dat je dit moet doen, verwacht ze geen 10 jaar meer op het podium.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Timmy

Playlistbediener
31 okt 2023
32
25
Extreme zou ik zeker naar toe gaan!
Velen zullen hen alleen kennen van de zoetsappige ballad More Than Words.
Maar ze hebben zeker een hoop goede, stevige rocknummers, met een uitstekende zanger, Gary Cherone, en een fenomenale gitarist, Nuno Bettencourt (volgens sommigen 'your favorite guitarist's favorite guitarist').

Bovendien vorig jaar nog een prima album uitgebracht (check die solo!):

Lekkerrrrr...🎸
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Kneuzer

Campingartiest
7 nov 2022
71
106
Een prima line up. Maargoed, je moet mijn woorden niet verdraaien, Graspop is geen kut festival ofzo, het een fantastisch feest elk jaar, misschien wel de beste line up, hoewel Hellfest misschien net iets beter is.
Ik mis alleen een beetje dat extra stukje aandacht voor aankleding in rand activiteiten, maar blijkbaar voelen mensen zich hier op hun teentjes getrapt als je iets kritisch zegt over Graspop.
Mijn bericht is echt niet slecht bedoeld hoor... excuses. Ik ben helemaal niet op mijn tenen getrapt. Ik zeg gwn wat mij opvalt. :/
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.427
2.976
Het is nu ook weer niet zo'n one hit wonder dat de rest van de show gelijk niet meer de moeite waard is heh... Ik vond ze enkele jaren terug op Hellfest nog best heel goed klinken, qua show is het niet meer dan een paar oude mannen die zonder poespas hun nummers staan te spelen, maar muzikaal was het toen echt prima verder. En ik vind dat ze toch een hele bak goede songs hebben hoor...

Edit: wel apart dat Made in Purple straks dus op hetzelfde festival optreedt als "the real deal". Is dat al weleens voorgekomen? Kunnen we goed vergelijkend waren onderzoek doen haha, om de claim hier dat de coverband waarschijnlijk beter is live even te maatstaven :)
Made in Purple speelt child in time sowieso wel😉 En goed ook! Maar inderdaad apart dat ze er beiden staan
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.258
7.567
Laatste passage stond ik vooraan bij Deep Purple. En ja, bij een band van zo'n leeftijd en status hoef je geen grote show te verwachten. Dat is gewoon spelen en liefde voor de muziek.
denk niet dat je dit 100% kunt toeschrijven aan de leeftijd, ze lijken gewoon niet veel behoefte te hebben aan een uitgebreide show.
er zijn genoeg bands die goed op leeftijd zijn en toch een flinke show neer zetten. iron maiden, kiss, judas priest doen allemaal wat meer aan show dan deep purple. is ook verder niet echt een probleem dat deep purple dat niet doet, daardoor wel terecht dat ze een plekje lager spelen dan de headliners. prima band om voor de headliners een uurtje of 75min hun ding te doen op het podium voor de headliners beginnen.
 

Yyperi

Campingartiest
14 nov 2023
71
139
Mensen met goede zondagvoorstellen? Scorpions schijnt al jaren niet veel soeps meer te zijn…kan er hetzelfde gezegd worden over Deep Purple? Of zijn deze het zeker wel nog waardig om te gaan kijken? Heb ze nog nooit gezien.
Nuno Bettencourt's guitar playing is always a pleasure to watch and listen. So Extreme is worth to see.
 

Yyperi

Campingartiest
14 nov 2023
71
139
Hoe weet je dat?

Eens, hele rare keuze.
Sowieso altijd al veel van hetzelfde (Bizkit Park, Present Danger, Living Theory, Bulls On Parade, Van Hagar..).
Vreemd genoeg heeft er bv. nog nooit een Rammstein tribute band gestaan, waar er toch tientallen van zijn (Stahlzeit, Vannstein, Feuerengel, Zwammstein..).
Stahlzeit was in GMM 2014.
 

thesummoning

Playlistbediener
18 jun 2019
47
122
Als het over tribute-bands gaat: graag die van Manowar nog eens dan!
Waren Italianen geloof ik. Ergens om 3u of 4u 's morgens. Was best wel goed en Manowar zelf gaan ze toch niet vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en won666

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.534
Naast dus Extreme en wat de rest al heeft genoemd (ik sluit me zeker aan bij Karnivool, Emperor, Ihsahn), zou ik, als je van black en viking metal houdt, ook Dark Funeral en Ereb Altor meepikken.


Ereb Altor speelt een setlist met Bathory covers. Niet de eerste keer dat ze dat doen, dus ik zou oude soortgelijke live optredens bekijken of Bathory luisteren ter voorbereiding. Als je Ereb Altor nummers inluistert en verwacht zul je bedrogen uitkomen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Ereb Altor speelt een setlist met Bathory covers. Niet de eerste keer dat ze dat doen, dus ik zou oude soortgelijke live optredens bekijken of Bathory luisteren ter voorbereiding. Als je Ereb Altor nummers inluistert en verwacht zul je bedrogen uitkomen.
Volgens mij is dat nooit bevestigd, of heb jij een bron?
@won666 baseerde dat op het stukje op de GMM-website, maar voor mij is dat allesbehalve bevestiging dat ze daadwerkelijk een Bathory-set doen (een of enkele nummers zou natuurlijk wel kunnen).
Named after a supplement to the Swedish fantasy role playing game Drakar och Demonen, the Swedes from Ereb Altor are one of the most popular Viking metal bands. In two decades they’ve put out nine Viking sagas and all that time they’ve worn their biggest influence on their sleeve: Bathory! After absorbing that influence in all shapes and forms for many years, be it the hard-hitting Bathory of the early days or the later, epic incarnation of the ‘Hammerheart’ era, Ereb Altor has spawned an unadulterated tribute to the godfathers of Viking and black metal with ‘Vargtimman’ (2022).
Hier staat dus dat hun laatste album een eerbetoon is aan Bathory, niet dat ze een tribute-set op GMM gaan doen.
 
  • Thinking
Waarderingen: Querulante Partij

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
123
166
Toegegeven, die namen zijn/blijven dan ook razend populair in Duitsland, en een zekere mate van chauvinisme zie je wel vaker terug op festivals (behalve GMM blijkbaar..). En het zou uiteraard ook raar zijn als ze niet zouden putten uit de grote metalvijver die Duitsland rijk is.
Maar het is toch ook best veelzeggend voor het grootste en bekendste metalfestival van de wereld dat bands als Korn, Iron Maiden, Slipknot, Judas Priest, Slayer daar de laatste jaren de grootste blikvangers op het affiche zijn, en niet bands als Rammstein (behalve in 2013), Metallica, SOAD, RATM, Tool, etc.
Dat kun je inderdaad zien als chauvinisme.
Je kunt het ook zien als een ander format.
Wacken heeft lang aangegeven niet met echte headliners te willen werken.
Dan is het juist bijzonder dat er soms middelgrote namen of grote namen op de affiche prijken.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Dat kun je inderdaad zien als chauvinisme.
Je kunt het ook zien als een ander format.
Wacken heeft lang aangegeven niet met echte headliners te willen werken.
Dan is het juist bijzonder dat er soms middelgrote namen of grote namen op de affiche prijken.
En chauvinisme kan natuurlijk prima onderdeel uitmaken van dat format. ;)
Maar goed, ik bedoelde dat zeker niet in negatieve zin, hoor.
Zoals ik al zei is het ook gewoon heel logisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: graspop200

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.653
3.324
Volgens mij is dat nooit bevestigd, of heb jij een bron?
@won666 baseerde dat op het stukje op de GMM-website, maar voor mij is dat allesbehalve bevestiging dat ze daadwerkelijk een Bathory-set doen (een of enkele nummers zou natuurlijk wel kunnen).

Hier staat dus dat hun laatste album een eerbetoon is aan Bathory, niet dat ze een tribute-set op GMM gaan doen.
Hmmm, volgens mij is daar wel wat aangepast intussen. Origineel stond daar toch echt ergens een vermelding "Ereb Altor (Bathory set)" of iets dergelijks. Dat lijkt nu weg te zijn gehaald. Geen idee of er ook nog iets herschreven is aan de tekst.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Hmmm, volgens mij is daar wel wat aangepast intussen. Origineel stond daar toch echt ergens een vermelding "Ereb Altor (Bathory set)" of iets dergelijks. Dat lijkt nu weg te zijn gehaald. Geen idee of er ook nog iets herschreven is aan de tekst.
Volgens mij is er niks aan veranderd, ik vroeg me toen nl. al hetzelfde af.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken