Graspop Metal Meeting 2023

Soulfly lijkt mij toch groter dan Exodus.
Ik zie dat niet gebeuren.
Hoe je het wend of keert, lokale bands zijn veel makkelijker te boeken.
Geen logistieke problemen, vaak goedkoop en relatief dankbare acts.
Ik verwacht eerder een extreme metalband uit de regio, ik denk dan bijvoorbeeld aan Carach Angren, Mayan, Asphyx, God Dethrobed, Aborted, Saille, Channel Zero o.i.d
Soulfly is volgens mij echt een stuk kleiner dan Exodus, hooguit een halverwege de middag mainstage bandje
waren vroeger wellicht een stuk groter, maar daar is niets van over. als die op een festival staan tegenwoordig is het in de kleine lettertjes
al verwacht ik ze ook niet als last minute toevoeging
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Joslittel
Ik denk niet dat er zo gedacht wordt. Tickets kunnen altijd weer verkocht worden, fans kunnen teleurgesteld zijn en niet terug komen.
Graspop heeft wel een naam hoog te houden, het is in hun eigen belang om een annulering zo deftig mogelijk op te lossen.
Helaas is op het laatste moment een band vinden van hetzelfde kaliber binnen hetzelfde genre die toevallig net die dag ook nog in de buurt is erg lastig waardoor er vaak lokale bands gevraagd worden.
Dat mag u denken. U zegt met heel veel woorden hetzelfde "Als een grote band afzegt, komt een goedkopere act".
Een festival en bedrijf zal nooit dit hardop uitspreken, maar iets zeggen als "we hebben een meer dan waardige vervanger" of "Er is hard gezocht naar een vervangende act". In de praktijk weet een festival vrij snel een vervangende act te boeken. Als een band nog een gat in zijn schema heeft wordt er een bod gedaan. Wordt daar niet op ingegaan wordt er gewoon een makkelijkere act gekozen.
Het is en blijft gewoon handel.
Kaarten worden doorverkocht? Gmm ligt echt niet wakker wie er op de grasmat rondloopt. Als er maar omzet wordt gedraaid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en MarcoReusel
Gmm ligt echt niet wakker wie er op de grasmat rondloopt. Als er maar omzet wordt gedraaid.
Met alle respect, Piet. Ik kan best wel meegaan in je verhaal dat in de praktijk vaak een kleinere band geboekt wordt als vervanger. Dit heeft ook simpelweg te maken met het feit dat tourschema's van internationale bands zo kort voor het festival al vastliggen. Maar met die laatste zin doe je de organisatie echt veel tekort. Je doet net of het runnen van een festival gelijkstaat aan winst maken met één of ander productiebedrijf. Dit slaat nergens op. Tuurlijk heeft een festival omzet nodig om bestaansrecht te behouden, de kosten te kunnen dekken en de medewerkers te kunnen betalen. Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de grootste beloning voor de mensen van Graspop de blije gezichten en positieve berichten van hun bezoekers is.
 
Omzet bij zulke grote festivals komt er zowiso. Dit is geen lokaal evenementje meer die door het volk geld moeten ophalen hoor.

Doet Channel Zero het überhaubt nog?
Die treden terug op. Deze zomer doen ze hier en daar wel optredens. Alsook bij ons in het dorp op Repmond Rock 😉 Vorige week in de Casino in Sint niklaas was blijkbaar goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: diaan
Ik zit net een lijstje Graspop te luisteren op Spotify, en er staat Agnostic Front tussen. Is er ergens een mogelijkheid dat die nog komen???
 
Ik zit net een lijstje Graspop te luisteren op Spotify, en er staat Agnostic Front tussen. Is er ergens een mogelijkheid dat die nog komen???
Op die woensdag staan ze in Osnabrück, om vervolgens zaterdag pas in München verwacht te worden. Qua tijd en locatie dus zeker een mogelijkheid als vervanger. We zullen zien!
 
Ik zit net een lijstje Graspop te luisteren op Spotify, en er staat Agnostic Front tussen. Is er ergens een mogelijkheid dat die nog komen???
Op die woensdag staan ze in Osnabrück, om vervolgens zaterdag pas in München verwacht te worden. Qua tijd en locatie dus zeker een mogelijkheid als vervanger. We zullen zien!
Of ik begrijp jullie verkeerd, maar Agnostic Front staat op donderdag op de Jupiler Stage van 18:05-18:50 uur.
 
Wat betreft de boekingen van invallers denk ik dat jullie aan beide kanten een deel van de waarheid omschrijven. Natuurlijk zal een festival niet snel een duurdere act als vervanging gaan boeken, zeker niet als het inderdaad al uitverkocht is, dat is gewoon puur vanuit zakelijk oogpunt zeer onverstandig. Dat betekent niet dat het festival alleen maar bestaat om winst te genereren, de organisatoren zullen het zeker ook voor een groot deel uit liefde voor de muziek doen, en inderdaad het meeste voldoening halen uit een veld vol tevreden bezoekers, maar dat zal samen moeten gaan met realistisch financieel beleid. En dan maakt het inderdaad aan het einde van de dag niet uit wie er nu precies tevreden op dat veld staat, als het maar vol staat. Hoe hard dat ook klinkt. Alleen op tevredenheid kan het festival niet draaien.

Neemt niet weg dat ze zeker ook een naam hoog te houden hebben. Als het echt duidelijk is dat de organisatie bij afzeggingen de kantjes eraf loopt, zullen bezoekers toch sneller naar alternatieve festivals op zoek gaan, waar men meer vertrouwen kan hebben in een degelijke line up, ook bij tegenslagen. Dus een korte termijn besparing, door het boeken van goedkope invallers, kan je op lange termijn toch financieel opbreken. Daarom lijkt het mij dat je zowel zakelijk gezien, als om sentimentele redenen, toch de best passende vervanger wilt boeken voor elke afzegging. Binnen wat de logistieke beperkingen toelaten inderdaad, en die worden hoe groter de act hoe lastiger, meestal.

Wat nog niet benoemd is, zijn de meningen van de bands en hun managers zelf. Als je hoort hoeveel trots en ego er achter de schermen meespeelt wat betreft wie welke plek op de line-up of poster inneemt, zal dat ook meespelen in het accepteren van een positie als invaller, en voor wie precies. Je neemt als invaller toch een soort tweede keus positie in ten opzichte van de originele act, dus dat zal in ieder geval geen kleinere act moeten zijn, en het liefste ook geen act waar ze zichzelf eigenlijk als gelijke van zien. Een band die van zichzelf weten dat ze kleiner zijn dan de weggevallen act, zal minder snel bezwaren zien. Denk ik zelf althans.
 
Dat bij een festival als GMM zoveel vrijwilligers aan de slag zijn op alle vlakken zegt al genoeg. Als het alleen maar om de keiharde knaken zou gaan, dan zou je niet zoveel van dat soort liefhebbers op de been krijgen.
Dit is trouwens denk ik een goede illustratie van wat ik in de eerste alinea van mijn bericht hierboven wil zeggen. Je hebt helemaal gelijk dat het een teken is van grote liefhebberij, iets waar geen plek voor zou zijn als het alléén maar om het geld zou gaan. Maar: het is natuurlijk ook lekker goedkoop, dus ook financieel is het reuze voordelig. Beide zijn denk ik enorm belangrijk voor een festival om gezond te blijven.
 
Je doet net of het runnen van een festival gelijkstaat aan winst maken met één of ander productiebedrijf. Dit slaat nergens op. Tuurlijk heeft een festival omzet nodig om bestaansrecht te behouden, de kosten te kunnen dekken en de medewerkers te kunnen betalen. Maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de grootste beloning voor de mensen van Graspop de blije gezichten en positieve berichten van hun bezoekers is.
Dat je mensen een plezier doet met je festival is natuurlijk fijn.
Maar U bent er naief als u denkt dat dit meer betekent dan de omzet.
Mijn betoog was ook geenzins negatief naar de organisatie. Het was een reactie op de opmerking "als mensen teleurgesteld zijn in de line-up, verkopen ze hun kaarten weer".
Mijn reactie was gericht op het feit dat de organisatie echt niet uitmaakt of er 20 of 30 fans van exodus hun kaarten verkopen aan fans van de vervanger.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Wellicht kan de bassist van Marduk gaan samenwerken met Roger Waters. Hij schijnt zo op het podium in Duitsland te hebben gestaan.
FxFPGskWcAIFK0h
Roger Waters is al een tijdje van het padje af...
 

Users who are viewing this thread