Wat betreft de boekingen van invallers denk ik dat jullie aan beide kanten een deel van de waarheid omschrijven. Natuurlijk zal een festival niet snel een duurdere act als vervanging gaan boeken, zeker niet als het inderdaad al uitverkocht is, dat is gewoon puur vanuit zakelijk oogpunt zeer onverstandig. Dat betekent niet dat het festival alleen maar bestaat om winst te genereren, de organisatoren zullen het zeker ook voor een groot deel uit liefde voor de muziek doen, en inderdaad het meeste voldoening halen uit een veld vol tevreden bezoekers, maar dat zal samen moeten gaan met realistisch financieel beleid. En dan maakt het inderdaad aan het einde van de dag niet uit wie er nu precies tevreden op dat veld staat, als het maar vol staat. Hoe hard dat ook klinkt. Alleen op tevredenheid kan het festival niet draaien.
Neemt niet weg dat ze zeker ook een naam hoog te houden hebben. Als het echt duidelijk is dat de organisatie bij afzeggingen de kantjes eraf loopt, zullen bezoekers toch sneller naar alternatieve festivals op zoek gaan, waar men meer vertrouwen kan hebben in een degelijke line up, ook bij tegenslagen. Dus een korte termijn besparing, door het boeken van goedkope invallers, kan je op lange termijn toch financieel opbreken. Daarom lijkt het mij dat je zowel zakelijk gezien, als om sentimentele redenen, toch de best passende vervanger wilt boeken voor elke afzegging. Binnen wat de logistieke beperkingen toelaten inderdaad, en die worden hoe groter de act hoe lastiger, meestal.
Wat nog niet benoemd is, zijn de meningen van de bands en hun managers zelf. Als je hoort hoeveel trots en ego er achter de schermen meespeelt wat betreft wie welke plek op de line-up of poster inneemt, zal dat ook meespelen in het accepteren van een positie als invaller, en voor wie precies. Je neemt als invaller toch een soort tweede keus positie in ten opzichte van de originele act, dus dat zal in ieder geval geen kleinere act moeten zijn, en het liefste ook geen act waar ze zichzelf eigenlijk als gelijke van zien. Een band die van zichzelf weten dat ze kleiner zijn dan de weggevallen act, zal minder snel bezwaren zien. Denk ik zelf althans.