Festivalacts Top 100 volgens het Festileaks Forum

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
375
532
Als liefhebber van de zwaardere gitaren, is mijn mening nogal beperkt omdat ik enkel de metalfestivals bezoek. Bij deze alsnog mijn top 3:

1) Slipknot op Graspop 2019
Wat een geweldig optreden was dit toch... Slechts de 2de keer dat ik ze kon meepikken, maar beide keren resoluut de nummer 1 van het weekend. Deze band loopt je niet omver, hij ramt je aan de kant en verplettert je dan nog eens extra. Op een positieve manier dan ;)

2) Bury Tomorrow op Alcatraz 2019
Dit was een erg moeilijke keuze. Ik heb zoveel geweldige artiesten gezien dit jaar, zoveel gigantisch goede performances, maar Bury Tomorrow heeft altijd een speciale plaats in mijn hart. Wat een energie, wat een interactie met het publiek en vooral: wat een gebaar om na de show foto's te komen maken met de fans/een babbeltje te slaan/... op het festival. (Doen ze iedere keer, op Graspop 2016 ook!) Parkway Drive heeft de kroon van de metalcore volledig opgeëist, maar verdorie, Bury Tomorrow mag echt wel wat bekender worden dan een opener van een festival.

Sabaton op Graspop 2019
Eerlijk? Ik luister Powermetal hier en daar wel eens graag, maar live kan het me eigenlijk niet echt bekoren. Ik heb al meerdere Powermetal bands live gezien en het bracht me gewoon live nooit op plaatsen waar het me op plaat bracht. (Gloryhammer is een uitzondering!)
Ik had een zekere angst om Sabaton live te zien. Vooral als afsluiter. Maar, wat een strakke show hebben ze gespeeld. Het koor op de achtergrond was werkelijk ideaal en gaf me het Powermetalgevoel waar ik naar zocht.

Honorable mentions:
- Gojira op Graspop 2019
- Avatar op Alcatraz 2019
- Amon Amarth op Graspop 2019
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
1 - IDLES @ Paaspop - Jack Daniels' Stage
Ja, de show op Lowlands was ook leuk, maar op Paaspop was het gevaarlijk goed. Het was de laatste show van de Europese Joy-clubtour en de ontlading was zichtbaar bij de band en het publiek was ook echt uitzinnig (zeker nadat Amyl & the Sniffers en Ho99o9 het podium voor hen al sloopten). Bij het laatste nummer 'Rottweiler' kwam hun supportact van de EU-tour LIFE nog meespelen waardoor er opeens negen man op het podium herrie aan het maken was, prachtig! Gitarist Lee stond aan het eind van de set zijn gouden gitaar kapot te slaan. Voor zowel de band als Paaspop een show voor in de boeken.

2 - Lizzo @ Best Kept Secret - FIVE
Van de meest in twijfel getrokken show (Carly Rae) naar de meest gehypete show gaan rennen. Lizzo was nog maar net op het podium of ze had écht iedereen al mee toen ze 'Cuz I Love' startte. De FIVE puilde uit en terecht. Lizzo gaf één van de beste shows die ik ooit had gezien, Lizzo speelde lachend Best Kept Secret uit.

3 - Agar Agar @ Down The Rabbit Hole - Fuzzy Lop
Helaas gemist op Lowlands, maar wel ontdekt op ADE Live later in 2018 gaf Agar Agar de spannendste show van de zondag. Op plaat is de band melancholisch, live knalde het de tent uit.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
521
Leuk mensen, al die reacties en toelichtingen! Even een korte top 5 tot nu toe:

1. Thom Yorke
2. TGTB&TQ
3. The National
4. Slipknot
5. Janelle Monae

Maar the more the merrier, dus kom maar op met jullie top 3’s!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.875
Leuk mensen, al die reacties en toelichtingen! Even een korte top 5 tot nu toe:

1. Thom Yorke
2. TGTB&TQ
3. The National
4. Slipknot
5. Janelle Monae

Maar the more the merrier, dus kom maar op met jullie top 3’s!

Op hoeveel lijstjes zitten we nu, inclusief redactie? Genoeg om een top honderd te maken of is er al een top vijf nodig?
Anders, Elbow op Pinkpop en Avatar op Dynamo Metal Fest, als benoemenswaardige kandidaten. Vielen net buiten m'n lijstje.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.287
6.478
1 The National - Lowlands

Meegezwijmeld op prachtige indie rock. Matt had de zaal in zijn hand.

2 The Good, the Bad & the Queen - Lowlands

Nu al legendarische laatste show van een supergroep in bloedvorm

3 Tenacious D - Pinkpop

Wat een ontzettend fijne oerhollandse sfeer tijdens een komisch optreden.

Vermelden waard:

New Order, Lowlands
Fleetwood Mac, Pinkpop
Joep Beving, Lowlands
Daniël Lohues, Dauwpop & Tuckerville
Teskey Brothers, Tuckervile
Frank Turner, Lowlands
Elbow, Pinkpop

En nog vele anderen
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
1. Tenacious D (Pinkpop) - wat een helden zijn het toch. Lekkere humor en goede muziek maakten dit voor mij de top act van 2019
2. GloryHammer (Fortarock) - hun eerste show met een nieuw album onder de armen en ze brachten de liedjes geweldig live. En ik heb ook wel een beetje een zwak voor kostuums op het podium
3. Kiss (Graspop) - het was niet zo zeer de muziek die deze show maakte, maar wat een show, vuurwerk, pyro, confetti, ze hadden werkelijk alles, het was een waar feestje

Honorable mentions:
- Demons & Wizards
- Deathstars
- Sabaton
- Dropkick Murphys
- Stone Temple Pilots
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
521
visdave34 wrote:
Leuk mensen, al die reacties en toelichtingen! Even een korte top 5 tot nu toe:

1. Thom Yorke
2. TGTB&TQ
3. The National
4. Slipknot
5. Janelle Monae

Maar the more the merrier, dus kom maar op met jullie top 3’s!

Op hoeveel lijstjes zitten we nu, inclusief redactie? Genoeg om een top honderd te maken of is er al een top vijf nodig?
Anders, Elbow op Pinkpop en Avatar op Dynamo Metal Fest, als benoemenswaardige kandidaten. Vielen net buiten m’n lijstje.
Hi wenteldave, op dit moment hebben we 20 lijstjes op het forum verzameld. De insteek daarvan is niet om een eigen Top 100 te maken, maar met de uitkomsten (en met jullie argumenten) gaan we een artikel schrijven over 'de keuzes van de festivalexperts van het Festileaks Forum', als onderdeel van de hele campagne van Festileaks' verkiezing van de Festival Acts Top 100 van 2019. Daar kan nu door iedereen via festileaks.com op gestemd worden en de uiteindelijke Top 100 wordt volgende week vrijdag op KINK uitgezonden (en de top 3 op de donderdag daarvoor bekend gemaakt).
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.438
wenteldave wrote:

visdave34 wrote:
Leuk mensen, al die reacties en toelichtingen! Even een korte top 5 tot nu toe:

1. Thom Yorke
2. TGTB&TQ
3. The National
4. Slipknot
5. Janelle Monae

Maar the more the merrier, dus kom maar op met jullie top 3’s!


Op hoeveel lijstjes zitten we nu, inclusief redactie? Genoeg om een top honderd te maken of is er al een top vijf nodig?
Anders, Elbow op Pinkpop en Avatar op Dynamo Metal Fest, als benoemenswaardige kandidaten. Vielen net buiten m’n lijstje.

Hi wenteldave, op dit moment hebben we 20 lijstjes op het forum verzameld. De insteek daarvan is niet om een eigen Top 100 te maken, maar met de uitkomsten (en met jullie argumenten) gaan we een artikel schrijven over ‘de keuzes van de festivalexperts van het Festileaks Forum’, als onderdeel van de hele campagne van Festileaks’ verkiezing van de Festival Acts Top 100 van 2019. Daar kan nu door iedereen via festileaks.com op gestemd worden en de uiteindelijke Top 100 wordt volgende week vrijdag op KINK uitgezonden (en de top 3 op de donderdag daarvoor bekend gemaakt).

Complimenten hoe jullie dit georganiseerd hebben inclusief een uitzending op KINK. Lijkt erop dat Festileaks een steeds belangrijker medium begint te worden in festivalland. Mooi om die progressie over de afgelopen jaren te kunnen zien.

EDIT: En ik hoop heel hard dat Mysticum in de top100 beland. Ik vermoed dat dit de eerste keer ooit op de Nederlandse radio zal zijn :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.515
10.875
Hi wenteldave, op dit moment hebben we 20 lijstjes op het forum verzameld. De insteek daarvan is niet om een eigen Top 100 te maken, maar met de uitkomsten (en met jullie argumenten) gaan we een artikel schrijven over ‘de keuzes van de festivalexperts van het Festileaks Forum’, als onderdeel van de hele campagne van Festileaks’ verkiezing van de Festival Acts Top 100 van 2019. Daar kan nu door iedereen via festileaks.com op gestemd worden en de uiteindelijke Top 100 wordt volgende week vrijdag op KINK uitgezonden (en de top 3 op de donderdag daarvoor bekend gemaakt).

Duidelijk verhaal, Dave! Moeten we toch maar eens KINK gaan aanzetten dus. Enig idee hoe dat met de nummers gaat? Hoe kiezen ze die uit?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
1. Tool - Rock Werchter
Mijn eerste keer Tool live en omvergeblazen. Dit was absurd!

2. Demons & Wizards - Metal Days & Graspop
Moeilijke keuze tussen de beide festivals, dus eigenlijk is het een mix die hen op nr 2 doet eindigen. De sfeer, mijn plaats op rij 2 en de rest van het publiek in de kleine, gezellige Metal Dome maakten de beleving op Graspop geweldig. Het volledige podium, achtergrondkoor en langere set maakten de show op Metal Days helemaal af.
2 topmuzikanten die een 'best of both worlds' brengen via het samenbrengen van hun beide stijlen. De live combinatie met muzikanten uit allebei de bands was spot on!

3. Slipknot - Graspop
De enige band in mijn top 3 die ik al eerder live heb gezien, maar ze stellen nooit teleur.
De krachtige stem van Corey, de energie van de hele band en de stevige nummers, het zorgt voor een wervelende show en idem beleving.
When Corey says to jump the fuck up, everyone jumps!

Verdere vermeldingen:
gouden oude: Slayer (Graspop) - The Cure (Rock Werchter) - Dimmu Borgir (Metal Days)
fris & nieuw: Alien Weaponry (Metal Days) - Ne Obliviscaris (Graspop) - The Hu (Graspop)
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Duidelijk verhaal, Dave! Moeten we toch maar eens KINK gaan aanzetten dus. Enig idee hoe dat met de nummers gaat? Hoe kiezen ze die uit?

https://festileaks.com/2019/09/festivalacts-top-100-van-2019-stem-nu/

Hier kan je een top 10 stemmen!
Weilswaar geen Dimmu Borgir, Ne Obliviscaris, Alien Weaponry, Children of Bodom ... tussen de mogelijkheden
EDIT: En ik hoop heel hard dat Mysticum in de top100 beland. Ik vermoed dat dit de eerste keer ooit op de Nederlandse radio zal zijn
Mysticum wel, dus stemmen maar ;)

Qua nummers zelf zal het wel gewoon de bekendste hit zijn veronderstel ik?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
521
visdave34 wrote:
Hi wenteldave, op dit moment hebben we 20 lijstjes op het forum verzameld. De insteek daarvan is niet om een eigen Top 100 te maken, maar met de uitkomsten (en met jullie argumenten) gaan we een artikel schrijven over ‘de keuzes van de festivalexperts van het Festileaks Forum’, als onderdeel van de hele campagne van Festileaks’ verkiezing van de Festival Acts Top 100 van 2019. Daar kan nu door iedereen via festileaks.com op gestemd worden en de uiteindelijke Top 100 wordt volgende week vrijdag op KINK uitgezonden (en de top 3 op de donderdag daarvoor bekend gemaakt).

Duidelijk verhaal, Dave! Moeten we toch maar eens KINK gaan aanzetten dus. Enig idee hoe dat met de nummers gaat? Hoe kiezen ze die uit?
Als Festileaks proberen we in z'n algemeenheid een beetje aan te sturen op tracks die specifiek dit seizoen relevant waren (om de term maar weer eens te gebruiken). Maar de uiteindelijke keuze ligt volledig bij de programmeurs van KINK. Zullen sowieso wat livetracks bij zitten waar ze clearance voor hebben en verder zullen ze vanuit hun expertise een mooie balans proberen te vinden.
 

TheNational

Randprogramma
12 nov 2012
241
0
1. The National - Sziget
Gelukkig met een publiek dat alle aandacht had voor de band. Dit resulteerde in, voor mij, de show van de zomer!

2. Thom Yorke - Down The Rabbit Hole
Wat een held, wat een moves, wat een show!

3. Bon Iver - Best Kept Secret
Eerste keer dat ik hem zag. Fantastisch optreden! Kwam goed tot zijn recht op deze locatie.

Verder eervolle vermeldingen voor:
Richard Ashcroft (Sziget)
Interpol en The Raconteurs (BKS)
Balthazar, Foals en Robyn (DTRH)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.810
1.728
Robyn op Down the Rabbit Hole was een popshow die perfect was uitgewerkt. Een prachtig decor, goede dans en showelementen en perfecte popliedjes. Het ultieme hoogtepunt kwam natuurlijk tijdens Dancing On My Own toen de hele tent het refrein keihard meezong.

The Good, the Bad & the Queen op Lowlands was een heuse kerkdienst met Damon Albarn als leider an het zooitje. Vanaf het eerste moment voelde je al dat er iets speciaals gebeurde, ik werd helemaal meegesleurd in de show. Zeker aangezien dit het laatste optreden was van de tour (en misschien wel ooit voor deze band) kreeg de show nog een extra lading. Het was een stuk harder dan op plaat, wat de show extra pit gaf.

Volgensmij is de heer Thom Yorke hier al veel vaker benoemd, maar ik kom er ook maar weer mee. Tijdens de show was al duidelijk te merken dat dit een van de meest bijzondere shows zou zijn van het jaar. De visuals gecombineerd met Thom Yorke zijn solo muziek, net een week nadat ANIMA was uitgebracht was een absoluut hoogtepunt. Ik heb het hele optreden genoten!

En dan nog wat acts die ik ook graag wil noemen die mijn zomer hebben gemaakt dit jaar:
Fontaines D.C., Rosalia, Janelle Monae, Underworld, BROCKHAMPTON, Travis Scott, New Order, The National, Tame Impala en Foals
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
521
23 lijstjes ingestuurd inmiddels, maar dat mogen er natuurlijk veel meer worden! Volgens mij mis ik nog best een aantal vaste forumbezoekers, dus schroom niet! Je kunt je stem (het liefst met motivatie) nog insturen tot morgen (vrijdag 20/9) om 12:00 's middags.
 

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Hierop gestemd:

1. Tame Impala: groot fan, geweldig op Lowlands
2. Durand Jones & The Indications: meeste kippenvelmomenten van gehad op Lowlands
3. Parcels: MIJN ontdekking van 2019, geweldig op Lowlands

4. Anderson Paak.
5. Royal Blood
6. JUNGLE
7. POND
8. Franz Ferdinand
9. Balthazar
10. 21 Pilots

 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
521
Lijstje 24 en nu pas de eerste stem voor Tame Impala, dat is best verrassend.
 

Popijn

Randprogramma
29 jan 2016
243
0
1. The Cure - Pinkpop. Wat een strakke show, zoals het hoort. Alleen bekeken (vriendengroep stond wat verder weg) en dat maakte het misschien nog wel magischer.
2. New Order - Lowlands. Ook hier eerste keer live voor mij. Wat een sfeer in de Bravo. Ode aan Ian Curtis maakte het af voor mij.
3. Billy Eilish - Lowlands. Op het moment zelf realiseerde ik het niet zo, maar achteraf blijft haar optreden me toch heel erg bij. Heeft me toch gepakt blijkbaar.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.175
2.996
Ik heb dit jaar uiteindelijk niet veel festivals gedaan, enkel DTRH en een dagje RW.

1. Janelle Monáe: dit was een absolute must-see deze zomer. Met een piekfijn uitgewerkte show mocht ze DTRH afsluiten en dat deed ze met glans. Goede live uitvoering, een visueel spektakel, charisma en enthousiasme, dit had alles voor een perfecte headlinershow.

2. Balthazar: Balthazar stelt nooit teleur en dat doen ze na meer dan 10 jaar nog steeds niet. Absolute klasse, dikke livereputatie en met Fever onder de arm stralen ze meer vrolijkheid uit dan ooit. Op DTRH werd het extra magisch dankzij de regen die het publiek alleen maar extatischer maakte.

3. Slowthai: deze jonge knaap is het muzikale antwoord op Groot-Brittannië anno 2019. Op plaat heel scherp, donker en humoristisch, live vooral energiek, chaotisch en weergaloos hard. Op zich was het optreden muzikaal geen meerwaarde tegenover zijn plaat maar de tent ging helemaal los. Iedereen hing aan slowthai's lippen maar toch vooral aan andermans ledematen in de gigantische moshpit.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken