Wat betreft TikTok-hits is Maps van de Yeah Yeah Yeahs ook best ok, boek dat bandje dan ook maar. Misschien ergens 's middags in de Secret.Een van de weinige TikTok-hits die kwaliteit ook goed is.
Wat betreft TikTok-hits is Maps van de Yeah Yeah Yeahs ook best ok, boek dat bandje dan ook maar. Misschien ergens 's middags in de Secret.Een van de weinige TikTok-hits die kwaliteit ook goed is.
Ken je Space Song van Beach House? Leuk bandje.Wat betreft TikTok-hits is Maps van de Yeah Yeah Yeahs ook best ok, boek dat bandje dan ook maar. Misschien ergens 's middags in de Secret.
Ben ooit naar Paradiso geweest voor jj en Dead Confederate in de bovenzaal. Tussendoor speelde in het andere zaaltje toevallig Beach House. Toch leuk dat die dankzij TikTok aan de vergetelheid worden onttrokken.Ken je Space Song van Beach House? Leuk bandje.
De spijker op zijn kop. Hopelijk redt BKS het want het zou zo zonde zijn dat dit voor Nederland unieke festival er niet meer is.In eerdere berichten was ik behoorlijk kritisch over BKS. Over de line-up, over het publiek dat ze willen bedienen etc. Maar ben gewoon een beetje bang dat mijn favoriete NL festival de concurrentiestrijd aan het verliezen is. Ze zijn al jaren niet meer uitverkocht, als ik het mij herinner was 2018 de laatste editie die uitverkocht raakte. Het festivallandschap is namelijk een waar mijnenveld aan het worden.
Ik sprak een vriend die in de regio Haarlem/Amsterdam een aantal kleine festivals organiseert. Hij beweert heel stellig dat de komende jaren ongeveer 50% van de muziekfestivals zal verdwijnen. De stijgende kosten zijn gewoon een te groot probleem aan het worden. Zeker met het teruglopen van cultuursubsidies (waar natuurlijk vooral de kleinere festivals baat bij hebben). Mojo heeft een (te?) stevige positie in onze markt. Friendly Fire lijkt het zwaar te hebben momenteel. Zowel Indian Summer als Tuckerville zijn gestopt. En daarmee is BKS hun laatste grote festival in NL.
Daarnaast zie je ook dat veel grotere namen (de festivalheadliners) in NL meer geld verdienen met solo-shows. Blijkbaar speelt dat in kleinere markten (Portugal, Polen of Belgie) gewoon minder. Wij klagen makkelijk over line-ups. Over wat er wel of juist niet goed aan is. Over waarom ze in godsnaam voor een bepaalde headliner gaan. Of waarom ze juist die ene headliner niet pakken. Maar mogelijk is het gewoon niet meer zo makkelijk voor festivals in Nederland. In dit mijnenveld is het simpelweg 'pakken wat je pakken kan!'.
De concurrentie is moordend. Niet alleen tussen de festivals onderling inderdaad maar ook vanwege de vele concertzalen die er zijn in een kleine cirkel.In eerdere berichten was ik behoorlijk kritisch over BKS. Over de line-up, over het publiek dat ze willen bedienen etc. Maar ben gewoon een beetje bang dat mijn favoriete NL festival de concurrentiestrijd aan het verliezen is. Ze zijn al jaren niet meer uitverkocht, als ik het mij herinner was 2018 de laatste editie die uitverkocht raakte. Het festivallandschap is namelijk een waar mijnenveld aan het worden.
Ik sprak een vriend die in de regio Haarlem/Amsterdam een aantal kleine festivals organiseert. Hij beweert heel stellig dat de komende jaren ongeveer 50% van de muziekfestivals zal verdwijnen. De stijgende kosten zijn gewoon een te groot probleem aan het worden. Zeker met het teruglopen van cultuursubsidies (waar natuurlijk vooral de kleinere festivals baat bij hebben). Mojo heeft een (te?) stevige positie in onze markt. Friendly Fire lijkt het zwaar te hebben momenteel. Zowel Indian Summer als Tuckerville zijn gestopt. En daarmee is BKS hun laatste grote festival in NL.
Daarnaast zie je ook dat veel grotere namen (de festivalheadliners) in NL meer geld verdienen met solo-shows. Blijkbaar speelt dat in kleinere markten (Portugal, Polen of Belgie) gewoon minder. Wij klagen makkelijk over line-ups. Over wat er wel of juist niet goed aan is. Over waarom ze in godsnaam voor een bepaalde headliner gaan. Of waarom ze juist die ene headliner niet pakken. Maar mogelijk is het gewoon niet meer zo makkelijk voor festivals in Nederland. In dit mijnenveld is het simpelweg 'pakken wat je pakken kan!'.
Die waren niet uitverkocht omdat ze blijkbaar hun definitie van uitverkocht hebben bijgesteld. Toen ze voor het eerst uitverkochten ( de Editors dag) was dat met 25.000 bezoekers. Afgelopen jaar zouden er iets meer dan 25.000 bezoekers zijn geweest op meerdere dagen en noemden ze het niet uitverkocht. Dus ja..Inderdaad. Het scheelt daarbij wel dat '23 en '24 weliswaar niet waren uitverkocht, maar dat er die edities blijkbaar toch meer bezoekers dan ooit waren (met een ruimer terrein). Hopelijk blijft dat lukken.
En dat ondanks het geklaag over tegenvallende headliners, evenals dit jaar. Laten we hopen dat ze hiermee toch een formule hebben gevonden waarmee ze de toekomst in kunnen. Want door het ontbreken van die grote headliners zou het financieel ook iets makkelijker moeten worden, maar dan moet dat natuurlijk wel net zoveel mensen blijven trekken. Persoonlijk ga ik niet voor de grote headliners naar BKS (al had LCD, Fontaines of Charli dit jaar wel tof geweest), als het programma in de breedte kwalitatief maar in orde is. En dan hopelijk met één of twee namen op de ONE die het strand nog wel enigszins vol trekken, anders is het ook zonde van de locatie.Die waren niet uitverkocht omdat ze blijkbaar hun definitie van uitverkocht hebben bijgesteld. Toen ze voor het eerst uitverkochten ( de Editors dag) was dat met 25.000 bezoekers. Afgelopen jaar zouden er iets meer dan 25.000 bezoekers zijn geweest op meerdere dagen en noemden ze het niet uitverkocht. Dus ja..
Ik ben bang dat niet alleen de grote headliners te duur worden. Ook kleinere acts vragen steeds meer gage. Als ik in Doornroosje kijk is er nog maar hoogst zelden een optreden onder de 20 euro. Steeds vaker 25- 45 euro. Ook de prijs van consumpties is fors omhoog gegaan. Dat doet vermoeden dat ook kleinere acts steeds steviger gages vragen.En dat ondanks het geklaag over tegenvallende headliners, evenals dit jaar. Laten we hopen dat ze hiermee toch een formule hebben gevonden waarmee ze de toekomst in kunnen. Want door het ontbreken van die grote headliners zou het financieel ook iets makkelijker moeten worden, maar dan moet dat natuurlijk wel net zoveel mensen blijven trekken. Persoonlijk ga ik niet voor de grote headliners naar BKS (al had LCD, Fontaines of Charli dit jaar wel tof geweest), als het programma in de breedte kwalitatief maar in orde is. En dan hopelijk met één of twee namen op de ONE die het strand nog wel enigszins vol trekken, anders is het ook zonde van de locatie.
Iedere dag meer dan 25.000 bezoekers? Of meer dan 25.000 unieke bezoekers verspreid over meerdere dagen? In het laatste geval hangt het af van de verhouding dagtickets hoeveel mensen er echt per dag warenDie waren niet uitverkocht omdat ze blijkbaar hun definitie van uitverkocht hebben bijgesteld. Toen ze voor het eerst uitverkochten ( de Editors dag) was dat met 25.000 bezoekers. Afgelopen jaar zouden er iets meer dan 25.000 bezoekers zijn geweest op meerdere dagen en noemden ze het niet uitverkocht. Dus ja..
Die zie ik allemaal eerder als ONE-subs of TWO-headliners at best. Dan zijn Deftones en Michael Kiwanuka in mijn ogen grotere publiekstrekkers.Ter vergelijking: End of the Road in Engeland heeft Father John Misty, Caribou, Sharon van Etten, en Self Esteem als headliners voor 270 pond voor 3,5 dagen (de donderdag is sooft half dagje met 6/7 namen). Zouden headliners als deze kunnen bij BKS?
Zou je zeggen. Maar het laatste jaar met 'goede, grote' headliners ( Nick Cave, The Strokes. Alt J, Jamie XX) trok minder toeschouwers dan vorig jaar toen de algemene tendens ten opzichte van de headliners er ook één was van: te duur voor te kleine namen ( headliners) en zal dus negatieve invloed hebben op de verkoop. Niet dus.Die zie ik allemaal eerder als ONE-subs of TWO-headliners at best. Dan zijn Deftones en Michael Kiwanuka in mijn ogen grotere publiekstrekkers.
Hoewel ik ook vooral in de tenten te vinden ben en nooit echt voor de headliners kom, is het toch een beetje jammer dat er niet 1 extra grote naam staat. Eefje en Kiwanuka zijn best oke, maar zo'n grotere derde headliner zou wel een wereld van verschil maken imo. Hoe je het draait of keert, de meeste mensen gaan de prijs wel vooral afwegen tegenover de headliner die ze in de plaats krijgen. Dan mag de undercard nog zo goed zijn.
mmh toch wel alleen als je naar de bovenkant van het affiche kijkt, want de undercard is wat mij betreft toch echt nog wel onderscheidend genoeg t.o.v. DTRH. Ik vind BKS nog zeker wel bijzonder over het geheel: locatie, voorzieningen, sfeer en affiche (en dan met name de onderkant van het affiche).Maar BKS is toch niet meer uniek? Met de line ups van 24 en 25 is het min of meer DTRH II. In dat opzicht voegt het niet veel meer toe aan het festivallandschap behalve een sprookjesachtige lokatie. Er zijn sowieso gewoon extreem veel festivals. Ook zonder de inflatiebubbel was de festivalmarkt verzadigd. Dan moet je of een heel groot sterk merk zijn of bijzonder. BKS is beiden niet (meer).
Ben ik niet met je eens. BKS is echt nog steeds anders dan DTRH. Veel meer gericht op muziek en het ontdekken ervan. Qua programma is het nog steeds het meest alternatieve grote festival. DTRH lijkt wel wat op BKS af en toe dat wel.Maar BKS is toch niet meer uniek? Met de line ups van 24 en 25 is het min of meer DTRH II. In dat opzicht voegt het niet veel meer toe aan het festivallandschap behalve een sprookjesachtige lokatie. Er zijn sowieso gewoon extreem veel festivals. Ook zonder de inflatiebubbel was de festivalmarkt verzadigd. Dan moet je of een heel groot sterk merk zijn of bijzonder. BKS is beiden niet (meer).
Maar BKS is toch niet meer uniek? Met de line ups van 24 en 25 is het min of meer DTRH II. In dat opzicht voegt het niet veel meer toe aan het festivallandschap behalve een sprookjesachtige lokatie. Er zijn sowieso gewoon extreem veel festivals. Ook zonder de inflatiebubbel was de festivalmarkt verzadigd. Dan moet je of een heel groot sterk merk zijn of bijzonder. BKS is beiden niet (meer).
En met namen daaronder als Black Country New Road, Geordie Greep, Mount Kimbie. Lekker hoor, wat mij betreft prima als BKS ook steeds meer zo wordt (en zo groot is het gat nu al niet eens).Ter vergelijking: End of the Road in Engeland heeft Father John Misty, Caribou, Sharon van Etten, en Self Esteem als headliners voor 270 pond voor 3,5 dagen (de donderdag is sooft half dagje met 6/7 namen). Zouden headliners als deze kunnen bij BKS?
Hier hanteren we waarschijnlijk een andere definitie van grote namen dan bij de minder betrokken bezoekers.Zou je zeggen. Maar het laatste jaar met 'goede, grote' headliners ( Nick Cave, The Strokes. Alt J, Jamie XX) trok minder toeschouwers dan vorig jaar toen de algemene tendens ten opzichte van de headliners er ook één was van: te duur voor te kleine namen ( headliners) en zal dus negatieve invloed hebben op de verkoop. Niet dus.