In eerdere berichten was ik behoorlijk kritisch over BKS. Over de line-up, over het publiek dat ze willen bedienen etc. Maar ben gewoon een beetje bang dat mijn favoriete NL festival de concurrentiestrijd aan het verliezen is. Ze zijn al jaren niet meer uitverkocht, als ik het mij herinner was 2018 de laatste editie die uitverkocht raakte. Het festivallandschap is namelijk een waar mijnenveld aan het worden.
Ik sprak een vriend die in de regio Haarlem/Amsterdam een aantal kleine festivals organiseert. Hij beweert heel stellig dat de komende jaren ongeveer 50% van de muziekfestivals zal verdwijnen. De stijgende kosten zijn gewoon een te groot probleem aan het worden. Zeker met het teruglopen van cultuursubsidies (waar natuurlijk vooral de kleinere festivals baat bij hebben). Mojo heeft een (te?) stevige positie in onze markt. Friendly Fire lijkt het zwaar te hebben momenteel. Zowel Indian Summer als Tuckerville zijn gestopt. En daarmee is BKS hun laatste grote festival in NL.
Daarnaast zie je ook dat veel grotere namen (de festivalheadliners) in NL meer geld verdienen met solo-shows. Blijkbaar speelt dat in kleinere markten (Portugal, Polen of Belgie) gewoon minder. Wij klagen makkelijk over line-ups. Over wat er wel of juist niet goed aan is. Over waarom ze in godsnaam voor een bepaalde headliner gaan. Of waarom ze juist die ene headliner niet pakken. Maar mogelijk is het gewoon niet meer zo makkelijk voor festivals in Nederland. In dit mijnenveld is het simpelweg 'pakken wat je pakken kan!'.
De concurrentie is moordend. Niet alleen tussen de festivals onderling inderdaad maar ook vanwege de vele concertzalen die er zijn in een kleine cirkel.
Pakweg binnen 2 uur van Utrecht ben je in de ;
Ziggo, Sportpaleis, Lotto Arena, AB, Paleis12, Vorst, Gelredome, 013, Afas, Ahoy, Arena, Klokgebouw, enz enz enz.
Daar waar het grootste deel van de wereld onderand moet vliegen of een weekend moet boeken om bij 1 optreden te zijn, daar hebben wij de luxe / overdaad aan zalen z.g.a. voor de deur.
Dan heb ik het niet eens over festivals ja. Als je ziet wie we graag op BKS zien; die grotere artiesten kunnen letterlijk op 5-6 verschillende festivals komen in de BENELUX, de undercard kan werkelijk op alle locaties terecht.
Een eigen show in zaal heeft vaak de voorkeur voor de liefhebber. Maar een festival biedt zoveel namen voor in verhouding veel minder geld. voor dagopvulling-namen op een festival betaal je al snel €40-75 voor een concerticket. Alleen daarom al hoop ik dat de festivals nog lang kunnen blijven.