Haha ik dacht precies hetzelfde: huuuh niet alleen terug naar de oude naam, maar nu met extra uitroepteken?!Zie wat leuke namen ertussen. Dacht bij Girlband wel even "huh" maar dat is dus een nieuwe band en niet Gilla Band.
Haha ik dacht precies hetzelfde: huuuh niet alleen terug naar de oude naam, maar nu met extra uitroepteken?!Zie wat leuke namen ertussen. Dacht bij Girlband wel even "huh" maar dat is dus een nieuwe band en niet Gilla Band.
Zijn nooit uit elkaar geweest en staan regelmatig in Nederland, vorig jaar nog in de Helling.Ash zou ik echt te gek vinden! Ik ken de historie van de band niet echt, maar blijkbaar zijn ze weer bij elkaar en hebben ze een nieuwe plaat uit. Het grunge randje van hun muziek laat ze misschien beter passen op een bos- of pinkpop, maar daarvoor zijn ze wellicht toch weer te alternatief. Ik gun ze wel een mooie spot in de TWO.
Volgens mij zegt dat meer over hoe mensen naar TikTok (neer)kijken.Heb echt een hekel aan het woord 'TikTok-hype', wat een neerbuigende manier om over bands werk en populariteit te praten enkel en alleen omdat iemands muziek aanslaat bij mensen die een app gebruiken/consumeren. Jeez. Charli xcx is ook een TikTok-hype, what about it.
Gelukkig dekte in mijzelf al enigszins in. Het is een naam die ik ineens weer her en der zie opduiken na er jaren niets over gehoord te hebben. Zo nu ook weer vrij hoog op de poster en een vluchtige blik op hun discografie waarin ik van recentelijk enkel remasters en compilaties zag staan, deden mij vermoeden dat ze tijdelijk uit elkaar waren. Maar goed, als de Helling het soort zalen is waarin ze spelen hier in de lage landen kan ik mij voorstellen dat deze band geen prioriteit heeft bij het boeken. Moet ik ze zelf maar eens in een zaaltje gaan opzoeken.Zijn nooit uit elkaar geweest en staan regelmatig in Nederland, vorig jaar nog in de Helling.
Ash is zo'n band waarvan ik elke keer als ze in de agenda's opduiken denk "zal ik ze nu weer eens gaan kijken" en het dan telkens niet doe, dus wat dat betreft mogen ze van mij op een festival komen waar ik ook ben. Maar ze zullen zeker geen prioriteit voor boekers zijn.Gelukkig dekte in mijzelf al enigszins in. Het is een naam die ik ineens weer her en der zie opduiken na er jaren niets over gehoord te hebben. Zo nu ook weer vrij hoog op de poster en een vluchtige blik op hun discografie waarin ik van recentelijk enkel remasters en compilaties zag staan, deden mij vermoeden dat ze tijdelijk uit elkaar waren. Maar goed, als de Helling het soort zalen is waarin ze spelen hier in de lage landen kan ik mij voorstellen dat deze band geen prioriteit heeft bij het boeken. Moet ik ze zelf maar eens in een zaaltje gaan opzoeken.
Zelf zit ik niet in het wereldje, maar ik ken wel een paar programmeurs. Wat ik daarvan begrijp: met de meeste grotere namen (zowel acts als festivals) en een deel van de kleinere namen loopt er nu al wel wat; vooral de wat kleinere plekken kunnen best pas volgend kalenderjaar aan bod komen. Uit interviews met Maurits blijkt dat een Aphex Twin twee jaar terug op dit moment ook nog niet in beeld was, maar dat leek wel meer een uitzondering. PJ Harvey lag dan juist alweer vast tijdens een editie eerder. Meerdere programmeurs geven aan dat veel festivals uiteindelijk een totaal ander programma krijgen dan plan A, B en C waren. Sowieso denk ik dat 'wij hier' vaak wat te makkelijk 1+1=2 denken (ik ook weer bij een Fontaines hoor).Iemand uit het wereldje hier die iets kan zeggen over wanneer een line-up al lang en breed bekend is en hoeveel er in de komende maanden nog beklonken gaat worden? Met andere woorden: zijn er artiesten waarmee de gesprekken nog moeten beginnen? Of is het nu vooral doorzetten en uitonderhandelen van lopende gesprekken?
Ik heb wel de indruk dat de laatste jaren allemaal wat minder gestroomlijnd gaat. Toen BKS in 2017 Radiohead en Arcade Fire vastlegde waren ze daar al lang mee bezig en dat gold ook voor de grote headliners in de jaren daarna; in ieder geval tot 2022. In interviews in 2023 heeft Maurits aangegeven dat er om allerlei redenen enkele weken voor de bekendmaking geen enkele headliner vast lag. Chemical Brothers kwam toen pas een paar weken voor de bekendmaking van het programma in beeld en Aphex Twin werd zelfs pas een week voordat het programma bekend werd vastgelegd. Toen was het dus al februari. Afgelopen jaar wisten we in de zomer al dat er al wel namen vastlagen bij BKS (dat ging dus om PJ Harvey en iets later om Justice), maar Disclosure werd toen ook ingevlogen omdat andere namen afvielen.Zelf zit ik niet in het wereldje, maar ik ken wel een paar programmeurs. Wat ik daarvan begrijp: met de meeste grotere namen (zowel acts als festivals) en een deel van de kleinere namen loopt er nu al wel wat; vooral de wat kleinere plekken kunnen best pas volgend kalenderjaar aan bod komen. Uit interviews met Maurits blijkt dat een Aphex Twin twee jaar terug op dit moment ook nog niet in beeld was, maar dat leek wel meer een uitzondering. PJ Harvey lag dan juist alweer vast tijdens een editie eerder. Meerdere programmeurs geven aan dat veel festivals uiteindelijk een totaal ander programma krijgen dan plan A, B en C waren. Sowieso denk ik dat 'wij hier' vaak wat te makkelijk 1+1=2 denken (ik ook weer bij een Fontaines hoor).
Niemand maakt het neerbuigend, het is slechts een constatering. Jullie maken het echt veel groter dan er hier daadwerkelijk is gezegd. Mogen er ook nog mensen zijn die niet alleen maar naar "populariteit" kijken w.b.t. muziek. Ik zit inderdaad ook niet op Charli XCX te wachten op BKS nee, mag dat nog? We kunnen ook Baby Shark op BKS zetten, maar dat hoeft voor mij ook niet zo perse. Dat heeft niets met denigerend te maken, volgens mij. Alleen dat het voor mij niet hoeft op een festival wat daarvoor niet bedoeld isHeb echt een hekel aan het woord 'TikTok-hype', wat een neerbuigende manier om over bands werk en populariteit te praten enkel en alleen omdat iemands muziek aanslaat bij mensen die een app gebruiken/consumeren. Jeez. Charli xcx is ook een TikTok-hype, what about it.
Voor de zekerheid: mijn post ging vooral over programmeurs van andere festivals (niet van Friendly Fire). Zou inderdaad goed kunnen dat het de laatste jaren bij BKS rommeliger gaat; geen idee in dat geval of dat iets breders is.Ik heb wel de indruk dat de laatste jaren allemaal wat minder gestroomlijnd gaat. Toen BKS in 2017 Radiohead en Arcade Fire vastlegde waren ze daar al lang mee bezig en dat gold ook voor de grote headliners in de jaren daarna; in ieder geval tot 2022. In interviews in 2023 heeft Maurits aangegeven dat er om allerlei redenen enkele weken voor de bekendmaking geen enkele headliner vast lag. Chemical Brothers kwam toen pas een paar weken voor de bekendmaking van het programma in beeld en Aphex Twin werd zelfs pas een week voordat het programma bekend werd vastgelegd. Toen was het dus al februari. Afgelopen jaar wisten we in de zomer al dat er al wel namen vastlagen bij BKS (dat ging dus om PJ Harvey en iets later om Justice), maar Disclosure werd toen ook ingevlogen omdat andere namen afvielen.
Als festival kun je ook gewoon pech hebben. Als je als festival komend jaar ingezet hebt op namen The Cure of Foo Fighters dan heb je op dit moment waarschijnlijk wat lastige weken...
Bij BKS is het wel erg stil op dit moment. Voor komende editie weten we eigenlijk niet meer dan dat Wilco vast ligt en dat er gesproken is met Fontaines D.C..
De toon waarop het wordt gezegd, komt anders wel zo over. Keer op keer.Niemand maakt het neerbuigend, het is slechts een constatering.
Welke toon? Ik zeg er nog letterlijk bij dat ik ze best ok’ish vindt. Maar ik vind ze muzikaal niet headliner waardig voor BKS. Zelfs dus niet na een uitverkochte ZiggoDome.De toon waarop het wordt gezegd, komt anders wel zo over. Keer op keer.
Anyways, wat @Strandtent zegt.
Die opmerking was gericht op strandtent, die schreef dat TikTok-hypes alleen geboekt moeten worden als het ook “goede artiesten” zijn. Maar eigenlijk zeg je nu iets soortgelijks door het over “kwaliteit” te hebben. Alsof we dat als statistiek naast de streams en likes kunnen leggen. Snap best dat we hier op een snobjesforum zitten, en dan nota bene ook nog in de BKS snobjeshoek, dus ’t is vast geen populaire mening en ik doe er bovendien tot op zekere hoogte met plezier zelf aan mee, maar als honderdduizenden TikTok / Insta / Hyves / breiclub mensen iets in het werk van een artiest zien vind ik het nogal aanmatigend om vervolgens te bediscussiëren of zij het begrepen hebben.Ook bepaal ik niet wat goede muziek is, en dat is hier nooit gezegd. Maar we hoeven niet te ontkennen dat populariteit niet de maatstaaf hoeft te zijn voor kwaliteit alleen omdat iets scoort of verkoopt. Maar iedereen gaat helemaal wild als je zoiets zegt.