Lowlands 2024

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Ik vind DJVT wel echt veel aantrekkelijker dan Goldband trouwens. Dat is gewoon een feestje, waar DJVT zo af en toe nog wel wat kwaliteit uitbrengen en gewoon meer legacy hebben natuurlijk. Merk dat bij mij in de groep Goldband ook niet echt goed valt als headliner. En dat zijn nou ook niet echt fijnproevers haha.
 

LIBOH

Randprogramma
26 jan 2023
236
143
Nee hoor... Stormzy is niet eens mijn ding. Maar kwa relevantie, en status wel 100x beter dan Goldband. 21 Savages is ook gewoon een relevante act. Ik kan dat prima los zien van mijn persoonlijke smaak. Want dan had je eerder een Indielands gehad hoor (maar wel met Guilty Pleasure stage).
Tja relevantie. Wat is daar relevant aan of relevanter aan dan al die andere bands? Je kunt voor bijna elke band een casus maken dat ze (nog) relevant zijn. Het is maar net waar je interesses liggen en wat je belangrijk vindt.

Ik zie trouwens dat Catfish & The Bottlemen ook als Headliner staat op Reading. Had je dat ook een headliner voor Lowlands gevonden?

Dat ze in Nederland alleen op Lowlands spelen, dat is de exclusiviteit,
Dat spelen waren ze toch al niet van plan dacht ik. Ze gingen toch juist rusten na 2 jaar aan een stuk te toeren? Wat schiet het publiek ermee op of t nu exclusief is of niet? Mij boeit het echt niet of ze een week later in Groningen of Haarlem spelen. Is er iemand die straks bij de ALPHA staat en denkt Wow wat is dit exclusief.
Dit is in ieder geval wel mijn verborgen agenda. Een soort Woo Hah Biddinghuizen.
Zodat Lowlands over een paar jaar ook op kan doeken? Dank je wel. ;)
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Ik vind Goldband nog niet eens zo gek hoor. Natuurlijk, het is enorm cheesy en makkelijk scoren maar daardoor is wel gewoon genoeg budget voor een goede undercard. En dat is gebleken.
Een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk. Mij gaat het ook om het signaal dat Lowlands hiermee uitstraalt. Een kermisact als Goldband kan blijkbaar afsluiten. Ik vind het echt goedkope feestmuziek. Ze stonden ook op Concert at Sea, tussen Blof, Nielson, Danny Vera etc. Ze staan eigenlijk overal. En voor mij voelt het daarom niet als een mooie (Lowlands)afsluiter. Gun dan Eefje de Visser die spot als Nederlandse act. Een stuk creatiever. Dat mensen zin hebben in dit popi-jopie gezelschap, daar kan ik me best bij neerleggen. Maar dan toch lekker ergens in de middag? Een afsluiter moet een kers op de taart zijn. Iets speciaals. Niet een act die je op elk festival en feesttent hebt kunnen zien. En Lowlands heeft fantastische headliners gehad; Tool, Nine Inch Nails, Nick Cave, The XX, Massive Attack, Foo Fighters etc etc. Namen waar je echt naar uitkijkt. Die de dag even een laatste schop onder de hol kunnen geven. Dus in dat opzicht vind ik Goldband echt een dieptepunt qua hoofdact. En de rest van het programma ziet er zeer sterk uit. En ja, er is zat moois te zien in plaats van Goldband. Maar dat deze act zo massaal omarmt wordt vind ik echt bizar. En dan kom ik weer terug op mijn eerste zin; een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Tja relevantie. Wat is daar relevant aan of relevanter aan dan al die andere bands? Je kunt voor bijna elke band een casus maken dat ze (nog) relevant zijn. Het is maar net waar je interesses liggen en wat je belangrijk vindt.

Ik zie trouwens dat Catfish & The Bottlemen ook als Headliner staat op Reading. Had je dat ook een headliner voor Lowlands gevonden?


Dat spelen waren ze toch al niet van plan dacht ik. Ze gingen toch juist rusten na 2 jaar aan een stuk te toeren? Wat schiet het publiek ermee op of t nu exclusief is of niet? Mij boeit het echt niet of ze een week later in Groningen of Haarlem spelen. Is er iemand die straks bij de ALPHA staat en denkt Wow wat is dit exclusief.

Zodat Lowlands over een paar jaar ook op kan doeken? Dank je wel. ;)
Ik heb geen zin om discussies te gaan voeren waarom Goldband als headliner kut is voor een festival wat € 325,- kost en waarom Lana Del Rey dat niet zo kut zou zijn.

Niet weer dat gelul "het is een kwestie van smaak" want het gaat helemaal nergens meer over op dit moment.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.338
1.784
Een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk. Mij gaat het ook om het signaal dat Lowlands hiermee uitstraalt. Een kermisact als Goldband kan blijkbaar afsluiten. Ik vind het echt goedkope feestmuziek. Ze stonden ook op Concert at Sea, tussen Blof, Nielson, Danny Vera etc. Ze staan eigenlijk overal. En voor mij voelt het daarom niet als een mooie (Lowlands)afsluiter. Gun dan Eefje de Visser die spot als Nederlandse act. Een stuk creatiever. Dat mensen zin hebben in dit popi-jopie gezelschap, daar kan ik me best bij neerleggen. Maar dan toch lekker ergens in de middag? Een afsluiter moet een kers op de taart zijn. Iets speciaals. Niet een act die je op elk festival en feesttent hebt kunnen zien. En Lowlands heeft fantastische headliners gehad; Tool, Nine Inch Nails, Nick Cave, The XX, Massive Attack, Foo Fighters etc etc. Namen waar je echt naar uitkijkt. Die de dag even een laatste schop onder de hol kunnen geven. Dus in dat opzicht vind ik Goldband echt een dieptepunt qua hoofdact. En de rest van het programma ziet er zeer sterk uit. En ja, er is zat moois te zien in plaats van Goldband. Maar dat deze act zo massaal omarmt wordt vind ik echt bizar. En dan kom ik weer terug op mijn eerste zin; een muzieksmaak is uiteraard zeer persoonlijk.
Dit heb je mooi verwoord. Ook al maakt mij persoonlijk niet zo uit wat de headliner in de Alpha is, je hebt wel echt een punt. Qua uitstraling ook.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.338
1.784
Ik zie trouwens dat Catfish & The Bottlemen ook als Headliner staat op Reading. Had je dat ook een headliner voor Lowlands gevonden?
Nee dat zou echt niet kunnen. Blijkbaar hele andere status (zoals zo vaak) in Engeland. Net als Kasabian dat Glastonbury headlined en op Lowlands overdag geprogrammeerd wordt.
 

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
329
369
Ik vind DJVT wel echt veel aantrekkelijker dan Goldband trouwens. Dat is gewoon een feestje, waar DJVT zo af en toe nog wel wat kwaliteit uitbrengen en gewoon meer legacy hebben natuurlijk. Merk dat bij mij in de groep Goldband ook niet echt goed valt als headliner. En dat zijn nou ook niet echt fijnproevers haha.
Dat bleek vorig jaar wel. De Jeugd heeft veel meer inhoud, klonk ook weer fris met veel nieuwe muziek. En betere dan Goldband.
 

El Plopsma

Randprogramma
20 mrt 2017
122
177
Dat bleek vorig jaar wel. De Jeugd heeft veel meer inhoud, klonk ook weer fris met veel nieuwe muziek. En betere dan Goldband.
Eens. De Jeugd recent nog gezien en dat was gewoon goed. Je krijgt drie intellectuele gasten (in plaats van - met alle respect - stukadoors) en met Bas Bron staat er een tamelijk geniale producent op het podium. Niet voor niets roem de rest van DJVT hem, omdat hij simpelweg hét creatieve brein van de groep is. Goldband voelt als makkelijk scoren. En de band past blijkbaar bij een gigadeel van de doelgroep van Lowlands.

Los daarvan: sterke line-up vooralsnog. Net als DTRH overigens, maar tussen een relatief kleine groep artiesten al véél moois zit (ook om te ontdekken nog). BKS is voorlopig gevoelsmatig wel de grote verliezer binnen de landsgrenzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bardt en spongebobsong

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
473
695
Maar als Lowlands nou Nas of Jorja Smith als headliner had gepresenteerd en Goldband als sub, zou de backlash dan wat minder zijn geweest? Je krijgt dan precies hetzelfde voor hetzelfde geld alleen het verhaaltje er omheen zou anders geweest zijn. Onder de streep maakt het dus niets uit dat Goldband headliner is.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Maar als Lowlands nou Nas of Jorja Smith als headliner had gepresenteerd en Goldband als sub, zou de backlash dan wat minder zijn geweest? Je krijgt dan precies hetzelfde voor hetzelfde geld alleen het verhaaltje er omheen zou anders geweest zijn. Onder de streep maakt het dus niets uit dat Goldband headliner is.
Ja dat klopt. Ik denk echter dat als NAS bijvoorbeeld hoofdact zou zijn, de artiest zelf daar ook net even anders instaat. Hij heeft wat waar te maken. Ook de pers schrijft net iets meer over de afsluiter. "Hiphoplegende NAS sluit de Lowlands zaterdag af". Zoiets. De beleving en uitstraling is dan toch anders.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken