Graspop Metal Meeting 2026

De frontvrouw in de Mandylion periode is Anneke van Giersbergen. En ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen binnen de metalwereld zijn die echt nog nooit van haar (bewust of onbewust) gehoord hebben, door haar vele samenwerkingen met andere artiesten en bands, zoals Ayreon, Devin Townsend, Moonspell en Anathema. Anneke heeft één van de meest herkenbare stemmen binnen de metalwereld.
don't shoot me maar ik ken ze niet.

Ben dan ook wel niet bezig met bandgeschiedenis of dergelijke en luister vrijwel nooit vrouwelijke bands. Maar ter mijner verdediging ik ken ook lang niet alle namen van zangers en zeker niet van de andere bandleden van bands die ik dagelijks luister 🤷‍♂️

Ben dan ook wel niet bezig met bandgeschiedenis of dergelijke en luister vrijwel nooit vrouwelijke bands. Maar ter mijner verdediging ik ken ook lang niet alle namen van zangers en zeker niet van de andere bandleden van bands die ik dagelijks luister 🤷‍♂️
Gelet op de bands waar ik jou in dit topic enthousiast over zie, begeef jij je volgens mij ook in een heel andere hoek van de harde muziek dan waar The Gathering en Anneke zich in begeven. Dus ik ben op zich niet verbaasd dat het jou niets zegt. ;)

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Ik distantieer me van de kwalificatie 'zielige verhaaltjes' bij de statements over depressie en suïcidegedachten.
Ik herinner me nog de discussie en terechte verontwaardiging na die lompe opmerking van ene bouwjaar64, die vervolgens zonder enige reactie maar zijn hele profiel heeft verwijderd.. 😶
De tientallen negatieve reacties op zijn bericht leidden toen ook tot het verwijderen van de duim omlaag emoji.. 😅

Weet je wat ik me dus net bedenk bij het lezen van jouw bericht? Ik heb in mijn eerste bericht valse info gegeven. Die shows waren niet in Effenaar, maar in Doornroosje. Nu maakt het voor het punt vrij weinig uit, maar toch. 😅
Haha, eigenlijk dacht ik al zoiets, maar ik had geen zin om het te checken en vertrouwde volledig op jou, want jij was er immers bij.. 😂😜

Laatst overigens pas voor het eerst geweest in Doornroosje bij Coheed And Cambria, leuke zaal!

• Haha
Waarderingen: Jamel
Gelet op de bands waar ik jou in dit topic enthousiast over zie, begeef jij je volgens mij ook in een heel andere hoek van de harde muziek dan waar The Gathering en Anneke zich in begeven. Dus ik ben op zich niet verbaasd dat het jou niets zegt. ;)
Ga het zeker wel eens opzetten. Wie weet is het dé ontdekking voor volgend jaar voor mij

Ik distantieer me van de kwalificatie 'zielige verhaaltjes' bij de statements over depressie en suïcidegedachten.
Verkeerde opmerking van mij, klopt.

Ik bedoelde er mee dat zijn speech in 2019 mij ook nog wel raakte, maar omdat hij exact hetzelfde vertelde in 2023 en er toen een schepje bovenop deed... het kwam gewoon totaal niet oprecht over. Dat samen met dat bommen signeren heeft er gewoon toe geleidt dat ik die kerel echt een nare hypocriete lul vind. Allemaal gevoelig gaan zitten doen op podium en dan wel met brede glimlach bommen gaan signeren... Dat is misschien de anti-war mentaliteit van mij, maar dan ben je wat mij betreft gewoon een hypocriete lul en sta je op het podium over zo'n onderwerp in mijn ogen gewoon een toneelstukje op te voeren.

Marylin Manson op Masters of Rock Tsjechië.... dat gaat dus gewoon een subheadliner zijn op de vrijdag ofzo :rolleyes: :(
Die staat tot nu toe niet op de grote Livenation festivals maar gewoon op wat losstaande europese festivals
Jimmy zijn info dat Livenation geen zin heeft om met hem samen te werken lijkt wel te kloppen dus
denk ook wel dat zijn ego te groot is voor de sub spot

• Leuk
Waarderingen: DaanV
Marylin Manson op Masters of Rock Tsjechië.... dat gaat dus gewoon een subheadliner zijn op de vrijdag ofzo :rolleyes: :(
Black Widow Avengers GIF

De enige manier waarop ik Mayhem ooit nog eens als Marquee headliner zie verschijnen is als dat nieuwe album inslaat als een bom. Wat ik zeer betwijfel. Verder baseer ik me op hun laatste twee passages op Alcatraz, waar ze beide keren geen headliner van de Swamp (Alcatraz variant van de Marquee) waren.
Denk niet dat we Mayhem op GMM hoeven te verwachten.
Ze staan weliswaar een week later op Tons Of Rock in Noorwegen, maar op GMM staat Sinsaenum al, met Attila Csihar die ook bij Mayhem zingt.
Nu is het natuurlijk niet onmogelijk dat een artiest twee keer op GMM optreedt (neem bv. Steve Harris die in 2022 en 2025 's avonds met Iron Maiden en een dag later in de vroege middag met British Lion optrad), maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk.

En eerlijk gezegd hoef ik ze ook niet te zien.
Cultstatus of niet, er plakken voor mij veel te veel negatieve dingen aan die band, waar veel (black) metalfans veel te luchtig of zelfs stoer over doen.

Nihilisme en satanisme (geveinsd of niet) vind ik allemaal prima, dat past ook uitstekend bij de hele black metal scene.
Maar ik haak volledig af bij de kerkverbrandingen (ook al ben ik tegen alle religie), de hele toestand rond de zelfmoord van Dead en de zieke manier waarop Euronymous daarmee omging, en vooral de moord op diezelfde Euronymous door zijn racistische, psychopatische medebandlid en volgeling Varg Vikernes.
Dat soort dingen heeft allemaal helemaal niks met 'trve metal' te maken, maar is gewoon compleet verwerpelijk.

Ik begrijp dan ook totaal niet dat die Varg na zijn 15 jaar gevangenschap nu weer door menig 'metalfan' op handen wordt gedragen met zijn eenmansproject Burzum, en dat zulke lieden ook nog boos zijn als ze met hun T-shirts geweigerd worden bij bepaalde zalen en festivals.

Natuurlijk hebben de huidige bandleden, zoals Hellhammer en Attila, niet veel (meer) te maken met die vroegere shit, en hebben ze daar ook afstand van genomen. Maar ze blijven toch onder die beruchte, besmeurde naam spelen, waardoor dat toch niet heel oprecht overkomt. Waarom niet gewoon een naamswijziging, zelfs een subtiele (misschien zoiets als 'Trve Mayhem' ofzo)?

Er wordt hier veel gediscussieerd over o.a. Disturbed/Drayman, Marilyn Manson, Steel Panther, Pantera/Anselmo, Falling In Reverse/Radke, Rammstein/Lindemann, maar wat mij betreft verbleekt de controverse om die namen in vergelijking met die rond Mayhem of Burzum.

Is dit een ragebait?

The Gathering wordt gezien als de grondlegger van de female fronted metal. Een inspiratiebron voor

Anneke van Giersbergen is een Brabantse zangeres, merendeel bekend van the Gathering. Een van de bands die Nederland op de kaart heeft gezet als het Symphonische metal bolwerk.
Daarnaast is Nederland verder bekend geworden door After Forever, Within Temptation, Epica, Ex Libris e.v.a.
Anneke heeft ook verschillende bands gehad The Gentle Storm, VUUR en haar soloproject.

Funfact. Ze is ook te horen in de baron van de Efteling.

• Leuk
Waarderingen: ChrisV, Lars. en Jamel

Users who are viewing this thread