Graspop Metal Meeting 2026

Gekke naam, zou Radiohead niet de ontbrekende donderdag naam kunnen zijn? In het kader van, band outside the box (Tool, NiN). Ze hebben nog tour tot midden december, dus begrijpelijk dat ze nog niet bekend zijn voor komend festivalseizoen.
Ik ben absoluut een voorstander van vernieuwing en verbreding op GMM, namen als Muse, FF, Prodigy vind ik allemaal prima.
Voor mij is er een grote grijze overlap met een festival als Werchter.
Maar Radiohead? Nee, dat gaat gewoon echt veel te ver...

Season 4 Joey GIF by Friends

Gekke naam, zou Radiohead niet de ontbrekende donderdag naam kunnen zijn? In het kader van, band outside the box (Tool, NiN). Ze hebben nog tour tot midden december, dus begrijpelijk dat ze nog niet bekend zijn voor komend festivalseizoen.
Dit is wel heel erg outside the box. Maar ik juich het van harte toe hoor! 9 december ga ik ze ook zien in Berlijn.

• Wow
Waarderingen: MetalLimbo
Haha, dat zou ik geweldig vinden. Maar nee, dat zie ik echt niet gebeuren. Als die nog eens festivals gaan doen, gaat het in België Werchter zijn.

Als je wilt dat heel de wei in slaap valt voor het festival goed en wel begonnen is wel ja :p
Nou nou, ietsje meer credits voor het muzikale gehoor van de gemiddelde Graspop bezoeker mag best wel. 😉

Zou fijn zijn, daar hoop ik toch ook nog op. En dan liefst op de vrijdag, i.p.v de al stacked metalcore zaterdag :p
vrijdag is ideaal, zaterdag zit al vol genoeg!

Én de vriendin is opeens ook into ST (sleep theory niet sleep token 🙏) en komt vrijdag normaal mee dus zou mooi zijn ook voor haar.

(ze is into Bad Omens ook maar moet, in tegenstelling tot mezelf, nog wel steeds naar het reeds meermaals genoemde trouwfeest van haar nicht dus kan niet mee) :D

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Is een van mijn favoriete bands maar dit zie ik echt nooit gebeuren, en dan heb ik het niet enkel over het soort muziek dat ze maken maar vooral over de grootte van de band. als je zie hoe veel kaartjes die mannen verschuiven is graspop lang niet groot genoeg

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Misschien binnen 20 jaar als classic rock act, ik zie dat in een verre toekomst ook nog gebeuren met Arctic Monkeys en Muse.

Ik begin meer en meer schrik te hebben dat ze gewoon de kaartenverkoop wat gaan afwachten. Als donderdag/combi gewoon goed verkoopt, zie ik ze WT "promoveren". Maar als de kaartenverkoop toch wat tegenvalt zullen ze wel gebruikmaken van hun 10 beurtenkaart van de Scorpions afscheidstour.

Ik begin meer en meer schrik te hebben dat ze gewoon de kaartenverkoop wat gaan afwachten. Als donderdag/combi gewoon goed verkoopt, zie ik ze WT "promoveren". Maar als de kaartenverkoop toch wat tegenvalt zullen ze wel gebruikmaken van hun 10 beurtenkaart van de Scorpions afscheidstour.
gebeurd zoiets eigenlijk? Das toch openlijk toegeven dat er iets gebeurt is dat ze niet opgelost gekregen hebben? en zie WT niet echt als south headliner, zelfs niet als de kaartenverkoop ok is.

Dan is an sich Scorpions erbij plakken interessanter omdat het een nieuwe aankondiging is. hoewel ik die ook liever niet zie afsluiten.

gebeurd zoiets eigenlijk? Das toch openlijk toegeven dat er iets gebeurt is dat ze niet opgelost gekregen hebben? en zie WT niet echt als south headliner, zelfs niet als de kaartenverkoop ok is.

Dan is an sich Scorpions erbij plakken interessanter omdat het een nieuwe aankondiging is. hoewel ik die ook liever niet zie afsluiten.
wat een mismatch zou dat zijn. Limp Bizkit voor/ Na Scorpions :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Denk niet dat we Mayhem op GMM hoeven te verwachten.
Ze staan weliswaar een week later op Tons Of Rock in Noorwegen, maar op GMM staat Sinsaenum al, met Attila Csihar die ook bij Mayhem zingt.
Nu is het natuurlijk niet onmogelijk dat een artiest twee keer op GMM optreedt (neem bv. Steve Harris die in 2022 en 2025 's avonds met Iron Maiden en een dag later in de vroege middag met British Lion optrad), maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk.

En eerlijk gezegd hoef ik ze ook niet te zien.
Cultstatus of niet, er plakken voor mij veel te veel negatieve dingen aan die band, waar veel (black) metalfans veel te luchtig of zelfs stoer over doen.

Nihilisme en satanisme (geveinsd of niet) vind ik allemaal prima, dat past ook uitstekend bij de hele black metal scene.
Maar ik haak volledig af bij de kerkverbrandingen (ook al ben ik tegen alle religie), de hele toestand rond de zelfmoord van Dead en de zieke manier waarop Euronymous daarmee omging, en vooral de moord op diezelfde Euronymous door zijn racistische, psychopatische medebandlid en volgeling Varg Vikernes.
Dat soort dingen heeft allemaal helemaal niks met 'trve metal' te maken, maar is gewoon compleet verwerpelijk.

Ik begrijp dan ook totaal niet dat die Varg na zijn 15 jaar gevangenschap nu weer door menig 'metalfan' op handen wordt gedragen met zijn eenmansproject Burzum, en dat zulke lieden ook nog boos zijn als ze met hun T-shirts geweigerd worden bij bepaalde zalen en festivals.

Natuurlijk hebben de huidige bandleden, zoals Hellhammer en Attila, niet veel (meer) te maken met die vroegere shit, en hebben ze daar ook afstand van genomen. Maar ze blijven toch onder die beruchte, besmeurde naam spelen, waardoor dat toch niet heel oprecht overkomt. Waarom niet gewoon een naamswijziging, zelfs een subtiele (misschien zoiets als 'Trve Mayhem' ofzo)?

Er wordt hier veel gediscussieerd over o.a. Disturbed/Drayman, Marilyn Manson, Steel Panther, Pantera/Anselmo, Falling In Reverse/Radke, Rammstein/Lindemann, maar wat mij betreft verbleekt de controverse om die namen in vergelijking met die rond Mayhem of Burzum.
Emperor en Ihsahn stonden zelfs op dezelfde dag vorig jaar. Frédéric speelt ook bij Kreator en dat was voor mij eigenlijk alleen maar meer reden om aan te nemen dat die nog aangekondigd worden.

Ik hoef Mayhem ook niet zo nodig te zien. Vielen op Alcatraz behoorlijk tegen en ik vond Watain dat weekend echt vele malen beter qua show. Mayhem moet het vooral hebben van de naam en cvlt status er omheen. Daarom spelen ze ook nog onder die ''beruchte'' naam want er is nu niet echt een new-wave-of-Norwegian-black-metal gaande. Dan zou je nu bij lange na niet meer de status/podia krijgen die je nu wel hebt onder die naam.

Klopt wel dat die hele stroming problematisch is en (zou je niet zeggen met mijn profiel plaatje) ik verder eigenlijk zeer weinig met die ''Trve Cvlt'' bullshit heb. Een handjevol vind ik daadwerkelijk leuk, maar alles dat een productie heeft van een bevroren winterpeen en problematische bandleden heeft... nope.

Dat Varg weer zo geaccepteerd wordt; ook in de metal community zitten helaas klootzakken en racisten.

Controverse rondom de genoemde artiesten en bands is redelijk recent en gaat over de daadwerkelijke leden. Het huidige Mayhem heeft gewoon niet zo veel te maken met de controverse rondom de Mayhem van vroeger. En zoals je al aangeeft, Burzum is vrijwel nergens gewoon geaccepteerd.

Gho ik denk het eigenlijk niet, ooit wel eens gehad dat Ozzy had gecanceld (wel pas de dag voor het festival ofzo) en daardoor werd Priest HL die dag, maar das al wel lang geleden.

Ik was het ook maar aan het denken omdat Jimmy zei dat Disturbed eigenlijk alle festivals ging doen. Maar die had ik denk eerder op de Bad Omens spot verwacht, miss daarom dat BO nu HL is.

Ben even aan het inluisteren, maar kan iemand mij uitleggen waarom ''The Gathering'' zo hoog staat? Ik heb denk ik in lange tijd niet zo'n slaapverwekkende band gehoord als dat zeg. Zou het vast prima doen op Paaspop of Lowlands, maar wat dit op graspop doet is mij een raadsel. Of er gaat op Spotify iets gruwelijk mis want 30 jaar geleden wel een ''death'' metal album gemaakt en daarna vooral zeikerige opera achtige albums.

Verder kan ik wel steeds meer aan m'n lijst toevoegen, wel voornamelijk Marquee en Jupiler stage.
Iemand heeft geschiedenis les gemist denk ik.

Edit: Maar goed mijn reactie is aardig laat nu en Jamel en andere hebben al de geschiedenis recht gezet.

En benieuwd of ze de plaat integraal halen, gezien die al 52 minuten is.
Of ze doen een selectie daarvan en dan een nummer van how to measure a planet of nighttime bird.

Ik was er ook bij in doornroosje en het ene moment staat iedereen te springen en grotendeels staat iedereen een beetje te spacen.

Laatst bewerkt:
Als Graspop mij zo'n poets bakt zet ik direct m'n combi op ticketswap.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Opvallend hoeveel mensen toch een lage dunk lijken te hebben van de GMM-organisatie.
Keer op keer presenteren ze een van de beste (zo niet beste) line-ups van alle metalfestivals, ondanks dat hen ieder jaar grote namen door de neus worden geboord door Live Nation. Dat vergt ongetwijfeld enorm veel werk, creativiteit, doorzettingsvermogen, veerkracht, etc.
Ieder jaar staan er toch weer grote en kleine (exclusieve) verrassingen, en weten ze weer een affiche te produceren om je vingers bij af te likken (voor de gemiddelde metalfan althans).

Desalniettemin wordt er steevast steen en been geklaagd, en lijkt er nauwelijks vertrouwen te zijn dat ze een openstaande headlinepositie kundig weten in te vullen (waarbij de 'Scorpions-kaart' met regelmaat wordt getrokken).
Sterker nog, soms begint de ongegronde kritiek zelfs complottheorie-achtige proporties aan te nemen...

Dat gaat niet gebeuren hoor. zo een zaken doen ze enkel als er een cancel komt een dag voor het festival ofzo, wanneer er geen andere optie meer is.

• Leuk
Waarderingen: Lars. en MetalLimbo
Gho ik denk het eigenlijk niet, ooit wel eens gehad dat Ozzy had gecanceld (wel pas de dag voor het festival ofzo) en daardoor werd Priest HL die dag, maar das al wel lang geleden.

Ik was het ook maar aan het denken omdat Jimmy zei dat Disturbed eigenlijk alle festivals ging doen. Maar die had ik denk eerder op de Bad Omens spot verwacht, miss daarom dat BO nu HL is.
is inderdaad wel iets voor te zeggen als er zo laat nog een cancel is. maar ze zullen nog wel iets toveren zeker :D

kan idd ook zaterdag of vrijdag wel bedenken dat op de north geschoven is wegens wegvallen van disturbed

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo

Users who are viewing this thread