De enige manier waarop ik Mayhem ooit nog eens als Marquee headliner zie verschijnen is als dat nieuwe album inslaat als een bom. Wat ik zeer betwijfel. Verder baseer ik me op hun laatste twee passages op Alcatraz, waar ze beide keren geen headliner van de Swamp (Alcatraz variant van de Marquee) waren.
Denk niet dat we Mayhem op GMM hoeven te verwachten.
Ze staan weliswaar een week later op Tons Of Rock in Noorwegen, maar op GMM staat Sinsaenum al, met Attila Csihar die ook bij Mayhem zingt.
Nu is het natuurlijk niet onmogelijk dat een artiest twee keer op GMM optreedt (neem bv. Steve Harris die in 2022 en 2025 's avonds met Iron Maiden en een dag later in de vroege middag met British Lion optrad), maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk.
En eerlijk gezegd hoef ik ze ook niet te zien.
Cultstatus of niet, er plakken voor mij veel te veel negatieve dingen aan die band, waar veel (black) metalfans veel te luchtig of zelfs stoer over doen.
Nihilisme en satanisme (geveinsd of niet) vind ik allemaal prima, dat past ook uitstekend bij de hele black metal scene.
Maar ik haak volledig af bij de kerkverbrandingen (ook al ben ik tegen alle religie), de hele toestand rond de zelfmoord van Dead en de zieke manier waarop Euronymous daarmee omging, en vooral de moord op diezelfde Euronymous door zijn racistische, psychopatische medebandlid en volgeling Varg Vikernes.
Dat soort dingen heeft allemaal helemaal niks met 'trve metal' te maken, maar is gewoon compleet verwerpelijk.
Ik begrijp dan ook totaal niet dat die Varg na zijn 15 jaar gevangenschap nu weer door menig 'metalfan' op handen wordt gedragen met zijn eenmansproject Burzum, en dat zulke lieden ook nog boos zijn als ze met hun T-shirts geweigerd worden bij bepaalde zalen en festivals.
Natuurlijk hebben de huidige bandleden, zoals Hellhammer en Attila, niet veel (meer) te maken met die vroegere shit, en hebben ze daar ook afstand van genomen. Maar ze blijven toch onder die beruchte, besmeurde naam spelen, waardoor dat toch niet heel oprecht overkomt. Waarom niet gewoon een naamswijziging, zelfs een subtiele (misschien zoiets als 'Trve Mayhem' ofzo)?
Er wordt hier veel gediscussieerd over o.a. Disturbed/Drayman, Marilyn Manson, Steel Panther, Pantera/Anselmo, Falling In Reverse/Radke, Rammstein/Lindemann, maar wat mij betreft verbleekt de controverse om die namen in vergelijking met die rond Mayhem of Burzum.