Graspop Metal Meeting 2023

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Dank voor alle reacties op.mijn brainwave en de reacties zijn duidelijk verdeeld! Volgens mij is de gedeelde lijn dat er een plek moet blijven waar we met zijn allen lekker over het beste muziekgenre kunnen praten dat deze aarde ooit heeft voortgebracht zonder in een woud aan subfora te verdwalen. Volgens mij hebben we de sfeerbeheerders onbedoeld voorzien voor genoeg stof tot nadenken zo.

Oja. En morgen is de dag!
 

SneakyDevill

Playlistbediener
6 okt 2017
35
65
Ik vindt de vele berichten zelf ook niet storend. Wanneer er iets besproken wordt wat mij niet interesseert, zoals concerten of albums van sommige bands, lees je daar vrij makkelijk overheen. Ik denk ook dat 2 verschillende topics niet heel goed gaat werken. Er wordt hier inderdaad voornamelijk aangehaakt op Graspop gerelateerde berichten die je ergens anders niet zou bespreken. Ook heb ik het idee dat heel veel van de pagina’s gevuld zijn door Metallica en vragen die 100x gesteld worden 😜.

Oftewel, tevreden over hoe het er nu uitziet en geen idee hoe dit zou verbeteren in aparte topics.🤘🏻
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.149
2.912
Dank voor alle reacties op.mijn brainwave en de reacties zijn duidelijk verdeeld! Volgens mij is de gedeelde lijn dat er een plek moet blijven waar we met zijn allen lekker over het beste muziekgenre kunnen praten dat deze aarde ooit heeft voortgebracht zonder in een woud aan subfora te verdwalen. Volgens mij hebben we de sfeerbeheerders onbedoeld voorzien voor genoeg stof tot nadenken zo.

Oja. En morgen is de dag!
Wordt sowieso enorm geapprecieerd! We hebben inderdaad al meteen heel wat meningen gekregen die we zeker gaan meenemen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Mensenkinderen, ik was er nog niet eerder aan toe gekomen, maar wat een album heeft Haken weer uitgebracht zeg! Die gaan me een partijtje lekker daar.

Heel veel zin om ze te gaan zien, eerst in 013 en daarna op Graspop! Ze touren nu nog met een meer Virus gefocuste setlist (inclusief The Messiah Complex I-V 🔥) maar ik hoop dat er op Graspop wat meer Fauna bij zit! Dit album verdient het om live gespeeld te worden, en dan heb ik lekker twee verschillende shows, haha!

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
Had eigenlijk, naar mijn mening, al tijden geleden moeten afgeblockt worden en verdeeld worden. Prima als het eens off-topic draait (gebeurt elders op het forum ook en is normaal), maar er zijn genoeg andere subthreads waar je bepaalde onderwerpen kunt bespreken dat het niet hier hoeft. Aankondigingen van concerten heb ik hier zien passeren, metalfestivals elders etc. etc. Is allemaal off-topic. En er houdt niemand iets tegen om een apart topic aan te maken over een bepaalde band, artiesten of subgenres (zie King Gizzard waar actief op gereageerd wordt).

Vroeger las ik het GMM-topic gewoon mee, maar dat is al maanden niet meer het geval omdat ik het gevoel heb dat het hier over allesbehalve het festival gaat tenzij er een aankondiging is/geweest. My two cents.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Ik kan voor beide standpunten begrip opbrengen, goede argumenten zowel voor als tegen splitsen gezien.
Enerzijds lijkt de groei aan actieve gebruikers (en veel-posters) andere leden af te schrikken.
Anderzijds lijkt ook het omgekeerde effect te bestaan, en blijken er steeds meer actieve (en passieve) leden bij te komen.

Zelf sta ik er wat neutraler in, beide opties hebben hun voor- en nadelen.
Ook ik kijk vaker op tegen een pagina of 20 achterstand als je even een weekendje weg bent geweest ofzo..
Maar tegelijkertijd ben ik blijkbaar uit hetzelfde hout als @nikita gesneden, en ben ik vaak te lui om andere topics te checken/bij te houden... 😝

Ik vrees ook dat met name de mensen die mainstream én metal proberen bij te houden de grootste problemen ondervinden met de groei van het GMM-topic. Zo had ik enkele jaren geleden dezelfde problemen om ook het Pinkpop-topic bij te houden, dat veel gelijkenissen toonde met het huidige GMM-topic...

Zoals sommigen al aangaven lijkt ook mij een groot deel van de wildgroei te worden veroorzaakt door nogal nietszeggende posts als 'vandaag is de dag' en 'ik ben echt benieuwd of/wie/wanneer...'
Hoewel zulke posts in lichte mate niemand zullen storen, en vaak leuk/grappig kunnen zijn, begrijp ik ook goed dat velen zich eraan kunnen storen als ze dit aan de lopende band tegenkomen.

Opsplitsen van het topic kan een goed idee zijn, mits goed aangepakt.
Teveel opsplitsingen lijkt mij echter ook geen goed plan.
Persoonlijk lijkt het mij wel handig als op het forumoverzicht festivals niet meer zouden worden opgesplitst naar land (Nederland/België/overig, want dat interesseert hier toch niemand), maar naar genre (metal/mainstream).
Een metal-subcategorie/-pagina met enkele onderwerpen als GMM, Alcatraz en algemeen, lijkt mij wel een goed compromis dat voor iedereen goed te volgen zou moeten zijn.
Kwestie van die subpagina in je favorieten te zetten of open laten staan, en van daaruit topics met nieuwe berichten openen, is iedereen zo weer aan gewend.. ;)
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Goed dat dit punt is aangesneden. Voelt voor mij inderdaad soms ook wel ongemakkelijk dat we af en toe zo ver off-topic geraken met elkaar. Aan de andere kant is het aantal actieve leden hier de afgelopen maanden enorm de lucht in geschoten, dus is er klaarblijkelijk draagvlak om hier met elkaar een kleine metal-community te zijn. En ik moet zeggen, ik geniet daar ook wel heel erg van. Maar ik kan me ook voorstellen dat het onoverzichtelijk is voor die mensen die hier vooral komen voor de Graspop geruchten en aankondigingen. Dus prima om de boel te splitsen, wat mij betreft. Al zou ik er wel voorstander van zijn dat als er een meer algemeen metaltopic komt dat deze dan wel een plaats krijgt in het Graspopgedeelte. Maar goed, daar ga ik niet over.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik vrees ook dat met name de mensen die mainstream én metal proberen bij te houden de grootste problemen ondervinden met de groei van het GMM-topic. Zo had ik enkele jaren geleden dezelfde problemen om ook het Pinkpop-topic bij te houden, dat veel gelijkenissen toonde met het huidige GMM-topic...
Dat valt mij ook op in de voorlopige reacties ja. De mensen die zelf niet naar Graspop gaan, lijken het meeste bezwaar te hebben tegen de off-topic spam, terwijl veel mensen die wel zelf naar Graspop gaan het alleen maar leuk vinden om hun enthousiasme te kunnen delen.

Nu zou dat nog steeds kunnen werken in een vorm met twee verschillende topics. Maar uiteindelijk dient het Graspop topic er vooral te zijn voor de vaste Graspop bezoeker lijkt me, dus of die zich nu zo nodig aan moeten passen voor het meeleesgemak van niet-bezoekers? Want die indruk begint bij mij nu een beetje te ontstaan. Corrigeer me vooral als dat niet het geval is. Sta er zelf ook vrij neutraal in verder.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Goed dat dit punt is aangesneden. Voelt voor mij inderdaad soms ook wel ongemakkelijk dat we af en toe zo ver off-topic geraken met elkaar. Aan de andere kant is het aantal actieve leden hier de afgelopen maanden enorm de lucht in geschoten, dus is er klaarblijkelijk draagvlak om hier met elkaar een kleine metal-community te zijn. En ik moet zeggen, ik geniet daar ook wel heel erg van. Maar ik kan me ook voorstellen dat het onoverzichtelijk is voor die mensen die hier vooral komen voor de Graspop geruchten en aankondigingen. Dus prima om de boel te splitsen, wat mij betreft. Al zou ik er wel voorstander van zijn dat als er een meer algemeen metaltopic komt dat deze dan wel een plaats krijgt in het Graspopgedeelte. Maar goed, daar ga ik niet over.
Ik zie dan toch liever een apart metal-gedeelte, met een algemeen topic en enkele topics voor de populairste metalfestivals (plus een voor overige metalfestivals ofzo).
Eventueel ook aparte topics voor metalconcerten, metalalbums, etc. (hoewel die tevens relevant kunnen zijn in een festivaltopic als de bewuste band op dat festival staat).
Er zijn natuurlijk al concert- en albumtopics op het forum, maar die omvatten meestal alle genres, waardoor ik deze nauwelijk lees/bij houd.

Een metal-gedeelte, met een duidelijk overzicht van alle nieuwe reacties, zal er ook voor zorgen dat er niet veel 'dode' topics ontstaan, waar mensen 'tegen een muur lullen'. Zeker de meest actieve gebruikers zullen deze nieuwe reacties wel in de gaten houden en er op antwoorden (mits interessant natuurlijk ;) ).
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Dat valt mij ook op in de voorlopige reacties ja. De mensen die zelf niet naar Graspop gaan, lijken het meeste bezwaar te hebben tegen de off-topic spam, terwijl veel mensen die wel zelf naar Graspop gaan het alleen maar leuk vinden om hun enthousiasme te kunnen delen.

Nu zou dat nog steeds kunnen werken in een vorm met twee verschillende topics. Maar uiteindelijk dient het Graspop topic er vooral te zijn voor de vaste Graspop bezoeker lijkt me, dus of die zich nu zo nodig aan moeten passen voor het meeleesgemak van niet-bezoekers? Want die indruk begint bij mij nu een beetje te ontstaan. Corrigeer me vooral als dat niet het geval is. Sta er zelf ook vrij neutraal in verder.
Nu ja, ik heb ook een aantal mensen die Graspop wel gaan bezoeken zich uitspreken over 'vandaag is de dag' en dat soort dingen. Hoewel onschuldig, is het iets waar we nu al een jaar ofzo veelvuldig mee bezig zijn. Dus die feedback neem ik me wel ter harte en ga dat voor mezelf proberen te beperken. Ik zou het namelijk zonde vinden als vaste leden als bijvoorbeeld Wenteldave en Duck daardoor gaan afhaken.

Ik zie dan toch liever een apart metal-gedeelte, met een algemeen topic en enkele topics voor de populairste metalfestivals (plus een voor overige metalfestivals ofzo).
Eventueel ook aparte topics voor metalconcerten, metalalbums, etc. (hoewel die tevens relevant kunnen zijn in een festivaltopic als de bewuste band op dat festival staat).
Er zijn natuurlijk al concert- en albumtopics op het forum, maar die omvatten meestal alle genres, waardoor ik deze nauwelijk lees/bij houd.

Een metal-gedeelte, met een duidelijk overzicht van alle nieuwe reacties, zal er ook voor zorgen dat er niet veel 'dode' topics ontstaan, waar mensen 'tegen een muur lullen'. Zeker de meest actieve gebruikers zullen deze nieuwe reacties wel in de gaten houden en er op antwoorden (mits interessant natuurlijk ;) ).
Ja, dit is eigenlijk wel een heel goed idee. Kan me er volledig bij aansluiten.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Ik denk dat alles afhangt van wat er relevant of niet relevant wordt. In de eerste paar maanden na Graspop zal er veel speculatie zijn en wenslijstjes en dergelijke, daar zie ik eigenlijk ook niets mis mee. Zelfde met concert reviews van bands die op Graspop staan of mogelijkheid voor Graspop zijn maar ik ben dan wel akkoord dat zaken voor bands die in Augustus zijn inderdaad beter passen in de Alcatraz thread maar dan omgekeerd betekend dat vaak dat ze uitgesloten zijn voor Graspop. Uiteindelijk kan je bij zo goed als alles wel een reden vinden om het Graspop gerelateerd te maken.

Ik denk ook wel dat we dit jaar gewoon met een uitzonderlijke situatie zitten door het embargo van gnr en de weggevallen headliner waardoor je op de grote namen van de affiche plots zo lang moet wachten.

Moesten er nu nog 5 namen ergens onderin overblijven dan denk ik dat er ook wel wat minder animo ging zijn dan 2 headliners. Graspop released wel graag alles in 1 keer hebben we al gezien de vorige jaren en dan valt het topic gewoon wel stil rond december.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.149
2.912
Dat valt mij ook op in de voorlopige reacties ja. De mensen die zelf niet naar Graspop gaan, lijken het meeste bezwaar te hebben tegen de off-topic spam, terwijl veel mensen die wel zelf naar Graspop gaan het alleen maar leuk vinden om hun enthousiasme te kunnen delen.

Nu zou dat nog steeds kunnen werken in een vorm met twee verschillende topics. Maar uiteindelijk dient het Graspop topic er vooral te zijn voor de vaste Graspop bezoeker lijkt me, dus of die zich nu zo nodig aan moeten passen voor het meeleesgemak van niet-bezoekers? Want die indruk begint bij mij nu een beetje te ontstaan. Corrigeer me vooral als dat niet het geval is. Sta er zelf ook vrij neutraal in verder.
Nu spreek ik even vanuit persoonlijk standpunt (en dus niet per se in naam van het hele team sfeerbeheer), maar ben het hier niet echt mee eens.
Ik vind het hier ook hartstikke gezellig, maar het is toch zonde dat die gezelligheid niet wat meer kan doorsijpelen naar de rest van het forum? Je ziet dat hier ook bij deze discussie waar tot nu toe, buiten Yannick zonet, enkel vaste bezoekers van dit topic hebben gereageerd. Meer dan de helft van de mensen die op het FL Forum zitten hebben waarschijnlijk geen flauw idee dat we dit onderwerp momenteel aan het bespreken zijn. Het Graspopforum is naar mijn mening een beetje te veel een bubbel waar weinig mensen in en uit stappen wat ik gewoon zonde vind.

Persoonlijk vind ik Graspop ook echt een heel boeiend festival waar ik ooit eens naartoe wil, ook al zit ik niet in de metalhoek. Maar ik heb dit jaar geen flauw benul gehad van wat de belangrijkste geruchten zijn voor de midcard. Nog een voorbeeldje: een van de tofste dingen op dit forum vind ik concertreviews lezen van dingen die ik niet ken. En ik ben er vandaag dus nog maar net achter gekomen dat hier heel veel reviews worden geschreven die ik heb gemist, spijtig!

En om nog even terug te komen op een eerder punt: geen schrik dat meerdere metalgerelateerde topics voor een muur en minder gezelligheid gaan zorgen. Wij gaan als mods niemand verbieden om ergens iets offtopic te posten ofzo. DTRH aankondigingen worden ook steevast in het Werchter en BKS topic besproken, da's ook maar logisch en willen we zeker behouden. Ik vind bovenstaande ideeën van een subforum met allerlei metalfestivals en gerelateerde topics met veel kruisbestuiving daarom zeker interessant, ga ik ook opschrijven voor onze verdere brainstorm.
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
319
944
Beetje grof meegelezen, want ik ben wel zo'n persoon die een keer per paar dagen kijkt en dan weer 15 pagina's kan skippen. Maar voor mij klinkt het helemaal prima als er een algemeen-metal-zin-en-onzin-topic komt naast het Graspop topic, zeker als hier nog steeds prima offtopic gepost kan worden.

Dan krijg je dingen als:
*in het Graspop topic*
"Ben gister ook naar xx geweest, verslag in het "metalgemeen-topic". Zou ze graag op Graspop zien! Also vandaag is de dag"

*in het algemene topic*
"Ik ben naar xx geweest, hier heb je 5 alinea's over hoe het was"
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Persoonlijk vind ik Graspop ook echt een heel boeiend festival waar ik ooit eens naartoe wil, ook al zit ik niet in de metalhoek. Maar ik heb dit jaar geen flauw benul gehad van wat de belangrijkste geruchten zijn voor de midcard. Nog een voorbeeldje: een van de tofste dingen op dit forum vind ik concertreviews lezen van dingen die ik niet ken. En ik ben er vandaag dus nog maar net achter gekomen dat hier heel veel reviews worden geschreven die ik heb gemist, spijtig!

Even offtopic en tevens meteen ook ontopic: misschien is de donderdag iets voor je als je wat minder in de metalhoek zit? Met Guns N Roses, Epica, Ghost, Alter Bridge en Mammoth WVH een best mooi rijtje namen die voor een breder publiek goed aantrekkelijk zijn. Kan je dit jaar rustig beginnen met een dagticket en dan volgend jaar meteen doorpakken met een weekend ticket.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken