Graspop Metal Meeting 2023

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.620
7.339
Een persoonlijke favoriet met vrouwelijke zanger: Temperance
Waar ook de mannelijke zanger van Visions of Atlantis in zingt en speelt.

 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.620
7.339
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?

Klinkt wel als een goed plan. Al zullen sommige Graspop-gerelateerde berichten het hier alsnog blijvend laten ontsporen denk ik. En er zal wat overlap komen, maar zo is inmiddels grotendeels Alcatraz ook succesvol naar een eigen topic verhuisd.
 

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Ik heb een stukje ingelezen. En de Cover Bands zelf betalen (tenzij er een afspraak is met de venue) geen royalties per gespeelde nummer. De Venue, Bar, Club, Festival kopen deze rechten af. Dus het is de verantwoordelijkheid van de plek waar de cover band gebookt is. Wat wellicht ook logisch is, aangezien zij deze band booken en winst maken van deze band doormiddel van kaart en drank verkoop.

Dit kan vast wel weer per land verschillen.
Weet niet of ik alles hierover gelezen heb maar jullie maken allemaal een fout met het woord royalties vrees ik.

In de muziekwereld bestaan er grofweg 2 soorten vergoedingen (op gages van optredens etc na dan natuurlijk. Je hebt enerzijds copyrights (auteursrechten) en anderzijds royalties.

Ik ga heel kort door de bocht nu maar het is enkel om het principe uit te leggen :

Royalties: Dit is een vergoeding die de uitvoerder van muziekwerken krijgt obv van verkochte aantallen van CDs, platen, downloads, streaming etc. Hierdoor zal een coverband die enkel nummers live brengt nooit of te nimmer royalties kunnen ontvangen. Mochten ze die covers uitbrengen op eender welke geluidsdrager die dan verkocht wordt, dan krijgen ze uiteraard wel royalties. Maar, en dit is een zeer grote MAAR, ze moeten dan wel wel die nummers eerst gecleared krijgen bij de platenfirma's van de originele artiesten, wat zelden of nooit gebeurd.

Copyrights: Dit is de vergoeding die de auteurs/componisten krijgen wanneer werken van hen openbaar ten uitvoer gebracht worden. Die auteurs/componisten zijn vaak ook niet dezelfde mensen als de uitvoerders maar dit zijn de 'echte' makers van de liedjes. Elke keer als een nummer van hen op de radio/concert/festival/tv show/... gespeeld wordt ontvangen zij daar een vergoeding voor. Dit wordt allemaal geregistreerd door bedrijven als Sabam of bvb Buma/Stemra.

In beide gevallen zijn er 2 afrekeningen per jaar.
Dit in acht genomen, kan je stellen dat door de band de enige vergoeding die coverbands krijgen, de gage is van hun optreden, geen royalties noch copyrights.

Artiesten kunnen dus wel verbieden om hun werk door coverbands op welke vorm van geluidsdrager te 'persen', ze kunnen echter nooit verbieden dat iemand hun nummers waar dan ook live brengt.
 

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
391
555
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
Een apart topic voor de "Vandaag is de dag" berichten dus (y)



Opzich vind ik het nu niet storend. De dagen dat er niet veel gebeurt op GMM HQ valt het hier nog makkelijk te overlezen.
Van zodra ze iets lossen heb je wel direct een hele boel pagina's te lezen, maar die zijn dan direct GMM gerelateerd. Dat bijna niet meer bij te houden zal dus ook altijd blijven. Al splits je de pagina op.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.550
11.030
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
Als-je-blieft. Godzijdank. Vond het juist een toptopic dit, alleen dat is juist het laatste jaar (iets langer) minder geworden omdat het steeds minder gerelateerd was en de pagina's daardoor als een jekko gingen. Vandaar ook dat ik hier een stuk minder neergeplempt dan anders, dus ja, ik zou dat zeker toejuichen.

Die insteek om het topic breder te trekken was daarvoor een grandioos goed idee, maar we zijn wat ten onder gegaan aan het eigen succes.
 
Laatst bewerkt:

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
745
1.260
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
Ha Jos en andere, we zijn intern ook bezig met een nieuwe indeling, ook voor het metalgenre etc. Binnenkort informeren we jullie hierover en kunnen jullie ook nog input geven. Dit omdat ook wij merkten dat het Graspop-topic echt voor alle metal-zaken werd gebruikt.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.483
2.962
Dus dit is niet de week? Lijkt me sterk dat de organisatie iets gaat aankondigen terwijl ze hun lokale feestavond ook hebben bevestigd.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.828
Mede Graspoppers. Ik heb een vraag waar ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Dit forum gaat inmiddels als een gek en de 1000 pagina's gaan we nog wel aantikken. Enkele jaren geleden toen dit nog heel anders was hebben we gezegd dat het Graspop topic voor alle metalgerelateerde zaken, ook niet Graspop gebonden. Inmiddels is het hier zo druk dat het soms bijna niet meer bij te houden is en de Graspop berichten soms wat ondersneeuwen. Is het een idee om een nieuw topic te openen 'Het Zwaarste Gesprek' (betere ideeën zijn welkom) waar we lekker los kunnen gaan over ons favoriete genre en het Graspop topic bewaren voor alle Graspop gerelateerde gesprekken?
Ik ben benieuwd wat zo'n splitsing met het forum zou doen. Aan de ene kant vind ik het heel leuk dat het hier naast Graspop ook over de metal scene in bredere zin kan gaan, terwijl het meeste nog steeds rondom Graspop zelf gecentreerd is, en de bands die er (zouden kunnen) staan. Aan de andere kant krijg je soms de gekke situatie dat bijvoorbeeld Alcatraz nieuws hier meer besproken wordt dan in het Alcatraz topic zelf, omdat dit inderdaad een beetje het algemene metalheads topic lijkt te zijn soms.

Als het idee om het te splitsen breed gedragen wordt ben ik er zeker niet op tegen, maar ik heb er ook geen last van zoals het nu gaat, en de toekomst zal moeten uitwijzen hoe die splitsing dan gehandhaafd zou moeten worden...
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Wat wenteldave zegt, vangen wij ook op van nog meer mensen. Dit topic is ook het enige dat ik meestal niet helemaal lees. Als er heel actieve gebruikers zoals wenteldave en Joslittel zelfs bijna niet kunnen volgen, kun je je voorstellen dat dit voor nieuwkomers helemaal ondoenbaar is. Snel even de laatste geruchtjes meevolgen hier is soms quasi onmogelijk, vandaar dat we het intern ook al aan het bekijken waren.

Maar zoals royke zegt, binnenkort meer info. Tot dan kunnen jullie lekker op die 1000 pagina's blijven mikken ;)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.828
Wat wenteldave zegt, vangen wij ook op van nog meer mensen. Dit topic is ook het enige dat ik meestal niet helemaal lees. Als er heel actieve gebruikers zoals wenteldave en Joslittel zelfs bijna niet kunnen volgen, kun je je voorstellen dat dit voor nieuwkomers helemaal ondoenbaar is. Snel even de laatste geruchtjes meevolgen hier is soms quasi onmogelijk, vandaar dat we het intern ook al aan het bekijken waren.

Maar zoals royke zegt, binnenkort meer info. Tot dan kunnen jullie lekker op die 1000 pagina's blijven mikken ;)
Ik zou wel willen voorstellen om een mogelijke verandering pas bij het Graspop 2024 topic in te laten gaan. Kunnen we deze editie lekker over de 1000 pagina's jagen inderdaad, hebben we dat lolletje ook weer gehad, en kan het volgende festivalseizoen van het begin af aan met een duidelijke nieuwe insteek gestart worden, in plaats van dat je nu de koers van dit topic gaat proberen bij te sturen. Lijkt me duidelijker voor iedereen. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel erbij.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.529
Ik stoor mij niet aan de toegenomen drukte, voor mij was het juist de reden om een account aan te maken en actiever deel te nemen. Veel discussies hebben in meer of mindere mate ook met Graspop te maken, zoals de recente berichten over coverbands en royalties. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat er alsnog veel berichten zullen komen en dat het voor sommigen niet bij te houden is. De posts die regelrecht off-topic gaan zijn muziek aanraders die niet op Graspop staan, die misschien ook beter tot hun recht komen in een apart topic. Ik ben in ieder geval niet voor te veel aparte topics, want veel van die subtopics worden op dit forum al nauwelijks en vrij selectief gebruikt. Mensen delen hier ook hun concertervaringen liever dan in het daarvoor bestemde topic, en ik vind dat eigenlijk juist leuk. Ander voorbeeld: stel dat Mimi Barks morgen dood neervalt dan zullen mensen dat hier plaatsen, en niet in het 'artiesten die overleden zijn'-topic. Als James Hetfield zich verslikt in een gehaktbal zul je het overal wel lezen.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.379
Heeft iemand misschien een handig spreadsheet format om met de vriendengroep te filteren welke bands we per dag willen zien?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.828
Heeft iemand misschien een handig spreadsheet format om met de vriendengroep te filteren welke bands we per dag willen zien?
Je kunt in een clashfinder bands met verschillende kleuren highlighten. Geef iedereen een eigen kleur en je komt een heel eind lijkt me?
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

Gebruikers die dit onderwerp bekijken