Ik heb een stukje ingelezen. En de Cover Bands zelf betalen (tenzij er een afspraak is met de venue) geen royalties per gespeelde nummer. De Venue, Bar, Club, Festival kopen deze rechten af. Dus het is de verantwoordelijkheid van de plek waar de cover band gebookt is. Wat wellicht ook logisch is, aangezien zij deze band booken en winst maken van deze band doormiddel van kaart en drank verkoop.
Dit kan vast wel weer per land verschillen.
Weet niet of ik alles hierover gelezen heb maar jullie maken allemaal een fout met het woord royalties vrees ik.
In de muziekwereld bestaan er grofweg 2 soorten vergoedingen (op gages van optredens etc na dan natuurlijk. Je hebt enerzijds copyrights (auteursrechten) en anderzijds royalties.
Ik ga heel kort door de bocht nu maar het is enkel om het principe uit te leggen :
Royalties: Dit is een vergoeding die de uitvoerder van muziekwerken krijgt obv van verkochte aantallen van CDs, platen, downloads, streaming etc. Hierdoor zal een coverband die enkel nummers live brengt nooit of te nimmer royalties kunnen ontvangen. Mochten ze die covers uitbrengen op eender welke geluidsdrager die dan verkocht wordt, dan krijgen ze uiteraard wel royalties. Maar, en dit is een zeer grote MAAR, ze moeten dan wel wel die nummers eerst gecleared krijgen bij de platenfirma's van de originele artiesten, wat zelden of nooit gebeurd.
Copyrights: Dit is de vergoeding die de auteurs/componisten krijgen wanneer werken van hen openbaar ten uitvoer gebracht worden. Die auteurs/componisten zijn vaak ook niet dezelfde mensen als de uitvoerders maar dit zijn de 'echte' makers van de liedjes. Elke keer als een nummer van hen op de radio/concert/festival/tv show/... gespeeld wordt ontvangen zij daar een vergoeding voor. Dit wordt allemaal geregistreerd door bedrijven als Sabam of bvb Buma/Stemra.
In beide gevallen zijn er 2 afrekeningen per jaar.
Dit in acht genomen, kan je stellen dat door de band de enige vergoeding die coverbands krijgen, de gage is van hun optreden, geen royalties noch copyrights.
Artiesten kunnen dus wel verbieden om hun werk door coverbands op welke vorm van geluidsdrager te 'persen', ze kunnen echter nooit verbieden dat iemand hun nummers waar dan ook live brengt.