Als je naar de jongere generatie kijkt, dan zal het al weer anders zijn. Wat
@Piebe71 en
@xydroh ook al zeggen, kan je het ook zien. Namen van vroeger kan ik ook alleen Doro, Vixen en Heart bedenken plus Joan Jett
Maar bij jongere bands zijn er al een stuk meer. Ik zeg niet dat het perfect verdeeld is. Maar als je het hebt over rolmodellen voor jonge meiden om een gitaar op te pakken / metal te gaan zingen, hoeft een band ook niet voor 50% of volledig uit vrouwen te bestaan. Zeker in Nederland niet, waar de grootste metalbands een frontvrouw hebben. Nightwish is natuurlijk een Finse band, maar Floor is daar sowieso al voldoende vrouw om een toekomstige generatie te inspireren. Hetzelfde voor Epica en Within Temptation.
Halestorm en Arch Enemy zijn ook mooie voorbeelden van powervrouwen. Dat zijn voor mij toch meer inspiratiebronnen dan een Skillet waar wel de helft vrouw is. Allemaal leuk en aardig dat de drummer een vrouw is, maar als een drummer alleen maar verstopt zit achter het drumstel dan heb je er toch wat minder aan. Ookal zal dat ongetwijfeld ook mensen kunnen inspireren om een instrument op te pakken.