Ben het zeker met je eens. Metal is natuurlijk van oudsher spierballen muziek geweest. Toch zijn er altijd goeie uitzonderingen geweest. Doro, in de glamtijd de dames van Vixen. Heart zeker niet te vergeten. Tegenwoordig natuurlijk de gitariste van Alice. Zoveel voorbeelden. Maar ik denk toch dat ondanks alle emancipatie dat het grotendeels een mannenwereld zal blijven. Het is natuurlijk ook echt wel testosteron-muziek. Metal is van nature een aggressieve muziekstijl. Denk dat mannen dat eerder als 2e natuur zien als vrouwen. Klinkt misschien heel stereotiep, maar wij mannen zijn soms de zachte hand van vrouwen ook zeker nodig om in balans te blijven. Als ik mijn eigen dame mag geloven tenminste. Zij is toch de yin bij mijn yang.Vraag me toch altijd af of het niet een vicieuze cirkel is. Als je alleen maar mannen op het podium ziet word je als jonge vrouwelijke gitarist ook niet aangemoedigd om een carrière in de metal te ambiëren.
Ik zou wel eens deze website voor Graspop willen zien https://hoeveelvrouwenopjera.nl/ Ik denk dat weinig mensen echt doorhebben hoe vreselijk scheef de verhoudingen in de lineup zijn. Vorig jaar waren er *drie* vrouwelijke bandleden totaal in 30 (sub)headlinerbands. Da's gewoon een beetje jammer. (Van wat ik zie was dit wel een hoogtepunt trouwens, meestal is het er maximaal 1 en is het ook Sharon den Adel)
Edit: wat spelfouten er uit gehaald. Maar sterke vrouwen in de metal en rock zijn zeker gewenst en welkom.