Graspop Metal Meeting 2023

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.394
2.910
Vraag me toch altijd af of het niet een vicieuze cirkel is. Als je alleen maar mannen op het podium ziet word je als jonge vrouwelijke gitarist ook niet aangemoedigd om een carrière in de metal te ambiëren.

Ik zou wel eens deze website voor Graspop willen zien :p https://hoeveelvrouwenopjera.nl/ Ik denk dat weinig mensen echt doorhebben hoe vreselijk scheef de verhoudingen in de lineup zijn. Vorig jaar waren er *drie* vrouwelijke bandleden totaal in 30 (sub)headlinerbands. Da's gewoon een beetje jammer. (Van wat ik zie was dit wel een hoogtepunt trouwens, meestal is het er maximaal 1 en is het ook Sharon den Adel)
Ben het zeker met je eens. Metal is natuurlijk van oudsher spierballen muziek geweest. Toch zijn er altijd goeie uitzonderingen geweest. Doro, in de glamtijd de dames van Vixen. Heart zeker niet te vergeten. Tegenwoordig natuurlijk de gitariste van Alice. Zoveel voorbeelden. Maar ik denk toch dat ondanks alle emancipatie dat het grotendeels een mannenwereld zal blijven. Het is natuurlijk ook echt wel testosteron-muziek. Metal is van nature een aggressieve muziekstijl. Denk dat mannen dat eerder als 2e natuur zien als vrouwen. Klinkt misschien heel stereotiep, maar wij mannen zijn soms de zachte hand van vrouwen ook zeker nodig om in balans te blijven.😆😆 Als ik mijn eigen dame mag geloven tenminste. Zij is toch de yin bij mijn yang🥰🥰.

Edit: wat spelfouten er uit gehaald. Maar sterke vrouwen in de metal en rock zijn zeker gewenst en welkom.🤘🫶
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Het is plezant hoor, alleen staat het op een al overbevolkte weide.

Vorig jaar een zanger op de Jupiler Stage zien janken over zijn dode hond (of mus, geen idee).

Ondertussen in de Moosebar: ANTON AUS TIROOOOOL
Ik ga toch maar voor de dode mus dan denk ik
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.394
2.910
Het is plezant hoor, alleen staat het op een al overbevolkte weide.

Vorig jaar een zanger op de Jupiler Stage zien janken over zijn dode hond (of mus, geen idee).

Ondertussen in de Moosebar: ANTON AUS TIROOOOOL
Ja, dat zij dan bijzondere tegenstellingen. Vond het vorig jaar echt te warm om de daar te gaan kijken. Af en toe een optreden in de Marquee of Metaldome trok ik nog net. Classic Rock Cafe kon je nog rustig chillen. Maar het contrast wat je schetst is inderdaad wel heel groot. Had ook wel de indruk dat de Moose bar ook een soort gimmick is. Maar ik kan het ook totaal mis hebben.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.681
7.449
Vraag me toch altijd af of het niet een vicieuze cirkel is. Als je alleen maar mannen op het podium ziet word je als jonge vrouwelijke gitarist ook niet aangemoedigd om een carrière in de metal te ambiëren.

Ik zou wel eens deze website voor Graspop willen zien :p https://hoeveelvrouwenopjera.nl/ Ik denk dat weinig mensen echt doorhebben hoe vreselijk scheef de verhoudingen in de lineup zijn. Vorig jaar waren er *drie* vrouwelijke bandleden totaal in 30 (sub)headlinerbands. Da's gewoon een beetje jammer. (Van wat ik zie was dit wel een hoogtepunt trouwens, meestal is het er maximaal 1 en is het ook Sharon den Adel)

Als je naar de jongere generatie kijkt, dan zal het al weer anders zijn. Wat @Piebe71 en @xydroh ook al zeggen, kan je het ook zien. Namen van vroeger kan ik ook alleen Doro, Vixen en Heart bedenken plus Joan Jett

Maar bij jongere bands zijn er al een stuk meer. Ik zeg niet dat het perfect verdeeld is. Maar als je het hebt over rolmodellen voor jonge meiden om een gitaar op te pakken / metal te gaan zingen, hoeft een band ook niet voor 50% of volledig uit vrouwen te bestaan. Zeker in Nederland niet, waar de grootste metalbands een frontvrouw hebben. Nightwish is natuurlijk een Finse band, maar Floor is daar sowieso al voldoende vrouw om een toekomstige generatie te inspireren. Hetzelfde voor Epica en Within Temptation.

Halestorm en Arch Enemy zijn ook mooie voorbeelden van powervrouwen. Dat zijn voor mij toch meer inspiratiebronnen dan een Skillet waar wel de helft vrouw is. Allemaal leuk en aardig dat de drummer een vrouw is, maar als een drummer alleen maar verstopt zit achter het drumstel dan heb je er toch wat minder aan. Ookal zal dat ongetwijfeld ook mensen kunnen inspireren om een instrument op te pakken.
 

reaper

Support act
26 okt 2015
1.108
941
Als je naar de jongere generatie kijkt, dan zal het al weer anders zijn. Wat @Piebe71 en @xydroh ook al zeggen, kan je het ook zien. Namen van vroeger kan ik ook alleen Doro, Vixen en Heart bedenken plus Joan Jett


Halestorm en Arch Enemy zijn ook mooie voorbeelden van powervrouwen. Dat zijn voor mij toch meer inspiratiebronnen dan een Skillet waar wel de helft vrouw is. Allemaal leuk en aardig dat de drummer een vrouw is, maar als een drummer alleen maar verstopt zit achter het drumstel dan heb je er toch wat minder aan. Ookal zal dat ongetwijfeld ook mensen kunnen inspireren om een instrument op te pakken.
Mijn dochter van 8 jaar begint volgende week met drumlessen want ze is zot van brutus😁
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Je mag toch altijd een nummer coveren? Want bij supergroups als deze worden dat soort nummers altijd als cover geregistreerd, het is ook niet meer dan dat in feite. Bestaan er copyright rechten die dat kunnen voorkomen?

Ik denk dat ze het de oorspronkelijke auteurs niet gunnen dan wel dat ze deze nummers zelf geschreven hebben en daar wat centen voor de uitvoering op willen pakken.

Verbieden weet ik niet, maar waarschijnlijk betekent het wel een rekening waar ze geen zin in hebben.

Ja maar die is voor het festival, niet voor hen.

Kun je royalties eisen als je nummer gecoverd wordt door een andere artiest dan? Het klinkt onwaarschijnlijk voor mij, anders zouden coverbands toch nooit een kans maken om rond te komen? Of zou het specifiek om een persoonlijk contract tussen de oud-bandleden en hun management gaan ofzo?

In België moet de concertorganisator aan Sabam geld betalen voor elk gespeeld nummer. Sabam draagt dat dan over naar de artiesten.

Ik heb jarenlang in coverbands gespeeld en we werden zo nu en dan gevraagd om een setlist op te geven met songtitels etc. Om de hierboven gemelde redenen.

Ja daar krijgen bands gewoon royalty's voor. Dat wordt centraal bijgehouden.

Als je een band hebt met eigen songs, kan je na elk optreden overigens ook aan Sabam doorgeven waar ge gespeeld hebt en welke nummers. Sabam zal dan bij de concertorganisator gaan aankloppen voor uitbetaling. Veel cafés betalen kleine / lokale "originals" bands simpelweg niet dus op deze manier kan een band er nog iets aan overhouden. En wellicht nemeer opnieuw geboekt worden 😁
 

Ties23

Randprogramma
7 nov 2022
111
212
Ik hoor net Kissin Dynamite op de playlist voorbij komen met you're not alone, ik dacht even hé is dit een alter bridge nummer dat ik heb gemist.

Ik vond zijn stem wel echt op die van Myles lijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Gebruikers die dit onderwerp bekijken