Graspop Metal Meeting 2023

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
409
578
Ik zag een aantal vragen langskomen over de Spotify Playlist. Ik update die. Is meestal volgens een vast proces (nieuwste single, best beluisterd enzo). Maar Generation Sex is een rare eend in de bijt. Ze spelen dus niet persé de hits lees ik, typische die commerciele houding van de punk. Willen jullie een ander Sex Pistols nummer in de lijst die ze waarschijnlijk wel spelen?
Neen hoor, ik wist niet dat GENERATION SEX een mengeling was van Generation X en The Sex Pistols. Ondertussen dus wel :)
Vandaar dat ik dacht dat het eventueel een “foutje” was.

De lijst is dik in orde, dankjewel daarvoor! 🏆
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.660
5.133
Ik zag een aantal vragen langskomen over de Spotify Playlist. Ik update die. Is meestal volgens een vast proces (nieuwste single, best beluisterd enzo). Maar Generation Sex is een rare eend in de bijt. Ze spelen dus niet persé de hits lees ik, typische die commerciele houding van de punk. Willen jullie een ander Sex Pistols nummer in de lijst die ze waarschijnlijk wel spelen?
Het is niet dat ze die nummers niet (willen) spelen vanwege een commerciële houding, maar dat ze die niet mogen spelen vanwege een gebrek aan rechten ofzo, lijkt me.
Ik denk dat ze die hits maar al te graag zouden willen spelen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Het is niet dat ze die nummers niet (willen) spelen vanwege een commerciële houding, maar dat ze die niet mogen spelen vanwege een gebrek aan rechten ofzo, lijkt me.
Ik denk dat ze die hits maar al te graag zouden willen spelen.
Je mag toch altijd een nummer coveren? Want bij supergroups als deze worden dat soort nummers altijd als cover geregistreerd, het is ook niet meer dan dat in feite. Bestaan er copyright rechten die dat kunnen voorkomen?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.464
4.634
Je mag toch altijd een nummer coveren? Want bij supergroups als deze worden dat soort nummers altijd als cover geregistreerd, het is ook niet meer dan dat in feite. Bestaan er copyright rechten die dat kunnen voorkomen?
Ik denk wel dat je het expliciet kan verbieden maar goed, ik ben niet helemaal zeker en ook. Misschien willen die mannen ook gewoon aar nummers spelen die ze zelf geschreven hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Ik denk wel dat je het expliciet kan verbieden maar goed, ik ben niet helemaal zeker en ook. Misschien willen die mannen ook gewoon aar nummers spelen die ze zelf geschreven hebben
Ja precies, ik vind het ook waarschijnlijker dat het gewoon hun eigen keuze is wat ze live spelen en wat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.538
3.063
Over covers gesproken. Dikke vette plagiaat in Orbit Culture's The Shadowing. Vanaf 2:45 heel goed een deel van de soundtrack van de beste film aller tijden Interstellar te horen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.180
4.323
Ik denk wel dat je het expliciet kan verbieden maar goed, ik ben niet helemaal zeker en ook. Misschien willen die mannen ook gewoon aar nummers spelen die ze zelf geschreven hebben
Verbieden weet ik niet, maar waarschijnlijk betekent het wel een rekening waar ze geen zin in hebben.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Verbieden weet ik niet, maar waarschijnlijk betekent het wel een rekening waar ze geen zin in hebben.
Kun je royalties eisen als je nummer gecoverd wordt door een andere artiest dan? Het klinkt onwaarschijnlijk voor mij, anders zouden coverbands toch nooit een kans maken om rond te komen? Of zou het specifiek om een persoonlijk contract tussen de oud-bandleden en hun management gaan ofzo?
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.504
780
Ik denk dat het wel eens een contract kan zijn geweest toen de band uit elkaar ging wie wat mag spelen live. Zoiets zou kunnen.
Hoe het precies met coverbands zit, weet ik niet. Wel interessant om uit te zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.189
10.552
Kun je royalties eisen als je nummer gecoverd wordt door een andere artiest dan? Het klinkt onwaarschijnlijk voor mij, anders zouden coverbands toch nooit een kans maken om rond te komen? Of zou het specifiek om een persoonlijk contract tussen de oud-bandleden en hun management gaan ofzo?
Ja daar krijgen bands gewoon royalty's voor. Dat wordt centraal bijgehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.364
5.955
Ja daar krijgen bands gewoon royalty's voor. Dat wordt centraal bijgehouden.
Damn. Nooit geweten! Weer wat geleerd... Maar mijn vraag blijft wel hoe coverbands dan rond kunnen komen, als dat voor bands met eigen muziek al steeds lastiger wordt. En die hebben dan niet eens die royalties kostenpost, enkel de inkomsten van hun bestaande muziek.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.504
780
Ik heb een stukje ingelezen. En de Cover Bands zelf betalen (tenzij er een afspraak is met de venue) geen royalties per gespeelde nummer. De Venue, Bar, Club, Festival kopen deze rechten af. Dus het is de verantwoordelijkheid van de plek waar de cover band gebookt is. Wat wellicht ook logisch is, aangezien zij deze band booken en winst maken van deze band doormiddel van kaart en drank verkoop.

Dit kan vast wel weer per land verschillen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.211
7.467
weer een nutteloze social media post, vandaag is het niet
ze zijn wel wat actiever aan het woren op de socials, geen idee of dat iets betekent
hopelijk krijgen we deze maand toch eens te weten wie die mysterieuze headliner is, mijn verwachtingen zijn wel redelijk laag inmiddels. al maakt het me ook eigenlijk geen reet meer uit want er staan al een miljoen bands die ik wil zien dat weekend
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.189
10.552
weer een nutteloze social media post, vandaag is het niet
ze zijn wel wat actiever aan het woren op de socials, geen idee of dat iets betekent
hopelijk krijgen we deze maand toch eens te weten wie die mysterieuze headliner is, mijn verwachtingen zijn wel redelijk laag inmiddels. al maakt het me ook eigenlijk geen reet meer uit want er staan al een miljoen bands die ik wil zien dat weekend
Ja eens. Op dit moment ben ik veel nieuwsgieriger naar de podiumindeling en tijdschema dan die laatste headliner.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.211
7.467
Roncquières festival heeft Prodigy geboekt, was natuurlijk al niet aannemelijk dat die op graspop gingen staan maar kunnen nu wel afgeschreven worden denk ik
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.538
3.063
weer een nutteloze social media post, vandaag is het niet
ze zijn wel wat actiever aan het woren op de socials, geen idee of dat iets betekent
hopelijk krijgen we deze maand toch eens te weten wie die mysterieuze headliner is, mijn verwachtingen zijn wel redelijk laag inmiddels. al maakt het me ook eigenlijk geen reet meer uit want er staan al een miljoen bands die ik wil zien dat weekend
Ze grijpen ook werkelijk alles aan om onzin te verkondigen. Wordt tijd dat die vrouwen over wie ze schrijven eens een gitaar vastpakken, want het gebrek aan kwalitatieve vrouwen in de metalscene is nijpend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken