De albums van 2018

Festileaks Festival Forum Forums Muziek Forum De albums van 2018

Dit onderwerp bevat 384 reacties, heeft 42 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Yannick 1 dag, 22 uur geleden.

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 385)
  • Auteur

Raskolnikov

Voor de hiphop liefhebbers: Chester Watson- Project 0

Heerlijk, duister en grimmig album.

Lowlands 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19 / Werchter 94-95-96 / Pinkpop 93-94-95-97-99-07-09 / DTRH 16-17-18-19 / Rockin Park 05-10-12

Brian

16 november nieuw album Mark Knopfler. Eerste single is precies zoals een single van Mark Knopfler moet klinken. Vleugje folk, blues en een dikke lading swing en gitaargepingel.

Yannick

Greta Van Fleet – Anthem Of The Peaceful Army
    Net al een eerste keertje kunnen beluisteren en dit album voelt als een echt consistent album. Daar waar de dubbel EP vooral focuste op bangers is dit een volledig album geworden waar veel meer te bezien is dan de dynamische gitaarlijnen van Kiszka of de Plantachtige uithalen van zijn neef maar zijn nummers vaak meeslepender en voller. Daarnaast voelen de invloeden, waar ze in de pers al sinds begin dit jaar constant mee werden geconfronteerd en bekritiseerd, een pak natuurlijker verwerkt aan. De band speelt natuurlijk nog hard -en bluesrock maar een Led Zep-coverband zijn ze met dit album allerminst meer te noemen.

Andere vermeldingkjes van de afgelopen week(en):
    St. Vincent – MassEducation [piano]
    Parcels – Parcels [nu-dico]
    Horrendous – Idol [death metal]
    The Caretaker – Everywhere at the end of time – stage 5 [dark ambient]

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

Wessel

Parcels – Parcels [nu-dico]

De hype van Parcels heb ik nog niet helemaal te pakken. Geen slechte album maar na al die positieve verhalen had ik meer verwacht. Binnenkort nog eens checken.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

Wessel

Vandaag tijd voor het nieuwe album van Cloud Nothings.
    De singles naar aanloop van dit album waren nog sterker dan bij vorige albums. Naar mijn mening één van de meest kwalitatieve bands van de afgelopen jaren.
    Wanneer ze een album droppen staat ie altijd wel in mijn top 10 aan het eind van het jaar.

Verder wel eventjes de nieuwe van Juice WRLD en Lil Yachty checken. Dan weer ff serieus en This Will Destroy You.

Ook veel goeie singles vandaag die het checken waard zijn, The 1975, Billie Eilish, Moby en dan tot slot nog Charles Bradley die nog met een heel mooi laatste album gaat komen.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

EddieVerder

Net al een eerste keertje kunnen beluisteren en dit album voelt als een echt consistent album. Daar waar de dubbel EP vooral focuste op bangers is dit een volledig album geworden waar veel meer te bezien is dan de dynamische gitaarlijnen van Kiszka of de Plantachtige uithalen van zijn neef maar zijn nummers vaak meeslepender en voller. Daarnaast voelen de invloeden, waar ze in de pers al sinds begin dit jaar constant mee werden geconfronteerd en bekritiseerd, een pak natuurlijker verwerkt aan. De band speelt natuurlijk nog hard -en bluesrock maar een Led Zep-coverband zijn ze met dit album allerminst meer te noemen.

Op pitchfork met de grond gelijk gemaakt. Slechts een historisch lage 1.6.

Wessel

Wat een gemiet weer. Ik heb enkele liedjes gecheckt en kan wel vinden in dat ze iets meer hun eigen richting hebben gevonden dan op de vorige plaat. Lijkt me een prima voldoende.

Yannick

Heb je ‘m ook gelezen? Dat was echt geen review hoor 😆 Ik mocht ‘m zelf recenseren en heb de jongens gewoon een 6 gegeven (lees). Ja, ze pakken veel over van hun grote voorbeelden maar gaan Pale Waves, The Lemon Twigs, Parcels of menig jong soundcloud-rapper daar dan ook niet in de fout? Waar is de grens dan qua invloeden laten verwerken in je eigen werk? Ik bezie dit album meer als een eerste stap richting een eigen authenthieke sound en stijl. Houdt daarnaast ook rekening met het feit dat het viertal ca 20 jaar is en volgens mij ook gewoon niet beter weten of kunnen dan zo hard aanleunen aan de fantastische sound die mannen als Plant, Clapton of Hendrix hadden.
    Ik stel me dan liever de vraag over hoe iemand anders, die die specifieke blues -en hardrock wilt terugbrengen het dan wél zou doen wanneer er zo’n kritieken worden geuit. Hoe breng je een genre als dat terug tot leven zonder de bands van dat genre compleet te kopiëren?

concert archief // RYM

EddieVerder

Wat een gemiet weer. Ik heb enkele liedjes gecheckt en kan wel vinden in dat ze iets meer hun eigen richting hebben gevonden dan op de vorige plaat. Lijkt me een prima voldoende.

Het is de mening van Pitchfork.. niet mijn mening. Vind het zelf best lekker klinken eigenlijk.

Wessel

Ik vind het juist wel lekker dat er weer een rockbandje gigantisch groot aan het worden is. Niet helemaal mijn muziek maar toch mooi dat het wel nog mogelijk is. Goeie opvolger van Royal Blood.

Thomas

Iemand nog de nieuwe van Chic geluisterd trouwens? Ik vind hem best lekker klinken, maar sommige nummers zijn wel echt matig. Dat nummer Queen vind ik echt niks, en Sober klinkt ook als iets waar Jason Derulo zich nog voor zou schamen. Gelukkig staan er ook wel een paar goeie nummers op, maar het is veelzeggend dat de herbewerking van I Want Your Love nog steeds het beste nummer is. Al haalt hij het niet bij origineel natuurlijk (een van mijn all time favorites). Wel alle respect voor Nile uiteraard!

RW 09-10-11-13//LL 12-17//BKS 15-16-18//DTRH 17-18//DOUR 11-15-16-18

Benjamin

Iemand nog de nieuwe van Chic geluisterd trouwens?

Jawel geluisterd, maar niet goed genoeg om hem nog een keer op te zetten. Prima nummertjes voor op kantoor, maar geen uitblinkers verder.

Muziek en ritme vinden hun weg tot in de geheime plaatsen van de ziel.

PwoperFish

16 November nieuw album van The Good, The Bad & The Queen.

Wessel

Goeie Halloween/spookhuis muziek hoor. Lekkere timing.

Ik vind de laatste track van Douwe Bob trouwens best lekker, maar dat mag ik hier natuurlijk niet toegeven.

Lemonade van Nicole Dollenganger is het checken waard als je fan bent van Julia Stone.
    Ook de nieuwe track van Trippie Red is onverwachts lekker. Zo wisselvallig al die soundcloud rappers.

Wessel

Iemand nog de nieuwe van Chic geluisterd trouwens? Ik vind hem best lekker klinken, maar sommige nummers zijn wel echt matig. Dat nummer Queen vind ik echt niks, en Sober klinkt ook als iets waar Jason Derulo zich nog voor zou schamen. Gelukkig staan er ook wel een paar goeie nummers op, maar het is veelzeggend dat de herbewerking van I Want Your Love nog steeds het beste nummer is. Al haalt hij het niet bij origineel natuurlijk (een van mijn all time favorites). Wel alle respect voor Nile uiteraard!

Wat zijn de standout tracks? Heb ‘m een keer op de achtergrond aan gehad maar er zaten inderdaad wat draken tussen. Mooie hoes trouwens!

Yannick

Geen tot nul hype hier voor de nieuwe score van Thom Yorke? Verdient zeker een plekje in de eindlijstjes, jongens!
    Daarnaast ook een vermelding voor de prachtige nieuwe van Julia Holter (AOTY?) en de late worp van Daughters voor metalplaat van het jaar. Ten slotte nog een lading heerlijk Belgische platen met het te gekke El Yunque, de noise van Shht en de gitzwarte postpunk van Whispering Sons. Oktober stelt net als september echt nooit teleur, wat een heerlijke muziekmaand was dit weer.

concert archief // RYM

Dennis1808

de noise van Shht en de gitzwarte postpunk van Whispering Sons

Verdraaid, die heb ik beide even gemist!

Klomppop 10 t/m 19 / Vestrock 14 t/m 19 / Paaspop 16 t/m 19 / RW 14 15 / LL 17 18 / Crammerock 17 18 / Weitjerock 17 18 / DTRH 18 / TW Classic 18

PwoperFish

Geen tot nul hype hier voor de nieuwe score van Thom Yorke? Verdient zeker een plekje in de eindlijstjes, jongens!

Ik heb alleen de eerder uitgebrachte nummers geluisterd. De rest lijkt mij wel leuk om voor het eerst te horen in de film.

Wordt er in de laatste twee maanden van het jaar nog iets noemenswaardig gereleased? Kan nu eigenlijk alleen The Good, The Bad & The Queen bedenken

Thijs

Daarnaast ook een vermelding voor de prachtige nieuwe van Julia Holter (AOTY?) en de late worp van Daughters voor metalplaat van het jaar. Ten slotte nog een lading heerlijk Belgische platen met het te gekke El Yunque, de noise van Shht en de gitzwarte postpunk van Whispering Sons. Oktober stelt net als september echt nooit teleur, wat een heerlijke muziekmaand was dit weer.

Er is inderdaad zo veel muziek uitgekomen de laatste tijd! Julia Holter heeft al opgestaan en klonk sterk, maar ik moet hem nog wat vaker opzetten. Anderhalf uur opletten is niet altijd even gemakkelijk. Al de rest die je noemt, staat op de wachtlijst maar ik vond de singles van Thom Yorke al sterk. Misschien wordt dit de eerste soundtrack waar ik iets mee heb.

RW 15-16-17-18-19 // PKP 15
    Concert archive

Yannick

Zowel Holter als Yorke vereisen echt je volste aandacht maar ik denk dat eens je er echt “in” zit, je er ook moeilijk kan worden uitgebracht. Beide zeer sterke albums, Holter misschien zelfs nog iets meer dan Susperia. @thijsdb de soundtrack van Jonny Greenwood van eerder dit jaar is trouwens ook de moeite als je nu toch bezig bent 😆

Wordt er in de laatste twee maanden van het jaar nog iets noemenswaardig gereleased? Kan nu eigenlijk alleen The Good, The Bad & The Queen bedenken

Illuminine, Sun Kil Moon, Matt Corby, Charles Bradley, Anderson .Paak, The 1975, Mumford & Sons, Kanye West, Ryley Walker en Jeff Tweedy heb ik opgeschreven voor november, al zullen er sowieso wel nog een aantal uit de kast vallen wanneer de weken vorderen.

concert archief // RYM

Thijs

de late worp van Daughters voor metalplaat van het jaar.

Heeft zojuist een 10 gekregen van theneedledrop! Die ga ik dus zeker checken.

RW 15-16-17-18-19 // PKP 15
    Concert archive

Yannick

de noise van Shht en de gitzwarte postpunk van Whispering Sons

Verdraaid, die heb ik beide even gemist!

Check ook zeker BeraadGeslagen, het project van Lander Gyselinck (Stuff., LABtrio) en Fulco Ottervanger (De Beren Gieren, Stadt). Belgische jazz is hot dit jaar, wow al is dit eerder jazz fusion wat dus net iets meer electronica elementen bevat. Mis daarnaast ook de nieuwe band rond Aldo Struyf, Crayon Sun niet die na Creature With The Atom Brain, Millionaire en Mark Lanegan een band is gestart met blueszanger Dave Reniers om een te gekke mix van swap en desert blues rock te brengen. Zeer sterk debuut van beide groepen.

concert archief // RYM

Yannick

Popom, weer ’s wat albums aanprijzen want het is hier weer wat stilletjes;
    Rosalía – El mal querer [flamenco pop]
    Demdike Stare – Passion [jungle, industrial techno]
    High on Fire – Electric Messiah [stoner metal, sludge]
    BeraadGeslagen – Duizeldorp [jazz fusion] -> Belgisch (!)
    Blawan – Wet Will Always Dry [industrial techno, minimal techno]
    Mid-Air Thief – 무너지기 [folktronica]
    Crayon Sun – s/t [blues rock, swamp blues] -> Belgisch (!)

concert archief // RYM

Aike

Ik heb niemand er nog over gehoord hier, maar de nieuwe van Vince Staples is ook een aanrader(tje).

Kort maar krachtig zou ik zeggen, want die duurt maar 22 minuten(even snel uit m’n hoofd). Flowt lekker, nummers gaan lekker in elkaar over en luistert heerlijk weg. Zou soms wat complexer mogen eventueel, maar het product is fijn en lekker om naar te luisteren, dus dat gaat lekker.

Vestrock 2017
    Rock Werchter 2014 - 2016 - 2017 - 2018
    Appelpop 2013 - 2017

daanvandingenen

Ik heb niemand er nog over gehoord hier, maar de nieuwe van Vince Staples is ook een aanrader(tje).

Kort maar krachtig zou ik zeggen, want die duurt maar 22 minuten(even snel uit m’n hoofd). Flowt lekker, nummers gaan lekker in elkaar over en luistert heerlijk weg. Zou soms wat complexer mogen eventueel, maar het product is fijn en lekker om naar te luisteren, dus dat gaat lekker.

Ik vind hem ook wel goed, maar na Big Fish wel een beetje tegenvallen. Maar dat was samen met Flower Boy en Saturation III ook wel men lievelingshiphop album

Rock Werchter 14, 16, 17, 18 / Pukkelpop 12, 13, 14, 15, 16, 17 / Dour 18 / Arras Main Square 11 Crammerock 14, 16, 17

25 berichten aan het bekijken - 351 tot 375 (van in totaal 385)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.