Roadburn is een festival waar ik elk jaar meer Fomo naar ontwikkel. Het gebeurt me echt vaak dat ik nieuwe muziek ontdek en er vervolgens bij wat verder in duiken achter kom dat die betreffende act al eens op Roadburn heeft gestaan. Het voelt daar bijna als een soort kweekvijver voor muziek voor de fijnproever. Ik weet dan ook wel zeker dat ik na degelijk inluisteren elk jaar wel een mooi loopschema kan samenstellen.
Echter schrik ik ook wel steeds van de ticketprijs. De earlybird tickets voor volgend jaar zijn alweer 259 euro. En daar komt dan nog minimaal 100 euro voor overnachting bij. Dit maakt het fors duurder dan elk ander meerdaags festival wat ik bezoek of bezocht heb. Waarom is dit specifieke festival in vredesnaam zo duur? Het is niet dat er allerlei peperdure grote namen staan, wiens bizarre gage betaald moet worden. In tegendeel zelfs, zie mijn eerdere opmerking over het zijn van een kweekvijver.
En verder schrik ik ook wel als ik lees hoe vaak je in lange rijen staat bij dit festival en zelfs soms een band niet eens kan zien omdat een zaal vol is. Dit gaat ook tegen mijn gevoel van festivalbeleving in, waar ik veel af laat hangen van het moment zelf, mijn energielevel op dat moment, de ontmoetingen die ik heb, welke band last minute de voorkeur krijgt bij een clash. Als ik steeds moet zorgen dat ik overal een half uur van tevoren al in de rij ga staan, ben ik bang dat dit iets doet met mijn beleving.
En toch, als ik jullie verslagen lees, maar ook die van anderen online, dan is dit wel echt een festival voor mij. In elk geval qua publiek, wat overal vandaan komt en daar echt is voor de muziekbeleving. Dus ja, twijfels..