Moet er nog een aantal checken, dus daar kom ik wel nog toe maar heb de meerderheid van deze maand al wel weer gehad. Deze sprongen er voor mij uit deze maand;
> Ty Segall - Freedom's Goblin (garage / psychedelic rock)
Eén van de betere platen van Ty vind ik. Hoewel Freedom Goblin welgeteld 22 tracks kent is het van het begin tot het einde een plezier om naar te luisteren. Dit komt door de verschillende instrumentatie en klankkleuren die doorheen de plaat worden gebruikt waardoor de plaat nooit echt 'lang' aanvoelt.
> Shame - Songs Of Praise (post punk)
Door muziek magazine's en fora alom geprezen om hun debuut plaat en ze hebben potverdikke gelijk!
> Nils Frahm - All Melody (post klassiek / ambient)
Doorheen de blok echt wel fan geworden van Frahm z'n werk, deze springt er toch wel een beetje uit vind ik. Creatiever omgesprongen, af en toe buiten de lijntjes gekleurd die de plaat spannend houdt. Frahm zoals je 'm verwacht, heerlijk!
> Flying Horseman - Rooms / Ruins (post punk / folk)
Deze had ik deze week voor de eerste keer opgezwierd, Wikipedia vertelde me namelijk dat de band z'n donkere sound haalde uit de post punk, ambient electronica en hier en daar wat folk in gemixt en ik voelde me meteen aangetrokken tot de band want wie combineert er nu zo'n sounds? Zij dus, en met succes. Het ene nummer is donker en obscuur en vrij hard, dan weer krijgen we een passage electronica of bijna spoken word. Heb ook een review gelezen van Humo, zij verwoordden het nét iets beter haha..
> Jonny Greenwood - Phantom Thread OMPS (post klassiek)
Dit was denk ik de eerste plaat van 2018 die ik heb beluisterd, en zette zoals ik al eerder zei flink de toon hoor. Jonny is wel meer dan Radiohead, dat merk je bij de band zelf maar ook door z'n solo werk (als dit bv) merk je wat voor een getalenteerd man hij is. Zeer fijn album.
> Shopping - The Official Body (dance / post punk)
Nog zo'n verrassing als Shame maar dan met electronica invloeden, het album loopt werkelijk als een sneltrein maar wel zeer leuk materiaal.
> Johnny Jewel - Digital Rain (experimentele electronica)
Jewel, bekend van Chromatics maakt weer ijskoude electronica (geen idee hoe ik 't anders moet omschrijven) en doet bij momenten wat denken aan SURVIVE. Heeft natuurlijk wat mee van Twin Peaks (van David Lynch) waar hij ook al een aantal tracks voor heeft geschreven.
> Marmozets - Knowing What You Know Now (rock)
Ook deze verraste me zeer positief! De zang van Macintyre werkt vrij aanstekelijk, beetje zoals bij Wolf Alice. De ene keer kan ze vrij teder en breekbaar zingen en bij een ander nummer haalt ze gewoon flink uit. Stevige en degelijke rock.
> CupcakKe - Ephorize (rap / hip hop)
Tsja, wat moet ik hierover zeggen haha.. Zo'n excentriek figuur als CupcakKe, daar zijn er geen twee van. Maar na een aantal mixtapes en wat losse florden is dit wel een album die alle kanten op gaat en waarmee ze kan doorbreken. Haar flow en stem zijn echt super aanstekelijk. Klinkt als Nicki Minaj maar heeft betere flow, betere beats en is beter gezongen (oké klinkt dus totaal niet als Nicki Minaj).
> Mind Spiders - Furies (dance punk)
Nog nooit van gehoord maar kwam deze tegen op een ander forum en iedereen was laaiend enthousiast over hoe ze werden weggeblazen na deze te luisteren. Na het eerste nummertje denk je van 'Huh? Van waar halen ze het?' maar vanaf Never Like That en Ice Bear wordt je gewoon overgoten met de meest gekke en kleurrijke synths.
> Glen Hansard - Between Two Shores (folk rock)
De laatste van het rijtje en niet de minste. Hansard bewijst opnieuw dat hij gewoon weer een gezellig album kan maken. Ik merk wel een aantal duidelijke invloeden van Eddie Vedder (geen idee of dat ik de enige daarin ben maar afin), touren met hem door Europa heeft dus duidelijk z'n vruchten afgeworpen.