De albums van 2018

Om nog even wat uitgebreider in te gaan op Car Seat Headrest...

Zoals gezegd een geweldig album. Ten eerste vind ik het sowieso al een best tof concept om een album dat je in 2011 op je laptop gemaakt hebt weer opnieuw op te nemen, maar dan in een studio. Ondanks dat het in een studio is opgenomen, vind ik het album nog steeds behoorlijk rauw klinken, altijd een aanbeveling wat mij betreft. De gitaren en zang klinken nog steeds lekker hard, en af en toe op het randje van vals. Behalve het instrumentale gedeelte ben ik ook fan van de teksten van Will Toledo. Vaak tragikomisch met betrekking tot drank, drugs en relaties, en vaak ook erg herkenbaar (Stop Smoking bijvoorbeeld). Een van mijn favoriete nummers is Bodys, dat begint met een soort Bloc Party/The Strokes achtige beat en riff, maar later weer typisch Car Seat Headrest wordt, inclusief weer een mooi stukje tekst ( (Is it the chorus yet? / No. It’s just a building of the verse / So when the chorus does come, it’ll be more rewarding.) Ook het epos Beach Life-In-Death verveelt geen enkele seconde van de in totaal 13:18 die het duurt, en ook Sober To Death, Cute Thing, Nervous Young Inhumans en High To Death zijn enorm verslavend. Ik ga dit album zeker nog vaak luisteren, en ik zou nu ook al bijna willen zeggen dat hij niet lager dan de top 5 in mijn uiteindelijke jaarlijstje terecht zal komen, maar goed, dat is altijd nog even afwachten.

Nog meer mensen zo enthousiast?

Omdat ik me niet kon inhouden tot het einde van de maand, hier een aantal aanraders van deze maand (ook al moet ik nog een heel pakketje beluisteren van deze maand)
- Various Artists - Black Panther (OST)
- Efrim Manuel Menuck - Pissing Stars
- Loma - Loma
- The Soft Moon - Criminal
- Son Lux - Brighter Wounds
- Dirk. - Album
- Ezra Furman - Transangelic Exodus
- Poliça & s t a r g a z e - Music For The Long Emergency
- Recondite - Dämmerlicht
- U.S. Girls - In A Poem Unlimited
- Car Seat Headrest - Twin Fantasy
- Rich Brian - Amen

– Son Lux – Brighter Wounds

Zeer sterke plaat. De productie van deze is geweldig! Misschien wel het beste dat ik hoorde in het nog steeds redelijk prille 2018.

Heb nog een hoop te luisteren, zie ik. Ik voeg in ieder geval aan jouw rijtje toe:
Hookworms - Microshift
John Bramwell - Leave Alone the Empty Spaces

Against All Logic (side project van Nicolas Jaar) - 2012-2017
Everything Is Recorded - Everything Is Recorded by Richard Russell (De artiesten op de tracklist alleen al spreken voor zich)

Ik vind zelf het nieuwe album van The Wombats niet bepaald spetterend, weinig vernieuwend. Little Dark Age vind ik dan wel weer een absoluut hoogtepuntje, al mogen ze die songs live nog wel iets sterker brengen (n.a.v. show in Paradiso begin februari). Ik vind Brighter Wounds & Twin Fantasy echt heel erg goed, maar had van zowel Car Seat Headrest als Son Lux ook eigenlijk niet anders verwacht. Ik vind 'Lemon Glow', de nieuwe Beach House single, ook bijzonder lekker klinken, beloofd wat!

Nieuwe Son Lux is inderdaad prachtig. Magnifiek album. Loma ook.

Samen met nieuwe Ought, MGMT, Car Seat Headrest, Nils Frahm, The Soft Moon en Khruangbin een fijn begin van het jaar.

Om nog even wat uitgebreider in te gaan op Car Seat Headrest…

Zoals gezegd een geweldig album. Ten eerste vind ik het sowieso al een best tof concept om een album dat je in 2011 op je laptop gemaakt hebt weer opnieuw op te nemen, maar dan in een studio. Ondanks dat het in een studio is opgenomen, vind ik het album nog steeds behoorlijk rauw klinken, altijd een aanbeveling wat mij betreft. De gitaren en zang klinken nog steeds lekker hard, en af en toe op het randje van vals. Behalve het instrumentale gedeelte ben ik ook fan van de teksten van Will Toledo. Vaak tragikomisch met betrekking tot drank, drugs en relaties, en vaak ook erg herkenbaar (Stop Smoking bijvoorbeeld). Een van mijn favoriete nummers is Bodys, dat begint met een soort Bloc Party/The Strokes achtige beat en riff, maar later weer typisch Car Seat Headrest wordt, inclusief weer een mooi stukje tekst ( (Is it the chorus yet? / No. It’s just a building of the verse / So when the chorus does come, it’ll be more rewarding.) Ook het epos Beach Life-In-Death verveelt geen enkele seconde van de in totaal 13:18 die het duurt, en ook Sober To Death, Cute Thing, Nervous Young Inhumans en High To Death zijn enorm verslavend. Ik ga dit album zeker nog vaak luisteren, en ik zou nu ook al bijna willen zeggen dat hij niet lager dan de top 5 in mijn uiteindelijke jaarlijstje terecht zal komen, maar goed, dat is altijd nog even afwachten.

Nog meer mensen zo enthousiast?

Ik moet nog gaan luisteren. Ik heb Twin Fantasy op zich niet héél vaak geluisterd... maar gisteren 1 nummer van de re-release aan gehad en ik hoorde direct duidelijk het verschil.

Verder wil ik die nieuwe van MGMT nog eens horen.

Potverdikke, het is alweer het einde van de maand. Ik heb eigenlijk nog een aantal dingen niet kunnen beluisteren, jammer maar dat komt wel vaker voor. Bij deze dus weer een 'short list' met wat in mijn ogen uitschieters waren deze maand. Vorige maand zat er toch wel een dikke uitschieter (Shame) bij al het moois, maar was het moeilijk te kiezen tussen zoveel goeds en dat is nu niet anders.

> Against All Logic - 2012-2017 (ambient)
Nicolas Jaar dropte dit fantastische album werkelijk in stilte en werd slechts door een aantal blogs opgepikt. Wederom een nieuwe alias voor Jaar maar de kwaliteit blijft gewoon ongeëvenaard. Zin om even te verdwijnen en in een andere wereld te duikelen, zet dan dit op! Krijgt nog steeds te weinig erkenning in de Benelux vind ik.

> Efrim Manuel Menuck - Pissing Stars (post rock)
De naam doet waarschijnlijk bij niet zoveel mensen een belletje rinkelen, maar wanneer ik G!YBE zeg dan is de meerderheid wel mee denk ik. Geweldig leuke plaat en imo toch net wat beter dan de meest recente Godspeed plaat van vorig jaar. Vond die namelijk wat tegenvallen, dit allerminst.

> U.S. Girls - In A Poem Unlimited (experimental pop)
De derde verrassing eigenlijk deze maand en wat voor eentje. Ik heb 't experimentele pop genoemd maar eigenlijk kun je de plaat moeilijk in 1 vakje plaatsen. Er zitten zoveel verschillende invloeden, klanken en genres in maar alles klopt gewoon. Soms doet haar stem denken aan een Madonna, dan weer iets meer psychedelischer, dan weer iets meer rock.. Fantastisch gewoon!

> Son Lux - Brighter Wounds (triphop / experimental electronica)
Naar deze keek ik deze maand toch wel uit en loste de verwachtingen van de al gedropte singles toch wel meer dan degelijk in! Bij de eerste luisterbeurt viel het voor mij in het midden wat stil maar hoe meer je naar deze plaat luistert hoe beter die lijkt te worden. Breekbaar, dansbaar en brengen per nummer telkens wat anders naar voren.

> The Soft Moon - Criminal (industrial rock)
Dit moet een van de eerste platen zijn geweest die ik voor deze maand had beluistert en die kwam echt heerlijk binnen hoor! Wat een geweldig harde plaat is dit geworden, sommige nummers zijn gewoon flink geven en dat kan ook gewoon is vind ik. Kon er jammer genoeg niet bij zijn in de Botanique eerder deze maand maar ga dat zien op Rock Herk van de zomer aub, de recensies van z'n show waren laaiend enthousiast!

Voor de rest nog veel andere leuke dingen beluisterd natuurlijk. De Black Panther Soundtrack was best vet maar ga ik denk ik niet vaak meer opleggen dit jaar, Car Seat Headrest kwam er voor mij dan toch niet helemaal door, ik verwachtte gewoon nét iets meer. Dirk en Loma brachten ook geweldige albums uit maar maakten dit lijstje net niet.

Vandaag aangenaam verrast door The Breeders - All Nerve en Moaning - Moaning.
Jonathan Wilson moet nog even landen, maar duidelijk is dat hij invloed heeft gehad op Pure Comedy.
Straks nog Buffalo Tom, Superogranism en Titus Andronicus proberen.

Ben nu Superorganism aan het luisteren, maar ik vind de eerste nummers wel erg goed hoor.

Against All Logic is de volgende die ik ga proberen. Wist niet dat het Nicolas Jaar was.

Superorganism brengt een fijn albumpje uit! Deze ga ik zeker nog vaker aanzetten. Nu de plaat van Moaning aanstaan. @Yannick is het album van Anna von Hausswolff tof?

Vandaag is de nieuwe ep van CUT_ 'Blind = Bliss' uitgebracht, een van de betere electronikabands van Nederland imo. 'Trick Me' speelden ze al twee jaar lang live en was altijd het hoogtepunt van de set en hij is nu eindelijk uit! Erg toffe ep geworden.

Eerste single van de band Minneapolis: 'The Park' klinkt ook zeer goed, benieuwd naar vervolg. Dromerige indierandjes met een fijne stem.

Gereleased gisteren:
The Breeders - All Nerve
Jonathan Wilson - Rare Birds
Gift Wrap - Losing Count
Anna Von Hausswolff - Dead Magic
CUT_ - Blind = Bliss EP
Keith Jarrett, Gary Pearooster, Jack DeJohnette - After The Fall
Mathias Eick - Ravensburg
Gwenno - Le Kov
Pangaea - Bone Sucka
DJ Taye - Still Trippin'
Creta - Creta
Lucy Dacus - Historian
Titus Andronicus - A Productive Cough
Tracy Thorn - Record
Kensington Gore - Hexagon
Peggy Gou - Once
The Men - Drift
Suuns - Felt
Moaning - Moaning
Nightports - Nightports with Matthew Bourne
Lucius - Nudes
Superorganism - Superorganism
Andrew W.K. - You’re Not Alone
Dead Meadow - The Nothing They Need
Haley Heynderickx - I Need to Start a Garden
Joan Baez - Whistle Down the Wind
Katie Toupin - Moroccan Ballroom EP
Kunzite - Birds Don’t Fly
Lost Girls - Feeling EP
Margaret Glaspy - Born Yesterday EP
Moby - Everything Was Beautiful, and Nothing Hurt
ROOS - Standards Volume 1 EP
Soccer Mommy - Clean
Sonny Smith - Rod For Your Love
Stikstof - OVERLAST
Mt. Joy - Mt. Joy

Voor wie niet weet wat luisteren bij het begin van deze nieuwe maand :lol:

Voor wie niet kan wachten tot 16 maart. Now Only van Mount Eerie valt nu al te beluisteren via deze link.
https://www.npr.org/2018/03/08/590957789/first-listen-mount-eerie-now-only

Editors zijn return to form. Heel vette plaat die productioneel erg goed in elkaar zit.
Momenteel is mijn favoriete plaat die van Against All Logic. Wat een tering geile plaat is dat zeg.

David Byrne en Young Fathers zijn next!
De afgelopen twee vrijdagen waren top!

Erg zin in dat album van Iceage trouwens. Die singles zijn heet!

Users who are viewing this thread