Ik ben naar … geweest en het was …

EAZy

Campingartiest
19 feb 2017
65
66
Het is alweer twee dagen geleden, maar voel toch de behoefte om mijn loftrompet van stal te halen voor de 043 events van de Muziekgieterij. Elke maand een avond waarop er (gratis) 3 acts te zien zijn. Lekker lowkey ontdekken in de kleine zaal van de Muziekgieterij, die hier de perfecte setting voor vormt.
Zo zag ik dinsdag Six Hands, driekoppige Vlaamse instrumentale band. Wat was het eigenlijk? Mathrock? Indierock? Funk? Drums, bas en gitaar en ook niet meer dan dat. In ieder geval erg leuk bandje, maar na een halfuur vond ik het wel prima geweest.
Daarna kwam Cucamaras uit Nottingham het podium op. Echt een typische rauwe Engelse gitaarband. En hoe moeilijk is het om je in dat genre te onderscheiden, als we al jarenlang verwend worden door bands als Arctic Monkeys en recenter Fontaines DC, Shame en Squid? Toch lukt het ze om dat juist wel te doen, gepaard met hele frisse energie en humor op het podium.
Als laatste was het de beurt aan de enige Nederlandse act van de dag The Grand east. Een band die oldschool garagerock met een toefje Deep Purple speelt. Leadzanger had zo weggelopen kunnen zijn uit Maaskantje en neemt vanaf de eerste seconde het publiek mee in zijn wereld die bestaat uit opengeknoopte hemden, door het publiek rennen en in palen klimmen. Het mooie is dat dit bij mij geen enkel moment geforceerd overkomt en op het lijkt zijn uitwerking ook wel te hebben op de energie van het publiek.
Al met al een topavond gehad en dat voor een ticket van 0 euro...

Vooruit, steek ik er nog een trompetje bij. Bij Six Hands kreeg ik het idee dat ze enkel verschillende versies van hetzelfde nummer speelden maar Cucamaras was heerlijk. The Grand East was inderdaad een feestje. Als het dan toch niet te moeilijk moet zijn dan is dit wel een hele goeie zeg. Volgens de bassist was de zaal eigenlijk te groot voor hen. Qua mogelijkheid een zaal te bespelen heeft hij daar zeker geen gelijk in.
Dikke chapeau voor de MG voor dit concept (en voor hun keuken waar veel artiesten ook complimenten voor geven).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
688
471
Caravan Palace in de AB

Wat een feest was dat. Zelden zo gedanst en gezweet. Mix was helaas niet helemaal goed, bassen overheersten met momenten en de vocals stonden stil in verhouding, maar dat kon de pret niet deren. Met overgave, goesting en vooral bakken vol talent gespeeld. Ook nog nooit een AB-publiek zo luid geweten, nog voor goed en wel de eerste noot gespeeld was.

Mogen zeker eens een rondje langs de grote festivals doen, verdienen ze in ieder geval!
 

Bert

Support act
14 nov 2014
846
777
Een appje in mijn (voetbal) vrienden groep. Hoe laat spreken we af. Huh we spelen zondag toch pas.
O wacht ze hebben kaarten voor Kim Wilde. Ticketswap check en last minute voor de helft van het geld nog een kaart gekocht.
In de jaren 80 nog wel eens beluisterd. Was toch benieuwd. Band had veel fun op het podium. Kim zelf was aardig bij stem, maar kreeg hulp van haar nicht in de backing Vocals.
Kregen ze de zaal mee....Nee. Zittend publiek bleef bijna allemaal zitten tot het eind. Onbekende nummers werd door twee dames achter mij schel door heen gepraat. Bekende nummers dito gezongen. Heb ik me vermaakt... ja. Maar dat vooral door de derde helft (om in voetbaltermen te blijven)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.163
10.486
Soms kan je veel zeggen, soms ook weinig. Ik dacht dat geen band ooit meer over Solstafir heen zou komen als beste band in Baroeg maar Thy Catafalque flikte dat gisteravond gewoon even. Wat. Een. Show... zelden vertoonde dynamische muziek, van folk tot harde black metal. 2 fantastische zangers en 2 evengoed zangeressen, wat zorgt voor een prachtig schouwspel. Muziekafstelling om door een ringetje te halen. Publiek muisstil en na de nummers lyrisch, precies zoals het hoort. Dat was er eentje voor de geschiedenisboeken.

En hoe tof dat je daar dan ook @MetalLimbo tegenkomt. Met ook @Jamel , @nikita en @Dr. Hannibal erbij zorgde dit voor een hele hele gezellige avond. Dank allen!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.564
11.090
Soms kan je veel zeggen, soms ook weinig. Ik dacht dat geen band ooit meer over Solstafir heen zou komen als beste band in Baroeg maar Thy Catafalque flikte dat gisteravond gewoon even. Wat. Een. Show... zelden vertoonde dynamische muziek, van folk tot harde black metal. 2 fantastische zangers en 2 evengoed zangeressen, wat zorgt voor een prachtig schouwspel. Muziekafstelling om door een ringetje te halen. Publiek muisstil en na de nummers lyrisch, precies zoals het hoort. Dat was er eentje voor de geschiedenisboeken.

En hoe tof dat je daar dan ook @MetalLimbo tegenkomt. Met ook @Jamel , @nikita en @Dr. Hannibal erbij zorgde dit voor een hele hele gezellige avond. Dank allen!
Korter...

Nee, was ook zeer te spreken over de show in Eindhoven! Die diverse discografie van Thy Catafalque helpt enorm om je erin te houden. Denk dat ik volledige show met één specifiek genre ook wel vol had kunnen houden, maar dit was veel leuker zo. Ook enorm genoten van The Answer Lies in the Black Void?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.163
10.486
Korter...

Nee, was ook zeer te spreken over de show in Eindhoven! Die diverse discografie van Thy Catafalque helpt enorm om je erin te houden. Denk dat ik volledige show met één specifiek genre ook wel vol had kunnen houden, maar dit was veel leuker zo. Ook enorm genoten van The Answer Lies in the Black Void?
Ja voorprogramma was ook echt goed. Deze show was ook een stuk overtuigender dan de show in november tijdens Dutch Doom Days. Prachtig pakketje muziek zo bij elkaar
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.643
Ik sluit me volledig bij Jos zijn lyrische woorden aan. Het was echt geweldig gister. Begon al met The Answer Lies in the Black Void als voorprogramma, wat we vanaf de eerste rij tot ons hebben laten nemen. En waar het in november tijdens DDD nog wat tegenviel ten opzichte van hoe goed ik het op album klonk, was het nu echt een stuk beter. Met name de laatste twee nummers van de set overtuigden me volledig.

En dan Thy Catafalque... Ik had al een vrij uitgebreide review van @Querulante Partij ontvangen, die de avond ervoor in Eindhoven was geweest. Die was helemaal flabbergasted over hoe goed het was. Dus de hele vrijdag met een gemixt gevoel tussen hype voor wat er komen gaat en toch ook een beetje vrees dat het tegen zou vallen geleefd. Gelukkig werden de hooggespannen verwachtingen volledig ingelost. Perfect geluid, perfecte setlist, perfect publiek, sublieme muzikanten en een heel fijn clubje vrienden om me heen om het samen mee te beleven. Genieten tot en met!

En dan is de Baroeg ook weer heel fijn, waar alle artiesten na de show rondlopen en er dus op een hele ongedwongen manier gelegenheid is tot een praatje en een foto. Dat is en blijft iets heel bijzonders. Dat je eerst helemaal van je sokken geblazen kunt worden door een band. Om even later kennis te kunnen maken met de mens achter de artiest. Op dat soort momenten ben ik echt zo blij dat ik van obscure metal hou en niet van popmuziek. :)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.345
5.039
Gister een sterk Simple Minds mogen zien in de ZIggoDome. Voorprogramma Del Amitri was mij niet heel erg bekend, maar vond het voor een voorprogramma best een prima band. Simple Minds was zelf erg leuk. Gelijk openen met Waterfront, heerlijk. Geluid stond echt wel hard overigens, maar gezien de gemiddelde leeftijd is dat misschien ook niet gek ;). Vooral het aaneensluitende stuk Glittering Prize, Promised You A Miracle, New Gold Dream, Belfast Child, Someone Somehwere In Summetime, en uiteraard Don't You (Forget About Me) was echt heerlijk. De Encore vond ik iets minder, maar goed al bij al een vermakelijke show.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.298
6.496
Gisteren Myrkur in de Pandora Tivoli bezocht. Leuke zaal, nog nooit geweest. 4 roltrappen en daarna nog een paar trappen omhoog. Lekker verstopt. Verder een donkere kleine zaal met een verhoging rechts en links en achter een tribune. Ik stond rechts middenvoor in de zaal. Het voorprogramma, Jonathan Hultén, was echt doorbijten voordat het voorbij was.

Myrkur zelf was heel goed. Mooie zang, veelal samen met de bassist, wat voor heerlijke melodieën zorgde. Dit is ook de grootste kracht van deze muziek. Af en toe vormen deze harmonieën het decor van een mystieke synthesizer nummer, dan dragen ze een meer folk achtig geluid en dan zijn ze weer de rode draad door een metal nummer. Dat zorgt ervoor dat er veel samenhang in het optreden zit, met ontzettend veel afwisseling qua stijl. Ik was echt enorm onder de indruk.

Ik ben zelf ingestapt bij het album Folkesange uit 2020, een van mijn favoriete platen dat jaar. Het einde van de reguliere set werd hier een nummer van gespeeld, wat een persoonlijk hoogtepunt was. Zangeres en Bassiste allebei achter de keyboard en de zang werd afgewisseld. Een heerlijk einde van de set. Voor de rest stond het optreden vooral in het teken van het laatste album Spine (ook zeer gewaardeerd door mij). Het oudere werk kwam ook voorbij, maar heb ik me nog nooit in verdiept. Ga ik na dit optreden zeker doen, want dat klonk heel goed. Fijn ook dat de zaal muisstil was, vooral tijdens de trage opbouw en minimale zangstukken. Had het optreden beter gekund? Enkel door meer nummers van Folkesange te spelen, want met eentje kwam die er bekaaid vanaf.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.256
3.823
Gisteren Depeche Mode in de Lanxess arena in Köln. Het laatste optreden van hun tour. Beter dan dit gaat het niet worden dit jaar (en waarschijnlijk de afgelopen 5 jaar). Voor mij een perfecte setlist met voldoende afwisseling en maar liefst 5 nummers van Violator. Daarbij waren ze, ondanks dat dit de 3e show in Köln was binnen een week, in absolute topvorm. Plezier spatte er vanaf en de respons van het publiek was fenomenaal. Na ieder nummer weer kippenvel. Vandaag nog helemaal in een Depeche Mode wolk op het werk.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.015
3.698
Gisteren Depeche Mode in de Lanxess arena in Köln. Het laatste optreden van hun tour. Beter dan dit gaat het niet worden dit jaar (en waarschijnlijk de afgelopen 5 jaar). Voor mij een perfecte setlist met voldoende afwisseling en maar liefst 5 nummers van Violator. Daarbij waren ze, ondanks dat dit de 3e show in Köln was binnen een week, in absolute topvorm. Plezier spatte er vanaf en de respons van het publiek was fenomenaal. Na ieder nummer weer kippenvel. Vandaag nog helemaal in een Depeche Mode wolk op het werk.
Mooi geschreven Mark! Terugdenken aan Ziggodome vorig jaar... prachtig
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Gisteren Slash in Ziggo Dome. Wat een gitarist, wat een fenomeen en wat een solo’s. Vooral in Wicked Stone ging hij helemaal los. Meer dan een kwartier betoverde hij het publiek met een waanzinnige solo. Ook de rest van band uitstekend in vorm en Miles is een fantastische zanger.

Ook voorprogramma verraste mij. Wolfgang van Halen blijkt een zeer aardige gitarist te zijn. Kan natuurlijk niet anders met zo’n legendarische vader maar kon hem alleen als invaller bassist bij Van Halen.

Wat heb ik genoten in een aardig gevulde zaal. Alleen tweede ring was leeg, zaal en eerste ring vol.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: jaydee76 en Koekdoos

Nizjni

Playlistbediener
25 jan 2024
23
37
Ik was gisteren naar Marika Hackman in de Tolhuistuin. Eén van mijn favoriete albums van 2024 uitgebracht en was alleen op basis van dit album heen. Ouder werk was/is mij onbekend. Het viel allemaal erg goed, sterke nummers en sterke zang.
Hopelijk kan zij volgend jaar wat festivals aandoen want past wel goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

Tinus101

Dagopener
21 nov 2022
504
570
Gisteren Slash in Ziggo Dome. Wat een gitarist, wat een fenomeen en wat een solo’s. Vooral in Wicked Stone ging hij helemaal los. Meer dan een kwartier betoverde hij het publiek met een waanzinnige solo. Ook de rest van band uitstekend in vorm en Miles is een fantastische zanger.

Ook voorprogramma verraste mij. Wolfgang van Halen blijkt een zeer aardige gitarist te zijn. Kan natuurlijk niet anders met zo’n legendarische vader maar kon hem alleen als invaller bassist bij Van Halen.

Wat heb ik genoten in een aardig gevulde zaal. Alleen tweede ring was leeg, zaal en eerste ring vol.
Een onverwachtse werkinval heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer kon gaan… Baal wel nu
 
  • Leuk
Waarderingen: PP1980

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
946
981
Ik was gisteren naar Marika Hackman in de Tolhuistuin. Eén van mijn favoriete albums van 2024 uitgebracht en was alleen op basis van dit album heen. Ouder werk was/is mij onbekend. Het viel allemaal erg goed, sterke nummers en sterke zang.
Hopelijk kan zij volgend jaar wat festivals aandoen want past wel goed!
Ik ben naar haar optreden in de Botanique geweest, de dag ervoor.
Dat was de eerste show van haar Europese tour en was een beetje rommelig. De band was op weg van de UK naar Brussel blijkbaar in panne gevallen met hun busje en had nauwelijks geslapen. Marika vergat verschillende keren haar tekst en de drumster startte het backingbandje tijdens Blood op het verkeerde moment, waardoor dat nummer herstart moest worden.
Verder wel prima geslaagd optreden. Marika was goed bij stem en de nummers werkten goed live, ook die van de laatste plaat waar ik op zich weinig mee heb.

Het is zeker de moeite waard om haar oudere werk ook eens te checken. Ik vind vooral haar vorige plaat, Any Human Friend, bijzonder goed. Tijdens covid heeft ze ook een mooie covers-plaat uitgebracht, waarop onder andere die Elliott Smith cover staat die ze gespeeld heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nizjni

jonveras

Randprogramma
20 mrt 2018
101
65
Gisteren naar The Blaze geweest in Vorst Nationaal. Hele sterke show gezien. Ook visueel een lichtspektakel. Geluid was ook zeker oké, op een paar momentjes na. Maar het beste was het publiek, wat een heerlijke sfeer, zelfs tot in de hoogste tribunes. Uitbundig en uitgelaten!
 

Grunt149

Randprogramma
14 sep 2022
162
83
Gisteren Depeche Mode in de Lanxess arena in Köln. Het laatste optreden van hun tour. Beter dan dit gaat het niet worden dit jaar (en waarschijnlijk de afgelopen 5 jaar). Voor mij een perfecte setlist met voldoende afwisseling en maar liefst 5 nummers van Violator. Daarbij waren ze, ondanks dat dit de 3e show in Köln was binnen een week, in absolute topvorm. Plezier spatte er vanaf en de respons van het publiek was fenomenaal. Na ieder nummer weer kippenvel. Vandaag nog helemaal in een Depeche Mode wolk op het werk.

Gaaf dat je bij de állerlaatste show van de tour was. Jaloers! DM is inderdaad van de buitencategorie.

Ken alleen wel iemand die dit nog gaat overklassen

Op 26 sept. 😎
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.256
3.823
Gaaf dat je bij de állerlaatste show van de tour was. Jaloers! DM is inderdaad van de buitencategorie.

Ken alleen wel iemand die dit nog gaat overklassen

Op 26 sept. 😎
Voor mij in ieder geval niet. Geen idee wat er op 26 september speelt overigens.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken