Het is alweer twee dagen geleden, maar voel toch de behoefte om mijn loftrompet van stal te halen voor de 043 events van de Muziekgieterij. Elke maand een avond waarop er (gratis) 3 acts te zien zijn. Lekker lowkey ontdekken in de kleine zaal van de Muziekgieterij, die hier de perfecte setting voor vormt.
Zo zag ik dinsdag Six Hands, driekoppige Vlaamse instrumentale band. Wat was het eigenlijk? Mathrock? Indierock? Funk? Drums, bas en gitaar en ook niet meer dan dat. In ieder geval erg leuk bandje, maar na een halfuur vond ik het wel prima geweest.
Daarna kwam Cucamaras uit Nottingham het podium op. Echt een typische rauwe Engelse gitaarband. En hoe moeilijk is het om je in dat genre te onderscheiden, als we al jarenlang verwend worden door bands als Arctic Monkeys en recenter Fontaines DC, Shame en Squid? Toch lukt het ze om dat juist wel te doen, gepaard met hele frisse energie en humor op het podium.
Als laatste was het de beurt aan de enige Nederlandse act van de dag The Grand east. Een band die oldschool garagerock met een toefje Deep Purple speelt. Leadzanger had zo weggelopen kunnen zijn uit Maaskantje en neemt vanaf de eerste seconde het publiek mee in zijn wereld die bestaat uit opengeknoopte hemden, door het publiek rennen en in palen klimmen. Het mooie is dat dit bij mij geen enkel moment geforceerd overkomt en op het lijkt zijn uitwerking ook wel te hebben op de energie van het publiek.
Al met al een topavond gehad en dat voor een ticket van 0 euro...
Vooruit, steek ik er nog een trompetje bij. Bij Six Hands kreeg ik het idee dat ze enkel verschillende versies van hetzelfde nummer speelden maar Cucamaras was heerlijk. The Grand East was inderdaad een feestje. Als het dan toch niet te moeilijk moet zijn dan is dit wel een hele goeie zeg. Volgens de bassist was de zaal eigenlijk te groot voor hen. Qua mogelijkheid een zaal te bespelen heeft hij daar zeker geen gelijk in.
Dikke chapeau voor de MG voor dit concept (en voor hun keuken waar veel artiesten ook complimenten voor geven).